Börja kura min fining på 4,5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Börja kura min fining på 4,5 mån

Inlägg av Manfred10 »

Airam skrev:Fråga: när sista luren försvinner helt så kommer det ju vara länge tills kvällen.ska man dela på fm-luren istället eller hur görs det?
Jag har skjutit långluren 30 minuter framåt när jag tagit bort em-luren. Sen flyttar jag tillbaks den när fm-luren försvinner. men det är jag det. 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Airam

Inlägg av Airam »

Tack för svar!super!tror att jag kommer att göra som du Jenny,kan man göra det direkt eller under två dagar,en kvart åt gången?Han är i snart nio mån,kanske dags för ändring?
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
Airam

Inlägg av Airam »

?Flyttar du på mattider då också?
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Jag har inte flyttat på några mattider när lurarna har fallit bort ( men jag har å andra sidan inte justerat tiderna för de övriga lurarna :wink: ).

Men om du märker att det börjar bli hungrigt lite tidigare än vanligt så utnyttja marginalkvarten ( gäller självfallet åt det andra hållet om liten behöver bygga upp mer aptit)

Kör på och känn efter. 8)

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Airam

Inlägg av Airam »

Usch idag känns det som att vi fick känna på sviterna från igår.det tog en evighet på sjukhuset och han fick sova 1 1/2 h efter sin schemalagda lur och idag har han bara skrikit vid läggning länge vilket nu är ovanligt...hoppas att det bara är idag så att vi inte sabbat något..har ju funkat så bra för oss på slutet.ville bara ventilera lite...sen ställer han sig upp och bökar på,har så lätt att gå in och lägga ner då även fast jag vet att det är fel.kör ramsan men ibland när jag tycker att det gått för långt så har jag lagt honom tillrätta och tagit tacksamt emot det men ibland bökat sig upp igen.
N 180607.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Fortsätt med dagen som om inget hände igår! 8)

Vår lillebror ställer sig oxå upp nu, hela tiden, men mest när han ska vara vaken, tack och lov. :D Ett ypperligt tillfälle att träna att sätta sig ner igen är vid ensamleken om du har det.

Går man in och lägger tillrätta ska man vara säker på att liten verkligen ber om hjälp. Sysselsätt dig med något! Kom ihåg, han behöver sova, lika som han behöver äta och byta blöjor och allt annat som är fullkomligt naturligt! 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Airam

Inlägg av Airam »

.Hejsan!

Det är så att vi ska snart utomlands en vecka och jag undrar då lite hur saker och ting kommer att bli.Just nu sover O alla sina lurar i sin egen sång men utomlands så blir ju typ alla i vagnen,(då vi åker kommer han att sova 20 min fm och 1,5h vid lunch) inför natten och sen flyttar vi bara över honom till sängen i rummet.men nu är han ju så van att somna som sagt i sitt mörka rum,och de ggr jag har lagt honom i vagnen har jag ramsat bort men han protesterar snabbt(vilket han inte gör i sängen) så ibland har jag börjat gå med honom.jag undrar om jag kanske ska börja öva lite innan vi åker så att han blir van med att somna överallt...kommer kännas lustigt att ramsa sig bort på stranden bara;)

Men sen det kluriga är när vi åker..vi flyger på natten så planet går vid tio..han torde väl somna i bilen på väg upp sen får han väl sova i babybjörnen tills vi kommer till planet..spännade då han är så van att sova själv.har ni några tips här?det blir ju inte direkt en vanlig natt..
N 180607.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Generellt brukar man säga att resdygnet/-dagen blir lite undantag, man försöker så gott man kan att hålla mat och sovtider.

När man är borta bör man hålla de tider som man har hemma, sömnbehovet är ju samma om man säger. Jag tycket inte du behöver "öva" hemma, jag hade kört allt på ett bräde. Borta är borta, hemma är hemma.

Om du inte känner dig bekväm med att ramsa mitt på stranden kanske du kan köra på nån promenad eller ställa dig en bit bort. Sen kan man alltid bära vagnen dit man vill ha den när han sovit 10 minuter om man bär lite försiktigt. :thumbsup: Det är bara mina tankar.

Och åker ni utomlands är det ju ingen som fattar vad du ramsar, eller att du gör det - det viktigaste är ju att Prinsen får svar på eventuella frågor. Du kan ju alltid ramsa lite närmare... borta är ju borta, som sagt. Attityden är det viktigaste, lugn och fin - inte stressa och tänka på vad andra eventuellt tycker.

Sen hoppas jag att ni får det härligt! Lite sol är ju ganska efterlängtat så här års... :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Airam

Inlägg av Airam »

Tack för svar! Det är lite som jag har tänkt,man tar det som det kommer och håller solglasögonen på! 8) men det är alltid skönt att få lite bekräftelse på det man gör/ska göra!
N 180607.
Nat

Inlägg av Nat »

Hej du,

Har man möjlighet kan man alltid förlägga längre resor på dagtid. Natten får alltså vara orörd (vanlig upptid på morgonen och vanlig läggtid nästa kväll). Dagslurar och mat kan man köra lite si och så med. Små mellanmål när det blir för gnälligt och sova en stund lite här och där. Vi kör helt och hållet på "en gång är ingen gång..." under själva resdagen. När vi sedan kommer fram till resmålet är det 100 % rutiner från sekund ett som gäller.

Nu såg jag att ert plan går på kvällstid så då går ju den planen vi brukar använda i stöpet. Jag tänker att du hoppas att han kommer att somna men ha inga höga förväntningar om det, det jag menar med det är "somnar han så somnar han, om inte så inget mer med det". I övrigt så tänker jag att endera kör man verktygen som finns i SHN till 100 % och på rätt sätt eller inte alls. Kan du buffa på rätt sätt i ett flyg? har du mörklagt? är det tyst i hans hörna? etc etc. Svarar du nej på frågorna så är det kanske bättre att spara verktygen till du är på plats och bara köra ad hoc på resan.

Ha liten i famnen tills han blir sömntung och lägg sedan försiktigt ner i en sovcrib eller bädda mysigt på golvet under stolen framför er.

Lycka till med resan
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Airam

Inlägg av Airam »

Oskar har börjat vakat tidigare på lurarna nu eller väljer att inte sova alls,han sover nu 45min på morgon och 1,5 h vid lunch.funderar på om det är dags att korta ner första luren till 20 min.lägger man han då som vanligt och väcker han efter 20?

Sen blir det ju sommartid på sön,antar att det inte är en hit att bara dra av en timme bara sådär men tänker jag rätt om jag väcker honom på morgonen 15 min innan,nästa lur lägger en halvtimme innan,lunchluren 45 min innan osv?

Tack för att ni finns och för era svar!;)
N 180607.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Ja, det kan ju vara ett tecken på att det är dags att korta ner en lur.
Airam skrev:funderar på om det är dags att korta ner första luren till 20 min.lägger man han då som vanligt och väcker han efter 20?
Ja precis :D . Du kan ju lägga på en insomningstid på 5-10 min om du vill. Alltså, lägga 5-10 min tidigare.

Angående tidsomställningen så finns det ju olika varianter att ta till. När vi bytte till vintertid så gjorde jag så som du tänker (fast tvärtom då eftersom vi ställde tillbaka klockan :wink: ) och det funkade bra för oss. Andra varianter kan vara att:
:arrow: ändra allt på ett bräde och låta attityden sköta resten
:arrow: förskjuta schemat 30 min över två dagar
:arrow: förskjuta schemat 20 min över tre dagar

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Airam

Inlägg av Airam »

Tack tack för svar!men kanske ska man ta hela timmen i ett svep?känns kanske enklast men han kanske känner av det väldigt väl...ska fnula på saken;)
N 180607.
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Jag har faktiskt tagit timman i ett svep tidigare med Loppan. det har fungerat fint för oss. Jag har lagt något tidigare på kvällen. Detta är dock inget som jag rekommenderar till någon som är mitt i en kur, men ni har ju avklarat kuren för länge sen. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej hallå! :mrgreen:

Vi kör oxå en timme rakt av.... jag tycker det är för struligt att komma ihåg alla kvartar hit och dit.......... :wink:

Lycka till!

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"