Vi började SHN igår och har några undringar som vi skulle bli väldigt glada och tacksamma om någon av er erfarna SHN-are kunde ge oss råd kring. Jag inser att mejlet är långt, men snälla, snälla....
Lite bakgrund till vår lilla sötnos som sovit väldigt dåligt de senaste månaderna. Isabella föddes i juli och sov mycket bra sina första 3 månader, då hon vaknade och villa äta max 2 gånger per natt. I mitten på oktober förändrades detta över en natt och sedan dess (med undantag för ett par dagar innan jul) har hon vaknat med 1 till 1 1/2 timmes mellanrum för att vilja äta. Det enda som vi mäktat med är att hon fått snuttat, den enklaste lösningen, men samtidigt har hon kanske haft ett behov av detta. Detta har förstås blivit rejält påfrestande för vår lilla familj, och vi har blivit rekommenderade att köra 5-minutersmetoden. Varken jag eller min man tycker att den metoden är något vi vill utsätta Bella för, så nu har vi bestämt oss för att köra SHN-kuren. Vi började buffa henne redan i fredags (31 dec) utan ramsa dock, och hon ligger på sidan då varken vi eller hon vill
Startskottet gick alltså igår, då vi ansåg att vi var ordentligt pålästa, men dock så har det uppstått en del frågetecken som vi kanske borde sökt svar på redan innan, men vi hoppas att det inte är försent....
Hon somnade väldigt bra, från skratt till att hon sov tog det bara 8 minuter, och jag buffade bara två omgångar. Hon vaknade 11 gånger totalt (5 av dessa mellan 06.51 och 07.33) under natten vilket väl är ok. Två av gångerna tog det lång tid och många buffningar innan hon somnade, alltså mer buffning än vid nattning. Jag var tom tvungen att ta upp henne en gång för att hon blev så hysterisk. Dessutom matade jag henne en gång (kl 01.51), och här kommer en av våra frågor. Är det ok för kuren med ett nattmål, eller måste vi börja om
En annan fundering som vi har är kring schemat och antalet sömntimmar. Hennes schema ser ut som följer:
8.00 Vaknar. Frukost (bröstmjölk)
10.00 - 11.00 Förmiddagslur
12.00 Lunch. Puré, frukt och bröstmjölk.
13.30 - 15.00 Sova middag
15.45 Mellanmål (bröstmjölk)
16.45 - 17.05 Eftermiddagslur
18.30 Middag. Gröt.
19.00 - 19.45 Nattning med bad och saga.
19.45 - Nattslurk
20.00 Sova
ca 02.00 Nattslurk ?????
Hon är ju snart 6 månader och behöver alltså 15 timmars sömn. Som vårt schema ser ut får hon ju 14 h 50 min, och vi hoppas att det är ok. Däremot undrar jag, är det ok att ha en förmiddagslur på 60 min, eller måste lurarna vara 5, 20 eller 45
Sen undrar jag över det här med bekräftelsen. Ska man säga den ramsan 1 gång, eller 4 gånger. Jag har bara sagt den en gång. Vidare har det under natten hänt att hon är helt tyst efter påminnelsen. Måste jag ändå bekräfta
Sorry för ett långt mejl, men hoppas ni har överseende. Blir hur glad som helst för era råd, tankar och funderingar.
PS. Ikväll somnade hon på en buffningsomgång och fyra påminnelser. Det tog bara 4 minuter. Helt otroligt