Hej Ullet!
Din lilla hör nästan hemma hos Späda och Små men jag känner igen mig så jag kör
Ullet skrev:

Hur gör jag när hon inte vill äta? Jag är fortfarande inprogrammerad på att försöka få i henne så mycket mat som möjligt och nu när det känns som att hon har en tendens att äta mindre och mindre blir jag lite orolig. Inte för att det går någon nöd på henne än. Men ofta behöver hon ha något att sitta och pilla med medan vi matar. Hon får en egen sked, men tröttnar efter att hon försökt med en tugga själv. Hon försöker ta sig ur stolen, tittar i golvet, sträcker sig efter andra saker, är liksom inte intresserad. Vi har 3 tim mellan målen. Hon får plockmat, men då ratar hon ofta det vi vill ge på skeden. Tillslut får vi i henne, ibland bra och ibland lite, men det ska alltid vara kinkigt. Ska jag bara släppa det och inte truga? Hur ska jag tänka? Jag vill ju att hon ska få i sig ordentligt med mat, men jag vill inte att det ska bli helt fel och att hon bara vägrar för att matningen blir en jobbig situation för henne.
Hon närmar sig 1 år och då minskar aptiten rejält! (Läs på i Barnaboken som påminnelse!) Släpp redan nu maktkampen så har du mycket vunnet när ni närmar er förtrots och rejäl trots. Man erbjuds mat (och där ska man förstås vara flexibel med en så liten rar person, gillar hon mos så ge mos

) men om det trilskas med allt så erbjud - ät själv med god aptit och prata om annat. Min andra fråga i detta är hur ert schema ser ut? Hinner hon bli hungrig eller småsnaskar hon mellan varven

? Är ni ute och upplever mycket och "sportar" dvs krälar, kryper och går utomhus?
Ullet skrev:

Tandborstning. Är det någon som har bra tips på hur man borstar tänderna på de små. Hon blir jättearg och bara kniper igen munnen. Jag har testat att hon fick borsta mina tänder och att hon får titta i spegeln medan jag borstar henne, men det hjälper inte. Låter henne alltid ta tandborsten själv så hon får "borsta" lite, men när jag vill borsta så går det inte.
Jag har också en envis dam. Hon borstar själv på morgonen, men jag hjälper till med tandcreme och häller upp vatten. På kvällen borstar jag och då ljudar vi AAAAaaaAAAA med operaröst

. Betänkt också att hon är liten och inte äter socker än? Då räcker det med att suga på lite fluor och sakta komma in i att man ska ha en borste i munnen
Ullet skrev:

Ensamleken på morgonen fungerar inte alls. 10 min och sedan vill hon komma upp. Ska jag avvakta med att ta upp henne? Jag är på gång med att uppdatera leksakerna, men funderar på om jag behöver ändra min attityd också. )
Kolla in här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665
säger inte mer utan botanisera
Ullet skrev:

Kvällsläggningarna har också blivit jobbigare igen och hon vaknar till flera gånger på kvällen vilket inte har hänt förut. Men vi försöker vara coola och ramsa och ev gå in och solfjädra. Hon har precis lärt sig stå lite själv så det kan vara dags för att börja gå. Kan det vara det som spökar? Upplever det som att hon får mer och mer vilja och visar att hon inte vill. Hur mycket ska man bestämma och hur mycket ska de få bestämma?
Precis så med natten. Avvakta och använd ramsan, solfjädra vid kris.
Det är en omvälvande tid, så läs på i Barnaboken om 1 åringen! Ni ska ro båten men hon vill veta hur allt går till. Bestämma är fel ord - hon vill veta Hur ni Gör och Lära sig. Här hemma hade vi en 1 åring som varje morgon hanterade en skållhet espressomaskin med sin coola pappa

Hon maler fortfarande kaffe varje morgon själv eftersom det låter så härligt mycket..
Så - botanisera bland tipsen i länken och inför mer social delaktighet. Är mitt stilla råd.
Clara