Frågor kring nattmål, dagslurar och bekräft

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
isamom

Frågor kring nattmål, dagslurar och bekräft

Inlägg av isamom »

Hej,
Vi började SHN igår och har några undringar som vi skulle bli väldigt glada och tacksamma om någon av er erfarna SHN-are kunde ge oss råd kring. Jag inser att mejlet är långt, men snälla, snälla....

Lite bakgrund till vår lilla sötnos som sovit väldigt dåligt de senaste månaderna. Isabella föddes i juli och sov mycket bra sina första 3 månader, då hon vaknade och villa äta max 2 gånger per natt. I mitten på oktober förändrades detta över en natt och sedan dess (med undantag för ett par dagar innan jul) har hon vaknat med 1 till 1 1/2 timmes mellanrum för att vilja äta. Det enda som vi mäktat med är att hon fått snuttat, den enklaste lösningen, men samtidigt har hon kanske haft ett behov av detta. Detta har förstås blivit rejält påfrestande för vår lilla familj, och vi har blivit rekommenderade att köra 5-minutersmetoden. Varken jag eller min man tycker att den metoden är något vi vill utsätta Bella för, så nu har vi bestämt oss för att köra SHN-kuren. Vi började buffa henne redan i fredags (31 dec) utan ramsa dock, och hon ligger på sidan då varken vi eller hon vill :wink: att hon ligger på mage. Men på sidan slappnar hon av fint, så jag hoppas att det är ok :?: Med detta fick vi ner antalet snuttningar/nattmål en del, men inte antalet vakningar.

Startskottet gick alltså igår, då vi ansåg att vi var ordentligt pålästa, men dock så har det uppstått en del frågetecken som vi kanske borde sökt svar på redan innan, men vi hoppas att det inte är försent.... :oops:

Hon somnade väldigt bra, från skratt till att hon sov tog det bara 8 minuter, och jag buffade bara två omgångar. Hon vaknade 11 gånger totalt (5 av dessa mellan 06.51 och 07.33) under natten vilket väl är ok. Två av gångerna tog det lång tid och många buffningar innan hon somnade, alltså mer buffning än vid nattning. Jag var tom tvungen att ta upp henne en gång för att hon blev så hysterisk. Dessutom matade jag henne en gång (kl 01.51), och här kommer en av våra frågor. Är det ok för kuren med ett nattmål, eller måste vi börja om :?: Tidigare har hon ju ätit mellan 5 och 10 gånger per natt, och då har hon ätit rejält. Däremot har hon aldrig ätit särskilt mycket på dagarna. Jag bör tillägga att hon de senaste månaderna hoppat ner en viktkurva, och därför undrar vi om vi verkligen ska sluta helt med nattmålet.

En annan fundering som vi har är kring schemat och antalet sömntimmar. Hennes schema ser ut som följer:
8.00 Vaknar. Frukost (bröstmjölk)
10.00 - 11.00 Förmiddagslur
12.00 Lunch. Puré, frukt och bröstmjölk.
13.30 - 15.00 Sova middag
15.45 Mellanmål (bröstmjölk)
16.45 - 17.05 Eftermiddagslur
18.30 Middag. Gröt.
19.00 - 19.45 Nattning med bad och saga.
19.45 - Nattslurk
20.00 Sova
ca 02.00 Nattslurk ?????

Hon är ju snart 6 månader och behöver alltså 15 timmars sömn. Som vårt schema ser ut får hon ju 14 h 50 min, och vi hoppas att det är ok. Däremot undrar jag, är det ok att ha en förmiddagslur på 60 min, eller måste lurarna vara 5, 20 eller 45 :?: I så fall får hon ju bara 14 h 35 min sömn om vi kortar ner förmiddagsluren. Kanske ska vi förlänga långpasset med 15-25 min :?:

Sen undrar jag över det här med bekräftelsen. Ska man säga den ramsan 1 gång, eller 4 gånger. Jag har bara sagt den en gång. Vidare har det under natten hänt att hon är helt tyst efter påminnelsen. Måste jag ändå bekräfta :?: Är rädd att väcka henne...

Sorry för ett långt mejl, men hoppas ni har överseende. Blir hur glad som helst för era råd, tankar och funderingar.

PS. Ikväll somnade hon på en buffningsomgång och fyra påminnelser. Det tog bara 4 minuter. Helt otroligt :!: :!: :!:
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen
Bara ett litet tips - ändra i profilen, det står att din dotter är född den 7 december...

:!: Ta bort nattmålet :!: När hon börjar sova bättre kommer hon också att äta bättre på dagen. Men får man mat på natten, så behöver man ju inte så mycket mat på dagen. Det är er uppgift att vända på dygnet!

Ta INTE upp henne ur sängen. Lugna där hon ligger. Buffning och/eller solfjäder ska lugna henne. Öva tekniken (inte på henne).

Jag skulle nog försöka få till 1,5 timme på förmiddagen också. hon har mycket att ta igen. Märker du så småningom att det inte behövs, så dra ner till 45 minuter.

Bekräftelsen räcker med en gång - tyst och försiktigt - som en bekräftelse på att hon gör rätt. Om hon tystnar under påminnelsen, så kan ju fjärde omgången i ramsan bli bekräftelse, dvs du går ner lite i trycket i ramsan. Då behöver du inte bekräfta igen.

Jag tycker det verkar som ni har börjat bra! Hon verkar ju ha fattat galoppen med att det är skönt att sova. Nu är det bara att köra vidare. Det är viktigt att ni har inställningen att det är SKÖNT för henne att få sova - inget annat.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
isamom

Inlägg av isamom »

Tack för ditt snabba och konkreta svar. Tar åt oss och ändrar. Det svåraste blir nog att få henne att sova 1,5 på förmiddagen... hon envisas med att vakna efter 40 - 45 minuter allt som oftast. Men som AW skriver, bara hon har förutsättningarna så ska det nog lösa sig till slut. Men nu under kuren blir det ju lite...
Hon vaknade till några gånger runt halv elva, och då räckte det med påminnelsen. Rädd för att bli kaxig så här på kvällskvisten, men det känns som att vi är på rätt väg...

PS. tack har ändrat i profilen.

Inlägg av elinkarlsson »

Hej Isabellas mamma,
Låter som att din smarta tjej fattat grejen redan.. hon låter sig ju lugnas av ramsorna! Känner igen en del av dina frågor, så jag tänkte berätta hur vi löst det (håller på med uppföljningsveckan nu).

Ang. förmiddagssömnen tycker jag du ska utgå från Isas behov. Är hon trött efter en lur för att hon vaknar för tidigt (efter 45 min - då nästan alla bebisar vaknar och inte kan somna om) så bör du förlänga det. Är hon pigg och glad när hon vaknar skulle jag inte ändra på det...

Bekräftelseramsan kör jag bara ifall Emil blir tyst efter gråt. Så att han inte ska komma ihåg gråtet som sömnassociation. Gnyr eller pratar han lite eller tystnar han efter första ramsan, så låter jag det vara så. Onödigt att störa med ramsa då tycker jag.

Nattamningen - det är ju det jobbigaste kanske..? För Isa fär säkert en massa tröst av det, det är ju så mysigt. Jag slutade amma Emil på natten samtidigt som vi började kura och för att försäkra mig själv om att han inte var hungrig fick han välling på kvällen innan läggning istället för amning. Problemet med att amma på natten ifall man vill sova är ju att Isa kommer blir förvirrad om hon får komma upp en gång, men inte de andra.. Då tar det nog längre tid att kura. Och jag antar att du vill sluta nattamma snart iallafall, kan du lika gärna ta båda smällarna nu!

Kom ihåg att inte fastna i buffandet, jag har haft lite problem med vagnandet, för Emil blev så lugn av det.. Då är det lätt att fortsätta istället för att låta ramsan göra jobbet, men ni måste dit! Rekommenderar att sluta buffa alls efter 3e natten. Men då får ni stå ut med mer gråt..

För oss går det åt rätt håll med stormsteg. Jag är så stolt över att lilla Emil fattar att ramsan kan ge trygghet. Jag märker att han tar den både på dagen (även när han vaknar efter 45 min nu), vid läggning och på natten. Men vargtimmen (mellan 3-5 för vår del) är svårast. Han vill så gärna sova, men kan inte komma till ro...man hör verkligen hur frustrerad han är att han inte kan somna om och det är då han börjar gråta. Men en ramsa ger bekräftelse att mamma skjuter vargen!!

Lycka till och meddela gärna hur det går.
Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
isamom

Inlägg av isamom »

Hej igen,
Tack för ditt svar Elin!
Vi är nu inne på vår 4e natt, och det går än så länge bra. Helt otroligt att Isabella på nolltid vant sig av med att jag måste söva om henne med bröstet. De senaste nätterna, med undantag för en gång då vi behövt buffa, har jag eller hennes pappa endast ramsat och påminnt/bekräftat vilket fått henne att somna om, ibland på en gång och ibland med en hel del övertygande påminnelser... Dessutom har alla nattningar hittills tagit max 4 minuter från skratt till sömn!! Hon är såååå duktig. Hon har dessutom sovit riktigt bra idag på dagen.

Har dock funderat en del på det där med nattamningen, som jag fortfarande inte kunnat släppa. :? Ett problem som uppstår för oss är att Isabella inte vill ta nappflaska. Vi tränar titt som tätt, har köpt ett otal olika flaskor och pipmuggar, klippt upp napparna, m.m. men vi får inte till det. Därför kan jag ju inte preppa henne med välling och vara säker på att hon håller sig mätt hela natten. Jag känner mig hur taskig som helst hur jag än gör. Att gå från att ena natten äta mycket med 1 till 1 1/2 timmes mellanrum till att inte äta på tolv timmar känns inge bra... Samtidigt, som du påpekar Elin, känner jag mig taskig som tar upp henne en gång men inte nästa... Hur mycket/ofta ammade ni på nätterna innan ni lade av :?:

En annan fråga som du/ni kanske har stött på: Vad ska vi göra om hon vaknar typ 45 min innan väckning och inte vill somna om :?: Vi försökte hur mycket som helst imorse med att få henne att somna om och utnyttja marginalkvarten, t.o.m. med buffning som vi inte använt till annat än markering sedan första natten. Men hon vägrade och en kvart innan väckning låg hon och jollrade och pratade. Väldigt gosigt i och för sig, så då gav vi upp.

Inlägg av LindaVega »

Hej,

lägger mig i denna tråd :D

Anående nattmål vet jag också hur det känns att bara sluta med dem tvärt. :shock: Det är jobbigt, särskilt då man vet att hon äter rejält på nätterna....

När vi startade kuren i början av november behöll jag ett nattmål ( kl 22.00) i en vecka. Jag tog upp Vega i sömnen och lät henne äta. Sedan var det morgon kl 7.00.

Hon, precis som din lilla tjej åt väldigt dåligt på dagarna ( och desto mer på nätterna) Hon vägde bara 5.5 kg och var 5 månader ( korrigerad ålder)
Hon tog heller inte flaskan, så det där med att toppfylla är svårt...

I vilket fall som helst så gick kurningen långt över förväntan. Efter att ha velat äta varannan, varje timme på natten sov hon som bara den efter bara några nätter. Däremot dröjde det innan aptiten kom igång på dagen, eller jag upplevde det i så alla fall. Det dröjde drygt en vecka. Vilket i efterhand inte ser så farligt ut. Men jag hade panik och var nästan beredd på att ge henne mat på natten igen :oops: :oops:

Jag glömmer aldrig känslan när hon helt plötsligt ville ha större portioner gröt ( dvs inte lämnade 3/4 av sin portion) och började äta lunch på riktigt :D :D :D Då visste jag att det var rätt beslut att låta henne sova ordentligt på nätterna :D :D

Vad vill jag komma med det här då :?:
Din lilla tjej kommer vänja sig av med nattamning hur snabbt som helt, bara du bestämmer dig. Som sagt för oss tog det 3-4 nätter. Behåll ett nattmål, och ge det i sömnen i en vecka eller så- men absolut inte längre....

lycka till
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Komiskt att du precis beskriver det som hänt här också!! Sedan Emil börjat sova hela nätterna (har nu hänt 3 ggr, så jag hoppas på mönster i det) så vaknar han och är glad, pigg och hungrig redan kl. 6 istället för 7. Han jollrar och suger på händerna, klarar sig en kvart, men sen blir han frustrerad för att ingen annan är vaken och han är hungrig som attans..

Jag har varit så glad att få sova hela natten och jag tycker han är så go när han ligger där och jollrar och pysslar att jag inte vill att han ska bli ledsen och arg i en hel timme (som han skulle bli ifall jag satte igång och ramsade och buffade). MEN å andra sidan har jag inte någon lust att gå upp kl 6 varje morgon, så jag vet inte hur jag ska ta detta nu....

Ang nattamning, Emil åt alltid 1-2 ggr per natt, ej på fasta tider. På dagen hade han fasta mattider, men på natten fick han äta när han vaknade vilket alltid varit 1-2 ggr. MEN, anledningen till att vi började kura var att han plötsligt vaknade 5-6 ggr per natt och bara kunde somna om ifall han fick amma, vilket var helt psykotiskt tröttsamt. Så man kan säga att vi gick från 5-6 ggr till ingen gång, eftersom jag tog kurningen på en gång.. Fast 2 nätter innan jag började med kurningen så vaknade han "bara 2 gånger" igen.

Tänk såhär: hon behöver verkligen inte äta på natten. Första dagarna kommer hon inte vara extra hungrig, för när du vagnar eller buffar så "tror" de att de ätit (jag fattade aldrig detta psykologiskt, men det var så med emil också). Runt den 3e-4e morgonen är hon jättehungrig hela dagen och då kommer hon äta tillräckligt för att sova hela natten! Kanske är det bra att prova med flaska då, för hon kommer att vilja äta som bara den!!

Och då när hon väl ätit så mycket hela dagen, så vaknar hon inte och är hungrig på natten heller, så 2 flugor i en smäll!! Men ja, det tar ju ett tag och det kan vara jobbigt, men det funkar!!

Lycka till och berätta hur det går!
Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
isamom

Inlägg av isamom »

Hej igen,
Tack Elin och LindaVega för era svar och ert stöd!!
Jag pallade inte att sluta tvärt med amningen, men i natt hände det... 8e natten efter kurstart var det slutammat, och.... hon åt inte på hela natten!! Dessutom var hon bara vaken totalt ca 5 minuter från 20 - 7.45. Vaknade till vid halv två och vid halv sex, men båda gångerna somnade hon om efter en kort ramsning. Vi vaknade sedan av att hon låg och pratade vid kvart i 8. A dream coming true! Jag förmodar att den ökade aptiten på dagen har stor betydelse här... Förutom fyra amningar, äter hon en burk puré till lunch, samt nära två portioner gröt på kvällen innan nattslurken.

Däremot har vi svårt att få till dryga tre timmars sömn på dagarna enligt det schema vi gjort upp (10-11, 13.30-15, 16.45-17.05). Jag ger henne bra förutsättningar att sova (oftast i vagnen ute på promenad) men trots det vaknar hon som regel alltid för tidigt, ibland efter 30 min och ibland efer 45 min. Vad jag än gör så vill hon inte somna om. Suck... Men jag fortsätter promenaden som planerat och tar inte upp henne förrens efter 60 alt. 90 min. Kan det vara så att hon inte behöver mer sömn :?: :?: Vet vad svaret på frågan är, men... jag känner att jag snart inte orkar valla runt Djurgården en sekund till... och vill nog bara ha lite peppning, feedback, tankar, idéer... Har ni varit med om samma sak, och har det löst sig? Hur lång tid tar det i regel innan hon förstår att det är skönt att sova på dagen också?? Sen är jag rädd att vi gör oss en björntjänst om hon bara får sova i vagnen (rullandes) på dagarna. Finns det inte risk att hon vänjer sig vid det? Ska jag alternera, trots att det är i den rullande vagnen hon sover bäst...

Elin, hur går det med ert morgonjoller?

Tack alla för ett toppenforum! En riktig guldgruva för alla trötta mammor, pappor och bebbar som längtar efter en god natts sömn.

:heart: -liga hälsningar,

Inlägg av AnnSofi »

Håll ut :wink: . Vi hade också problem med dagslurarna i flera veckor. Efter 3-4 veckor satte det sig så nu sover vår lilla älskling (8mån) 1,5h på fm och 1h på em och oftast får jag väcka honom efter fm-luren.

Däremot har jag samma problem som du, dvs att det krävs promenad för att få honom att sova. Därför började jag för några veckor sedan med att gå ut med honom när det är dags för fm-lur. När han sen har sovit i 10-min rullar jag in honom i sovrummet och ställer upp fönstret så sover han vidare inomhus men med öppet fönster (har ingen trädgård att ställa honom i eftersom vi bor i lägenhet. Köp hjulskydd på någon barnaffär.). Det fungerar jätte bra så numer promenerar jag bara när det är dags för em-lur vilket är skönt. Min plan är att lära honom att ta en av dagslurarna i spjälsängen vid behov men jag ville vänta tills tiderna verkligen sitter så kanske det är dags snart... :wink:

Lycka till!
/AnnSofi
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"