Förlossning? Läs denna!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Luvisen

Förlossning? Läs denna!

Inlägg av Luvisen »

Ska du föda nu eller framledes?
Har du fött och tyckte din förlossning var ok, inte så kul, hemsk eller väldigt svår?
Tyckte du din förlossning var underbar? Läs denna!

Ina May's Guide to Childbirth

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0091924154

Denna bok består av två delar: Första delen är inspirerande intressanta förlossningsberättelse av naturliga förlossningar. Den andra delen är fakta om förlossningsvård: naturlig och den vi får på sjukhusen. Det står MASSA kloka saker som hjälpt mig förstå min första förlossning och gjort att jag vet PRECIS vad jag ska skriva i min nuvarande förlossningsplan.

Vem är Ina May? En klok kvinna och barnmorska som förlöst över 2000 älsklingar! Autodidakt fr början och har sedermera läst basal medicinsk utbildning :heart: Hon fick Right Livelihoodpriset detta år.

Jag återkommer mer om varför denna bok är så intressant. Nu måste jag vila.

Kram på er kära kvinnor! :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Evelina

Re: Förlossning? Läs denna!

Inlägg av Evelina »

Ska jag genast kolla :-)
Liten, född december 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu ska jag förklara lite varför jag tycker att just denna bok är viktig. Det finns ju ganska mkt litt om förlossningar och förlossningsvård.

I denna bok beskrivs förlossningsvården ingående om vad det finns för medicinska lösningar i olika situationer och dess risker. Denna info har då inte jag fått varken fr sjukhus, MVC eller på förlossningsförberedande kurs.

Förutom detta så delar Ina May med sig av sina icke-medicinska lösningar som hon samlat på sig genom åren som BM. Dessa lösningar är riskfria och någonting rätt måste människan göra eftersom hon i sitt Födelsecenter har den största andelen naturliga förlossningar UTAN medicinska ingripanden av något slag.

Förlossningsvården utformades fr två håll- barnmorskor med erfarenhet som de samlat på sig och sedan förde vidare och den vård som utformats av vetenskapen och män. Och män kan ju som bekant inte föda ändå är deras åsikter i saken dominerande för utformningen av förlossningsvården…. Som i allt annat gäller det att kvinnor inser vad som sker och kräver en förändring för vi har rätt till en förlossningsvård som är human, naturlig och omtänksam!

Jag har bara fått höra att föda gör ont förutom fr en vän som sa till mig att hon tycker det är kul att föda- hon har 5 barn. När det var dags för mig sökte jag stöd hos denna vän, för det lät ju hur bra som helst, då slog hon ned mitt hopp när hon sa ”Fast det är jätteovanligt. Det är ett undantag.” Mao förstod jag det som att jag skulle sluta förlita mig på ett halmstrå och försöka acceptera att detta blir smärtsamt, jobbigt och kanske tom traumatiskt men att det bara var att bita ihop och sedan glömma. Det enda jag visste var att endast 2 väninnor förlöst vaginalt och båda har sytts. De andra har genomgått kejsarsnitt, blivit klippta, förlösts med sugklocka, fått sfinxterruptur och Gud vet vad. Elände helt enkelt. Så jag tänkte att det här var normalt, så här ÄR det…Vilket stämmer- dvs detta är vanligt förekommande i västvärlden. Men är det meningen att det ska vara så här? NEJ! NEJ, kära kvinnor och är inte det glädjande så säg! :P

Jag mådde hemskt dåligt efter min första förlossning och tänkte aldrig någonsin mer genomgå detta. Men sen när jag började läsa BB och läste om Annas upplevelser så tänkte jag att är det så här enkelt- ja då ska även jag kunna föda utan att bli traumatiserad. Under min nuvarande grav så har jag övat så långt jag kunnat och funderat och kände att ngt fattades. Tron på min egen kropp och funderingar kring om varför så många förlossningar slutar med kejsarsnitt... Det kändes som jag fortf var i händerna på ngn annan... Så hörde jag om denna kvinna och började läsa.

Har då ingen kvinna som Ina May förlöst fått sys? Jo, men vi talar om ytterst få och vi talar en, två stygn. Inte 5 som är det vanligt förekommande här i Sverige. Inga sfinxterrupturer överhuvudtaget. (!!) ENSTAKA kejsarsnitt när det varit absolut nödvändigt som tex när moderkakan sitter alldeles för lågt och blockerar vägen ut för bebisen. Och även när det kommer till kejsarsnitt har hon nogsamma råd till vad man ska kräva för att undvika risker så långt det går, både för mamma och barn.

SHN, BB och detta forum har lärt mig ngt mkt viktigt- det är bäst att läsa på och utbilda sig själv, inte förlita sig blint på det som står till buds. Jag visade min förlossningsplan till min BM nu och hon var väldigt imponerad för många BM vet och kan mkt men de får inte komma till tals i utformningen av vården och vågar heller inte riktigt tro på en förlossning utan smärtlindring… sorgligt nog.

Men som Anna har skrivit och upplevt så finns det förlossning utan smärta och Ina May säger att de flesta komplikationer går att lösa finfint UTAN medicinskt tekniskt elände. I likhet med Anna är hennes råd praktiskt konkreta så man vet vad man ska be om och kanske tom bli tvungen att kräva beroende på hur landet ligger på det sjukhus du föder på. Andningsövningar och god kommunikation med sin partner är jättebra men sen finns det en till som måste vara med på banan- BM som ska vara med vid din förlossning, då gäller det att du/din partner vet vad ni ska be denna människa om!

:heart: Stå på dig- din kropp, ditt barn! :heart:

Värme! Luvisen

PS. Jag tycker att denna bok är himla intressant även för den som inte ska föda ngt mer men som tänker på sin förlossning på ett eller annat sätt för att få fördjupad förståelse för vad som hände- bra eller dåligt. Alltid skönt med ett ordentligt avslut. DS
SM rookie
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack Luvisen!
Om jag inte läser boken på en gång så ska jag definitivt göra det innan vi skaffar fler barn. Jag hade en ganska bra första förlossning (Annas profylax kurs innan) men jag skulle ändå vilja att nästa blir bättre.

Tack för tipset!
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: :D /Luvisen
SM rookie
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag såg uppdrag granskning för ett tag sen som hette "att spricka hela vägen" Där tog dem upp att så många spricker i Sverige idag.

Finska barnmorskor använder sig av perinealskydd, vilket är att mellangården skyddas då huvudet ska ut. Detta kan tydligen äldre barnmorskor men lärs inte ut till de yngre. :evil: Det är konstigt att mycket gammal fin kunskap ska försvinna när man för in nya rön som inte ens fungerar. Läs själva;

http://svt.se/ug/20111130152153/sunderb ... a_i_landet

I inslaget på programmet så var det två från finland som åkte runt och lärde svenska barnmorskor greppet för att skydda mellangården.
Ett tips at skriva i förlossningsbrevet. Kräva någon som kan greppet.

Vill bara säga att mitt andra barn födde jag helt utan smärta. ( Jo det är sant)
Jag använde mig av dykmetoden och slappnade av totalt under hela öppningsskedet. Hela förlossningen från första värken till hon var ute tog exakt 3 timmar. Det var helt fantastisk. Bilden på mig direkt efter förlossningen har jag rosor på kinderna. Det var absolut det häftigaste jag varit med om.

Lycka till!
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, jag såg det där inslaget om perinealskydd och att man inte använde det mer... #-o Det är AO i att ta emot en liten enligt Ina May, använts i urminnes tider. Man kan tom med själv även hjälpa till att skydda sig så man inte spricker. 8) Kvinnor kan!
Susanne G skrev:Vill bara säga att mitt andra barn födde jag helt utan smärta. ( Jo det är sant)
Jag använde mig av dykmetoden och slappnade av totalt under hela öppningsskedet. Hela förlossningen från första värken till hon var ute tog exakt 3 timmar. Det var helt fantastisk. Bilden på mig direkt efter förlossningen har jag rosor på kinderna. Det var absolut det häftigaste jag varit med om.
Jag tror dig! Låter helt makalöst fint! :P
Avslappning oavsett hur man når dit är ju mer än halva jobbet. Det är en av sakerna som kommer fram i boken att man kan ha tränat andning och avslappning och komma till sjukhuset och ändå så blir det jätteknasigt för att bemötandet är fel (inte alltid med ofta) och man själv reagerar instinktivt negativt på det. Precis som det finns de som inte tränat ngt alls och som Ina May förlöst leende. Det har mått toppen hela vägen för hon vet hur man ska få till avslappning hos en kvinna genom miljö och bemötande. Samt div knep och knåp om det behövs :wink: Dessa knep och knåp lär man förstås inte ut, den kunskapen går rakt ned i sopen eftersom den inte är Vetenskapligt beprövad, erfarenhet är tydligen inte gott nog... :roll: Som vi ju konstaterat många ggr om..!Hmf!

Jag har dock skrivit upp knep och knåp och kommer be om det iaf , de får väl försöka sitt bästa att använda sin kreativitet. :mrgreen: OM jag inte kan bevara mitt lugn av ngn anledning.

Jag kände starkt ang min första förlossning att hade jag bara fått vänliga ord, lugn och lite klapp på axeln så hade jag kunnat finna den mentala platsen fr vilken jag skulle kunna nå total avslappning med det gick ju inte med en massa folk som sprang omkring och beordrade det ena och det andra samt hela tiden skulle peta på mig. :evil: Så jag kände verkligen att jag blev snuvad på konfekten. Vilket jag nu förstår att jag blev. Men nu är jag garderad till tänderna! Jag är förbered, partnern är informerad och drillad :wink: och nu vet jag vad jag ska be om fr BM vid behov. :mrgreen: Samt lilla perinealskyddet!

:P :P /Luvisen
"jag är inte rädd, jag kan VISST flyga!"
SM rookie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur är språket i den? Engelska fattar jag.... :wink: Men mycket terminoligi eller klarar man sig på VG gymnasiebetyg i engelska? 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Manfred10 skrev:Men mycket terminoligi eller klarar man sig på VG gymnasiebetyg i engelska?
Det är inte busenkelt men hon förklarar i vanligt språk så efter ett tag fattar man vad hon snackar om. Det var några facktermer som jag inte fattade men de slog jag upp i google översätt. :wink:

Så det går fint även med gymnasieengelska. :D
SM rookie
Stilla

Inlägg av Stilla »

Jag hade ingen aning om vad perinealskydd var förrän nu. Och inser att jag hade tur när jag födde min första, för det där grejset kunde min barnmorska, eller om det var sköterskan som var med. Inser jag nu. Så visst används det!
Detta var i Eskilstuna i början av 2000-talet :wink:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Håller med Stilla, perinealskydd visste jag inte att det hette :D Den bm som förlöste mig på Huddinge (nu sist alltså) höll emot så fint så fint, trots att hon var rätt så nyutbildad :D Jag hade ju bara krystvärkar i fem minuter så det hade nog gått lite halvilla om hon inte gjort så. Och jag hann liksom inte säga varken bu eller bä :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jodå, det finns bm som använder det, men långt ifrån alla. Att hålla emot lilla hövet så det inte går för fort tror jag de flesta gör men just att hålla runt och täcka mellangärdet på lilla mamma gör långt ifrån alla. Det är det som skyddar, liksom att se till att försiktigt flytta cervix så den verkligen sitter runt barnets huvud helt och hållet innan kvinnan krystar. Det behövs inte alltid men på vissa behövs det.
SM rookie
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hålla "emot" på mellangården var det min bm gjorde, uttryckte mig lite grumligt :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Stilla

Inlägg av Stilla »

Tetz skrev:Hålla "emot" på mellangården var det min bm gjorde, uttryckte mig lite grumligt :D
Japp, med våt varm handduk! :wink:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad bra! :D det gjorde de inte på mig. :(
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"