Hej!
Objektivt sett är det inte alls konstigt.
På morgonen (i synnerhet) och under dagen är mjölken fet, god och mättande.
På kvällen är den tunn, lite blaskig och inte så mättande.
Därför är det inte fel att fylla upp med lite ersättning inför natten.
Eftersom hon glatt ätit ersättning, betyder det ju att hon behöver lite extra inför natten.
Att hon inte ville det idag, tror jag berodde på att hon var för trött för att orka. Kanske hade en liten 5-minuterslur gjort susen, för att sedan dunka på med flaskan igen, och så sova natt? Jag skulle tro det.
Min egna erfarenhet med Clara:
Standardmodellen flöt fint under dagen, hon åt och hon sov.
På kvällen däremot grät hon och ville bara äta-äta hela tiden.
BVC trodde förstås hon hade "kolik"

och vi skulle vänta på att hon vägde 4 kg för att få kolikmedicin. Gudskelov kom Barnaboken i min hand och jag läste om överlevnadsångesten och förstod att det var därför hon skrek...

Hon var ju inte mätt!

Du förstår säkert hur vidrigt hemsk jag kände mig
Jag började "maraton-amma" på kvällarna.
Hon låg vid mitt bröst flera timmar var kväll. Det slet på mig...
Bestämde mig för att ge lite ersättning på kvällen, men hon tålde det inte! Kaskadkräkningar till följd!
Kom då på att jag ju kunde mjölka ur det hon inte åt under dagen, och gav det på flaska som extraskjuts inför natten. Fasade otroligt sakta in ersättning den vägen 90/10 bröstmjölk/ers. 1 vecka 80/20 1 vecka o.s.v.
Till slut åt hon ersättning fullt ut, och jag kände för att bränna bröstpumpen på ett bål, så trött var jag på den!

(men det var syrrans så det kunde jag ju inte

) Den sista tiden hade jag t.om satt klockan på 4.30, så jag mjölkade ur då för att få det att räcka...
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.