Stå upp för Barnaboken!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
CarolaE

Stå upp för Barnaboken!

Inlägg av CarolaE »

Hej alla fina Barnaboksvänner!

Jag kan inte sova, jag känner mig frustrerad ](*,)
Denna fantastiska bok, Barnaboken, förtjänar ett försvar.

Vad kan vi göra :?:

Ska vi försöka samla in namn på alla som fått hjälp på ett eller annat sätt av BB och skicka till pressen. Eller kanske uppmana Aftonbladet att starta en namninsamling där föräldrar med positiva erfarenheter av BB kan skriva under :?:

Kontakta "kändismammor" som vi vet använder BB och be dem gå ihop för en artikel i DN eller annan press :?:

Ska vi själva skriva en artikel som försvarar BB som bok, rådgivare och räddare i nöden för alla dessa späda små barn :?:

JAG VILL GÖRA NÅGOT :!: :!:

Love :heart:
Carola
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
Irmasmamma

Re: Stå upp för Barnaboken!

Inlägg av Irmasmamma »

Jag känner som du! Det är så otroligt tråkigt och konstigt att debatten plötsligt handlar om AWs bok och inte bara om Felicias, som den borde!

Ska fnula lite på hur vi skulle kunna gå till väga... Bra initiativ!!
:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
farmor

Inlägg av farmor »

Irmasmamma skrev:Jag känner som du! Det är så otroligt tråkigt och konstigt att debatten plötsligt handlar om AWs bok och inte bara om Felicias, som den borde!

Fast handlar debatten verkligen bara om BArnaboken (som jag antar att du syftar på)? Handlar inte debatten mer om trovärdighet, "att leva som man lär" och den chockerande insikten i att "även i de bästa familjer" kan händelser som de Felicia beskriver, inträffa?
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det känns inte som den här tråden är för dig, farmor, tycker du inte?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

farmor skrev:
Irmasmamma skrev:Jag känner som du! Det är så otroligt tråkigt och konstigt att debatten plötsligt handlar om AWs bok och inte bara om Felicias, som den borde!

Fast handlar debatten verkligen bara om BArnaboken (som jag antar att du syftar på)? Handlar inte debatten mer om trovärdighet, "att leva som man lär" och den chockerande insikten i att "även i de bästa familjer" kan händelser som de Felicia beskriver, inträffa?
Snälla Farmor, jag säger bara - Vad trött jag blir!

Måste du och andra skeptiker vara här och bevaka och kritisera minsta formulering?
Om AW:s filosofier inte passar er, varför håller ni inte till på andra forum istället? Och lämnar det här, AW:s eget forum, till oss som faktiskt har användning och positiv behållning av det?
Jag bara undrar.
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alma

Inlägg av Alma »

Helt klart handlar den här debatten om Barnaboken, liksom om förtroendet för allt som AW gjort och gör.

Det är just som FF säger om det hon minst av allt kan acceptera - AW som barna/föräldrarådgivare. Diskrepansen hon upplevt mellan mammans filosofi och det hon själv upplevde av moderskapet för några decennier sedan.

På det sättet tycker jag att FF involverar oss andra. Vi som kommer att läsa och använda AWs livsverk också efter FFs bok, och vi som vill att Anna ska fortsätta.

Också på ett annat sätt tycker jag att FF bör bemötas. För den ideologi som hon lanserar om det viktiga i rätten att inte behöva försonas. Jag vet mycket väl att man inte alltid kan försonas och att man inte alltid vill. Men jag tycker inte den rättigheten är den som världen råder mest brist på.

Dessutom tycker jag FFs bidrag till att visa väg för relationer mellan barn och föräldrar, för synen på modern som människa och bidraget till svensk barnuppfostran är skrutt.

Ska det skrivas något gemensamt är jag gärna med, men det får inte bli för mesigt för min del. FFs verk har hon rätt att utföra, men innehållet är strunt för mig. Det hade aldrig skrivits en rad om FFs bok om inte personen hon kritiserar varit en som lyckats engagera och beröra många - med just sitt författarskap.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
farmor

Inlägg av farmor »

Snälla Farmor, jag säger bara - Vad trött jag blir!

Måste du och andra skeptiker vara här och bevaka och kritisera minsta formulering?
Om AW:s filosofier inte passar er, varför håller ni inte till på andra forum istället? Och lämnar det här, AW:s eget forum, till oss som faktiskt har användning och positiv behållning av det?
Jag bara undrar.[/quote]

Vem har tid att "vara här och bevaka och kritisera minsta formulering?" - inte jag i alla fall, eftersom jag till vardags arbetar med barn som far illa bla pga en tuffare föräldrastil som sprider sig i samhället och som bla AW är förespråkare för (liksom tex Nannyprogrammen och bvc genom råd om 5-minutersmetoden). Jag "kokar" när jag läser rent elaka råd från någon som kallar sig barnens vän men har också förstått detta forum enbart är för AW-sekten (Ja, hon kallar sig själv "stolt sektledare" i en krönika) dvs en klubb för inbördes beundran .... man kan också dra paralleller till Felicias beskrivning av sin uppväxtfamilj "så länge man var till lags och fogade sig var man inne i värmen o kärleken, opponerade man sig åkte man direkt ut i kylan" .... den stämningen råder här i forumet också .....
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Fast det var ju inte alls vad den här tråden handlade om.. Det hör väl till helt vanlig artighet att inte avbryta mitt i ett samtal och byta samtalsämne? Eller är det att "vara till lags"?
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
CarolaE

Inlägg av CarolaE »

Alma - håller helt med, mycket bra formulerat =D>

Farmor - Barnaboken behöver försvaras eftersom den offentliga debatten inte enbart handlar om FF, hennes bok och relationen till hennes mor utan nu ska tydligen allt Anna gjort ifrågasättas, även Barnaboken.
Det enda jag kan göra är att vittna om vad denna bok betytt för mig, mina syskonbarn, grannar och vänner.
Vi har alla haft väldigt mycket hjälp av Barnaboken. Och tänk, vi är inte korkade utan välutbildade, högavlönade och kritiskt tänkande individer. Om alla som lär sig något av livets hårda skola, av att studera sin omgivning måste vara felfria innan de ger råd eller delar med sig av sin visdom får vi snart uppfinna hjulet om och om igen...

PS Farmor - det är inte speciellt chockerande det FF skriver eftersom boken Mommo redan avslöjat det mesta och ingen som "känner" Anna tror att hennes familj har varit den bästa som funnits men hon har lärt sig av sina misstag, det är mer än man kan säga om många andra...
Telma född mars 2008 - SM-barn
Magda född januari 2011 - SM-barn
Jannika

Inlägg av Jannika »

farmor skrev:
Vem har tid att "vara här och bevaka och kritisera minsta formulering?" - inte jag i alla fall, eftersom jag till vardags arbetar med barn som far illa bla pga en tuffare föräldrastil som sprider sig i samhället och som bla AW är förespråkare för (liksom tex Nannyprogrammen och bvc genom råd om 5-minutersmetoden). Jag "kokar" när jag läser rent elaka råd från någon som kallar sig barnens vän men har också förstått detta forum enbart är för AW-sekten (Ja, hon kallar sig själv "stolt sektledare" i en krönika) dvs en klubb för inbördes beundran .... man kan också dra paralleller till Felicias beskrivning av sin uppväxtfamilj "så länge man var till lags och fogade sig var man inne i värmen o kärleken, opponerade man sig åkte man direkt ut i kylan" .... den stämningen råder här i forumet också .....
Det är ju underbart att du använder större delen av din tid till att hjälpa andra. Heder åt dig.

Det är det många här som gör också. Skillnaden är väl att de som söker sig hit oftast VILL ha hjälp i BBs och SHNs anda. Jag sätter inte mitt barn på en traditionell skola om jag föredrar waldorfpedagogiken, eller hur? Jag antar att waldorfintresserade föräldrar anser att den traditionella skolan har brister men de stormar inte in i deras skolbyggnader med plakat och skanderar för det, de försöker inte "rädda" någon som inte vill bli räddad. Man väljer det man tror på själv och lämnar annat därhän.

Vissa väljer att lita på människors egen förmåga att ta ställning och värdera information. Det är ju ingen som tvingar någon att hållas här eller ens ta till sig den hjälp man får när trådar startas och frågor ställs. Efter de senaste veckornas mediabevakning kan man väl inte heller påstå att människor som vill utforska BBs filosofi är utan motbilder när de ska fatta sina beslut? Trots det finns det många som väljer BBs förhållningssätt och som väljer att vara här.

Jag tror knappast att alla registrerade tycker att allt passar dem, men de flesta människor har ju faktiskt en förmåga att sovra, välja och använda det som känns rätt och bra. För dem. Ditt "rätt" behöver inte vara alla andras "rätt". Allt Anna skrivit om i BB fäster inte hos mig. Är det ett problem för mig? Näe, jag använder det som jag tycker känns rätt och som jag ser fungerar. Det jag inte väljer kanske någon annan har stor glädje av.

Jag har haft förmånen att träffa en hel del av det här forumets "stammisar". Jag har också träffat många av forumisternas barn. Hit söker sig, och här finns många kloka, varma, härliga och roliga människor, människor med kompetens, engagemang och stark vilja. Det finns alla möjliga nationaliteter, religioner, yrkesgrupper och socialgrupper representerade här. Det är en brokig skara och det är det som gör det roligt.

Anledningen till att jag trivs här, även om jag inte är här lika ofta längre, är att tonen är trevlig och inställningen lösningsfokuserad. Här hittar jag stöd och diskussionspartners men ingen medömkan. Det är min anledning, andra kan ha tusen och en andra anledningar.

Angående din uppfattning om stämningen på forumet, "stämningen" är ju summan av alla de hundratals människor som finns här och skriver här, "stämningen" blir ju till varje dag, med varje inlägg, det är knappast en persons verk. Vad är det du menar att registrerade här måste "foga sig i"? Sansad samtalston, hyfsat språkbruk? Det kan jag leva med. Jag har då aldrig känt mig infogad, däremot delaktig. Och vad är det för "kyla" man skulle hamna i? Du menar väl inte att det bara är på det här forumet som det finns värme? Om jag inte hittar saker som jag gillar här söker jag mig väl vidare? Eller tar det jag gillar på alla de olika forum jag besöker.

Det är väldigt svårt att ta sektpratet på allvar eftersom det här forumet är öppet och de som hålls här gör det frivilligt. Vi snackar nätet 2012! Vill man inte ta del av något är det bara att klicka sig vidare. Plättlätt. Det går att hitta information om precis vad som helst som man önskar förkovra sig i, och motargument i direkt anslutning till det.

Det är valen som vi behöver göra själva.

Mvh Jannika
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Klockrent Jannika! =D> Mycket bra skrivet. Håller med vartenda ord. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Bibban står också upp för Barnaboken. (Insänt till Expressen Kultur igår.)

:arrow: FRITT FRAM ATT BELJUGA ANNA WAHLGREN?

Anna Wahlgren är inte, och har aldrig varit, scientolog. Heller.

Kulturskribenten Kjell Häglund (Expressen 18/1) vet dock bättre än hon själv hur saker och ting förhåller sig. Han vet att "Barnaboken är en stor propagandaseger för scientologerna". Han vet att Barnaboken "innehåller gravt förfalskad statistik om barnpsykiatrivården påhittad av KMR". Han vet att den har "påverkat ADHD-synen i Sverige och orsakat många människor djup smärta och sorg".

ADHD omnämns överhuvudtaget inte i Barnaboken. Detta ser alla som läser den. Den "gravt förfalskade statistiken" lyser med sin frånvaro. Det Häglund beskriver är sitt eget skamlösa hittepå.

Det är fult att ljuga, Kjell Häglund.

Birgitta Mohlin, redaktör för Barnaboken (Förlag AW AB 2008)."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"