Baby blues och/eller ömma bröst....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Manfred10

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Det är nog mamman som känner sig lite ratad... :wink: Men nu har tuttarna blivit lite mer poppis igen! :D Enklare än att blanda ersättning.

I kväll provade vi lite välling innan sänggåendet och lite tutte på det, poppis! Slurp sa det!

På måndag tänkte vi ha inflyttningsfest hos storebror! jag funderar lite på hur jag ska göra vid eventuella tidiga mornar....
Hur gör ni med syskon i samma rum?

:!: Instinktivt känner jag tysta, tysta lillebror så inte storebror vaknar :shock: .... men då luktar det redan träsk lång väg... :roll:

:!: Ramsa ska jag förstås göra, och är oxå min plan... och hoppas att storebror sover vidare om lillebror vaknar. Vi sover ju praktiskt taget vägg i vägg redan nu så de borde ju höra varandra i alla fall... Frågan är om jag även måste göra tillrättaläggande... bara ramsa är ju klart enklast! :mrgreen: Om lillebror behagar lyssna på det.

:!: När jag lägger lillebror till lurarna på dagen med skratt i magen så kommer ändå protester på direkten, inte alls långvariga men ändå... (har läst när Sm-barnet skriker vid läggning) och jag tycker att det funkar bra, jag vet att han har fått allt han behöver och han somnar inom 2-3 minuter. MEN, ska jag tänka på nåt särskilt vis med ramsan? Nu jag lägger till rätta och ramsar bort trots hans protester. Ska jag stå kvar och ramsa tills han är lugn eller ska jag låta honom protestera i fred trots ramsa? Det blir ju aldrig nån bekräftelse alltså... Men det kanske bara gäller kurbarn....

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag har själv ingen erfarenhet av syskon då vi bara har en. Men i de syskontrådar jag läst så har det gått alldeles förträffligt, de större barnen har sovit vidare utan knorr. Men någon annan får gärna fylla i här! Som du skriver känns det som att storebror redan vet hur lillebror låter och borde ju inte vakna av det. Men skulle han vakna till kanske även han lyssnar på ramsan och somnar om?

Här hemma är vi precis på väg ur ett litet ramsträsk. Av någon anledning slutade vi lägga med ramsa x4 och började ramsa tills lilltjejen tystnade. Så himla dumt! ](*,) :shock: Från att ha somnat på tre röda blev läggningarna riktigt besvärliga. Anna beskriver det ju så bra:
... man säger lugnt, glatt och övertygande god natt på vägen ut, gärna i form av en liten ramsa med fyra rytmiska ”verser” på varandra, utan att lämna plats för några invändningar och utan att dröja på tröskeln.
:heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Kolla in hur fint det gick hemma hos hannah när syskonen fick dela rum för första gången i natt! :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 93#p285193
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vi tjuvstartade igår...

Jobbade stenhårt med mörkläggningen så det var verkligen kolsvart i rummet! 8)

Halv 4 vaknade lillebror, skapligt förbannad!! :evil: Jag gick in och hittade honom längst ner i fotändan under filten.... La till rätta och ramsade ut, lillebror superförbannad!! :evil: :evil: Förmodligen för att han inte kunde somna om, och jag hamnade där jag inte skulle hamna..... tysta, tysta lillebror... :shock: Det slutade med att han fick en nattmacka i stället!! :oops: :oops: :oops: Sen var han så nöjd så nöjd och låg och pratade för sig själv i mörkret en stund innan han somnade om igen, hela proceduren tog 15 minuter. Storebror verkade fullkomligt oberörd... mumlade lite men var i övrigt sovandes. :sleep: :sleep:

En gång är ingen gång... 8) hoppas slippa uppvak i natt. Men han har så svårt att ligga still lillebror, man hittar honom i alla möjliga och omöjliga ställningar i sängen.... :shock: :shock:

Jag får köra min gamla strategi i natt, lägga till rätta och ramsa och räkna till 100 och hoppas på att storebror sover sig igenom lillebrors eventuella upprördhet.

Jag tror att jag fastnar i lite "kurtänk"... lillebror nöjer sig inte lika lätt med en ramsa vid uppvak, men han måste ju oxå ha rätt att reagera. I 99 fall av 100 är han arg när han vaknar.

Andra tips?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Manfred10 skrev:En gång är ingen gång...
Sâ sant. Särskilt när man vet hur man egentligen vill ha det. :wink:
Manfred10 skrev:Jag gick in och hittade honom längst ner i fotändan under filten.... La till rätta och ramsade ut, lillebror superförbannad!! :evil: :evil:
Jag skulle, som du gjorde, gâtt in direkt och lagt tillrätta mjukt och bestämt utan att dröja, och sâ ramsa ut. Sâna där smâ pysar kan ju hamna helt fel och vet man inte med sig att de inte ligger med en arm mellan spjälorna eller dylikt sâ har i alla fall jag ingen som helst attityd att ramsa eller ens avvakta.
Manfred10 skrev:Jag tror att jag fastnar i lite "kurtänk"... lillebror nöjer sig inte lika lätt med en ramsa vid uppvak, men han måste ju oxå ha rätt att reagera. I 99 fall av 100 är han arg när han vaknar.
Ja, reagera fâr man! Och vi är mânga som kan vittna om syskon som sover sig igenom de mest ljudliga protester nattetid. Och sâ himla kul är det ju inte att ligga och vrâla mitt i natten sâ det slutar han nog med om han fâr nogsamt besked om att det är NATT och att NU SOVER MAN. :wink:

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Om våra småttingar vaknar på natten, eller härjar högljutt och är missnöjda så smyger vi in och kollar läget. Är det så att småttingen ligger intrasslad så trasslar vi ut unge, lägger tillrätta och då med fördel åt motsatt håll mot vad ungen låg tidigare sen smyger vi ut utan att ramsa.

För här är det nämligen så att småttingen oftast inte vaknar riktigt ordentligt utan bara härjar för att komma tillrätta. Ramsar vi då så VAKNAR småttingen och blir urförbannad!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

tack för tips!! :mrgreen:

Som sagt så tror jag att jag fastnar i kurtänk.... Ramsan ska alltid med.... :oops: :oops:

Vi får se vad natten har att bjuda på! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ramsan är viktig, det bästa verktyget av alla tycker jag för man håller inte på och kletar med sin personliga närvaro i småttingen eller storbarnens liv.

Vi ramsar alltid alla barnen när vi lägger dem och är det något på natten så ramsar vi också. Men vi hör ju om det är kris av typen jag har fastnat eller kravlat vilse i sängen. Då är inte våra ungar riktigt vakna och ramsar vi ut ur rummet då så vaknar de och blir ruskigt arga på oss ömma föräldrar som bara ville väl.

Så jag resonerar som så att jag ska göra så lite som möjligt vilket absolut passar min något lata personlighet. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

klokt tänk!

Jag är ganska lat av mig jag oxå, särskilt nattetid... :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

De sover rätt gott tillsammans, bröderna! Storebror har fått för sig att vakna 6.15 och börja prata men brukar somna om innan 7 igen. Inte så mycket att göra åt det han är ju nöjd och glad. Då brukar lillebror tycka att det är lämpligt att vakna oxå och bajsa lite.... Jag hoppas att de inser snart att det är tråkigt att ligga där i mörkret och prata... :roll:

Lillebror har nog vuxit ur vagnen nu.... :? Väger sina modiga 9400g och passar precis in på längden i liggdelen. Han har protesterat ett bra tag vid nedläggning i vagnen till lurarna men alltid somnat efter 2 minuter, men idag på fm hävde han sig upp på armarna och VRÅLADE :evil: i många minuter.... (6 st kanske... :oops: ) Svettig blev han och det hela slutade med att han fick sova i sängen i stället, mycket skönare. Känns trist om inte vagnen funkar längre men vi får skaffa oss lite frisk luft på promenad i vagnen i stället, vaken.... bara vi lyckas övertala storebror att SITTA i vagnen. Han vill mycket hellre gå själv. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tetz

Inlägg av Tetz »

Manfred10 skrev:Jag hoppas att de inser snart att det är tråkigt att ligga där i mörkret och prata... :roll:
:lol: Det är förmodligen roligare än man kan tro :lol: Men förmodligen är det nyhetens behag också, och det är nog inte lika spännande när de vant sig.
Manfred10 skrev:Lillebror har nog vuxit ur vagnen nu.... :?
Hade du testat resesängen utomhus? :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag skulle behöva lite schema feed-back och gärna tips på hur ni har det.

Lillebror är rejält förbannad när han ska sova! EXTRA mycket om han ska ligga i vagnen men han protesterar rätt högljutt i sängen oxå ibland. :?: :?: :shock: reagera får man ju, men jag fattar inte riktigt varför han är så förbannad? Jag försöker verkligen truga i så mycket mat som det bara går, men han signalerar tydligt när det är stopp, bara biter och leker med nappen till flaskan. Vill heller inte mata på i evinnerlighet (nån minut här och där) för då blir hela vakenpasset en enda MÅLTID. Jag antar att på det sättet blir ju aptiten sämre till nästa mål oxå :oops:

Sen har vi detta med utevistelsen... som jag tycker är så himla svår att få till nu när det tydligen inte passar att sova i vagnen. Resesängen har jag inte testat ute än, känns som om det skulle bli så himla kallt :?: :?: Den är ju som ett stort hav i jämförelse med vagnen... Nu försöker vi gå en promenad med vagnen direkt när han vaknar från fm-luren så vi är hemma innan lunchen. Men jag kan inte gå FÖR långt för då somnar lillebror i alla fall fast han nyss har lurat, 30-40 min är nog max, sen är vagnen sövande. Storebror vill ju helst gå själv, RÖRA SIG, och det kan jag gott förstå. På eftermiddagen blir det mörkt på en gång, men skulle gärna ha 2 utepass om dagen för bägge 2. Helst rörelse för storebror och lättsammast med vagn för lillebror, han är ju så himla tung så en upptäcksfärd på armen i 30-40 minuter blir helt enkelt för jobbigt... Hur gör ni?? Tips? :roll: Kan ju testa att gå när lillebror ändå ska sova, i rullande vagn duger det nog att sova på rygg, men det är oxå viktig tid tillsammans med storebror......

7.00 god morgon ammas (i mörkret går det i en del 8) ) fyller på med ersättning om det går, oftast med en del möda och ett lite halvömt järngrepp. Följt av ensamlek i ca 15-20 minuter.
8.45 sova i 45 minuter, har nu börjat sova inne då han svettade upp sig rejält på alla 4 i vagnen :evil: :evil:
9.40 ca försöker gå en prommis med syskonvagnen i ca 40 minuter.
10.30 magläge och bus med storebror
11.00 lunch, stor grötportion med plommonpuré och rapsolja, fyller på med ersättning under milt tvång....
12.00-14.00 sova i sängen, nu mer....
14.00 halv banan + tutte
14.30 ligger på golvet både på rygg och mage eller sitter i matstolen och tittar på mamma som pysslar med viktiga saker.
16.00 sova 20 minuter
16.45 ca grönsakspuré fyller på med vad som går, tutte eller ersättning. (Hittar inte riktigt rätt i tid för detta sista mål.... Han tycks rejält hungrig redan när han vaknar 16.20....)
Sitter oxå med vid vår middag sen magläge i den mån det går mellan KRÄKNINGARNA.....
18.00 ca...bad och skoj, därefter mera rygg/magläge....
18.30 nattslurk välling ca 120 ml, en del trugande krävs, ofta lek med nappen i stället.... fyller på med tutte om så önskas.
19.00 god natt

Går max i 120 ml ersättning efter skedmaten, vänder jag på steken sveper han ersättningen direkt men då är det svårare att få plats med all skedmat efteråt...

Drog ner på em luren när han vaknade före 7 på morgonen, men han tycks fortsätta göra det ändå... någon av bröderna brukar vakna vid 6.15 och sen väcker de varandra för vid denna tid tror de sig vara utvilade... jag serverar pangramsa (och musik om det inte blir tyst). Vill ju inte att den ena ska vakna på bekostnad av den andre... det är lite svårt just den där tiden när det snart är morgon. Lillebror är förbannad när han vaknar :evil: :evil: storebror ligger bara och pratar. :|

Det här blev ett låååångt inlägg.... puh :? :oops:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!! :D

Ja, ibland kan man undra hur det kommer sig att de små måste protestera så högt när det är sovdags. Vi hade det likadant här hemma ganska länge, jag tyckte att det var jättejobbigt och jag trodde aldrig att det skulle bli bättre. Men helt plötsligt en dag så vände det. Det kändes som att liten förstod hur skönt det är att sova och att det går att komma till ro utan protester. Men det krävdes också att jag backade och vågade lita på att hon faktiskt KAN somna själv utan att jag hjälper till. :roll:

Jag tror också att det är bättre att sluta mata i tid än att hålla på och "tjata" och truga, det blir bara en jobbig upplevelse till slut. Och som du skriver blir det ju lätt småduttande. Går det inte i en full portion ena gången så går det förmodligen i mer nästa gång. 8)

Resesäng ute har jag inte provat, men med overall och åkpåse borde det väl ändå gå bra? Madrassen i vår säng är rätt tjock, så den borde isolera bra. Kanske kan du rulla ihop handdukar, täcken el dyl och lägga om på sidorna också.

Min lilla vill också gärna somna i vagnen, även om hon precis sovit. Så antingen går jag ut direkt när hon vaknat från en lur men ser till att vara tillbaka innan hon brukar bli trött och lessna. Eller så går jag när det snart är dags för lur och så får hon sova i vagnen. Men nu när jag skriver så funderar jag om det skulle hjälpa med en liten 5-minutare i vagnen när det börjar gäspas så kanske det fungerar med en längre vakenpromenad. Måste testa! :D

Schemat ser jättebra ut tycker jag, det liknar vårt ganska mycket. Middag har vi dock senare, vid 17, men då har vi ett lite stadigare mellis med gröt eller turkisk youghurt.

De tidiga morgnarna borde lösa sig när ni kommer upp i matportioner tycker jag.

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nu börjar lillebror att tycka att tuttarna har gjort sitt! Han bara biter i dem, tur att där inte finns några tänder än.... :shock:

Hur har ni gjort när ni slutat amma, skedmat och sedan ersättning eller bara vatten som dryck?

Har läst att en del "toppar" målen med välling.... Det finns ju nån rekommendation att välling eller gröt ska finnas med max 3-4 gånger under dagen, men det är väl om man serverar uteslutande det ena eller det andra....

Detta äter H nu:
7.00 ammas, men är nog dags för välling nu... 8)
10.30 gröt och plommonpuré med smör (3/4 dl havregryn)+ersättning om det går i...
14.00 mosad banan 1/2-1 hel går i + ersättning om önskas
17.00 grönsaksmos + fruktpuré (ibland ger jag 120 ml ersättning innan maten, han suger på sina fingrar HELA tiden nu :shock: )
18.30 150 ml välling

:-k

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Det där med att sluta amma gör väl alla lite olika. Om du i nuläget bara ammar en gång/ dag tror jag inte att det ska ta speciellt länge att sluta. Jag skulle amma bara pytte på morgonen, avbryta och ge resten välling. Morgon två från andra bröstet och bara lite grann och fylla på med välling. Brösten brukar väl säga till om det inte funkar. I somras slutade jag pang på en gång, men jag var så pass tömd redan, så det funkade för mig. Så om brösten håller på att sprängas måste man ju trappa ner, annars går det att sluta mer på en gång.

Jag har gett vanlig mat till lunch och middag, men välling till mellis för att försäkra att hon varit mätt. Vi är fast där än idag; men tre flaskor välling/ dag (morgon, mellis, kväll) men hon äter mycket däremellan och jag tycker hon haft störst behov av mat av alla våra barn. Barn brukar ju också säga till om det är något i systemet som inte passar :). Vatten till maten, en skvätt mjölk i gröten har vi kört med.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"