6-månadersschema och babysim

Nancy

6-månadersschema och babysim

Inlägg av Nancy »

:?: Hur justerar jag schemat i takt med Leias ålder :?: Leia är 6 mån 22/12 (eller fyra månader korrigerat 17/12).

Vi har tyckt att det varit lite lurigt att veta vilka "krav" vi kan ställa på lilla busan men har lärt oss att inte underskatta vår stora lilla tjej :lol:

natt 19-07
sova 9.15-10 (tar längre och längre tid att somna)
sova 12.15-14.15 (får alltid väcka 14.15)
sova 16.15-16.35 (väcker efter 20 min)

I januari börjar vi på Babysim (Leia är då 7 mån och kursen varar i två månader). Jag vill anpassa schemat lite efter det.

onsdag: 11.45-12.30
söndag: 14.45-15.30
(vi har max 10 min promenad till badet)

:arrow: skulle jag kunna få lite hjälp och förslag :?:
:arrow: när är det bra att ändra till 2 daglurar :?:
:arrow: har någon tips på länk där detta med marginalkvartar och daglurar finns beskrivet :?: (hur man använder dem på korta resp långa sovpass)

Tack på förhand :D
ps. jag frågar ganska ofta men svarar sällan själv på andras frågor. Inte meningen att vara självisk men jag behöver nog bli lite varmare i kläderna först :wink: ds.
Senast redigerad av Nancy den tis 20 dec 2005, 15:26, redigerad totalt 1 gånger.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Är så himla nyfiken på hur jag skall göra framöver så jag puffar lite för min fråga :D

OT
Har letat via "search" såklart men nåt fel gör jag kanske för jag har svårt att hitta svar :?

Tycker fortfarande att det vore mycket intressant med en "schemabank" där man kan få inspiration och kunskap
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej, jag är inte heller ngn expert men svarar ändå. :D

Det är lite roligt, din Leia föddes samma dag som Vega hade bf :D
Vega är idag 8 månader ( 6 mån korrigerad ålder nästa vecka)

Jag håller verkligen med att det är svårt att beräkna "ålder" då de är för tidigt födda, särskilt då det gäller mat och sömn I vårt fall är det så att viktmässigt är Vega lätt även då man korrigerar ålder ( drygt 6 kg) men utvecklingsmässigt ligger hon långt fram. T ex har hon suttit helt utan stöd i ca tre veckor nu, hon grep tidigt efter saker osv osv.

Vi står mitt uppe i att ändra Vegas eftersom att, främst em luren krånglar så mkt. Vi kommer inte dra ner på antalet sovtimmar inledningsvis, men ändra från tre till två lurar.

:arrow: så här har vi det nu med sovtider
6.30 morgon(egentligen har vi natt 19-7 men i praktiken är det alltid 18.30-6.30 8) )
9-9.45 sova
12-13.30 sova
15.45-16.30 sova ( krånglar alltid- tar lång tid på sig att somna, vaknar efter 20 min)
18.30 natt

:arrow: Så här kommer det se ut ( tror vi :D )
6.30 frukost
+ frukt runt 8.00
9.00-10.30 sova
11.00 lunchpuré´+ frukt
13.30-15.00 sova
15.00 frukt
17.30 middag ( gröt än så länge)
18.30 ev nattslurk
sova

Vi har märkt tydligt bara de senaste två veckorna att hon orkar vara uppe längre tid i sträck ( bara för en mån sedan var 2 timmar vakentid max) Vi kommer börja så här och sedan skära i emluren ju äldre hon blir. Dvs korta den från 1,5 h till 45 min och sedan 20 min.

Jag efterlyser också en schemabank kategoriserat efter ålder t ex. Söker man på schema får man ju upp alla inlägg där ordet schema ingår ( och det är ju några stycken :shock: ) Söker man då både på schema och 6-7 månader blir det ohanterligt och inte till någon hjälp alls :evil: Så det är en jättebra idé.

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men kanske var det till lite hjälp
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack LindaVega :D
Jodå, du har varit till mycket hjälp :!: Har lagt märke till våra "gemensamma nämnare" förut men visste inte om det där med datumen, kul :lol:

Vi mammor till till för tidigt födda får ju gå lite på känn när det är dags att ändra. Sen får man ju som Anna skrivit också komma till en punkt då man slutar tänka "prematur". Svårt men visst siktar vi på det.

En lustig sak till; min dotter är tvärtom gällande vikt och utveckling, väger som en 6-månadersbaby men är mer som 4-5 mån utvecklingsmässigt. Puss på gulletöserna som kämpar så fint för att växa ikapp på alla sätt :heart: :D

Ang schema så undrar jag hur du ser att Vega kan vara uppe längre? För visst är det så att man skall lägga barnet även om det inte verkar trött? Eller tänker du på att det tar längre och längre tid att somna?

Tack återigen :D

:arrow: :idea: Jag skulle gärna att någon kom med infallsvinklar på min fråga om Babysim/schema (vill kunna blicka framåt)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej igen. :D

Förut fick vi verkligen kämpa för att hålla henne vaken i två timmar. Sista halvtimmen var riktigt kämpig. Därför blev det tex alltid så att vi lade henne tidigare på kvällen tex . Ibland en hel timme före ( dvs kl 18.00 istället för 19.00) Vi använde våra marginalkvartar i tid och otid ( marginalhalvtimmar också :oops: ) Egentligen borde vi säkert lagt in mer sömn från början, men det funkade ju bra när vi gjorde såhär.

Nu är det på ett helt annat sätt. Vi använder marginalkvartarna mycket sällan. Om det av ngn anledning blir rubbning i schemat ( tex läkarbesök förra veckan) går det hålla henne vaken en stund till. På eftermiddagarna hoppar hon ju nästan öven sin lur ( sover ofta 15-20 min totalt) men är ändå vid gott mod när hon ska sova natt.

Vi ska avvakta till efter jul före schemaändring. Kanske blir lur nr 2 bara 45 min redan då. Tills dess är emluren 20 min (dvs vi kämpar inte för att få den längre)

Angående marginalkvartar gäller följande har jag för mig :?: , de ska användas utifrån barnets behov ( dvs inte för att man själv behöver ändra i schemat) De kan användas på alla lurar både före och efter. Dvs en 45 min lur blir då 1h 15 min osv.

hej så länge :D
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ambra

Inlägg av ambra »

Det vore nog lättare för dig att få svar om schema om du själv knåpar ihop ett efter de nya tiderna och lilltjejens rytm. Då har man något att utgå ifrån :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Stort tack för både respons, berättelse om hur ni gjort och förslag på hur jag går vidare :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D
Idag blev det oförhappandes en bra dag att ändra schema. Jag hade filat lite innan på ett jag hittat här på forumet. Lite ledset idag men det är nog mest i lilla benet efter sprutan... :cry: Annars tycker jag att min lilla tjej accepterar nymodigheterna förvånansvärt bra :D

Tidigare schema:
19-07 natt
07.30 ersättning
:sleep: 9.15-10 sova 45 min
10.30 puré
:sleep: 12.15-14.15 sova 2 tim
14.30 gröt
:sleep: 16.15-16.35 sova 20 min
17.00 puré
18.00 bad
18.30 välling

:idea: Kan jag få hjälp med nya schemat :?: Problemet är inte att följa det utan att finslipa det... (tack till ambra för förslag om att först knåpa ihop eget)

19-07 natt
07.30 ersättning
9.30 mat (vad?)
:sleep: 10-12 sova 2 tim
13 mat (vad?)
:sleep: 15-15.45 sova 45 min
16 mat (?)
18 bad
18.30 välling

1. Är inte schemat lite "snålt" med sömnen :?: (14 tim, 45 min) Hur får jag in en kvart extra :?:
2. Hur fördelar jag måltiderna :?:
3. Hur gör jag med babysimmet i januari :?: Onsdagar 11.45-12.30 och söndagar 14.45-15.30 Leia älskar att bada och vi har längtat så efter detta :)
4. Något annat jag bör tänka på :?: :idea: Några tips som underlättar schemabyte kanske finns på lager :wink: :?:
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!
Jag satt och tänkte lite när jag såg ditt schema och det här med babysimmet.
Kanske mitt schema inspirerar dig lite... :?:

Idags läget har jag det så här:

7.30 godmorgon + välling

10.00 sova till 10.45 ( 45 minuter )

11.00 lunch

12.30-14.00 sova ( 1.5 tim )

14.00 eller blir då ca 14.10 mellis

sen är det lite olika, men brukar se till att hon sover från klockan 16.00-16.30 ( 30 minuter )

Ibland vill hon inte sååååååååå kan det gå :D

16.45 gröt ( numera introduceras lite vanlig mat )

19.30 välling och godnatt med allt vad det innebär...

Med det här schemat skulle du fixa bägge tiderna för babysimmet såg jag...eller :?:

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
lillan

Inlägg av lillan »

....går att lägga 45 minuter där på eftermiddagen istället för en halvtimme ,20 minuter som jag har, då får du in en kvart extra...

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Nancy

Inlägg av Nancy »

Åh tack rara du, visst fixar det sig med babysimmet med ditt schema men kruxet är att det är så mysigt när alla tre i familjen går upp samtidigt på morgonen :lol: Det är därför som kl 07 är en sådan bra tid. Fast jag lovar att tänka på saken :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nu sover lill-busan efter en dag som blev såhär:

07 Godmorgon
07.30 mat
10.00 mat
10.20-12.20 sova (eg 10-12 men läkarbesök kom i vägen)
13 mat
15.05-15.50 sova
16 mat
17.30 bonusslurk för det var så ont i benet... :cry: (och i mammahjärtat)
18 bad
18.30 nattslurk
18.55 somnade

"Lillans" schema är visserligen utmärkt men jag tror det blir bra med två daglurar... Jag är envis och fortsätter be om mer synpunkter! Jag har mycket egen osäkerhet :evil: att övervinna inför varje förändring eftersom jag fortfarande måste gå mycket på känn gällande utveckling. Tacksam för guidning :D :!:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:oops: Ledsen om jag är tjatig men jag vill så hemskt gärna få lite mer respons på mitt schema... Upprepar mina frågor så ni slipper leta. Schemat finns några inlägg längre upp :) Tack på förhand :D

1. Är inte schemat lite "snålt" med sömnen (14 tim, 45 min) Hur får jag in en kvart extra :?:

2. Hur fördelar jag måltiderna :?:

3. Hur gör jag med babysimmet i januari :?: Onsdagar 11.45-12.30 och söndagar 14.45-15.30 Leia älskar att bada och vi har längtat så efter detta :!: (skulle vilja veta hur man gör med schemat dessa dagar)

4. Något annat jag bör tänka på :?: Några tips som underlättar schemabyte kanske finns på lager :?: :idea:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej!
Hur långt har du till babysimmet? Om du måste kan ta dig dit på en halvtimme och göra er klara skulle jag låta henne sova 09.45-11.15 och sedan lägga in en 20-minutare på em vid passande tillfälle eller kanske rentav bara förlänga em-kuren genom att lägga henne 14.45?

På em får du kanske klura lite mer eftersom det vore bra om kanske sov 20 minuter innan badet och kanske att hon äter direkt efter badet för ni lär väl inte vara klara 15.30 att gå ut utan då slutar själva simmet?
När hon sen har ätit får hon sova 20 minuter igen?

Bara några tankar..

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!

Hur har det gått för er med schemabytet?

Nyfiken är jag eftersom jag inte ändrade innan jul men ska göra imorgon. Har bestämt nu efter mycket funderande att det blir 2 lurar på dagarna för oss,
10-12 och 15-15.45! :roll:
Har ni börjat på babysimet ännu?

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"