Va NU?

Mian71

Va NU?

Inlägg av Mian71 »

Hej igen ! Behöver råd här..
Liten 2 år och 8 månader.. sovit som den prinsessa hon är smärtfritt men nu har jag sett ngt som jag inte är van vid alls och behöver råd och stöttning ( kanske framför allt).
Lägger henne 19 och det är och sällan/aldrig problem.
Igår vaknar hon av lite hosta och ropar lite gnylandes på mig. Jag går in ( ...!!! men när hon aldrig vaknar gör jag som alla andra.. undrar va sjutton.. så man vill ju kolla). Hon dricker lite vatten och jag ramsar ut. Hon sätter igån efter 10 min igen. Ska snyta sig! :shock: osv
Jag går in och hon är ju pratbar så jag säger att nu är det natt och man ligger inte å ropar så här och hon svarar med ett " okeeej".
Men hon fortsätter och fortsätter och eskalerar i gråt och skrik.
Jaaaag vill inte , jaaaag vill inte.. mamma komma in nu , mamma komma in nu.. om och om igen. Vid 21 så sätter jag mig och tokramsar utanför hennes dörr med målet att få sista ordet. Det får jag! 22.20.
1 i natt börjar det om och jag går bara upp och ramsar utanför hennes rum bestämt och med ATTETYD.
men icke, här börjas det igen.. " maaaammmma komma in .. Maaaammma komma in i stor gråt.. ". Jag går och lägger mig igen och försöker uthärda. På natten händer ingenting. Hon blir sorgsen och 2 klarar jag inte mer ( jag gjorde verkligen inte det) . Hon fick komma till mig :oops: men utan gulli i gull utan jag var bra arg då . Men hon låg där och i morse vid 6 säger hon
" jag skrek, mamma kom, jag fick sova i mammas säng"

jag pratade med dagis och frågade om hennes dagssömn och även fast jag sagt max en timme sover hon 1,5h . Jag har väl tyckt att hon varit VÄLDIGT pigg på eftermiddagarna. Hon som förr varit så trött innan läggis. Dock har hon alltid lagt sig fint utan några som helst protester.
Nu sa jag till dagis att idag får hon bara sova 45 min . ( även om hon kommer vara trött). Tror ni det kan vara det??

Lite råd inför kommande kväll / natt. Ska jag i mantra ramsa eller ska jag bara ramsa x4. ?
Förstår det kan vara trots här. Och här har vi en dam med envisheten själv.

Kram Mian
:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Sofias mamma

Re: Va NU?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, hur går det för er? Jag tror precis som du att det kan vara för mycket sömn på schemat. Jag antar att ni har 12 timmars natt?

Jag tror att 45 min dagtid är max vad hon bör sova om ni inte vill ha kortare natt. Jag vet att en del barn gärna sover lite längre dagtid, men då får man skära ned natten, till kanske 11 eller 11,5 timmar.

Har du läst på om trotsen? Kanske har du barnaboken, däri står det så bra om trotsen tycker jag :D .

Eftersom det var några dagar sedan du skrev kanske det har löst sig för er, du var ju själv inne på o dra ned sömnen. Återkom annars så kan vi tillsammans hitta en bra strategi :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Mian71

Inlägg av Mian71 »

HEJ! tack för svar..
JO, det löste sig.. kvällen efter la jag henne som vanligt och den dagen hade hon sovit 45 min på dagis. i EN TIMME SKREK hon " ja vill sova mammas sängen.. jag vill sova mammas sängen" och var urarg. Jag lät det vara. Det där fick hon ta hand om själv. hon somnade i ett " jaaag .. viilll."... :-) Det var jobbigt. Jättejobbigt att höra på , men jag tänkte att jag inte skulle gå på den gubben igen som hon körde kvällen innan då jag började ränna hos henne.
Kvällen efter det var ordningen återställd. :D

Sen kom den där förbannade magsjukan :evil: ... ( men sovit bra på natten ändå) så hon har fått sova mer på dagen nu. Vilket NU märks på morgonen . Hon är en sååån tröttis på morgonen annars.. men nu vaknar hon 6 istället för att jag får väcka så visst ska sovpasset på dagen dras ner.
Så att sova 45 har inte riktigt inplementerats ännu..

Men ... förskolepersonalen gillar det INTE.. ( vad vet jag.. de kanske inte får fika tillräckligt länge då). De anser hon ska få sova som hon behöver och att det nästan är grymt att hon ska få sova 45 min istället för 1,5h ( som hon gjort sen vi gick över till en lur liksom).
De har tusen argument. Och det är skitjobbigt stå där förklara.

Jag har som mål att faktiskt sluta med hennes sova på dagen när hon är 3 år för jag blir så oerhört låst av det. Bättre med en vila i stället. Jag vill kunna vara på en badstrand en hel dag utan att känna hon måste sova liksom, eller åka till grönan eller ja.. ni vet.
Och vad jag förstått så är det många som slutar sova på dagen kring då.??

Nåväl, Igen lär jag mig att allt handlar om attetyd!!! Attetyd!!!
Men den lilla prövar mig i bland.. och jag ramlade nästan dit.. tacka fasiken för det när man sovit så bra så länge så länge utan ett pip.
Hon fick vatten på kvarn och jag hade vargen flåsandes i nacken.
Nu sköt jag den - igen!

Kramar
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt Mian så ska det låta! :wink:

Va trött man kan bli på dagispersonalen - det är ju ditt barn för sjutton! Men som sagt, det blir väl för kort fikapaus...

Min yngsta är ungefär i samma ålder, och jag fuskar ofta med hans dagslur. Detta för att han redan tidigt började visa att han klarar sig bra utan. Det går att justera med marginalkvartar på nattsömnen till exempel. Och ska vi åka bort någonstans så somnar han ofta i bilen istället. Så känn dig inte låst av dagsluren, ni kan visst åka till Grönan och badstranden och annat - man gör ju inte det varje dag i alla fall! Alla klarar små undantag ibland när de annars har en rutin att falla tillbaka på!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Jag vet de sjutton.. Jag fick ordning men det är nått som inte stämmer . Natten till lördag var hon vaken i två timmar. Jag var in 2 ggr i början av detta men sen körde jag ramsa och musik. Efter en timme gick jag in och bröt . Ramsade ut. Sen en timme till... Av " kooomma mamma , komma mamma. " i stor gråt och ilska. För att inte riskera ngt så ringde jag en kompis som peppade mig att inte ta upp.. 
Phu! Hon somnade. På lördagen så sov hon 1 h på dagen. Natten lördag till söndag sov hon som en stock från 18;45 till 07:15. 
På söndagen var hon strålande pigg och vögrade lunch luren och efter 30 min stor gråt så gick vi ner se på film i stället . Hon har alltid älskat sin dagslur..Nått är ju verkligen galet.
Hon sover i veckorna 19-6.30 och en timme på dagis. Vet det äe 0.5 h mindre än Annas rek men det haft funkat jöttebra . Försökte få personalen attnhon skulle sova 45 men kompromissade till en timme. 
Men igår  ville hon ju inte alls sova på dagen ?Och var sitt sålteålebarn ändå. Inget gnäll alls ens mot läggis. Men la henne tidigare 30 min. Vet hon börjar bli Så stor nu att dagsluren kanske ska/ bör bort. 

Nu ör vi här igen. I skrivande stund hsr hon varit vaken i 25 minuter och kl är nu 01:35. Hon vaknade med ett ILLSKRIK (dröm?) och jag flög upp. In stoppade om och hon säger " kan du sova här mamma?"nej svarar jag och säger alla ska sova i sina sängar. 
Ramsar ut.. Och hon fick en till ramsa efter 10 min. Och hon bara gråter . " jag vill sova maaaammmas säng " och varvar mellan att vara leden och vara VÄLDIGT ARG. när det är sånna variationer gör jag inget mer. 

Jag tönkter inte ta upp henne. Men känslan är att " nu skiter jag i det här"  är inte långt borta. Att bara ta upp henne , lögga henne hos mig. Jag vill sova och vara pigg på jobbet liksom . Men vet vi sover dåligt båda två då. 
Med min son när han var liten var det här aldrig ngt problem. Han kunde komma några nätter . Han nekades aldrig det. Men så kunde han ju i perioder sova i son egen säng.  Klart.. Han var en annan och behövde Aldrig kuras nör han var bebis. Sånna här saker snurrar hos mig när hon gör så här aom ho. Gör nu. 

Åh, vad jag behöver peppas nu könner jag. Jag känner mig arma ensam och är ju helt själv.  Hon gråter och jag nästan gråter för att hennes fina sömn kapsejsar. Och jag måste
Stå på mig!! Vet att det är viktigt nu. 
Hon går in i trotsen här.. nu är hon 1:47 och hon har ff inte gett sig.." jag vill sova maaaammas säng ...:(

Mian
Ps. Skriver detta från min iphone. Hoppas det blev läsbart ..ds
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej igen! 3:10 slutade nattklubben.
" jaaaag vill sova maaaaammmas säng"

Gjorde jag rätt, tycker ni, när jag försökte mota detta
Med ramsa och musik?( men andra alternativ finns ju inte ..) Jag var mkt sparsam med ramsan
Då jag hörde hon var så ILSKEN emellan åt..
Och det gick i nivåer. Ledsen, arg, lite tyst... Och sen infrån tårna igen...osv osv

Nu är det dagis och jag kommer säga Max en timme. Som sagt
Igår sov hon inte alls på dagen . Kanske det gav smak till att faktiskt
Vakna och skrika då jag gjorde det vid lunchen efter 30 min.
Kanske hon trodde det skulle funka i natt med.
( inte lätt veta! Verkligen :-(

Pepp önskas!

Kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Nu är det mkt Mian :-)

Ser mitt senaste inlägg blev lite otydligt

"Kanske det gav smak till att faktiskt
Vakna och skrika då jag gjorde det vid lunchen efter 30 min.
Kanske hon trodde det skulle funka i natt med."

med det menar jag att det gav mersmak att jag faktiskt TOG upp henne på lunchluren efter 30 minuter och vi gick ner och kollade film. '
Jag kanske skulle låtit det vara ändå 45 minuter och gått in och låtsas som att hon faktiskt ha sovit.. "NU är det dags att komma up" ...
Nu får jag känslan hon Testade mig om detta gick även på natten..

Som sagt. Ngn klok ?

Många kramar!
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vad har vi för ålder på barnet i fråga nu för tiden? Kanske dags att läsa på om Trotsen den stora?

Hon söker just nu svar på sina frågor och du måste bestämma dig VAD svaret är....

Jag brukar säga fnurror komma fnurror gå och frågorna blir bara större och större. Hur trygg kan du vara? det är frågan mamma?? Vet du verkligen VAD du gör och varför?

Jag kan avslöja att jag vet att hade min son så mycket som EN endaste natt fått komma in och sova i vår säng, ja då hade vi haft frågor i flera månader efteråt. Varför fick jag sova då och inte nu typ? Sen handlar ju utvecklingssprången om att de trycker exakt på dina ömma knappar, är sömnen din ömma punkt jag då är sömnen den som strular mest. Är maten din ömma punkt ja då matvägrar de osv... Det slår liksom aldrig fel.

Så hitta nu attityden, läs i BB om trotsbarnet och här under barna fostran så du är förberedd på vad som komma skall. Det är mycket frågor just nu, som alla naggar på dina vargar. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej mian.

Torsmamma har rätt. Trotsen är pà väg och hon behöver klara besked. Försök ändra din attityd till nu ska hon ff sova, sitället för ojnej, hon sover inte, hur ska det här gà. Lätt sagt, men sà viktigt att göra.

Jag hade en natt-trotsare, dvs hon tog ut sina fràgor pà natten. Jag vill inte sooova, jag kan inte sooova, jag vill kissa, jag är törtsig, TÄCKET, KUDDEN, NALLEN, jag viiiill inte sooova osvosvosv. Skönt tyckte jag om dagen att ha en ganska lugn trotsàlder, men med natten kom ocksà hennes protester. Och hennes fràgor om jag verkligen stod för det jag sa, som var gonatt och sov sà gott. Ibland fick jag gà in, när det var helt bubaluba och ibland för att kolla att hon inte skadade sig själv. Skogstokig kunde hon bli... Men jag fick stà pà mitt: Sova gör man om natten. Vilka andra möjligheter har man? stiga upp? nej tack, ha henne i sängen? nej tack, ha roomservice hela dygnet? nej tack.

Sà läs i Barnaboken ladda med attityd och hjälp henne komma till ro i sin säng.

(Och försök lägg dig tidigt sà du inte blir helt slut om det blir tuffa nätter.)

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hon är 2 år och 8 månader. 
När jag tog upp henne den där natten för två veckor sedan tänkte jag dagen efter " en gång är ingen gång..." sen var det ju faktiskt lungt nästan 2 veckor..
 Samt att jag tog upp henne när hon inte ville sova lunch luren. Men jag hade i huvudet att lunchluren kanske skulle minskas och att det var därför allt strulat ... 

Vad gör mamman? Ja.. Vad gör jag. Försöker få ordning. Var lääänge sen det var så här och visst förstår jag hon testar mig. Helt klart. 
Frågan ör ju om jag aggerar rätt?? Vet allt handlar om attetyden. 
Jag veknar , javisst, när jag själv är trött. Har varit sjuk och hostat nätter igenom. Ingen ursäkt men kanske en förklaring att jag darrat på manchetten liksom. 
Dessutom så snurrar tankar när man bollar med sig själv på nattkröken. Destruktiva tankar som " ja, men då får hon väl då!" 
Vilket är otänkbart - såklart. 

Får ont i magen när jag läser att du fick dras med frågor i månader efter att ha tagit din son till sängen 1 gång  torsmamma...

Jag skulle så behöva handfasta råd. 
Läste trots kapittlet igår kväll faktiskt men det ör med råd om vardagssituationer och kort om sömnen att man ska dra öronen åt sig om det fortsätter. 
Jag kan inte finna mer - just gällande nätter. 

Men det är ju ramsa som gäller och musik ( som jag alltid gjort vid dessa tillfällen ) 
Vad tror ni om dagslur osv .??

Tack för svar!!
Kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mian71 skrev: Får ont i magen när jag läser att du fick dras med frågor i månader efter att ha tagit din son till sängen 1 gång  torsmamma...
Njae, nu var det just inte ta över i vår säng jag gjorde, utan jag FÖLL för vargen. vatten, kissa 7 ggr, lampa tänd osv... jo det pratas det om fortfarande. Men skillnaden är att denna gången VET jag att han är mörkrädd. MEN, svaret är ju ändå detsamma, man sover om natten. Så oavsett fråga är svaret detsamma. SJuk = sova, gnällig = sova, jobbigt med utveckling= sova.

Så oavsett ser jag det som att det är dessa tider som sömnen är desto viktigare.

Och jo, vissa slutar sova middag vid 2-3 år men en vila till CD-saga kan man gott ta sig. FÖRUTSÄTTNINGAR du vet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej igen!

Ja, jag ska putsa attetyden och skjuta vargarna!!
Vaknar hon i natt så ska jag med tydlighet visa att man sover på natten.
( tycker dock jag gjorde så natt med.. även om jag svajjade mentalt.. men de känner väl sånt, di små..)

Ja, många barn slutar sova på dagen men man undrar ju om det är Det som
påverkar natten.

Vem vet! Vargen kanske redan är skjuten och att vi sover som stockar i natt igen.

Zzzzzz...
Tack för att ni finns här!
Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Liten rapport bara..
Hon vaknade 2:30. Här backade jag och gick inte in!
( som jag gjort tidigare). Hon vick en ramsa utanför! sen en påminnelse efter ca
En kvart. Sen musik och lät henne vara.
Hon somnade efter en timme..
Bättre en förra natten.
Lärt mig att spring ger näring till henne att fortsätta
Även ramsan . Så jag sparade som sjutton på den
I natt. Tänkte att när känslan blir att jag vill gä in så ramsar jag
I stället. Men det behövdes inte.

Vi ska nog ro i hamn detta!!

Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
miniz

Inlägg av miniz »

Bra jobbat!

Ju mindre spring ju bättre.
Vad bra att du kom pà att avvakta med att ramsa till du ville gà in!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :D :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"