farmor skrev:
Vem har tid att "vara här och bevaka och kritisera minsta formulering?" - inte jag i alla fall, eftersom jag till vardags arbetar med barn som far illa bla pga en tuffare föräldrastil som sprider sig i samhället och som bla AW är förespråkare för (liksom tex Nannyprogrammen och bvc genom råd om 5-minutersmetoden). Jag "kokar" när jag läser rent elaka råd från någon som kallar sig barnens vän men har också förstått detta forum enbart är för AW-sekten (Ja, hon kallar sig själv "stolt sektledare" i en krönika) dvs en klubb för inbördes beundran .... man kan också dra paralleller till Felicias beskrivning av sin uppväxtfamilj "så länge man var till lags och fogade sig var man inne i värmen o kärleken, opponerade man sig åkte man direkt ut i kylan" .... den stämningen råder här i forumet också .....
Det är ju underbart att du använder större delen av din tid till att hjälpa andra. Heder åt dig.
Det är det många här som gör också. Skillnaden är väl att de som söker sig hit oftast VILL ha hjälp i BBs och SHNs anda. Jag sätter inte mitt barn på en traditionell skola om jag föredrar waldorfpedagogiken, eller hur? Jag antar att waldorfintresserade föräldrar anser att den traditionella skolan har brister men de stormar inte in i deras skolbyggnader med plakat och skanderar för det, de försöker inte "rädda" någon som inte vill bli räddad. Man väljer det man tror på själv och lämnar annat därhän.
Vissa väljer att lita på människors egen förmåga att ta ställning och värdera information. Det är ju ingen som tvingar någon att hållas här eller ens ta till sig den hjälp man får när trådar startas och frågor ställs. Efter de senaste veckornas mediabevakning kan man väl inte heller påstå att människor som vill utforska BBs filosofi är utan motbilder när de ska fatta sina beslut? Trots det finns det många som väljer BBs förhållningssätt och som väljer att vara här.
Jag tror knappast att alla registrerade tycker att allt passar dem, men de flesta människor har ju faktiskt en förmåga att sovra, välja och använda det som känns rätt och bra. För dem. Ditt "rätt" behöver inte vara alla andras "rätt". Allt Anna skrivit om i BB fäster inte hos mig. Är det ett problem för mig? Näe, jag använder det som jag tycker känns rätt och som jag ser fungerar. Det jag inte väljer kanske någon annan har stor glädje av.
Jag har haft förmånen att träffa en hel del av det här forumets "stammisar". Jag har också träffat många av forumisternas barn. Hit söker sig, och här finns många kloka, varma, härliga och roliga människor, människor med kompetens, engagemang och stark vilja. Det finns alla möjliga nationaliteter, religioner, yrkesgrupper och socialgrupper representerade här. Det är en brokig skara och det är det som gör det roligt.
Anledningen till att jag trivs här, även om jag inte är här lika ofta längre, är att tonen är trevlig och inställningen lösningsfokuserad. Här hittar jag stöd och diskussionspartners men ingen medömkan. Det är min anledning, andra kan ha tusen och en andra anledningar.
Angående din uppfattning om stämningen på forumet, "stämningen" är ju summan av alla de hundratals människor som finns här och skriver här, "stämningen" blir ju till varje dag, med varje inlägg, det är knappast en persons verk. Vad är det du menar att registrerade här måste "foga sig i"? Sansad samtalston, hyfsat språkbruk? Det kan jag leva med. Jag har då aldrig känt mig infogad, däremot delaktig. Och vad är det för "kyla" man skulle hamna i? Du menar väl inte att det bara är på det här forumet som det finns värme? Om jag inte hittar saker som jag gillar här söker jag mig väl vidare? Eller tar det jag gillar på alla de olika forum jag besöker.
Det är väldigt svårt att ta sektpratet på allvar eftersom det här forumet är öppet och de som hålls här gör det frivilligt. Vi snackar nätet 2012! Vill man inte ta del av något är det bara att klicka sig vidare. Plättlätt. Det går att hitta information om precis vad som helst som man önskar förkovra sig i, och motargument i direkt anslutning till det.
Det är valen som vi behöver göra själva.
Mvh Jannika