Norah och jaget

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Tack aso :heart:
Jag har själv funderat i de banorna, men inte riktigt vågat ändra på schemat :roll: . Kanske ska ta bort den där 20-minutaren på eftermiddagen och se vad som händer. Man kan ju alltid erbjuda en 5-minutare eller åtminstone lite vila under en vagnspromenad istället. Ska hur som helst vänta i några dagar till för just nu har vi lite feber på besök.

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Norah och jaget

Inlägg av Norahsmamma »

Buäää!! Fy sjutton vad det är svårt med attityden när lillskruttan är sjuk :cry:. Nu är hon inne på sin fjärde :shock: dag med feber. Det är inte en glad tös vi har här hemma kan jag ju säga :( . Är ju hur svårt som helst att hålla rutinerna och det verkligen skär i mammahjärtat när aptiten inte är där. Sömnen är ju också väldigt hattig just nu. Hur sjutton gör ni andra när era små är sjuka?

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Min erfarenhet är att smâ sjuklingar piggar pâ sig fortast om de fâr sova ordentligt. Jag brukar marginalkvarta, eller marginalvtimma, sâ att de fâr lägga sig tidigare än schemat. Mattiderna brukar jag försöka hâlla pâ sâ gott det gâr.

Är det "bara" feber? Har ni varit i kontakt med läkare eller BVC?

Dâlig aptit är ju ganska vanligt när man är sjuk, har du provat att ge henne det hon brukar ÄLSKA i vanliga fall? Kylda fruktpureer brukar vara uppskattat här hos oss av smâ febriga pojkar. Nyponsoppa ocksâ, och dâ kan man ju lägga i lite glass, det tyckte jag om när jag var liten och sjuk. :lol:

Hoppas hon fâr mâ bättre snart.

:heart:
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och tack Sarisparis! :heart:

Vi var till husläkaren efter att jag skrev förra inlägget, och det visade sig att hon har öroninflammation :shock: . Inte så konstigt att hon har har sovit så dåligt som hon gjort. Nätterna har hon sovit hyfsat bra, men dagarna har det verkligen varit supersvårt att hålla sig till schemat. Hon har mest sovit korta stunder och nu förstår man ju att hon vaknat av att hon har haft ont.

Vad det gäller maten så stämmer det verkligen att det är bäst att hålla sig till den absoluta favvis-maten :). Då äter hon nästan lika mycket som vanligt.

Det som i alla fall känns bra i det hela är att man tack vare allas vår kära Anna W vet hur man kommer tillbaka på rätt bana igen om man har hamnat lite snett en tid :D

Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen alla :heart:

Jag tänkte återkomma med det här att plocka bort eftermiddagsluren. Hon har haft en riktig tröttisperiod så jag har inte gjort något åt schemat ännu, men nu börjar hon få svårare och svårare att somna på eftermiddagsluren (de andra lurarna + natten funkar kanon). Så nu är det väl antagligen dags att ta bort den. Har blivit lite osäker bara på hur jag ska göra detta smidigast. Jag skrev ju tidigare att jag tänkte ta en vagnspromenad så hon får vila (eller ta en 5-minutare) istället. Har dock insett att det är allt eller iget för den lilla damen, antingen sover man, eller så är man VAKEN (vila! vad är det? :roll: :lol: ).

Så...någon som har något bra tips på hur jag smidigast tar bort den sista luren?

titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej! Jag skulle erbjuda femminutare om det behövs. Om det är panik på kvällskvisten kan man alltid använda sig av marginalkvart och lägga lite tidigare. Minns också att det tar tre-fyra dagar att införa nya vanor!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen! :D
Nu har jag gått och blitt lite fundersam här :-k

Det var bara i tre dagar som hon hade svårt att somna på eftermiddagsluren (har ännu inte plockat bort den) och nu i en vecka så har hon varit såååå trött. Varit pigg i kanske en timme efter att hon vaknat från sina lurar för att sedan börja gnugga sig i ögonen och gnälla och klänga (jag kan inte heller längre lämna rummet utan att världen går under). Hon gnäller och klänger så klart inte när vi är ute eller jobbar med den sociala delaktigheten, men jag ser ju att stackarn är så himla trött. Hon sover som en stock alla sina lurar och skulle säkert sova ännu mer om hon fick :sleep: . Ska jag öka på sömnen en period tro? (Jisses, från att ha babblat om att ta bort sista luren till att babbla om att ge mera sömn :roll: velig dam är jag visst)

I samma veva som det här började så har hon börjat resa sig. Kan detta spela in? Eller kan det vara en andra 8-månadersångest :? ?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Norahsmamma :D

Jag är ingen expert pâ 8mânadersângesten, men hos oss tyckte jag att det gick i vâgor med mellanbrorsan. Vad som än felas barnet sâ tror jag dock att man vinner mycket pâ att verkligen hâlla pâ rutiner, självklarheten av dem och den underbara humorn. :wink:
Vissa verkar uppleva att sömnen störs när man lär sig stâ, gâ osv, kanske är det nâgot sâdant som gör henne extra trött.

Vad det än beror lilla damens orolighet beror pâ sâ tycker jag att du ska ge henne möjlighet till sömn där pâ eftermiddagen sâ länge hon verkar behöva det, kan ju vara en liten prommis i vagn sâ är det upp till henne om hon vill sova eller bara luta sig tillbaka och vila lite.

Inget konkret att komma med alltsâ, utom att hâlla attityden och vara hennes klippa i tillvarons som ibland kan gunga mer än annars.

Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Sarisparis skrev:Inget konkret att komma med alltsâ, utom att hâlla attityden och vara hennes klippa i tillvarons som ibland kan gunga mer än annars.
Även om det inte är några konkreta tips så är det ändå skönt att höra andras tankar. Det kan ju liksom bli andra infallsvinklar på tillvaron, eller bara en bekräftelse på att ens egna tankar och funderingar är delade. Och det är otroligt skönt som förälder att veta att man alltid kan få stöd härifrån.

Det här forumet är FANTASTISKT :D =D> [-o<

Tack :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, visst är forumet helt underbart. :heart: Flera gânger har det räckt att jag postat ett inlägg för att problemet skulle försvinna. Magiskt! :lol:

Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen! :D
Våran vardag här hemma är så härlig. Skrotan :heart: är ett riktigt charmtroll som undersöker, upptäcker och arbetar med en fantastisk iver. Hon är ett rejält energiknippe med en otroligt stark vilja. Denna vilja gör att mamma får jobba extra hårt i några avseenden :roll: :lol:

Det här kanske hör hemma under barnafostran. Hojta till i sådana fall :D .

Blöjbytena har jag avhandlat tidigare här på forumet, men jag får inte till det. Det är en trist kamp vid varje byte. Framför allt när det är en bajsblöja som ska bytas (vilket är ungefär fyra gånger om dagen :shock: ). Så fort blöjan tas av så vrider hon över på mage och försöker krypa iväg. Jag har försökt med alla möjliga typer av mutor (majskrokar, smörgåsrån, div. leksaker, min mobiltelefon, snuttekaninen, you name it :roll: ) men det har hjälpt föga. Svårast blir det ju om man blir tvungen att byta blöja någon annanstans än hemma. Jag vet att hon inte tycker om kalla våtservetter eller kallt vatten så det försöker jag undvika. Hon tycker heller inte om när jag måste tvätta mellan blygdläpparna, men jag försöker göra det så försiktigt som jag bara kan (är ju för övrigt ganska svårt att komma åt där när hon står på alla fyra och försöker krypa iväg) Jag har också provat att skölja rumpan i handfatet, men hon är en drygt 10-kilosklump så det är inte så lätt att hålla henne där :wink: . Någon som kan tipsa om hur vi smidigast ska klara ett blöjbyte?

För övrigt så tycker jag att det är svårt ibland när jag måste avbryta henne i sitt upptäckande och undersökande. Hon kan bli svårt arg då. T.ex om vi håller på och klär på oss för att gå ut så kan hon mitt i alltihopa komma på att just DEN skon bara MÅSTE undersökas trots att overallen inte färdigpåsatt ännu. Jag vet att det bästa kanske är att låta henne undersöka skon och sedan fortsätta påklädningen, men det är ju inte alla gånger man har den tiden. Hur kan man hantera sådana situationer på lämpligast sätt?

Vill också tillägga att jag håller mig lugn i dessa situationer. Det är ju vår vardag så jag är ju så van vid det liksom, men jag vet ju att det inte ska behöva gå till såhär så det är därför jag undrar lite här på forumet. Det är ju egentligen inte roligt för någon av oss.

Kram på er :heart:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Angående blöjbytena. I nöden blir man lite kreativ och vi har lite samma med nummer tre just nu. Redan med nummer ett kom min man på ett sätt som oftast funkar. Lägg henne på golvet och sätt dig framför. Lägg dina fötter i hennes armhålor och arbeta snabbt. Hon kommer säkert att vrida sig och uttrycka missnöje, men blöjan MÅSTE ju bytas. Hon hålls på plats i alla fall och det är väl lite syftet, tänker jag. Funkar för oss iallafall!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Tack för tipset titti_lie! :D

Första gången jag provade så blidde det bara pannkaka av det. Hon blev helt tokig. Men sen testade jag att liksom vicka med tårna i hennes armhålor (hon är lite kittlig där :lol: ) och då gick det mycket bättre. Då tänkte hon mer på vad som hände i armhålorna än vad som hände nere vid rumpan :lol: :heart:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

:lol: :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"