För knappt 6 månader sedan kom så lillasyster och självklart började jag läsa i boken igen och tillämpa SM även på henne. Med lilla Julia har det dock inte gått lika ”lätt” och poletten har inte riktigt trillat ner… Det började med strul redan första dagarna då amningen inte kom igång ordentligt och det fortsatt sedan att vara lite problematiskt just med maten. Hon har inte velat ligga och amma speciellt mycket utan det har ibland varit en kamp att få henne att ta bröstet. Samma med flaskan. Det gjorde att det inte blev så lätt att följa ”mat, mera mat och ännu mera mat”…
Julia har sen hon var ca 2 månader sovit i egen säng, hennes spjälsäng står vid fotänden av vår dubbelsäng. Hon sover på mage med larm. Läggningen på kvällen går oftast bra. Kvällsslurken (amning) får hon i sovrummet men innan jag lägger henne ser jag till att busa lite med henne och få henne att skratta. Inte helt lätt alla gånger men jag lyckas oftast få till det. Lägger henne till rätta, ger napp (ja, jag vet….
På dagarna sover hon sina lurar i vagnen på rygg. Liggdelen är för liten för att sova på mage och på slutet när jag la henne så blev hon bara ilsken. Nu ska vi snart byta till sittdelen och det är ryggläge som gäller även i den. Det brukar numera gå till så att jag lägger ner henne, ger napp o snutte och rullar ut henne. Efter några minuter kommer hon igång och då drar jag vagnen 10-20 gånger och sen somnar hon. Förmiddags och eftermiddagsluren går rätt så bra men alltför ofta vaknar hon redan efter 30 minuter. Däremot är den långa luren efter lunch väldigt svår att få till. Jag måste antingen gå ut och gå efter ca 30 minuter eller stå och vagna mer eller mindre resten av luren… oerhört frustrerande! Vill ju använda tiden till annat, ta disken, tvätta, sova eller bara sitta och läsa en bok eller tidning…
Som sagt så har hon ju napp… är lite kluven till att ta bort den men förstår att det behövs. Med storasyster var det aldrig något problem, hon hade napp o snutte och de tillsammans blev hennes ”sovtrigger”. Hon somnade och spottade sen ut den och sov vidare utan problem. Hade gärna haft det så med Julia också men det verkar ju inte fungera… Men när vi kurar kommer den att tas bort. Hon kommer också att flyttas in i ett eget rum som vi ska mörklägga ordentligt. Och sen tar vi bort amningen på natten också. Allt på en gång enligt konstens alla regler
Har som sagt en hel del frågor och funderingar men börjar med schema och matfrågorna. Här är det schema som vi har just nu (och har haft sen ca 1 månad tillbaka). Skriver även in vad hon äter när och hur mycket. Vi kör enligt 12-45-1,5-45.
07:00 Vakna, blöjbyte, amning, ensamlek
07:30 Gröt på ¾ dl vatten +1/2 liten burk katrinplommon
09:00-09:45 Sova 45 min
10:30 Lunch, rotsakspuré ca 1/2 liten burk + 1/3 stor burk fruktpure + ersättning ca 30-50 ml
12:00-13:30 Sova 1,5 tim
14:00 Mellanmål, ersättning ca 110-140 ml + 1/3 banan
15:45-16:30 Sova 45 min
17:00 Middag, gröt på ¾ dl vatten + fruktpuré + ersättning ca 60 ml
18:45 Nattslurk, amning (inte så jätteintresserad, äter ibland från båda men ibland bara ena sidan)
19:00 Sova natt!
Schemat fungerar bra och tiderna ”sitter” hyfsat. Använder marginalkvarten ibland då det behövs. Det som är svårast är att få henne att sova till kl. 07, hon vaknar oftast redan 06:30 och börjar ”snacka”. Inte missnöjd men om vi inte tar upp henne inom ca 10 minuter så börjar hon gnälla och så småningom skrika. Hon är också ganska trött på kvällen men det är svårt att lägga henne ännu tidigare om vi ska hinna med middag, bad, etc. Och så vill ju sambon få lite tid med henne också så klart…
Vad tror ni om schemat? Och hur ser matmängden ut? Började med smakisar för ca 1 månad sedan och tycker att vi ökat på ganska bra i alla fall med gröten. Får inte i henne så mycket ersättning tycker jag men det går inte att truga i mer, här är hon oerhört bestämd. Till lunch är det puré av palsternacka o morot, ska börja utöka smakförrådet men det har varit lite ”kinkigt”. Tips på vad jag kan testa mottages tacksamt! I förlängningen kommer jag byta ut amningen på morgon och kväll till välling, ska börja introducera det inom kort. Tänker som ett första steg byta från NAN2 (från 4 mån) till Semper (från 6 mån) och därefter till välling. Och sen kommer jag byta gröten hon får till middag till puré. Ska jag köra på ovanstående under kuren och sen ändra eller behöver jag göra någon anpassning redan innan? Har ju en vecka på oss innan vi tänkt börja. Ska tillägga att hon lätt blir hård i magen vilket är jobbigt så klart. Försöker öka mängden katrinplommon ifall jag märker att hon blir trög.
Oj, det här blev riktigt långt…
Varma hälsningar från Julias mamma o pappa