Baby blues och/eller ömma bröst....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Manfred10

Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Nu är den efterlängtade 2an här! :D :D

I kväll 4 dagar efter hans födelse slog både det ena och det andra till.... :cry: :cry: :cry:

Klockan 22.00 förvandlas han till en vampyr :twisted: som suger och tynar mina bröstvårtor till outhärdlighet. Dagarna flyter på rätt bra, jag försöker mig på SM och det går ganska hyfsat, tills det blir kväll......... Då vill han bara suga och suga..... Stor är han visserligen, men mat har jag det kommer ut överflöd i alla ändar och vikt har han inte tappat sen förlossningen. Ska jag skaffa napp?? :shock: :roll: Eller håller han på att ställa in mjölkproduktionen bara? Storebror var betydligt mera nöjd och lättövertalad i sin överlevnadsångest....

Och så lite hormoner på det.... :( :(

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Sarisparis »

Hej Manfred10 och GRATTIS till lillebror! :heart:

Just den första veckan efter födseln tycker jag alltid är svajig, bâde hormonellt, emotionnellt och fysiskt sâ att säga. Och som brösten ömmar när mjölken rinner till. :shock: Men det brukar gâ över pâ bara nâgot dygn, sâ jag hoppas att redan när du läser det här att det känns lite bättre.

Är brösten mycket spända? Det är kanske det som gör att lillkillen har svârt att suga lugnt och fint och nöja sig sâsmâningom. Ett tips är att mjölka ut lite för hand innan amningen, sâ att det blir lättare för lilleman att fâ tag. Det gör ont när brösten är spända, jag drog mig verkligen för att handpumpa ibörjan. Sen fick jag hjälp av en jättefin sköterska pâ BB som tipsade mig om att först lägga pâ en handduk som man blött i riktigt varmt vatten och sen vridigt ur hjälpligt. Efter det sâ masserade hon bröstet frân sidorna, hon förklarade att hon ville "lossa" mjölksjöarna, förstâr du hur jag menar? När väl det var gjort gick det hur smidigt som helst att pumpa. Och vilken lättnad! [-o<

Gör det alldeles för ont och han suger alldeles för länge för att du ska stâ ut kan du självklart ge honom napp emellanât. Eller ditt finger.

Ta det lugnt nu i smekmânaden, lât SM finnas i bakhuvudet, men utan att känna press varken pâ sömn eller vakentid. Min lillkille är drygt fem veckor och det känns redan som en evighet sen han föddes. Tiden rusar, njut av din lille nyföding. Om bara nâgra veckor är han stor! :shock: :lol:

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis än en gång och du ta det lugnt, det är otroligt vingligt i början. Att ens tänka på SM är helt överkurs och oftast bara ett stress moment så här i början. Du kommer hamna på rätt kurs i och med att du vet hur du ska fasa in allting så småningom.

Jag rekommenderar Lansinoh (tror jag det stavas) en helt underbar bröstvårtssalva som jag inte kunnat leva utan när jag ammade. Speciellt i början är den helt outstanding när bebisen bara tuttar och tuttar.

http://deklofi.webbshop.net/default.asp

Titta in på hemsidan ovan så hittar du all info och så kan du beställa den på nätet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Babsan

Inlägg av Babsan »

Hoppas det går bättre i kväll och att napparna kommer fram i morgon :D .

Kramar
Alfred född den 2 feb 2011 - SM från början
Ingrid född den 18 jan 2014 -SM från början
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej hopp....
Jo då det är hopp om livet.... än så länge. Här finns mjölk, lagom fyllda bröst och bra vårtor :wink: Men när kvällen kommer krypande tillsammans med mina kompisar HORMONERNA sätter godingen in sugstöten. Får räddningen per post i morgon hoppas jag. :D

Ska jag bara ta det som det kommer med ätning och sovning nu? jag vill ju helst inte gå in och peta redan, nu pratar jag inte fasta tider men att eventuellt styra hur långa sovpassen är på dagen.... för att klara nätterna bättre, då han gärna vill suga extra oxå.... Nu idag har han ett lååångt sovpass precis på kvällen innan vi lägger oss. Men det känns ju inte så roligt att väcka för att han ska sova bättre/längre pass i natt. Jag var så bortskämd med första sonen som åt, sov och var nöjd när han var liten, tills han började krångla när vid 7 månader :wink: :wink: och det blev kurning....

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Grattis igen till godingen :heart:

Jag har ju, som du, fått stora barn och gått över tiden rejält. Vilket gjort att mina barn helt enkelt hoppat över de tre första veckornas bara-äta-och-sova-stadie och gått direkt på den egentliga födelsen. De har velat äta mycket från start och krävt lite mer än andra nyfödda som är lite mindre och födda när de "ska". Jag har matat på rejält, som du gör nu, men jag har också gett tillägg tidigt för att inte bli helt utmattad. Främst på kvällen då, och det har inte varit några problem med tuttförvirring eller sugteknik, tvärtom har det gått väldigt bra och den senare övergången till flaska när de blivit äldre har funkat jättefint. Så det kan ju vara något att fundera på kanske, för det BLIR jobbigt att sitta hela långa kvällarna med tuttarna framme och inte kunna göra något annat. Tyckte jag :wink: men det kanske inte du gör.

Kram och lycka till med lillen.

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Här går det bättre.... BVC kommer på hembesök på måndag så då får jag se om och hur mycket han har gått upp i vikt, så slipper jag i alla fall oroa mig över att han får i sig för lite.

Men dåligt samvete har jag, ständigt tycker jag, för goa Manfred... :( :( Lilla Manfred som har blivit storebror.... och inte förstår att lillebror är ömtålig och även om man klappar fint kan det bli för hårt ibland. Kärlek till de båda finns det så det räcker och blir över men tiden är det sämre med.... Med lillebror så ny och beroende kan jag inte bara släppa honom för Manfred. I kväll var det inte så kul vid läggningen. Manfred som alltid somnar snabbt, nöjd och glad var jätteledsen och kunde absolut inte somna. Jag hade vampyren vid bröstet och maken hemifrån, vad göra??!! Manfred blev bara mer och mer ledsen och jag också :(. Kunde inte lämna Hilding skrikandes i högan sky utan tutte och inte Manfred heller så ledsen som han var... Till slut satte jag mig bredvid spjälsängen med vampyren slitandes, letandes ett bra tag i bröstet och en hand på storebror i en halvdan solfjäder som han ändå tacksamt tog emot och somnade ganska snabbt fast snyftningarna följde med långt in i sömnen.

Manfred har ju fått det bästa som finns, ett syskon, men just nu känns det som om han ofta får stå tillbaka för lillebror. Nån som har tips på hur man trixar till det för att räcka till?

:roll: :roll: / Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D G :heart: R :heart: A :heart: T :heart: T :heart: I :heart: S :heart: till lilla nya älsklingen :P

Vi ska ju ses i Gastsjön, eller hur :?:

Ta då i läxa att läsa Syskonblocket i BB, nu med nya tvåbarnsmammeögon :P

Genomför försiktigt (alltså inte överdrivet ambitiöst, men ambitiöst) SM vad själva "målen" beträffar (med ALLT vad därtill hör). När du vet med dig att lilla Skräpet fått allt han behöver, enligt Standardmodellens alla punkter - och i alla de punkterna, utom kanske själva amningen, kan lille store Manfred vara delaktig - så kan du också lägga honom ifrån dig, att sova, även om han skriker och muttrar ett tag. Har han fått allt han behöver, vaken, och du VET det, kan du också med gott samvete ägna dig helhjärtat åt Manfred en bra stund.

Kom ihåg - små barn ska njutas, och njuta själva :P :P

:heart: O:) O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Grattis! :heart:

Lycka till med SM, jag följer er på resan. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tack för peppning! Syskonkapitlet ska jag läsa IGEN OCH IGEN. :shock: :D :roll: :D

Det där spädbarnsskriket känner jag att jag är livrädd för. Vill inte att minstingen ska ramla ner de få meter han har lyckats kravla sig upp ur överlevnadsångest-brunnen. Men tids nog kanske det är ok att han får låta lite han oxå... :wink:

För mycket överdriven uppmärksamhet på storebror blir ju jobbigt det oxå, inte minst för honom själv.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Missförstå mig rätt :wink: :lol: Nu är det smekmånad :heart: O:) O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Grattis till lillebror! :heart:
Manfred10 skrev:Nån som har tips på hur man trixar till det för att räcka till?
Skaffa ett par extra armar och lite energi pâ burk! :lol: Skämt âsido, ibland kör det ihop sig, dâ gäller det att hâlla sig extra lugn själv (kan vara lättare sagt än gjort).
Vâr mellanbror (18 mânader) har börjat krângla vid läggningar sen nâgon vecka och det som funkar här är att göra allt Precis Som Vanligt (inte sitta och dutta nât extra) och sen lâta ramsan jobba om sâ behövs. Oftast räcker det med att jag GÂR (även om han stâr och skakar galler), med en glad och trevlig ramsa (precis som vanligt) för att han ska lugna ner sig. Just ramsan är ju sâ grymt praktisk om man t ex sitter och ammar. :thumbsup:

Lycka till!

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Lillebror hade ökat 500 g sedan 5 juli! Så nu kan jag känna mig lugn att mjölken räcker.

Har ramsat storebror helhjärtat ikväll, stundtals var han ett lejon som röt rejält, men till slut somnade han, betydligt snabbare än i går.

Gör allt som vanligt!! Det ska jag komma ihåg, jag vet det ju egentligen men det är lätt att glömma sådana kvällar som igår.... :(

Lillebror får ramsan med sig direkt med bröstmjölken! :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Manfred10 skrev:Lillebror får ramsan med sig direkt med bröstmjölken! :wink:
:thumbsup: Precis rätt inställning! :D

Jag skulle absolut se lille Storebrors trasslande som frågor: Är det så här det ska vara nu? Och rätt svar på det är ju förstås: Japp, så här är livet och det har aldrig varit bättre! 8) Så håll i mantrat om Precis Som Vanligt, så köper han det på ingen tid... eller 3 dagar! :D Och snart minns han inte ens att Lillebror inte alltid har funnits. :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag hoppas det ger sig med frågandet, men det är ju inte så konstigt heller. Den här perioden närmast efter förlossningemn är den som är jobbigast tycker jag. Inte minst för att man själv är ostabil, inga rutiner på plats och det enda man har som mål för dagen är att förhoppningsvis få i sig själv 3 mål mat, och kanske en liten tupplur på dagen. Förutom att de kära små ska få sitt förstås och att storebror inte ska bli besviken alltför många gånger om dagen.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"