Nu ska här sovas! Hjälp inför kurstart av Julia 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Joje

Nu ska här sovas! Hjälp inför kurstart av Julia 6 månader

Inlägg av Joje »

Först och främst vill jag tacka Anna och alla ni andra som bidrar till att det här fantastiska forumet finns! Är så härligt med all denna kunskap, klokhet och stöttning :D Jag skaffade Barnaboken redan till vårt första barn (nu 3,5 år) och har haft enorm hjälp och användning av den under hennes första år. Med storasyster införde jag standardmodellen ganska tidigt och det fungerade klockrent! Hon var en väldigt nöjd och tillfreds liten bebis som redan vid 4 månaders ålder sov sina lurar på dagen som hon skulle och 11 timmars natt :) Behövdes inte kuras där inte.

För knappt 6 månader sedan kom så lillasyster och självklart började jag läsa i boken igen och tillämpa SM även på henne. Med lilla Julia har det dock inte gått lika ”lätt” och poletten har inte riktigt trillat ner… Det började med strul redan första dagarna då amningen inte kom igång ordentligt och det fortsatt sedan att vara lite problematiskt just med maten. Hon har inte velat ligga och amma speciellt mycket utan det har ibland varit en kamp att få henne att ta bröstet. Samma med flaskan. Det gjorde att det inte blev så lätt att följa ”mat, mera mat och ännu mera mat”… :( Första två månaderna gnällde hon konstant av missnöje och ville helst bli buren. Jag kämpade dock på och fortsatte envist med SM. Det har tack o lov gått åt rätt håll och numera är hon en lite mer nöjd fröken. Framförallt nu när hon kan gripa efter leksaker själv och röra sig på golvet. MEN sömnen strular fortfarande och det finns en hel del kvar att önska där så nu ska det banne mig börja sovas! Har skaffat SHN boken och håller på att läsa för 2a gången (sambon läser också) för att verkligen få in metoden i skallen :) Surfar även runt här och läser så ögonen glöder och känner att det börjar bli dags för kurstart! Nästa fredag (18/11) kör vi igång, men innan dess har jag lite frågor jag hoppas kunna få hjälp med här.

Julia har sen hon var ca 2 månader sovit i egen säng, hennes spjälsäng står vid fotänden av vår dubbelsäng. Hon sover på mage med larm. Läggningen på kvällen går oftast bra. Kvällsslurken (amning) får hon i sovrummet men innan jag lägger henne ser jag till att busa lite med henne och få henne att skratta. Inte helt lätt alla gånger men jag lyckas oftast få till det. Lägger henne till rätta, ger napp (ja, jag vet…. :oops: ) o snutte och ramsar sen ut x4. Här brukar hon vara tyst men efter några minuter börjar hon komma igång. Brukar dock räcka att gå in 1-2 gånger, stoppa i nappen, ev buffa lite lätt eller solfjädra. Sen ca 1 månad tillbaka äter hon bara en gång per natt (runt 03:30) men hon vaknar desto oftare av att hon tappar nappen, sömnförstörare japp så sant… Det kan vara allt från 3 ggr till 10 ggr per natt. Så vi får ju inte sova ändå. Efter amningen brukar hon sova ganska gott i ca 2 tim sen börjas det igen i vargtimmen. Det är ju inte det att vi har helvetesnätter, går och bär eller är vakna flera timmar per natt. Men det är tillräckligt jobbigt både för henne och för oss så nu vill vi ha förändring!

På dagarna sover hon sina lurar i vagnen på rygg. Liggdelen är för liten för att sova på mage och på slutet när jag la henne så blev hon bara ilsken. Nu ska vi snart byta till sittdelen och det är ryggläge som gäller även i den. Det brukar numera gå till så att jag lägger ner henne, ger napp o snutte och rullar ut henne. Efter några minuter kommer hon igång och då drar jag vagnen 10-20 gånger och sen somnar hon. Förmiddags och eftermiddagsluren går rätt så bra men alltför ofta vaknar hon redan efter 30 minuter. Däremot är den långa luren efter lunch väldigt svår att få till. Jag måste antingen gå ut och gå efter ca 30 minuter eller stå och vagna mer eller mindre resten av luren… oerhört frustrerande! Vill ju använda tiden till annat, ta disken, tvätta, sova eller bara sitta och läsa en bok eller tidning…

Som sagt så har hon ju napp… är lite kluven till att ta bort den men förstår att det behövs. Med storasyster var det aldrig något problem, hon hade napp o snutte och de tillsammans blev hennes ”sovtrigger”. Hon somnade och spottade sen ut den och sov vidare utan problem. Hade gärna haft det så med Julia också men det verkar ju inte fungera… Men när vi kurar kommer den att tas bort. Hon kommer också att flyttas in i ett eget rum som vi ska mörklägga ordentligt. Och sen tar vi bort amningen på natten också. Allt på en gång enligt konstens alla regler :)

Har som sagt en hel del frågor och funderingar men börjar med schema och matfrågorna. Här är det schema som vi har just nu (och har haft sen ca 1 månad tillbaka). Skriver även in vad hon äter när och hur mycket. Vi kör enligt 12-45-1,5-45.

07:00 Vakna, blöjbyte, amning, ensamlek
07:30 Gröt på ¾ dl vatten +1/2 liten burk katrinplommon
09:00-09:45 Sova 45 min
10:30 Lunch, rotsakspuré ca 1/2 liten burk + 1/3 stor burk fruktpure + ersättning ca 30-50 ml
12:00-13:30 Sova 1,5 tim
14:00 Mellanmål, ersättning ca 110-140 ml + 1/3 banan
15:45-16:30 Sova 45 min
17:00 Middag, gröt på ¾ dl vatten + fruktpuré + ersättning ca 60 ml
18:45 Nattslurk, amning (inte så jätteintresserad, äter ibland från båda men ibland bara ena sidan)
19:00 Sova natt!

Schemat fungerar bra och tiderna ”sitter” hyfsat. Använder marginalkvarten ibland då det behövs. Det som är svårast är att få henne att sova till kl. 07, hon vaknar oftast redan 06:30 och börjar ”snacka”. Inte missnöjd men om vi inte tar upp henne inom ca 10 minuter så börjar hon gnälla och så småningom skrika. Hon är också ganska trött på kvällen men det är svårt att lägga henne ännu tidigare om vi ska hinna med middag, bad, etc. Och så vill ju sambon få lite tid med henne också så klart…

Vad tror ni om schemat? Och hur ser matmängden ut? Började med smakisar för ca 1 månad sedan och tycker att vi ökat på ganska bra i alla fall med gröten. Får inte i henne så mycket ersättning tycker jag men det går inte att truga i mer, här är hon oerhört bestämd. Till lunch är det puré av palsternacka o morot, ska börja utöka smakförrådet men det har varit lite ”kinkigt”. Tips på vad jag kan testa mottages tacksamt! I förlängningen kommer jag byta ut amningen på morgon och kväll till välling, ska börja introducera det inom kort. Tänker som ett första steg byta från NAN2 (från 4 mån) till Semper (från 6 mån) och därefter till välling. Och sen kommer jag byta gröten hon får till middag till puré. Ska jag köra på ovanstående under kuren och sen ändra eller behöver jag göra någon anpassning redan innan? Har ju en vecka på oss innan vi tänkt börja. Ska tillägga att hon lätt blir hård i magen vilket är jobbigt så klart. Försöker öka mängden katrinplommon ifall jag märker att hon blir trög.

Oj, det här blev riktigt långt… :roll: hoppas ni orkar läsa och komma med lite tips och råd! Jag o sambon ska diskutera lite kring kurandet och metoden och kommer säkert ha en massa frågor kring själva genomförandet också inom kort…

Varma hälsningar från Julias mamma o pappa
Tova 080610, självlärd sovare vid 4 månaders ålder
Julia 110520, kur startad 29/12
LilloppansMamma

Re: Nu ska här sovas! Hjälp inför kurstart av Julia 6 månade

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och varm välkommen hit! :lol:

Med en mamma och pappa som har så god koll på läget, så kommer detta att gå alldeles lysande!

Jag tycker schemat ser bra ut. Vissa måltider hade jag skjutit en smula på. Både lunch och middag hade jag skjutit på så att de infaller en halvtimma senare. Tycker ni har jobbat på bra med smakisarna! Håller med om dina tankar kring maten att byta ut middagen med riktig mat framöver.

Sedan några tips kring smakisar. Det är bara fantasin som sätter stopp, sötpotatis, majs är t.ex sött och gott. :wink: Sedan kan det vara så att det är lite kinkigare med vissa smaker.. Det är ju fortfarande ganska nytt med denna nya företeelse-mat.

Sedan det här med att fasa ut ersättningen. Jag hade blandat 75% NAN2 med 25% välling. Och sedan ökat på mängden välling med tiden. På så vis slipper du att byta en sort emellan och magen får succesivt vänja sig vid välling.

Det är bara att fråga på om ni har ytterligare frågor. :lol:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D och välkommen!

jag flikar in...kolla gärna Johanna Westmans andra mosboken. Där finns massor med bra recept på egen barnmat som är jättegod, enkel och billig. Det mesta går att mosa! Bara fantasin sätter gränser. men undvik spenat, rabarber, stekt mat och salt. Våga testa. Vår äldsta åt allt bara man fick katrinplommon till. :shock: Om hon älskar morot, ge då det som bas och sen lite av en annan smak så hon vänjer sig. Det kan man göra i samma måltid. Då får man både testa nytt och ni är säkra på att hon blir mätt. :D

Som sagt undvik salt men gröna kryddor går bra. Tänk dig potatis med lite dill och en klick smör, eller kanske lite persilja, oregano, lite vitlök...? Det gjorde moset här mycket mer intressant.

Om liten har lätt att bli hård i magen kan man förutom katrinplommon testa päron ( varför inte på gröten? :wink: ) aprikos, persika, sötpotatis. (Om hon får banan så se till att den är rejält mogen i så fall, då man lätt blir hård av det). Allt detta är lösande. Och så lite olja i gröten.

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Joje

Inlägg av Joje »

Tackar för era snabba svar :D

Ok, jag testar att skjuta lite på lunch och middag och ser hur det funkar. På kvällen har jag gett henne vid 17 för att jag sen ska kunna laga middagsmaten när hon är hyfsat nöjd. Men om jag tar henne i sele på ryggen så ska det nog gå. Om inte så håller jag fast vid det som är nu.

De puréer hon får är katrinplommon, päron och persika samt alltid prickig banan så att det inte ska vara stoppande. Men hon verkar ha väldigt lätt för att bli hård i magen så jag försöker vara extra observant. Och så har jag också börjat ge lite vatten som dryck till maten.

Andra mosboken ska absolut införskaffas och gröna kryddor testas! När jag tänker tillbaka så gick det nog hem hos storasyster också, alltså mycket smak :)

Skälet till att jag skulle byta till Semper 2 är att min sambo köpte fel så vi har en stor förpackning hemma... men det är snällare mot Julia att köra vidare på NAN 2 när hon är van vid det. Och smidigare för mig att vänja in vällingen på en gång istället för att ta det i två steg. Tack för det tipset! Min plan blir att i första hand byta ut amning+gröt på morgonen mot flaska med 75% ersättning och 25% välling och sen öka på så att hon om ca 2-3 veckor får enbart välling på morgonen. När hon sen fixar vällingen utan problem så lägger jag in ett matmål till middag istället för gröt och välling istället för amningen som nattslurk. Låter det vettigt eller? "Toppningen" efter varje matmål samt mellanmålet vid kl. 14 fortsätter vara enbart ersättning.

Om en månad (när Julia är ca 7 månader) kommer det alltså se ut så här:

07:15 ca Frukost, välling
11:00 Lunch, mat + fruktpure + ev ersättning
14:00 Mellis, ersättning + frukt
17:30 Middag, mat + fruktpure + ev ersättning
18:45 Nattslurk, välling

Verkar det ok eller går jag för snabbt fram!? Tar gärna emot feedback på det :)
LilloppansMamma

Hej igen!
Joje skrev:Ok, jag testar att skjuta lite på lunch och middag och ser hur det funkar. På kvällen har jag gett henne vid 17 för att jag sen ska kunna laga middagsmaten när hon är hyfsat nöjd. Men om jag tar henne i sele på ryggen så ska det nog gå. Om inte så håller jag fast vid det som är nu.
Kan hon inte få hjälpa till med maten, tänker jag? Sitta i diskhon och få hålla en morot etc åt dig? (kanske tar man sig ett gnag eller två också :wink: ) Skala potatis, röra grytor? Diska? Etc etc. DÅ får ni in den förträffliga social delaktigheten också.

Bara magen hänger med så ser jag inga problem med ditt framtida schema till tjejen.

Joje

Inlägg av Joje »

Oj oj oj, vet inte riktigt var jag ska börja... vi har haft det riktigt kämpigt här de senaste veckorna och nu är jag så slut att jag känner mig som en levande död :( Hela familjen har varit däckad i hosta och feber, storasyster är nu inne på sin 3e vecka med hosta - stackarn. Det har inneburit att det blivit ännu mindre sömn på nätterna och då storasyster varit hemma från dagis har jag inte heller kunnat vila på dagtid.

Har skjutit på kurstarten och tänker nu köra igång nästa fredag, den 2/12 istället. Då borde vi ha blivit av med hostan i alla fall, lite svårt att verktyga samtidigt man får en hostatack så man nästan kräks... :roll:

Julia har fått flytta till eget rum redan, gick inte att ha henne i sovrummet då hon vaknade av vår hosta. Verkar ha funkat bra, ingen försämring mot hur hon sov innan. Hon vaknar fortfarande några gånger varje natt och behöver nappen för att komma till ro. Ammar henne 1 ggr/natt, oftast runt 04. Däremot sitter dagsschemat och lurarna på dagen som en smäck :D Lägger henne i vagnen och kör ut henne, hon somnar oftast själv och sover den tid hon "ska". Även långa luren har senaste dagarna funkat toppen! Vi har bytt till sittdelen på vagnen och hon verkar gilla den bättre än liggdelen :)

Det jobbiga är att hon är så himla gnällig på dagarna. Spelar inte så stor roll i vilken situation det är, hon är mestadels missnöjd... :( Försöker göra henne delaktig, ex när jag lagar middag. Sätter henne i barnstolen brevid en utdragen låda med diverse köksredskap. Det funkar en liten stund, hon gillar att utforska alla grejer. MEN hon sitter oftast och skriker/gapar under tiden vilket stressar mig oerhört. Senaste dagarna har hon fått ha nappen och då leker hon nöjt... Knepigt! Vet inte varför hon är så här, hon sover ju trots allt ganska mycket. Natt 19-07 med några korta uppvaknanden, 45-90-45. Vill ha en glad bebis...!

Nu blev det långt igen, har en förmåga att skriva mycket. Vi ska läsa läsa o läsa och sen kommer det säkert frågor inför kurstarten. Tack återigen för att ni finns här!!! :)
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Låter ju inte kul med all hosta ni haft! Hoppas att ni är helt friska snart. Men kul att höra att dagarna går bra. :wink: Om det är väldigt gnälligt under den sociala delaktigheten, så ignorera det så gott du kan. Sätt dig sedan på golvet och låt lillan komma och tanka lite hos dig. Läs en bok, titta på TV, bara ligg och stirra upp i taket. Min Loppa visade tidiga tendenser på 8-mån ångest. Kanske din lilla tjej gör detsamma just nu? Loppan körde i tredagars intervaller- små djävlar hoppade kring huvudet på mig ibland. :roll: Då var det skönt att veta att nu kör vi social delaktighet och MYCKET utevistelse och sedan kan jag bara ta det lugnt på golvet.

Skönt att ni satt nytt kurdatum. Tuta och kör! Här finns det gott om kloka människor som kan komma med råd och stöttning. :wink: :lol:

Joje

Inlägg av Joje »

Tack för snabbt svar, som sagt ni är fantastiska :D

Bra tips, det ska jag tänka på! Kan absolut vara tendenser åt 8-mån ångesten. Med storasyster hade vi inte detta, hon har aldrig varit mammig el pappig utan alltid tytt sig väldigt lätt till andra (till och med till helt främmande människor även under 8-9 månaders åldern). Så jag är nog lite ovan... Ska låta henne "tanka" lite mer närhet och försöka stå ut med hennes missnöje under den sociala delaktigheten...
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

"Stå ut" låter ju lite trist. Men bara lite fint ignorera, gnället. Typ hjälp mamma med att hålla moroten här ( sen får man ju inte bli ledsen om det råkas fattas några tuggor på den, när du frågar efter den igen. :wink: ) om det gnälls vidare- men nu behöver mamma hjälp med att diska här. Du hör liksom inte att det är surt utan fortsätter att sätta henne i arbete.

Trollsa

Inlägg av Trollsa »

Hej!

Ser att våra tjejer är rätt jämngamla - min tös är född i början av juni i år. Vi har nyligen kurat henne och det mesta börjar sitta bra, men det har varit rätt tufft vissa dagar - puh!.

Såg att du valt att lägga alla daglurarna i vagnen. Min tös sover ett av kortpassen ute i vagnen på rygg, men annars sover hon inne i sängen på mage.

Särskilt långpasset efter lunch känns som att det kan vara skönt att få sova bekvämt i säng. Ett tips om hon skulle ha svårt att sova hela stunden.

Hoppas ni blir friska snart. Och lycka till med kurningen nästa vecka!

MVH // Charlotta
Storebror - augusti 2005 - kurad april 2006
Mellanbror - februari 2008 - kurad juli 2008
Lillasyster - juni 2011 - kurad okt/nov 2011
Joje

Inlägg av Joje »

Hej igen!

Tack för tipset om dagslurarna Charlotta :) Hade själv funderingar kring placering men kom fram till att jag inte vill känna mig låst till hemmet mitt på dagen under långa vilan. Vill gärna ha friheten att åka iväg och ändå känna mig trygg med att hon kan sova gott. Nu efter att vi bytt till sittdelen (som är ergonomiskt utformad) så sover hon som en liten gris! Hon gillar den skarpt och dagslurarna funkar kanon just nu :D Härligt att höra att er kurning gick bra, hoppas det satt sig ordentligt nu :)

Ja, "stå ut" låter trist. Jag håller helt och fullt med och det är inte så det ska vara men just nu så är det så det känns. Tyvärr så har sjukstugan fortsatt - jag fick feber och huvudvärk igen för ett par dagar sedan och hostan vill inte ge sig. Dessutom blev Julia blev också sjuk nu i helgen med extra mycket gnäll som följd så klart :( Suck, är som en enda lång följetång.

Nätterna är som ni kanske förstår allt annat än roliga just nu. Och vi som har planerat kurning nu till helgen... vet inte riktigt hur vi ska resonera :roll: Vill kolla med er, ska vi köra ändå? Julia vaknar ganska mycket på nätterna nu, gråter, hostar o snorar. Vi orkar snart inte mer och skulle gärna kura, frågan är bara om det är "rätt" att göra det nu? Jag tänker att det kanske är svårare att få henne att ta ramsan när hon inte mår bra!? Kanske en konstig fundering men men. Hon har också varit väldigt lös i magen på sista tiden (antagligen en följd av viruset) så vi har varit tvugna att byta blöja på nätterna också. Går ju att göra i sängen även om det är krångligare.

Kurar vi inte nu så får vi vänta till efter jul då det är alldeles för mycket inbokat innan som stör. Sen åker vi till USA i mars och då blir det ganska nära inpå avslutad kurning vilket inte heller känns bra. Vill att allt ska "sätta" sig ordentligt innan vi far iväg på långresa...

Tar tacksamt emot era tankar och råd!
Joje

Inlägg av Joje »

Just det, glömde säga att Julia slutat äta på natten. Vi testade helt sonika ett par nätter med att ge nappen istället för att mata och det funkade. Så kurningen för vår del handlar om att få Julia att sova utan nappen och att somna om själv när hon vaknar! På dagtid stör inte nappen men på nätterna gör den definitivt det.

Och sen vad gäller maten så är inte aptiten så god just nu då hon är sjuk. Får i henne några skedar gröt morgon och kväll samt några skedar mat till lunchen. I övrigt ersättning, men hon äter aldrig mer än ca 100 ml åt gången. Gäller ju att få henne mätt för att kunna sova gott hela natten men det är svårare än vanligt just nu...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit.

Tråkigt att höra att ni är sjuka. Angående att kura så skulle inte jag ge mig på att kura ett barn som är sjukt, men om det var lite snorigt så skulle jag göra det. Så där måste ni avgöra.

Annars får ni köra efter jul, det är ju lång tid till mars så allt kommer hinna sätta sig innan dess.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Joje

Inlägg av Joje »

Tack för svar! Det är min magkänsla också, att det känns fel att kura henne just nu. Hon behöver få bli frisk först så att förutsättningarna blir justa mot henne. Så vi skjuter helt enkelt på det igen. Får återkomma med nytt datum och kommer som sagt säkert ha en del frågor innan vi kör igång!

Kram på er så länge :heart:
LilloppansMamma

Hej! :lol:

Fråga på bara- bättre att vara riktigt ordentlig förberedd innan man sätter igång. :wink:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"