SM med Ellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Re: SM med Ellen

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Här går allt bra. Ellens mage har ju strulat en del men det verkar lösa sig med laktulos. :D Nu planerar jag att sluta amma helt. Än så länge har jag morgon och kväll kvar. Jag har provat att ge ersättning som nattslurk men två kvällar i rad har hon spytt jättemycket precis när hon fått i sig. Som att hon redan var överfull efter maten. Hon har då fått i sig ca 75 ml innan det kommer upp. Då har jag sen fyllt på med lite bröstmjölk för säkerhets skull.

Mina frågor:

Hon äter vääääldigt långsamt. När jag provade välling (innan hon blev knasig i magen) så drack hon på ca 15 min. Nu kan det ta en halvtimme eller mer! :shock: Hon får heller inte i sig en hel portion till mellis, ibland 150 ml, ibland 100 ml. Jag vet inte om det är laktulosen som mättar, jag har i ca 15 ml. Hur ska jag tänka här? Ska jag erbjuda inom en halvtimme och sen strunta i hur mycket hon fått i sig även om jag tycker det verkar lite? Hur mycket brukar ni ge som nattslurk? Räcker det om hon får i sig några klunkar bara? Hon är inte så jätteintresserad och trugar jag så kommer det ju upp en massa. :( Jag har liksom ingen koll alls på det här med flaska eftersom hon druckit från bröstet och då vet jag ju inte hur mycket det varit. :roll:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad skönt att lilla magen mår bättre! :D

Jag har ingen erfarenhet av laktulos, vet inte alls om det mättar. Smakar det något? Kan det vara så att lillan inte gillar nya smaken på vällingen?

Det är ju konstigt att det går långsammare nu än förut. Men kanske det skulle vara värt att prova en större flasknapp? Eller prova pipmugg?

Jag brukar ta det lite piano med att truga för mycket, vill liten prompt inte ha mer så får det vara så. Men så har vi (förmodligen pga för mycket trugande....) också flasktrassel de luxe. Jag tänker att om det inte går i så mycket vid mellis så äter hon mer till middag. Och går det inte ner så mycket till middag så kommer hon garanterat vilja ha en stor nattslurk. Det jämnar ju ut sig i slutändan. Enda gången jag är lite mer noga med mängden är till lunch, för annars vet jag att långluren går åt pipsvängen. ;) Här hemma äts det gröt till nattslurk. Ibland går det i en halv portion, ibland en och en halv. :shock:

Att ge välling är ju inte ett måste. Prova gröt! Eller banan. Eller smörgåsbitar. Jag tänker att du på så sätt kan få lite koll på om hon är hungrig och det är något med vällingen det är fel på. Laktulosen kanske man kan ge på något annat sätt?

:heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej SaraMilana och tack för svar! :D

Jag ger bara ersättning till mellis och nattslurk nu. Välling tänkte jag införa väldigt försiktigt senare. Gröt tycker hon inte alls om, har försökt i över 2 mån. :roll:

Hon får Babysemp lemolac. Laktulos är som sirap och smakar rent socker! :? Det är enklast att få i henne den mängd hon behöver i mjölken.

Jag har nu gjort så att jag erbjuder inom en halvtimme, oftast får hon i sig ca 150 ml till mellis. Ca 100 ml till nattslurk. Jag tror nog att hon äter mer mat nu än förut och därför kanske får i mindre till mellis och nattslurk. Får se hur det blir framöver när jag tar bort morgonamningen och inför välling. Jag hoppas kunna dra ner på laktulosen också men jag tar det väldigt lugnt för hennes mages skull. Banan vågar jag inte ge längre om hon blir hård av det. :roll:

Vi provar vidare får se om hon får upp aptiten mer. :D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen! :D

Nu är amningen borta och hon får nu mjölkersättningen på morgonen med. Det har gått bra.

Nu har vi dock en fnurra. #-o Den har hållt i sig ca två veckor nu. Det är sista luren som spökar. Den har spökat förut också, när hon hade 45 min. Hon vaknade efter 20 och somnade aldrig om, i en månad pågick det tills hon var stor nog att bara sova 20 min, då var allt bra. Nu är frågan, är hon stor nog att ta bort 20 min? Jag tvivlar... :-k Hon blir 8 månader om 3 veckor så då kan jag tänka mig att hon klarar sig utan den. Men som det är nu blir det ju ingen sömn där ändå. :roll: På kvällen är hon sen trött och gnällig, gnuggar i ögonen och är inte upplagd för så mycket bus. Hon ser gladast ut när hon precis ska säga godnatt och läggas i sängen "äntligen". :wink:

Hon sover alla lurarna inne för det har funkat bäst för oss. Det brukar inte ha så stor betydelse hur mycket hon ätit innan hon sover den sista luren. Ser alltså inget matmönster där hon är för hungrig.

07.00 Morgon, frukost
09.00 Sova 45 min
10.30 Lunch
12.15 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
16.00 Sova 20 min
17.00 Middag
18.20 Nattslurk
19.00 Natt

Vad tror ni? Är det ett tecken på för mycket sömn eller är det bara en fnurra?
Tetz

Inlägg av Tetz »

Heeej Bluna :heart:

Herregud, är hon så gammal redan :shock: Det är i och för sig inte så konstigt eftersom min Ellen snart är fem månader, men VAR tar tiden vägen :!:
Bluna skrev:Nu är amningen borta och hon får nu mjölkersättningen på morgonen med. Det har gått bra.
Känns det bra för dig nu? :heart:
Bluna skrev:Nu är frågan, är hon stor nog att ta bort 20 min?
Den här luren trasslar här hemma också (sover 20 min istället för 45). Ibland är hon "normaltrött" på kvällen och då lägger jag kl 19 som vanligt, men om hon blir för trött använder jag marginalkvarten och lägger lite tidigare. Kan det vara en lösning för er?
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Tetz! :D

Ja det går ju himla fort! Hon är en stor dam nu. Fast jag ser henne som mindre än Elsa var i den åldern men det hör kanske till med lillasyskon. Man får se upp så man inte gör dem mindre än vad de är kanske. :D

Tack, jag mår bättre nu när amningen är borta. :heart: Det har bara gått en vecka än men det känns som att jag är tillbaka påväg uppåt, härligt!

Vi har lagt henne 30 min tidigare en gång när hon var helt ur form på kvällen. Annars är det lättare att lägga dem samtidigt eftersom Elsa annars måste smyga in och lägga sig. :roll: En del kvällar är hon rätt pigg trots allt så det kanske får vara såhär ett tag. Får lägga henne tidigare om det krisar helt enkelt. Men vid 8 månader byter jag till 2 lurar om det inte löst sig. :roll:

Tack! Det är så skönt att ha någon att bolla med. Andra har ju lite svårt att förstå. På Elsas förskola frågade de om jag hade börjat ge Ellen mat. Jag sa att hon åt bra och att jag trappade ner på amningen nu och hon svarade "Ja, så hon inte får på natten längre och så?" Ja. Vad säger man. :lol: :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, antingen tycker jag du byter till två lurar. Lägger fram de första två en aning...

Typ...

07.00 Morgon, frukost
07.30 gemensam frukost med macka
09.15 Sova 45 min
11.30 Lunch
12.45 Sova 1,5 tim
14.15 Mellis
17.00 Middag
18.20 Nattslurk
19.00 Natt

Annars håller du kvar i ditt schema men tar typ en promenad och se till att det blir VILA den tiden. Så hade jag, ibland sov sonen 5 min ibland inget ibland 5+5 ibland hela 20 med lite marginalkvart.

Så det är de där förutsättningarna som gäller och en paus i allt elende som var skönt för oss.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Torsmamma! :D

Har funderat i de banor du skriver. Kommer att göra något liknande schema sen när jag byter till två lurar. Promenad är lite klurigt just den tiden. Vi har mycket på gång här hemma då, matlagning och duschning eller bad osv. Men! Jag har dammsugit i två dagar nu och det har hjälpt henne att komma på andra tankar. :sleep: =D> Jag kör på det ett tag till, så byter jag om det börjar strula mycket igen. :wink:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Bluna skrev:Tack, jag mår bättre nu när amningen är borta. :heart: Det har bara gått en vecka än men det känns som att jag är tillbaka påväg uppåt, härligt!
âh sâ skönt. :D
Bluna skrev:Vi har lagt henne 30 min tidigare en gång när hon var helt ur form på kvällen. Annars är det lättare att lägga dem samtidigt eftersom Elsa annars måste smyga in och lägga sig. :roll: En del kvällar är hon rätt pigg trots allt så det kanske får vara såhär ett tag. Får lägga henne tidigare om det krisar helt enkelt.
Vi lägger minibror Nils innan de stora (ofta en halvtimme innan). Rent konkret sâ fâr varje storebror en minificklampa i handen, sâ pussas vi och kramas god natt ordentligt utanför barnrummet, sen smyger vi alla in som supertysta indianer. Väl i säng sâ vinkar vi hej dâ och sen ramsar vi oss ut. Oftast sâ sover Nils vidare utan att ens märka att vi är där, men vaknar han till sâ fâr han ju besked av ramsan (typ en minut efter att vi gick in) sâ det handlar ju inte om nâgon lângdragen störning. Och indianleken är mycket uppskattad av de stora. 8)

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Sarisparis! :D

Ja det är nog mest mina vargar som spökar när det gäller läggning tidigare för lillan. :roll: Vi får ha det som en nödlösning när det behövs helt enkelt. :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nej det här går ju inte alls framåt. ](*,) Nu byter jag till två lurar! :| Som det är nu är hon ju ändå trött varje kväll och sover för lite. Så nu blir det nytt schema med lite framskjutning av lurarna. Sen planerar jag att ge förutsättningar för 2 tim vila mitt på dagen om hon sover över 1,5 skarven. Och så kommer vi lägga henne ca en halvtimme tidigare i början. Det blir indiansmyg för Elsa. 8) Någon femminutare kan hon ju få om vi är ute på promenad på eftermiddagen eller så. Det känns som att alla kommer att må bättre av ett schemabyte nu. O:)

Kram på er :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

God Jul på dig! :santa:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej på er! :heart:

Här har vi dykt in i ångestens land. :roll: Ellen har 8-mån-ångest och vaknar för tidigt nästan varje morgon. Strular ibland vid dagslurar och är allmänt småtjurig vissa dagar. Det är inte lätt ibland men jag försöker vara en lugn och stabil klippa. Trots:

Att jag dykt in i kris jag med. :roll: Eller, egentligen har det ju varit det hela tiden, men jag har inte lyssnat på det örat, bara kört på mer och mer och mer. #-o Trodde ju först det var amningen, sen att det bara var sömnsvårigheter. Men det fortsatte värre och värre och till slut så orkade jag inte längre och förstod att det var något annat. Jag hade ont i hela kroppen, mest huvud och axlar och hade ångest över allt. Över att jag inte sov, över att jag inte orkade med, över att jag kanske inte älskade Ellen för att allt började när hon kom och så ångest över att jag ens tänkte så. :shock: Ja ni förstår. Så nu är det anti-depp, ångestdämpande och samtal som gäller. Känns redan lite bättre, jag har tagit tag i det. Jag vill NJUTA av mina barn, inte bara köra på. :cry:

Elsa har blivit lite orolig tror jag, fått lite trotsutbrott och blir ledsen lätt. Ellen har väl också kännt av att jag inte mått bra antagligen. Men nu försöker jag att ta allt i så lugn takt som möjligt. Jag ska tillbaka till njutningen. :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Åh Bluna, Bluna :heart: :heart: :heart: Jag vet ju tyvärr precis vad du går igenom, och jag hoppas och tror att du ska få må bättre snart. Det tar sin lilla tid innan medicinen kickar in, och för mig blev det värre de första veckorna. Men sen vände det.

Min stora skrutta har också reagerat på att mamma inte är som vanligt, och jag försökte förklara så konkret det gick. Ont i foten duger fint som alibi :wink: Då kan man också säga att det kommer att gå över med lite medicin, för det gör det ju. Då kan hon också få kanalisera sin oro till att plåstra om din fot och på så sätt hjälpa till.

STORA VARMA KRAMAR :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Tetz :heart: :heart: :heart:

Läste lite i din tråd och ser att du haft liknande känslor. :( Ja, jag räknar med ett par tuffa veckor nu men med det ångestdämpande har det funkat ok än så länge. Blir bara väldigt trött och det är väl mest det jag sagt till Elsa att mamma är sjuk och är därför lite extra trött. Måste vila ibland och så. Då har hon stoppat om mig och lekt att det är min födelsedag och fixat paket osv. Och så har jag sagt att jag har ont i axlarna (för det har jag ju) och hon har varit med och gjort mina axelövningar och masserat mig och så. :heart:

Kram på dig med :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"