Jag VET att det här borde funka - vad gör jag fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej och god jul om någon annan är vaken!
Sitter här och hämtar inspiration under mitt nattvagnande... Det är frågor mest varje minut. Hon tystnar på några drag men efter någon minut eller ibland sekunder börjar det igen. Och hungrig kan hon inte vara tycker jag efter att ha ätit hela kvällen och tidiga natten. Eller kan hon det? Helammar och det verkar finnas tillräckligt med mat (hon går upp bra, har hoppat över några kurvor :) ) men jag blir osäker när hon aldrig somnar! Har testat flaska ockås men hon äter inte mycket från den så jag antar att hon blivit mätt av amningen. Samtidigt står det ju i BB att det kan komma en amningskris vid 7-8 veckor. Kan det vara det? Å andra sidan har det varit så här ända från början.

Känner igen mig väldigt mycket i MarieH's första inlägg och mycket av det ni andra skriver också och det känns ju trösterikt att det faktiskt blir bättre! Lilla underbara Filippa :D , nu inne på 7:e veckan, har väldigt svårt att komma till ro på kvällarna/nätterna. :( Tror att hon lätt kunde blivit klassad som kolikbarn etc. Har egentligen ända från början vänt på dygnet och varit vaken vid den här tiden, dvs 12-02, men det har succesivt blivit lite tidigare och tidigare. Förutom mat någongång mellan 23 och 01 brukar hon äta vid 4-tiden och sen gör vi morgon vid 7-tiden. Ofta får vi vagna för att hon ska sova däremellan. Vi har kört efter standardmodellen från början för att försöka vända på dygnet och för att jag verkligen tror på det här och är övertygad om att det funkar! Har varit kämpigt att hålla henne vaken på dagarna men det blir bättre och bättre. Känns inte som nätterna blir så mycket bättre dock och jag har varit svag de senaste dagarna och låtit henne sova i sängen brevid mig vilket lett till snuttande.. inte bra, jag skäms :oops: . Skyller på en viss trötthetdimma men jag ska inte göra om samma misstag igen.

Vi har inte infört schema än, vi strävar efter vissa tider enligt standardmodellen anpassar lite efter hennes mönster. Har tänkt börja göra längre natt i mellandagarna när pappa är hemma också. Känns lite tungt men nödvändigt! Vet inte om det är någon vits att lägga mig nu, det har varit tyst ca 3 minuter så jag testar!
mrs tall

Kämpa på!

Inlägg av mrs tall »

Hoppas det gick att få henne att somna till slut!

Här har vi det kämpigt fortfarande med 6 h natten även om killen redan är 8 veckor. Vi tog nya friska tag förra veckan, och bestämde att nu jävlar skall här sovas. Vi matar kl 1 och iden är att han skall sova fram till halv åtta...

Första natten hade vi uppvak kl 5, 6 och halv åtta. Andra natten kl 6 och 7. Tredje natten sov han fram till 7.15 (Halleluja!!!), för att fjärde natten mitt i allt igen vakna 5, 6, och 7.... Femte, sjätte och sjunde natten vaknade han kl 6. I natt (8 natten) vaknade han kl 4, 5, 6 och 7. Fattar ingenting!!!! Poletter skall väl börja trilla ner nu, men här händer då absolut ingenting! :?

Det enda som har hänt när vi flyttade nattmålet från kl 3 till 1 var tydligen att han flyttade fram sin morgon till 5 eller 6.... :roll: Vi har inte tagit upp honom vid skrik eller före utsatt tidpunkt på 1 månad, utan alltid vagnat och låtit honom somna av sig själv. (Nappen har använts vid ytterst krisläge, men han är inget fan av napp, varför det inte lönar sig att hålla på med den..) Och det roliga är att han KAN! Han är alltid vaken när jag lägger honom vid läggdags och efter matning, så det är inte att han inte KAN somna utan vår inblandning.. Han bara vägrar göra det om det har gått mer än 4 h sedan matning! Och kl 6 är långt ifrån 6 h från matning!! (Närmare bestämt 4,5 h från avslutad matning!) Det jobbiga är att han på det här sättet inte kommer upp till sina 16 h sömn per dygn, utan det stannar vi 14h, vilket är för lite. (De resterande 2 h är matning, skrik och vagning. Och japp, ungen har lärt sig skrika under processens ggn också.)

Vi har definitivt varit konsekventa och vargar har vi inte hört eller sett på länge. Vi gör det här redan som på autopilot! (Man orkar inte tro på vargar i en hel månad) Vi har dessutom gjort så att maken tar morgonen eftersom han inte på samma sätt assosierar honom med mat. Vad kan man göra mer? Kan man sälja odrägliga ungar på e-bay? ( :lol: ) Han verkar vara en bestämd ung man, så gud bevare oss när han kommer upp i trotsåldern! :lol:

Det här skulle ta 3-4 dagar, vi har nu hållit på i 4 veckor, under vilken ungen har sovit 1 natt sina utsatta 6 h utan uppvak.... Suck! Vad skall vi göra!? :?: Såhär kan vi inte hålla på i all evighet!
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jag kopierar in mitt svar till SaraF (http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4621):
MarieH skrev:Hej!
Vi har just kört den här svängen också, vår lille skrutt är drygt två veckor äldre än er stumpa (sju veckor nu). Här är vår tråd, där det också finns lite från Mrs Tall: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4455.

Vi hade matning 23 + 05, men precis som ni så ville han inte alls gå med på detta :lol:. Vi tog bort båda dem och ersatte med en matning kl 03 och sedan dess har nätterna fungerat. Vi har just gjort om schemat eftersom hans visar tendenser att klara en halvtimme till vaken (snart två månader = 16h per dygn), och kör nu så här:

06.30 - Uppstigning, äta, vaken 2h.
08.30 - Förmiddagslur, sova 2.5h.
11.00 - Äta, vaken 2h.
13.00 - Middagslur, sova 2h.
15.00 - Äta, vaken 2h.
17.00 - Eftermiddagslur, sova 45min.
17.45 - Äta, kvällsskötning, vaken 1h 15min
19.00 - Läggning för natten, sova 7.5h
02.30 - Äta, kort nattmål. 03.00: sova vidare natt 3.5h.

För vår del var det mycket växelverkan mellan mat och sömn, så vi höll schemat rätt hårt. Vi väckte när schemat sa uppstigning och lade vid läggdags (om han gick att hålla vaken...). Det verkar också som om Anna W's kommentar om att poletterna börjar trilla ner framåt tvåmånadersdagen stämmer väl, för nu fungerar det bättre och bättre för varje dag. :D

Vad gäller vagningen så kan du lugnt avvakta gnöl och ilska, men så fort hon blir ledsen måste du ingripa. Och det verkar vara precis så du gör nu, eftersom hon svarar på vagningen. Det som krävs för en så liten skrutta är att hon fått klart besked om att det finns och kommer att finnas tillräckligt med mat, annars ploppar överlevnadsångesten upp igen.

Lycka till!
/Marie
Här har alltså poletterna börjat trilla ner.

Mrs Tall:
Du får ursäkta, men jag börjar bli lite irriterad på uttryck som att "han vägrar att sova om det gått mer än 4 h sedan matning" och "Såhär kan vi inte hålla på i all evighet!" - grabben är inte mer än två månader, det är knappast en evighet. Om det inte funkar så beror det inte på honom. Han försöker bara fatta hur det går till här i världen.

Fundera på hur ni använder verktygen, om ni kan göra något på något annat sätt istället för att klaga över att ungstackarn inte fattar.

Har ni testat att föra dagbok, noggrannt? Det hjälper en att se även de små framstegen, och att hålla en positiv attityd.
Kom igen :D - det går att få till, men det kan (uppenbarligen...) ta tid med småttisarna. Eftersom du skriver i den här tråden har du säkert läst de tidigare inläggen. Och då vet du hur förvånad jag var över att det inte gick på tre dygn, som jag hade erfarenhet av från storasyster. Men, hon var mycket äldre då hon kurades och hade till stor del rutiner från start.

Något som funkade för oss var att truga honom vid varje mål, så att han först och främst åt mera mat och dessutom kunde äta sig mätt på kortare tid. Vi avslutar matningen på 1 - 1 1/4 timme nu, och då hinner han bli hungrig till nästa mål, men han har ätit så mycket att han står sig. Vi hade en ökningsperiod precis, och då vaknade han "för tidigt" och var hungrig. (Försökte äta upp lakanet... :roll: :lol:)

F'lippas mamma:
Hoppas att du har fått sova lite när Filippas pappa är hemma. Jag känner igen mig totalt i "tyst i ca tre minuter"... När jag skrev inlägget så hade jag ungefär samma sits :roll:. Har ni funderat på att sätta upp ett schema och köra efter det? Det kan vara lättare att få in rytmen då. För lillgubben har tiderna börjat sätta sig, och den sista schemaändringen har fungerat mycket bra. (Eller senaste ändringen borde jag nog säga, det blir nya ändringar allteftersom sömnbehovet minskar.)

Lycka till!
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
mrs tall

Nu vill jag faktiskt försvara mej själv!

Inlägg av mrs tall »

Jovars... Ang retoriken och mina uttryck kan man ju diskutera, och det säger väl sig självt att 2 mån inte är en evighet. Jag menar inte allting bokstavligt (tänkte t.ex. inte sälja ungen på e-bay....)

Dessutom så har man inget att klaga över om barnet skriker en halv timme eller så på mogonkvisten... Likväl kan man ju undra över att poletterna inte trillar ner ang nattsömnen, när dagssömnerna har varit så enkla att få till. Han klockar faktiskt in ca 4 timmar med en otroligt precision! (Kanske också en bragd...) Vi har flera AW barn i släkten, men ingen har haft problem med just detta. (Den enda killen i släkten förutom vår tog också god tid på sig gällande nattsömnen, men han var tvungen att genomgå diverse operationer som bebis, så det går inte riktigt att jämföra vår sits.)

Det enda sättet att lufta det vi håller på med är att diskutera det på detta forum. (Även om AW är en guru i våra ögon, så är hon relativt okänd här borta i USA :wink: ) Så ni får ursäkta om det låter tjatigt ibland. Och som sagt, detta är också det enda "problem" vi har, eftersom dagssömnerna, matningen, ensamleken o.dyl. varit väldigt enkla att få till. Att dessutom några andra familjer här på forumet kör samma race som vi gör att jag gärna frågar vinkar "as we go". Och sanningen är att han inte fattar. Han fattar inte hur man gör här i världen! (Att vi enligt bästa förmåga försöker hjälpa honom att fatta är sedan en annan femma..)
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Nej, inte tror jag du säljer ungen... :D

Men, jag tycker att det är väldigt viktigt att man inte skyller på barnen om det inte funkar. Funkar det inte så får man försöka komma på vad man kan göra annorlunda, och det här forumet är väl det bästa stället att få råd på.

Lycka till!
/Marie

F'lippas mamma

Tack, Filippa somnade faktiskt när jag chansade och gick och lade mig och sov sen sött till ca 4. Var rätt mör på julafton men det var mycket mysigt ändå!

I måndags började vi med schema och det har gått riktigt bra faktiskt :) . Min man har tagit mycket av det jobbiga vagnandet vid nattläggningen och fram till 4-tiden nu i mellandagarna också vilket varit väldigt skönt!

Håller verkligen med om att schema är bra och gör det hela mycket lättare. Hon vaknar fortfarande relativt ofta både under dags- och nattsömnen men schemat gör det lättare att vara konsekvent och veta att man gör det som är bäst för henne, dvs vagnar! Såhär i efterhand kanske jag var lite väl försiktig med antalet sovtimmar i sträck eftersom det kändes så utopiskt att hon skulle sova mer än 3-4 sammanhängande sömn. Är så glad och tacksam när hon sover 5-6 timmar! Än är vi inte där men som sagt har den här veckan varit så mycket bättre än tidigare att vi är nöjda ändå. Så här blev schemat:

7.15 - Morgon, äta, vaken 1h 15 min. Ofta trött efter en timme redan.
8.30 - Förmiddagslur, sova 2 h
10.30 - Äta, vaken 2 h. Somnar ofta till men vaknar igen när vi går ut i vagnen.
12.30 - Middagslur, sova 2 h
14.30 - Äta, vaken 1 h 45 min
16.15 - Eftermiddagslur, sova 1 h 15 min
17.30 - Äta, kvällsskötning, vaken 2 h
19.30 - Sova 2 h.
21.30 - Kvällsslurk, vaken ca 45 min
22.15 - Sova natt 5 h 30 min
03.45 - Äta, kort nattmål ca 30 min.
04.15 - Sova vidare natt 3 h

Är lite splittrad om det är nattsömn som påbörjas 19.30 eller inte. Tyckte först att vakentiden blir lite kort om inte hon är vaken lite längre vid 21.30. Det är som sagt svårt att hålla henne vaken 2 timmar så ofta blir det lite kort vakentid också. Några ideér? Har också insett att jag varit överdrivet rädd att hon är hungrig och därför kinkig. Tror att hon egentligen har lätt att bli övertrött.

Om en vecka eller så får vi väl utvärdera, justera och förlänga sovtiden på natten. Frågan är vilket mål som är bäst att ta bort först? Skönast vore ju 4-målet men å andra sidan verkar det vara svårt för många? Skulle kunna ta bort målet 21.30 och flytta fram nattmålet till 3 kanske. Då blir det 7 h 30 min nattsömn. Alternativt ta ett nattmål ca 23 och ha nattsömn till ca 7. Tänkte att morgonmålet på sikt borde kunna bli lite längre än 1 h 15 min också.

Visst är det bra att det här forumet och AW finns och man kan få stöd och uppmuntran! Började skriva när hon sov och har sedan dess fått vagna drygt 45 min av och till :!: Är sååå lockad att ta upp henne men jag ska inte såklart... Verkar vara lite varannandagsform. Igår sov hon som en liten prinsessa när jag inte var hemma. :) Jag hade pumpat ur för att kunna vara med på en av mina bästa väninnors möhippemiddag och det funkade jättebra :P. Var lite nervös först för vi har trots allt inte använt flaska så ofta men min man övertygade mig att åka och han fixade det såklart galant! Lycka till alla, följer ivrigt era framsteg!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hmmm... sitter och funderar om vi kanske borde prova som ni och kolla en natt om han kanske skulle gå till 4 på morgonen av sig själv nu när han blivit lite äldre. Han sover så sött vid 1 när jag matar honom, så det kanske skulle funka. Det verkar ju ha fungerat för er i alla fall! Vi provade ta bort det sena målet (även om vi nu inte haft sena eller tidiga mål sedan dess, utan kört med en matning/natt) när han var en månad, men det är ju en månad sedan redan..

Dessutom kanske det skulle vara receptet mot morgontrasslet också, eftersom han ju börjar gnälla på morgonkvisten (inte av hunger dock, eftersom han sällan äter speciellt bra eller mycket på morgonen), men en nyss påfylld mage kanske skulle söva över de värsta vargtimmarna. :? När vi matade vid tre hade vi åtminstone lugna morgnar, även om han ofta vaknade av och till från ca kl 1-2.

Vad tror ni? :?: Lönar det sig att nöta på nu bara eftersom vi har kört med kl 1 till 7.30 i 1,5 vecka utan framgång, eller lönar det sig att byta taktik (än en ggn....)? Stackars unge är helt slutkörd vid det här laget, och nu börjar det trassla på dagarna också, eftersom han kräver den sömn han inte får på morgonen på dagen i stället. :( Får vara verkligen innovativ för att hålla honom vaken! Blir GAAAAAAALEN av att vi inte får till det! (Inatt vaknade han igen vid 5, 6, och 7, och skrek sin halv timme vid 6) :roll: .
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
F'lippas mamma:
Kanon att du fick sova lite, och att ni dragit igång med schema :D. Bra jobbat! Som du skriver så bör ni inte göra några ändringar än, men jag kommer med några förslag ifall ni vill ha idéer. Jag vet förstås inte när hon är mer pigg eller mer trött och vilka tider ni har i övrigt att passa, så det är som sagt bara idéer.

Vad gäller att sova länge så verkar de sova mer ju längre de får sova, om du förstår vad jag menar.

Jag får väl hålla med om att de kan vara lite svåra att hålla vakna ibland... :lol: Vi kör med att busa (typ Rida ranka, killa på kinden, prata...), bära runt och visa roliga saker (lampa, tavla, spegel...), bära på armen liggande (magen mot armen, huvudet i armevecket), hålla honom sval och när det är i stort sett omöjligt att hålla upp de små ögonen; lägga honom platt på rygg på en hård yta :shock:. Allt som vanligt bra tips ur BB.

Jag får ihop 15h 45 min sovtid, och hon behöver c:a 16h vid 8v. Om hon är trött, så skulle du kunna köra på plussidan om 16h ett tag till. Här är ett par varianter (skillnaderna är markerade med fetstil):

7.30 - Morgon, äta, vaken 1h.
8.30 - Förmiddagslur, sova 2 h
10.30 - Äta, vaken 2 h.
14.30 - Äta, vaken 1.5 h
16.00 - Eftermiddagslur, sova 1.5 h (naturligt sömnrytmpass)
17.30 - Äta, kvällsskötning, vaken 2 h
19.30 - Sova 2 h.
21.30 - Kvällsslurk, vaken ca 45 min
22.15 - Sova natt 5 h 30 min
03.45 - Äta, kort nattmål ca 30 min.
04.15 - Sova vidare natt 3 h

7.30 - Morgon, äta, vaken 1.5 h
9.00 - Förmiddagslur, sova 2 h
11.00 - Äta, vaken 2 h
14.30 - Äta, vaken 2 h
16.30 - Eftermiddagslur, sova 1.5 h
18.00 - Äta, kvällsskötning, vaken 2 h
20.00 - Sova natt 7 h.
03.00 - Äta, kort nattmål ca 30 min.
03.30 - Sova vidare natt 4 h

Mrs Tall:
Gör inga fler ändringar innan du är säker på vad du gör. Tänk igenom ändringen först, det går (som du säkert vet) inte att "kolla en natt". Notera hur dygnet ser ut, fundera igenom vad som skulle passa er pojk bäst. Får han inte sova tillräckligt så kommer trasslet som ett brev på posten. Är han för trött orkar han inte äta, och orkar han inte äta så kan han inte sova = negativ spiral.

Inte för att jag är någon vän av "låt barnet ta den sömn det vill"-skolan, men det kanske är så att han skulle behöva några dagar för att sova ikapp? Om ni backar undan några dagar, låter honom sova så mycket han vill och under tiden funderar igenom hur ett bra schema för er skulle se ut? Jag utgår från att du använder marginalkvartar och sunt förnuft för att se till att det blir så bra som möjligt för honom.

När du gör en ändring, avvakta (minst) en vecka innan du börjar utvärdera och överväga nya ändringar,

/Marie

F'lippas mamma

Tack MarieH för ditt svar och input! Vill gärna har tips. Gillar det andra förslaget! Känns lite utopiskt just nu men tiden går ju fort och det förändras varje dag.

Det är sant att det blir lite mycket vakentid om man räknar kvälls- och nattslurken. Har kanske varit lite väl fokuserad på att få henne att vara vaken på dagen eftersom hon tidigare var pigg som en mört på natten och vi ville vända trenden. Det har helt klart blivit bättre nu och hon är piggare på dagarna men fortfarande har vi använt marginalkvartarna rätt mycket så hon sover nog egentligen ganska mycket mer på dagarna än schemat säger :?.

Hade ett bakslag igår innan första kvälls/nattslurken när hon inte kunde komma till ro. Tyvärr fortsatte det efter kvällslurken också och hon somnade inte riktigt förrän vid 2-tiden enligt pappan som tog det passet :(. Somnade om bra efter mat vid 4 och orkade bara vara vaken en knapp timme vid 7. Sen sov hon lite oroligt till 10.30, gnäller och grymtar. Känns inte som någon rofylld sömn. Tror ni det påverkar så att hon inte blir lika utvilad eller är det normalt med så mycket ljud? Har varit så sen födseln egentligen så vi använder öronproppar.

Var helt omöjlig att väcka igen efter påfyllning efter en timme vid halv tolv också. Försökte allt verkligen! Hiva upp i luften brukar funka liksom att tvätta med kallt vatten men det var kört. Gav upp efter en halvtimme och lät henne sova på rygg. Vaknade då efter en kvart och var vaken en dryg halvtimme. Schemat är alltså lite pajat idag men jag får väl se vid 14.30 om hon vaknar till. Har då sovit 1.5 timmar så det är ju ett naturligt sovpass alltså.

Ops, vaknade visst nu en timme tidigt, klarvakna ögon. Gick inte ut idag i busvädret så hon ligger på mage i vagnen inne som vanligt. Ute ligger hon på rygg och kan då se lite mer om hon vaknar till och det verkar nästan som hon somnar lättare av sig själv då efter att ha kollat läget ett tag. Har ni bilder i sängen som de kan se om de vaknar till?

Ursäkta om jag blir lite långrandig :oops:, så glad att få tips bara! :P Läser tidigare inlägg och andra trådar också och det känns så bra att veta att det kan ta tid men ger resultat!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Det var precis det jag menade, och också det vi gjorde inatt. Dvs. lät killen sova ikapp. Med resultatet att han sov sina 6 h utan att säga ett knyst! :roll: Skulle säkerligen ha sovit längre om jag skulle ha försökt få honom att fortsätta, med nu var ju ideén att kolla in hans egna rytm och se till att han sover så mycket som möjligt...

Har sedan han var 1 månad gett honom en (tydligen) lättsmält variant av mjölkersättning (alla ersättningar är "special" hit och dit här borta... Denna är hypoallergenisk och ämnad för barn med känslig mage, kolik eller matsmältningsproblem). Bytte igår kväll till en lite bastantare variant (säkerligen mer lik "vanlig" ersättning förmodar jag. På denna står det att den är specialgjord för bebisar "who spit up frequently".. Amerikaner... *suck*) och jag tror att det var det som gjorde skillnaden. Den "lättare" varianten rinner helt enkelt igenom honom! Jag resonerade som så att om ersättnigen är speciellt "snäll" mot magen och lättsmält, så kan den inte vara av den mer mättande sorten... På dagarna är han också vrålhungrig när han vaknar efter lurarna, vilket ju tyder på att den inte mättar speciellt bra. (Han har dock alltid ätit dåligt på morgnarna..) Alternativt är han mer betingad än Pavlovs hundar och reagerar reflexmässigt väldigt ljudigt på sambandet mellan uppstigning och mat! :wink:

Hur som helst blev natten bra med sömn från 10-4 (mamma vaknade dock kl 2 utan att kunna somna om... Tydligen andra här i huset som går i 4 h cykler!), påfyllning, och sömn vidare till kl 7.45. Och ni kan tro att vi har en glad och pigg kille idag! :D

Dagsschemat är vi båda väldigt nöjda med och det bygger på hans egna tider, så jag tror inte att vi behöver se över det. Som sagt har vi bara haft strul med natten (vilket ju i och för sig kan ha att göra med dagsschemat..), och jag hoppas innerligt att jag har kommit lösningen på spåren nu.. Hans viktkurva pekade inte uppåt på samma sätt som innan, (även om han fortfarande går upp bra i vikt.. 5,5 kg mot sina 60 cm), så det verkar ju som om han trots att han äter enorma mängder, inte får ut så värst mycket av ersättningen.

Vi får helt enkelt se... Vi kör samma race nästa natt och kollar om han väljer liknande tider. Så nattschemat håller vi "öppet" än så länge, medan vi kör enligt det vanliga schemat på dagarna. Då har vi åtminstone någon struktur och han får sova ut, medan vi får färskare info om hur hans tider ser ut på natten. (plockar dock inte upp honom när han vaknar, utan vagnar så att han somnar om för att sedan plocka upp honom och mata... Tror att det är bättre att inte vänja honom vid att det kommer service om man skriker..)
F'lippas mamma

Vad härligt Mrs Tall! Kan ju säkert vara maten det beror på. Hoppas den här natten blir lika bra. Lustigt det där att man vaknar själv fast man är jättetrött och inget hellre vill än sova några timmar sammanhängande! Händer samma sak för mig när pappan tar ett pass. :roll: :P Kanske snart dags för den där natten på hotell du skrev om i din "nu går det åt skogen"-tråd! :P
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Det låter ju jättebra! Då får ni snart en positiv spiral istället :D.

/Marie

mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Pah... Trodde vi ja! :evil: (*slänger teorin i sopkorgen*) Inatt var vi tillbaka i gamla svängen med uppvak vid 2.01 , 5.03 , 6.10 och 7.10 och slutligen 7.25... Så det är bara att ställa in natten på hotell ytterligare någon vecka. Trodde faktiskt aldrig att man kunde vara såhär trött och less och fortfarande fungera hyfsat i vardagen! Synd att vi vuxna inte har samma kapacitet att somna om på två röda efter att vi vaknat...
MarieH

Inlägg av MarieH »

Nej men kom igen nu - ingen utvärdering av ändringar innan en vecka gått. Även om nu ändringen råkade vara att inte köra schema på natten. Ge honom en chans att hinna äta ikapp, om han nu fått "tunnvälling" länge. Han hinner knappast bli mätt och överlevnadsångestfri över ett dygn.

Glöm inte AWs jämförelse med banandieten! Och inte heller det Mammut sa till dig i en annan tråd, om att lugna ner dig lite. Jag tror det behövs.

Gott nytt år!
/Marie

MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej och Gott Nytt År till er allihop!

Här kommer en slutrapport för vår del:
Efter fem dygn med klockrent schemaföljande från sonens sida och ett nyårsfirande där han trots skratt och stoj inte ens lyfte ett ögonbryn, så tycker jag att jag med säkerhet kan säga att det funkade, precis som det borde! :D

Tyckte att detta förtjänade en alldeles egen tråd: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... 8570#28570 :D.

Tack för alla tips och för att ni finns som bollplank!
/Marie

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"