Standardmodellen med Vilma
-
KLarasMamma
Standardmodellen med Vilma
Hej,
För en och en halv vecka sedan fick jag min andra dotter, Vilma. Min äldsta dotter heter Klara och är 2 år och 3 månader. Med Klara körde vi "Sova hela Natten" då hon var 8 månader och det fungerar fortfarande fin-fint!
Jag har nu, under senaste graviditeten, läst Stora Barnaboken, för att göra rätt från början så att säga.
Cirka 3 dagar efter Vilma föddes rann mjölken till och det flödade verkligen, men efter ytterligare några dagar slutade mjölken räcka till. Jag har nu under de senaste dagarna ammat konstant, dygnet runt. Jag försöker köra SM så gott det går. Jag ammar ca 2 timmar, men ändå vaknar hon efter 10-30 min och är ledsen igen.
Jag har provat med napp, men det verkar som att hon är hungrig (hon tar nappen, somnar, men vaknar strax igen och är ledsen). Jag känner mig själv väldigt ledsen just nu då jag inte alls hinner med min andra dotter, då jag bara ammar konstant.
Är det någon som haft liknande erfarenheter, vänder det? Har ni några bra tips? Jag har funderat på om jag ska försöka hjälpa henne att somna, kanske vagna eller buffa, men känner mig osäker på om det är rätt då hon verkar hungrig? Men just nu känns brösten konstant tomma och om jag hade fått vilat någon timme kanske det skulle finnas lite mer mjölk och hon skulle bli lite nöjdare?
Många tankar och frågor, hoppas att någon där ute kan leda mig rätt...
Kram,
Josefine
För en och en halv vecka sedan fick jag min andra dotter, Vilma. Min äldsta dotter heter Klara och är 2 år och 3 månader. Med Klara körde vi "Sova hela Natten" då hon var 8 månader och det fungerar fortfarande fin-fint!
Jag har nu, under senaste graviditeten, läst Stora Barnaboken, för att göra rätt från början så att säga.
Cirka 3 dagar efter Vilma föddes rann mjölken till och det flödade verkligen, men efter ytterligare några dagar slutade mjölken räcka till. Jag har nu under de senaste dagarna ammat konstant, dygnet runt. Jag försöker köra SM så gott det går. Jag ammar ca 2 timmar, men ändå vaknar hon efter 10-30 min och är ledsen igen.
Jag har provat med napp, men det verkar som att hon är hungrig (hon tar nappen, somnar, men vaknar strax igen och är ledsen). Jag känner mig själv väldigt ledsen just nu då jag inte alls hinner med min andra dotter, då jag bara ammar konstant.
Är det någon som haft liknande erfarenheter, vänder det? Har ni några bra tips? Jag har funderat på om jag ska försöka hjälpa henne att somna, kanske vagna eller buffa, men känner mig osäker på om det är rätt då hon verkar hungrig? Men just nu känns brösten konstant tomma och om jag hade fått vilat någon timme kanske det skulle finnas lite mer mjölk och hon skulle bli lite nöjdare?
Många tankar och frågor, hoppas att någon där ute kan leda mig rätt...
Kram,
Josefine
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
-
KLarasMamma
Re: Standardmodellen med Vilma
Nu har jag precis gett henne lite tillägg. Efter att ha kämpat och sugit i flera timmar och varit helt förtvivlad över att det knappt kommit någon mjölk, kände jag att jag inte hade något val. SM går ju ut på mat, mat och ännu mera mat och de senaste dagarna har det varit precis tvärtom. Jag vill ju att hon ska lita på mig och veta att det finns mat!
Hur går man tillväga med SM om man ger ersättning? (Jag kommer fortfarande kämpa med att få igång mjölken). Hon äter ju mycket snabbare då hon får ersättning än "30 min på vardera bröst". Ska man fortfarande hålla henne vaken 1h 30min? Nu slocknade hon direkt, men det är kanske inte så konstigt då hon kämpat så länge...
Josefine
Hur går man tillväga med SM om man ger ersättning? (Jag kommer fortfarande kämpa med att få igång mjölken). Hon äter ju mycket snabbare då hon får ersättning än "30 min på vardera bröst". Ska man fortfarande hålla henne vaken 1h 30min? Nu slocknade hon direkt, men det är kanske inte så konstigt då hon kämpat så länge...
Josefine
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
-
Clara Cecilia
Hej!
Helt kort - amma tills du känner att det inte finns mer, erbjud en flaska eller två
med NAN 1 efter varje mål. Ni är i smekmånaden så då är det mat vid varje pip men Rejält med mat som gäller. Många här har haft flaskan som hjälp men sen helammat.
Tetz här på forumet har startat en jättefin flaskmatningstråd med mängder av matnyttigt - läs den vid tillfälle:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=25102
Sen finns det mjölkökningstips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Du har helt rätt i att det är Mat som gäller. Hur den kommer spelar mindre roll för barnet. Satsa på att mata liten mätt och öka din mjölk. Det kommer ni fixa!
Och hjärtligt välkommen hit till Späda och Små
!
Clara
Helt kort - amma tills du känner att det inte finns mer, erbjud en flaska eller två
Tetz här på forumet har startat en jättefin flaskmatningstråd med mängder av matnyttigt - läs den vid tillfälle:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=25102
Sen finns det mjölkökningstips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951
Du har helt rätt i att det är Mat som gäller. Hur den kommer spelar mindre roll för barnet. Satsa på att mata liten mätt och öka din mjölk. Det kommer ni fixa!
Och hjärtligt välkommen hit till Späda och Små
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
-
KLarasMamma
Tusen tack för ditt svar! Då ska jag testa ge lite ersättning de gånger hon inte är nöjd, så får vi se om mjölken kommer igång ordentligt ändå!
Kram
Kram
-
Clara Cecilia
Ge ersättning tills hon är äcklat nöjd - inte "bara lite"!
:thumbsup:
Clara
:thumbsup:
Clara
-
KLarasMamma
Nu har vi testat ersättninf efter amning. Igår kväll gick det jättebra, hon sov 8 timmar inatt! Idag har det varit lite knökigare... Hon fick ersättning, åt ca 50ml, sedan kräktes hon massor, men ville ändå ha mer. Prövade lägga henne flera ggr, men hon vaknade direkt. Så jag fortsatte med mat. Tillsist somnade hon ordentligt, men vaknade ändå efter 30min... Hon sover på sidan nu då vi inte fått tag på ett andningslarm ännu, kan det vara det som spökar? Eller är det helt enkelt så att hon behöver ännu mer mat? Trots att hon kräks massor?
En annan fråga också. Då hon vaknar efter endast 30min, kör jag igång ett nytt pass då på 1h 30min?
Tack på förhand för tips/råd/tankar.
En annan fråga också. Då hon vaknar efter endast 30min, kör jag igång ett nytt pass då på 1h 30min?
Tack på förhand för tips/råd/tankar.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, ja mer mat kan definitivt behövas trots kräk. MEN, kräks de massor behöver du ocks lägga extra krut på raparna. Oftast är det rapar som får med sig överskotts mat upp.
Mat, rap, mat, rap, mat, rap och sist kaffe med kaka mat, rap.
Mat, rap, mat, rap, mat, rap och sist kaffe med kaka mat, rap.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
KLarasMamma
Hej igen!
Vilma är nu inne på sin tredje vecka och jag tänkte börja lägga henne vaken nu. Problemet är bara att vi inte riktigt får till det här med 2 timmar vaken, 2 timmar sömn.
Så fort hon äter somnar hon, men hon fortsätter "småäta" fastän hon sover. Själva matstuden tar 3-4 timmar (ammar och ger ersättning) och då har vi varken skötning eller umgänge.
Jag har försökt med allt jag kommer på för att få henne mer alert, men det är svårt. Även om jag får henne att vakna till, så slumrar hon igen så fort hon får bröstet eller flaskan. Detta lurar mig till att lägga henne flera gånger, men hon vaknar då efter 10-30 min och vi får börja om igen.
Hon är för övrigt väldigt snäll och nöjd och sover väldigt bra på nätterna (äter mellan ca 19.00-22.00, sedan 03.00-04.00 och sedan 07.00-).
Finns det något jag kan göra för att få henne att verkligen vara vaken i 2 timmar, eller ska jag låta det vara som det är nu och vänta tills hon blir större och mer vaken av sig själv?
Stort tack på förhand för svar!
Kram
Vilma är nu inne på sin tredje vecka och jag tänkte börja lägga henne vaken nu. Problemet är bara att vi inte riktigt får till det här med 2 timmar vaken, 2 timmar sömn.
Så fort hon äter somnar hon, men hon fortsätter "småäta" fastän hon sover. Själva matstuden tar 3-4 timmar (ammar och ger ersättning) och då har vi varken skötning eller umgänge.
Hon är för övrigt väldigt snäll och nöjd och sover väldigt bra på nätterna (äter mellan ca 19.00-22.00, sedan 03.00-04.00 och sedan 07.00-).
Finns det något jag kan göra för att få henne att verkligen vara vaken i 2 timmar, eller ska jag låta det vara som det är nu och vänta tills hon blir större och mer vaken av sig själv?
Stort tack på förhand för svar!
Kram
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej KlarasMamma och välkommen hit!
Grattis till lilla Vilma
Vad roligt att SHN förde dig vidare till Barnaboken. :thumbsup:
Har ni fâtt tag pâ larm nu? Magläge är det allra bästa mot skarvar och för att somna om själv.
).
Sen är det ju sâ att för att orka vara uppe en rejäl stund sâ bör man ha sovit en rejäl stund innan. Det brukar ge med sig om man fâr upp aptiten till varje mâl, alltsâ inte smâäter stup i kvarten. Du kanske kan fuska lite till en början och ge dig ut pâ lângpromenad i nân timme sâ att hon verkligen sover och pâ sâ vis fâ isär mâlen lite? När man väl fâtt in rytmen sâ brukar sömnen falla pâ plats i och med att bebisen äter ordentligt vid varje mâl. Men ta det lugnt, smekmânaden är inte riktigt slut än, lita pâ att strukturen växer fram när hon blir lite mera vaken.

Grattis till lilla Vilma
Vad roligt att SHN förde dig vidare till Barnaboken. :thumbsup:
Har ni fâtt tag pâ larm nu? Magläge är det allra bästa mot skarvar och för att somna om själv.
Hon är liten än, känn ingen press pâ tvâ timmar. [-X (Min lille kille som blir tre mânader om en vecka har personbästa pâ en timme och trekvartKlarasMamma skrev:Finns det något jag kan göra för att få henne att verkligen vara vaken i 2 timmar, eller ska jag låta det vara som det är nu och vänta tills hon blir större och mer vaken av sig själv?
Sen är det ju sâ att för att orka vara uppe en rejäl stund sâ bör man ha sovit en rejäl stund innan. Det brukar ge med sig om man fâr upp aptiten till varje mâl, alltsâ inte smâäter stup i kvarten. Du kanske kan fuska lite till en början och ge dig ut pâ lângpromenad i nân timme sâ att hon verkligen sover och pâ sâ vis fâ isär mâlen lite? När man väl fâtt in rytmen sâ brukar sömnen falla pâ plats i och med att bebisen äter ordentligt vid varje mâl. Men ta det lugnt, smekmânaden är inte riktigt slut än, lita pâ att strukturen växer fram när hon blir lite mera vaken.
-
KLarasMamma
Tack så mycket Sarisparis! 
Ja, jag uppskattar verkligen Barnaboken, önskar att jag hade vetat om den med första barnet!
Vi har inte hittat något larm ännu, men hon sover faktiskt på mage (eller på sidan) ändå. Hon sover helt klart bäst så, lägger jag henne på rygg vaknar hon ganska snabbt igen. Men vi fortsätter leta ett larm, det känns tryggast så.
Tack för dina goda råd, känns skönt att höra att man inte är ensam och att det bara är att flyta med.
Jag ska prova hjälpa henne lite extra med sömnen, så att hon inte småäter och småsover!
Vi kör på, även om man har en del frågor och funderingar så känns det så mycket lugnare nu då man har SM i bakskallen!
Ha det bra!
Ja, jag uppskattar verkligen Barnaboken, önskar att jag hade vetat om den med första barnet!
Vi har inte hittat något larm ännu, men hon sover faktiskt på mage (eller på sidan) ändå. Hon sover helt klart bäst så, lägger jag henne på rygg vaknar hon ganska snabbt igen. Men vi fortsätter leta ett larm, det känns tryggast så.
Tack för dina goda råd, känns skönt att höra att man inte är ensam och att det bara är att flyta med.
Vi kör på, även om man har en del frågor och funderingar så känns det så mycket lugnare nu då man har SM i bakskallen!
Ha det bra!
-
Clara Cecilia
-
KLarasMamma
Tack för tipset Clara Cecilia!
Vilma är nu inne på sin fjärde vecka och allt går mycket bättre nu, hon har blivit lite mera "vaken" och äter bättre.
Jag ser att det nu är dags att ta bort ena nattmålet och funderar lite kring detta. Så här ser en dag ut för oss nu (på ett ungegfär):
06.00 Vaknar, Äter, Umgås m.m.
08.00 Somnar
09.30 Vaknar, Äter, Umgås m.m
10.30 Somnar
13.30 Vaknar, Äter, Umgås m.m
15.30 Somnar
17.30 Vaknar, Äter, Umgås m.m
08.30 Somnar
03.30 Vaknar, Äter
04.00 Somnar
Som det är nu (och så har det varit från start) så äter hon bara en gång på natten (om inte 06.00 räknas som natt...
). Ska jag fortfarande ta bort detta mål, eller? Hon äter totalt sätt bara 5 ggr/dygn. Ibland kan det bli 6 ggr, men då klämmer hon in ett extra mål på eftermiddagen istället.
Kram
Vilma är nu inne på sin fjärde vecka och allt går mycket bättre nu, hon har blivit lite mera "vaken" och äter bättre.
Jag ser att det nu är dags att ta bort ena nattmålet och funderar lite kring detta. Så här ser en dag ut för oss nu (på ett ungegfär):
06.00 Vaknar, Äter, Umgås m.m.
08.00 Somnar
09.30 Vaknar, Äter, Umgås m.m
10.30 Somnar
13.30 Vaknar, Äter, Umgås m.m
15.30 Somnar
17.30 Vaknar, Äter, Umgås m.m
08.30 Somnar
03.30 Vaknar, Äter
04.00 Somnar
Som det är nu (och så har det varit från start) så äter hon bara en gång på natten (om inte 06.00 räknas som natt...
Kram
-
KLarasMamma
Ska såklart stå "20.30 Somnar" på slutet av dagen... Ursäkta!
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej KLarasMamma
Först en praktiskt grej, skulle du kunna vara sâ rar och lägga in Vilmas födelsedatum i din signatur? (Kontrollpanelen högst uppe till vänster, sen Profil / Ändra signatur). Det blir sâ mycket lättare för oss som svarar att hâlla reda pâ âldern. Tack!
Vet du, jag tycker att ni verkar ha det superbra! =D>
=D>
Jag skulle inte ha varit och petat i nâgra nattmâl, utan bara njutit av att ha en sân liten klok dam som redan förstâtt hur skönt det är att sova lânga pass dag som natt.
Alla läser Barnaboken pâ sitt eget vis och hittar sin egen sanning. Jag har aldrig gjort nâgot ât nätterna utan matat när det behövts. Jag har däremot lagt allt krut pâ dagarna (mycket mat och rolig och lagom jobbig vakentid
), dâ brukar nätterna falla pâ plats av sig själva. Känner man att man är pâ väg ât fel hâll (ökade antalet nattmâl) är det ju en helt annan sak, men sâ länge man känner att det gâr ât rätt hâll tycker jag att man ska njuta av sin egen nattsömn sâ mycket man kan och vänta in saker och ting. Men det är jag.
Vet inte om du blev sâ mycket klokare av det här, skriv igen om jag missuppfattat din frâga!

Först en praktiskt grej, skulle du kunna vara sâ rar och lägga in Vilmas födelsedatum i din signatur? (Kontrollpanelen högst uppe till vänster, sen Profil / Ändra signatur). Det blir sâ mycket lättare för oss som svarar att hâlla reda pâ âldern. Tack!
Vet du, jag tycker att ni verkar ha det superbra! =D>
Jag skulle inte ha varit och petat i nâgra nattmâl, utan bara njutit av att ha en sân liten klok dam som redan förstâtt hur skönt det är att sova lânga pass dag som natt.
Alla läser Barnaboken pâ sitt eget vis och hittar sin egen sanning. Jag har aldrig gjort nâgot ât nätterna utan matat när det behövts. Jag har däremot lagt allt krut pâ dagarna (mycket mat och rolig och lagom jobbig vakentid
Vet inte om du blev sâ mycket klokare av det här, skriv igen om jag missuppfattat din frâga!
-
KLarasMamma
Sarisparis, jättebra svar! Tack!
Känns som att vi har greppat det, så då kör vi bara på som det är (i går kväll somnade hon 19.00 och sov till 04.00(!), sedan åt hon 30min och somnade om til 08.00
).
Kram
Kram