Vill inte.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Ullet

Vill inte.

Inlägg av Ullet »

Hej alla!

Min fina tjej är nu 10,5 mån och är helmysig. Men nu har vi också stött på lite olika problem som jag känner att jag inte riktigt vet hur vi ska hantera.

:arrow: Hur gör jag när hon inte vill äta? Jag är fortfarande inprogrammerad på att försöka få i henne så mycket mat som möjligt och nu när det känns som att hon har en tendens att äta mindre och mindre blir jag lite orolig. Inte för att det går någon nöd på henne än. Men ofta behöver hon ha något att sitta och pilla med medan vi matar. Hon får en egen sked, men tröttnar efter att hon försökt med en tugga själv. Hon försöker ta sig ur stolen, tittar i golvet, sträcker sig efter andra saker, är liksom inte intresserad. Vi har 3 tim mellan målen. Hon får plockmat, men då ratar hon ofta det vi vill ge på skeden. Tillslut får vi i henne, ibland bra och ibland lite, men det ska alltid vara kinkigt. Ska jag bara släppa det och inte truga? Hur ska jag tänka? Jag vill ju att hon ska få i sig ordentligt med mat, men jag vill inte att det ska bli helt fel och att hon bara vägrar för att matningen blir en jobbig situation för henne.

:arrow: Tandborstning. Är det någon som har bra tips på hur man borstar tänderna på de små. Hon blir jättearg och bara kniper igen munnen. Jag har testat att hon fick borsta mina tänder och att hon får titta i spegeln medan jag borstar henne, men det hjälper inte. Låter henne alltid ta tandborsten själv så hon får "borsta" lite, men när jag vill borsta så går det inte.

:arrow: Ensamleken på morgonen fungerar inte alls. 10 min och sedan vill hon komma upp. Ska jag avvakta med att ta upp henne? Jag är på gång med att uppdatera leksakerna, men funderar på om jag behöver ändra min attityd också.

:arrow: Kvällsläggningarna har också blivit jobbigare igen och hon vaknar till flera gånger på kvällen vilket inte har hänt förut. Men vi försöker vara coola och ramsa och ev gå in och solfjädra.

Hon har precis lärt sig stå lite själv så det kan vara dags för att börja gå. Kan det vara det som spökar? Upplever det som att hon får mer och mer vilja och visar att hon inte vill. Hur mycket ska man bestämma och hur mycket ska de få bestämma? Tacksam för svar :)
Mamma till hjärtat 101221
Clara Cecilia

Re: Vill inte.

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Ullet!
Din lilla hör nästan hemma hos Späda och Små men jag känner igen mig så jag kör :D
Ullet skrev: :arrow: Hur gör jag när hon inte vill äta? Jag är fortfarande inprogrammerad på att försöka få i henne så mycket mat som möjligt och nu när det känns som att hon har en tendens att äta mindre och mindre blir jag lite orolig. Inte för att det går någon nöd på henne än. Men ofta behöver hon ha något att sitta och pilla med medan vi matar. Hon får en egen sked, men tröttnar efter att hon försökt med en tugga själv. Hon försöker ta sig ur stolen, tittar i golvet, sträcker sig efter andra saker, är liksom inte intresserad. Vi har 3 tim mellan målen. Hon får plockmat, men då ratar hon ofta det vi vill ge på skeden. Tillslut får vi i henne, ibland bra och ibland lite, men det ska alltid vara kinkigt. Ska jag bara släppa det och inte truga? Hur ska jag tänka? Jag vill ju att hon ska få i sig ordentligt med mat, men jag vill inte att det ska bli helt fel och att hon bara vägrar för att matningen blir en jobbig situation för henne.
Hon närmar sig 1 år och då minskar aptiten rejält! (Läs på i Barnaboken som påminnelse!) Släpp redan nu maktkampen så har du mycket vunnet när ni närmar er förtrots och rejäl trots. Man erbjuds mat (och där ska man förstås vara flexibel med en så liten rar person, gillar hon mos så ge mos :D ) men om det trilskas med allt så erbjud - ät själv med god aptit och prata om annat. Min andra fråga i detta är hur ert schema ser ut? Hinner hon bli hungrig eller småsnaskar hon mellan varven :D ? Är ni ute och upplever mycket och "sportar" dvs krälar, kryper och går utomhus?
Ullet skrev: :arrow: Tandborstning. Är det någon som har bra tips på hur man borstar tänderna på de små. Hon blir jättearg och bara kniper igen munnen. Jag har testat att hon fick borsta mina tänder och att hon får titta i spegeln medan jag borstar henne, men det hjälper inte. Låter henne alltid ta tandborsten själv så hon får "borsta" lite, men när jag vill borsta så går det inte.
Jag har också en envis dam. Hon borstar själv på morgonen, men jag hjälper till med tandcreme och häller upp vatten. På kvällen borstar jag och då ljudar vi AAAAaaaAAAA med operaröst :D . Betänkt också att hon är liten och inte äter socker än? Då räcker det med att suga på lite fluor och sakta komma in i att man ska ha en borste i munnen :D
Ullet skrev: :arrow: Ensamleken på morgonen fungerar inte alls. 10 min och sedan vill hon komma upp. Ska jag avvakta med att ta upp henne? Jag är på gång med att uppdatera leksakerna, men funderar på om jag behöver ändra min attityd också. )
Kolla in här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665
säger inte mer utan botanisera :D
Ullet skrev: :arrow: Kvällsläggningarna har också blivit jobbigare igen och hon vaknar till flera gånger på kvällen vilket inte har hänt förut. Men vi försöker vara coola och ramsa och ev gå in och solfjädra. Hon har precis lärt sig stå lite själv så det kan vara dags för att börja gå. Kan det vara det som spökar? Upplever det som att hon får mer och mer vilja och visar att hon inte vill. Hur mycket ska man bestämma och hur mycket ska de få bestämma?
Precis så med natten. Avvakta och använd ramsan, solfjädra vid kris.

Det är en omvälvande tid, så läs på i Barnaboken om 1 åringen! Ni ska ro båten men hon vill veta hur allt går till. Bestämma är fel ord - hon vill veta Hur ni Gör och Lära sig. Här hemma hade vi en 1 åring som varje morgon hanterade en skållhet espressomaskin med sin coola pappa :shock: Hon maler fortfarande kaffe varje morgon själv eftersom det låter så härligt mycket..

Så - botanisera bland tipsen i länken och inför mer social delaktighet. Är mitt stilla råd.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Rosine

Inlägg av Rosine »

När min dotter var i samma ålder fick jag nästan ignorera henne vid matbordet så hon åt. När jag bara tittade om hon åt bra, då slutade hon. (Det var plockmat som gällde, hon behövde alltså ingen hjälp). Som Clara Cecilia säger: mindre uppmärksamhet kan vara en lösning.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Ullet

Inlägg av Ullet »

Tack för svar! Visste inte riktigt var jag skulle ställa frågan, men tack!

Nej, här småsnaskas inte :) Vi har 3,5 tim, 2,5 tim och 3 tim mellan målen och så kvällsslurk på det. Det har faktiskt hunnit bli bättre med maten utan att jag gjort något.

Nej, hon får inget socker än heller. Skönt, då kan jag känna mig lite lugnare med att få till borstningen ordentligt.

Jag märker att hon verkligen gillar att vara med så hon får vara med så mycket som det bara går. Röra i grytan, diska mm. Men jag ska läsa på och se om jag kan vara mer kreativ.

Just det, jag ska fram med boken igen och läsa på. Tänker inte på att hon snart räknas som en ettåring min lilla bebis :)

Tack för alla tips och råd!
Mamma till hjärtat 101221
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

plockmat har hon det? Mat att plocka med själv när du skyfflar in det andra så att säga?

Små smörgåsbitar, ärtor, kokta bönor, avocadobitar i säker storlek mm mm

Och så nån barngaffel att spetsa maten med, hjälp henne att spetsa bitarna och se vad hon gör med dom. Undersökning och seriös intro till matkulturen.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"