Gjorde jag fel? - "litet återfall"

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
alfsmamma

Gjorde jag fel? - "litet återfall"

Inlägg av alfsmamma »

Hej, Precis som Carina71 beskriver, så har jag med. Min lille kille är snart 5 måander och de senaste 3 nätterna har han vaknat under vargtimmarna, kanonpigg, först jorrlande sen arg och ännu argare. Buffningen välkomnar han icke.

Inatt blev det värre, han vaknade 4.
Steg 1. Buffning, han somnade om 20 minuter
Steg 2. Buffning, somnade om igen 45 minuter
Steg 3 :arrow: Vaknade arg som ett bi och gallskriker, svarar ej på buffningen, blir argare och tappar nästan rösten av allt skrik.
Då lyfte jag över honom i vagnen och vagnade honom i ca 4 minuter, han somnade som en stock, då var klockan runt 5.30 tror jag.
Han sov sen till 7 för frukost (i vagnen) och sen vidare från 7-9 (precis som vårat schema i sängen)

Gjorde jag fel som bröt buffning för vagnen :?: :?: . Vi har alltid buffat och faktiskt aldrig behövt vagnat.

Har även märkt att sovpassen strular som tusan dessa tre dagar när nattsömnen har blivit ur balans.

Mammut skrev att det kan vara så här i denna "åldern". Men vad ska jag göra??
Fortsätta vagna??

Tacksam för peppning. Har lite dåligt tålamod idag och kan behöva era ord och jävlaranamma.

Gott nytt år
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej :P
Våran natt gick lite bättre. :wink: Vaknade kvart i sex och de hele var över kvart över sex. Sov sedan till tio över sju=morgon.
Min man sov på soffan, om natten blivit lika illa som igår skulle iallafall han fått sovit hela natten och kunde då gått upp med Hanna.
Igår kväll var Hanna väldigt trött så jag la henne en halvtimme före ord nattid. Brukar bara lägga ner henne så somnar hon men igår blev det en del skrik före insomnandet. Sen sov hon som en stock fram till kvart i sex som sagt.
Jag hade planerat i förväg. Direkt jag hörde henne skulle jag ramsa EN gång och sen låta henne vara. Vad som än hände.
Nja riktigt så bra gick det inte. Jag ramsade nog 3 gånger på den halvtimmen och var upp och stoppade om henne två gånger.
Men jag hoppas det går åt rätt håll nu.
Det är säkert över med Alfs strul snart med, håll ut och lägg inte till med några dåliga vanor :D :D :wink:

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Här ska du öva upp ramsan och gå på med den. Less is more :P !

:idea: Pangramsa vid första pipet - avvakta sedan. Pangramsa ner topparna och avvakta emellan. Sådär håller man på och rätt hanterat så får man till nätterna på 3-4 dagar. Man ger en pangramsa vid första pipet och sedan sparar man in på påminneslepangramsor mer och mer för varje dag.

:idea: Han "orkar inte med" buffning/vagning (=underhållning) utan behöver betryggande besked med ramsan av er och resten fixar han själv!

:idea: Sovpassen och nätterna strular när det blir för mycket osäkerhet (= för många verktyg).

:D Gott nytt år!
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Tack Mammut :D
Håller på att läsa på om ramsan supermycket. Några frågor (kanske pinsamma och dumma men måste få svar) inför natten:

:arrow: Vad menas exakt med Pangramsa, är det ramsan men endast i färre verser? Ramsa X2??

:arrow: Ska man inte "nudda" Alf alls under ramsan? Så fort jag hör knyst, är det då jag sätter igång? Ska jag ligga kvar i min säng, gå fram till hans säng eller....?

:arrow: Ska jag helt enkelt sluta med buffning nu? Och ingen vagning heller? Byter man ut alla redskap mot ramsan?

Ska jag börja träna på ramsan under dagen men inte använda ordet natt?

Jag vill ha en ANNA W och MAMMUT DVD nu!!!!!!!!!!!!!!!
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Förlåt... Glömde skriva Gott Nytt år tillbaka...
:heart: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:arrow: Att ramsa rejält, bestämt och betryggande med mota Olle i grind-känsla! Man kan dra fyra verser - huvudsaken är att man ramsar vid första pipet. Typ "STOP :!: - in the name of love" 8) ! Kan du se själva attityden och gesterna :P ? Du kan göra dem för dig själv i mörkret om du vill... :wink: :lol: !

:arrow: Du ska inte "nudda" honom - mer än själsligen med ramsan :) Den räcker mer än väl!

:arrow: Ramsa gör du där du är helt enkelt. I sängen alltså... :wink:

:arrow: Buffa gör man först vid megakris och för att lugna - inte för att visa sin fysiska närvaro. Av den anledningen kanske du kan se att ramsan har samma effekt som en buffning - den lugnar.

:arrow: Ramsan är universallösningen och buffning anväder man vid verklig kris.

:arrow: Ramsan kan du använda på dagen också. Jag har ordet "natt" i min ramsa och det har inte gjort någon skillnad.

:P Nyårsönkningar kan ju uppfyllas! Annas och Mammuts most wanted - kanske :P :lol: 8) !
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Gott nytt på er :P
Hoppas ni överlevt nyårsnatten. :wink: Det gjorde vi :!: . Hanna somnade halv åtta och sov över smällare o raketer :sleep: :sleep: fram till den vanliga tiden sex, kvart över sex. Jag tycker ramsan lugnar henne. Ramsade kanske 2 gånger i morse. ( Man är ju halft sovande, så jag minns inte så bra) :lol: Sen somnade hon till en stund så det hann bli morgon. Nu har vi haft två normala Hanna nätter så jag hoppas strulnätterna är över för denna gång. :thumbsup:
Hoppas det fixar sig för Alf också :santa:

:heart: Kram Carina

alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Hej på er.
Gott nytt år! och stort grattis och massa kramar till er som gör framsteg.

För oss var natten ett helv-te :evil: :evil: .
Alf var MAD, galen, ledsen och jag har inte ändrat i några rutiner, ingen buffning numera och ingen vagning.
Inatt vaknade han 3 och det var inte ens förvarning utan störtskrik på en gång, lät mer som om han drömde att både jag och hans pappa övergav honom.

Jag börjar undra om hans förkylning verkligen har gått över, han är supersnorig långt in i näsan, lixom i svaljet, snorsug och näsdroppar/koksalt hjälper inte och han låter värre på nätterna. Men allmäntillståndet på dagarna är kanon.

Nu funkar sovpassen på dagarna igen, och matpassen har alltid funkat klockrent. Jag har verkligen inte ändrat några rutiner eller ändrat i vår vardag.

*suck* :cry: ](*,) Jag är lite uppgiven (och lite lite trött) och försöker verkligen kämpa och bita ihop, jag har inställningen - inatt ska det sitta som en smäck, jag SKA sova nu, och Alf ska sova bra.

Det var fjärde natten med strul.
Försöker verkligen inte tänka på att vi ska ut och flyga på onsdagmorgon :roll:

Idag ska vi träna på ramsan, jag och min kille.

:arrow: Men OM barnet/Alf börjar "gråta" under ramsan - fortsätter man bara med en ramsa till tills han har lugnat sig :?:

Gott nytt år, nya friska tag.

Kram på er
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

:arrow: antar att när barnet gråter upp sig då kommer buffningen igång som "nödverktyget"... läste på lite till :)

Vi tänkte köra ramsan: Godnatt Alf, sov så gott lilleman.
Funkar det? eller är den för kort? Eller ska man undvika namnet och det vi kallar honom?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:arrow: Du ska gå på med ramsan och DEN ska lugna som den ställföreträdande buffning den är. Tänk dig ramsan som en fjärrstyrd buffning. Därför ska du ramsa även ett barn som "skriker upp sig" (förutom vid verklig SHN-kurs första dag) . Man buffar först vid verklig kris. Innan dess måste man förlita sig på ramsan och låta den ta. Barnet kommer att lugna sig snabbare av ramsan än av ett in och ut springande med buffning = man stör faktiskt!
Ramsan har allt ditt barn behöver.

:idea: Ramsan bör vara lite mer melodisk och kunna sägas i olika tonarter. Jag har "Natti-natti-sov-så-gott". Vid kris bränner jag till med "Nnnatti- Nnnatti - NU - sov så gott" :P . Ligger helt rätt :lol: i munnen!
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Tusen tack Mammut, du är GRYM :D :D Tack för din vägledning! Det känns tryggt och du beskriver så bra. :heart:

Jag ser fram emot natten med en trygg och säker ramsa, antar att det komemr bli många frågor, men vi är förberedda nu :!: :!: :heart: Det kan ju iallafall inte bli sämre :D
Sen gäller det väl att se helheten och ha perspektiv. Han har ju varit en klippa och mottagit allt så fint hela vägen så ramsan ska gå bra :!:

Läser och läser Barnaboken, den är så bra, man vill inte sluta:-)
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Det är bra Therese. :thumbsup:
Det här fixar du. :P

:heart: Kram Carina

ambra

Inlägg av ambra »

Det här kommer att gå bra. Låt honom få lite tid att "fatta" vad ramsan betyder = nu är det sovdags och nu ska du sova så skönt, du behöver inte oroa dig för någonting :!: När jag började med ramsan tyckte jag att den inte hade någon effekt, snarare att den störde. Det blev liksom att jag halvt småförsiktigt mumlade våran ramsa... vilket han inte gillade förstås :roll: :!: När jag senare fattade galloppen låter nu ramsan högt och glatt (ungefär som att gå och lägga sig är det skönaste och roligaste på hela dagen) och det fungerar jättebra, särkilt bra inför natten faktiskt.

Och låt läggningen gå snabbt. Glatt god natt, ner i sängen, (redan här brukar lillen lägga sig platt som en pannkaka) på med täcket och så ramsan på väg ut. Tjoff tjoff :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Det här med att du funderar på om förkylningen verkligen gått över; kan han ha ont i öronen? Prova nezeril det öppnar upp i öronen, lättar på trycket.

Sist äldsta sonen var förkyld blev han sig inte lik igen. Vi funderade massor tills jag bestämde mig för att gå till läkaren. Han hade vätska bakom trumhinnan (öronkatarr?). Försvann snabbt med nezeril och sonen blev sig lik igen!

/ Mamman till sönerna :D
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Hej på er..
En liten lägesrapport.
Nattningen gick supersmidigt som vanligt. Ramsan kändes även den klockren. Men runt 5 barkade det lös fullkomligt och ramsan bet inte. Då tog jag fram buffningen. Jag är helt helt mållös över hur fort ramsan tog de två gånger under vargtimmarna som jag plockade fram den, jag var bestämt, men lugn och glad i tonläget, Godnatt Godnatt Alf, sov så gott.
Men i det stora hela tycker jag absolut att vi gjorde framsteg, jag har iallfall en liten känsla av att det hela har med hans förkylning att göra...

:arrow: Men Father of sons, du har rätt, Alf är snorig och rinnig i näsan, det är inte täppt utan det ligger lixom långt inne och snörvlar runt. Han får supersvårt att andas med näsan (som han föredrar) på nätterna.
Ibland tycker jag att han lixom kliar sig på örat, det har han gjort i två dagar. Som om han fått vatten i örat när vi badat. :?:

Inatt blev det sidoläge med kudde under huvudet så andningen skulle gå lite lättare och buffningen gick bra.
Sen sov han som en stock till mat (alltså bara ett utbrott:-)
:arrow: Nästa uppvak så klev jag på med ramsan och lillen somnade om fort.

Men återigen - allmäntillståndet är bra på dagarna, han äter som en häst, leker själv, skrattar, jollrar osv.

Jag ska till BVC kl. 14, ska ta upp örfrågan.
Nezeril näspipetterna tycker jag är helt värdelösa, de biter inte på Alf, han är fem månader idag - kan man övergå till spray??

Det värsta är att vi ska flyga om 1,5 dygn, antar att om det är örat som spökar då blir det hell att flyga. Men det bästa är att klimatet dit vi ska är 20 grader, som svensk försommar.

To be continued.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"