Hej igen!
Våran vardag här hemma är så härlig. Skrotan

är ett riktigt charmtroll som undersöker, upptäcker och arbetar med en fantastisk iver. Hon är ett rejält energiknippe med en otroligt stark vilja. Denna vilja gör att mamma får jobba extra hårt i några avseenden
Det här kanske hör hemma under barnafostran. Hojta till i sådana fall

.
Blöjbytena har jag avhandlat tidigare här på forumet, men jag får inte till det. Det är en trist kamp vid varje byte. Framför allt när det är en bajsblöja som ska bytas (vilket är ungefär fyra gånger om dagen

). Så fort blöjan tas av så vrider hon över på mage och försöker krypa iväg. Jag har försökt med alla möjliga typer av mutor (majskrokar, smörgåsrån, div. leksaker, min mobiltelefon, snuttekaninen, you name it

) men det har hjälpt föga. Svårast blir det ju om man blir tvungen att byta blöja någon annanstans än hemma. Jag vet att hon inte tycker om kalla våtservetter eller kallt vatten så det försöker jag undvika. Hon tycker heller inte om när jag måste tvätta mellan blygdläpparna, men jag försöker göra det så försiktigt som jag bara kan (är ju för övrigt ganska svårt att komma åt där när hon står på alla fyra och försöker krypa iväg) Jag har också provat att skölja rumpan i handfatet, men hon är en drygt 10-kilosklump så det är inte så lätt att hålla henne där

. Någon som kan tipsa om hur vi smidigast ska klara ett blöjbyte?
För övrigt så tycker jag att det är svårt ibland när jag måste avbryta henne i sitt upptäckande och undersökande. Hon kan bli svårt arg då. T.ex om vi håller på och klär på oss för att gå ut så kan hon mitt i alltihopa komma på att just DEN skon bara MÅSTE undersökas trots att overallen inte färdigpåsatt ännu. Jag vet att det bästa kanske är att låta henne undersöka skon och sedan fortsätta påklädningen, men det är ju inte alla gånger man har den tiden. Hur kan man hantera sådana situationer på lämpligast sätt?
Vill också tillägga att jag håller mig lugn i dessa situationer. Det är ju vår vardag så jag är ju så van vid det liksom, men jag vet ju att det inte ska behöva gå till såhär så det är därför jag undrar lite här på forumet. Det är ju egentligen inte roligt för någon av oss.
Kram på er