hej, jag är inte heller ngn expert men svarar ändå.
Det är lite roligt, din Leia föddes samma dag som Vega hade bf
Vega är idag 8 månader ( 6 mån korrigerad ålder nästa vecka)
Jag håller verkligen med att det är svårt att beräkna "ålder" då de är för tidigt födda, särskilt då det gäller mat och sömn I vårt fall är det så att viktmässigt är Vega lätt även då man korrigerar ålder ( drygt 6 kg) men utvecklingsmässigt ligger hon långt fram. T ex har hon suttit helt utan stöd i ca tre veckor nu, hon grep tidigt efter saker osv osv.
Vi står mitt uppe i att ändra Vegas eftersom att, främst em luren krånglar så mkt. Vi kommer inte dra ner på antalet sovtimmar inledningsvis, men ändra från tre till två lurar.

så här har vi det nu med sovtider
6.30 morgon(egentligen har vi natt 19-7 men i praktiken är det alltid 18.30-6.30 8) )
9-9.45 sova
12-13.30 sova
15.45-16.30 sova ( krånglar alltid- tar lång tid på sig att somna, vaknar efter 20 min)
18.30 natt

Så här kommer det se ut ( tror vi

)
6.30 frukost
+ frukt runt 8.00
9.00-10.30 sova
11.00 lunchpuré´+ frukt
13.30-15.00 sova
15.00 frukt
17.30 middag ( gröt än så länge)
18.30 ev nattslurk
sova
Vi har märkt tydligt bara de senaste två veckorna att hon orkar vara uppe längre tid i sträck ( bara för en mån sedan var 2 timmar vakentid max) Vi kommer börja så här och sedan skära i emluren ju äldre hon blir. Dvs korta den från 1,5 h till 45 min och sedan 20 min.
Jag efterlyser också en schemabank kategoriserat efter ålder t ex. Söker man på schema får man ju upp alla inlägg där ordet schema ingår ( och det är ju några stycken

) Söker man då både på schema och 6-7 månader blir det ohanterligt och inte till någon hjälp alls

Så det är en jättebra idé.
Jag kan inte svara på alla dina frågor, men kanske var det till lite hjälp