Hej!
F'lippas mamma:
Kanon att du fick sova lite, och att ni dragit igång med schema

. Bra jobbat! Som du skriver så bör ni inte göra några ändringar än, men jag kommer med några förslag ifall ni vill ha idéer. Jag vet förstås inte när hon är mer pigg eller mer trött och vilka tider ni har i övrigt att passa, så det är som sagt bara idéer.
Vad gäller att sova länge så verkar de sova mer ju längre de får sova, om du förstår vad jag menar.
Jag får väl hålla med om att de kan vara lite svåra att hålla vakna ibland...

Vi kör med att busa (typ Rida ranka, killa på kinden, prata...), bära runt och visa roliga saker (lampa, tavla, spegel...), bära på armen liggande (magen mot armen, huvudet i armevecket), hålla honom sval och när det är i stort sett omöjligt att hålla upp de små ögonen; lägga honom platt på rygg på en hård yta

. Allt som vanligt bra tips ur BB.
Jag får ihop 15h 45 min sovtid, och hon behöver c:a 16h vid 8v. Om hon är trött, så skulle du kunna köra på plussidan om 16h ett tag till. Här är ett par varianter (skillnaderna är markerade med fetstil):
7.30 - Morgon, äta,
vaken 1h.
8.30 - Förmiddagslur, sova 2 h
10.30 - Äta, vaken 2 h.
12.30 - Middagslur, sova 2 h
14.30 - Äta,
vaken 1.5 h
16.00 - Eftermiddagslur, sova
1.5 h (naturligt sömnrytmpass)
17.30 - Äta, kvällsskötning, vaken 2 h
19.30 - Sova 2 h.
21.30 - Kvällsslurk, vaken ca 45 min
22.15 - Sova natt 5 h 30 min
03.45 - Äta, kort nattmål ca 30 min.
04.15 - Sova vidare natt 3 h
7.30 - Morgon, äta,
vaken 1.5 h
9.00 - Förmiddagslur, sova 2 h
11.00 - Äta, vaken 2 h
12.30 - Middagslur, sova 2 h
14.30 - Äta,
vaken 2 h
16.30 - Eftermiddagslur,
sova 1.5 h
18.00 - Äta, kvällsskötning,
vaken 2 h
20.00 - Sova natt 7 h.
03.00 - Äta, kort nattmål ca 30 min.
03.30 - Sova vidare natt 4 h
Mrs Tall:
Gör inga fler ändringar innan du är säker på vad du gör. Tänk igenom ändringen först, det går (som du säkert vet) inte att "kolla en natt". Notera hur dygnet ser ut, fundera igenom vad som skulle passa er pojk bäst. Får han inte sova tillräckligt så kommer trasslet som ett brev på posten. Är han för trött orkar han inte äta, och orkar han inte äta så kan han inte sova = negativ spiral.
Inte för att jag är någon vän av "låt barnet ta den sömn det vill"-skolan, men det kanske är så att han skulle behöva några dagar för att sova ikapp? Om ni backar undan några dagar, låter honom sova så mycket han vill och under tiden funderar igenom hur ett bra schema för er skulle se ut? Jag utgår från att du använder marginalkvartar och sunt förnuft för att se till att det blir så bra som möjligt för honom.
När du gör en ändring, avvakta (minst) en vecka innan du börjar utvärdera och överväga nya ändringar,
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.
Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.