Standardmodellen med Vilma

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
titti_lie

Re: Standardmodellen med Vilma

Inlägg av titti_lie »

hej!

börja med majs- eller risvälling. det är mildast för magen. ta bara lite första dagen och öka sedan mängden!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej igen! ;-)

Nu har vi börjat med lite smakportioner, men det är fortfarande bara små mängder då Vilma har en väldigt känslig mage.

Jag funderar nu över sista nattmålet. Hittills har jag aldrig väckt för att ge mat, utan hon har själv fått vakna, först var det vid 4, sedan vid 5, sedan 6 (och ibland har hon sovit över). Men nu brukar hon vakna vid halv sju eller sju ibland, och det blir då väldigt tajt att äta nattmål då morgonen börjar 07.30 och frukost serveras 8...

Ska jag börja väcka henne för att ge mat, tills vi kommit igång ordentligt med fast föda, eller ska jag göra som nu, dvs dubbla frukostar? Alla andra tider under dagen är fasta och hålls strikt.

Kram
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Jag kanske borde tillägga att hon nästan alltid vaknar till vid 5 på morgonen, men hon skriker inte då utan gruffar och bökar en stund, så därför har jag bara ignorerat det eftersom hon somnar om av sig själv (men ibland kan hon böka ända fram till morgonen, smågnälla lite, somna om osv).
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej KLarasMamma :D

Ja, bebisar är lite olika. :roll: Vissa störs inte alls av att nattmâlet nästan krockar med frukosten, för andra blir hela dagen skev. :^o

Ett alternativ för er vore att ställa klockan pâ t ex kl4 och ta upp och mata dâ. Dâ finns det chans pâ lugnare sömn under smâtimmarna och sâ är aptiten pâ plats lagom till frukosten. :thumbsup:

Du skulle kunna köra pâ det en vecka eller tvâ, tills du känner att matintaget dagtid har kommit upp i vettiga nivâer. Kanske räcker det dâ att helt enkelt inte väcka för att hon ska sova hela nätter? Värt att testa om inte annat! :D

:heart:
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

God morgon och tack igen för bra råd! ;-)

Jag börjar fundera över om Vilma är redo att sova hela natten nu. När hon äter på nätterna är hon inte speciellt hungrig under dagen och jag får kämpa för att få i henne mat och hålla tiderna.

I natt glömde vi ställa klockan och hon vaknade halv sex. Hon var då väldigt ledsen så jag gick upp och buffade, tänkte bara lugna henne lite, men hon somnade då om. Eftersom klockan redan var så mycket bestämde jag mig för att buffa igen om hon vaknade, istället för att att ge mat. Två ggr til fick jag gå upp innan vi nyss tog morgon. Nu ligger hon i sängen och pratar, har inte ätit ännu.

Nu undrar jag om man kan buffa bort sista målet, på samma sätt som vagningskuren i barnaboken? Eller är det vagning som är effektivast här?

Kram
Tetz

Inlägg av Tetz »

Godmorgon!

Det går alldeles utmärkt att buffa bort ett nattmål, speciellt eftersom ni är vana att buffa och har fått in tekniken :D
KLarasMamma skrev:I natt glömde vi ställa klockan och hon vaknade halv sex.
Hade ni en exceptionellt bra matdag igår eller var den som vanligt? Det jag fiskar efter är om du tror att hon annars skulle vakna tidigare för mat.

Jag tycker att du gjorde helt rätt i natt som buffade istället för att ge mat! Här hemma blir det också helt snett med mat så tätt inpå frukosten, så jag har kört samma grej de gånger min lilla sovit "för länge". Men sedan har vi halkat lite snett med maten och därför avvaktar jag just nu med att ta bort sista nattmålet.

Jisses vad jag svamlar :oops: Får skylla på att jag inte fått i mig kaffe än :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej Tetz och tack för ditt svar!

Hon hade ätit som vanligt, om jag inte väcker henne sover hon till halv 6, halv 7 ungefär. Så det är ju så nära att hon sover hela natten! :)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Heja heja!! =D>

Vi höll på likadant ett tag. Vagnade lite på morgonkvisten då det kändes på tok för sent för nattmål. Och så några dagar senare vaknade vi helt plötsligt av väckarklockan istället, väldigt förvånade! :D

Tetz

Inlägg av Tetz »

Håller med SaraMilana: Heja heja! 8) Bort med nattamaten och sooooov så gott! :sleep: :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Ni är för gulliga! :-) Tack för alla tips och framför allt all peppning! Nu kör vi! ;-)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

...och glöm inte bort att berätta hur det gâr! :D Vi är sâââ nyfikna här vet du! 8)

KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Halloj! ;-)

Nu har det gått några nätter sedan vi slutade med nattmålet och det går kalas! :-) Igår vaknade hon vid halv sju, men somnade själv om och sov till strax efter sju. Inatt har hon bökat lite, började redan vid halv tre, men efter lite buffning kom hon till ro igen och sov till halv sex, sedan fick jag buffa några gånger fram till morgonen. Men jag känner mig lugn, hon hade nog bara en dålig natt. Hon ligger alltid själv en stund på morgonen i sängen och leker (innan hon ätit), så direkt hungrig är hon inte. ;-) Så stort tack igen, ni fick mig att våga lite på min magkänsla! :-)

Nu när jag ändå är här har jag en fråga ang. maten, kanske en dum sådan, men jag minns inte riktigt... :oops:

När kan man börja ge en hel måltid med fast föda eller t.ex. gröt? Hittills har jag bara gett smakportioner och sedan fyllt på med ersättning. Det fungerar jättebra, så för "min del" finns ingen anledning att stressa. Men Vilma älskar verkligen riktig mat! :-) När hon ser att jag kommer med en tallrik istället för en flaska blir hon alldeles tokig, skiner upp som en sol och det spritter i hela kroppen på henne. Sedan äter hon med djup koncentration, smackar ljudligt och gapar stort. :-)

Kanske fel forum för denna fråga, men har fått så bra hjälp hittills här *blink blink*. ;-)

Kram
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vad roligt att det går så bra med nätterna för er!! Superfint jobbat! =D> =D>

Min lilla har ätit i princip enbart riktig mat från drygt 4 månaders ålder, så så länge magen hänger med finns det inga hinder att mata på! :D På mitt BVC tyckte de att det var enbart positivt att börja tidigt, för det har visat sig att de som väntar länge har svårare att acceptera maten. Det är bättre att hänga på intresset när det finns där!

Så mitt råd är att ge så mycket mat som liten vill ha, låt henne styra portionsstorleken och sluta innan det blir sura miner, så kommer ni fortsätta ha en liten matglad tjej! :D

Tetz

Inlägg av Tetz »

Galet bra jobbat! =D> :-({|= \:D/

Älskar hon mat så kör på! Jag har haft lite ångest för det där jag med eftersom min lilla börjat rata flaskan helt och hållet :roll: Eftersom hon är så lycklig när hon får syn på maten så betyder det förmodligen att hon inom kort kommer att behöva större del fast föda :D

Min dotter är ca två veckor äldre än din och vi har haft dagar där frukost, lunch, mellis och middag bestått endast av gröt och puré.... :wink: Och det är ingen dum fråga alls! [-X :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Samma lika tankar från SaraMilana och mig :lol: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"