Dags att kura Izak 5.5 månader :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Manfred10

Re: Dags att kura Izak 5.5 månader :)

Inlägg av Manfred10 »

hej! :D

Somnar han överhuvudtaget på em-luren? jag tänker att om du lägger honom i vagn och han somnar kan du ju ta en liten prommis, sover han så sover han.

läs lite i den här tråden.... Torsmamma har gett råd angående sista luren här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ra#p258441

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Tack :heart:

Nopp, han sover inte sista luren. Har som sagt bara hänt 2 ggr. I vagnen har han bara sovit 1 gång innan. men då blir det promenad med hunden vid den tiden framöver så får även Izak öva på att sova/vila i vagnen vilket ju inte är dumt om han lär sig :D
Emma 2008-04-02
Izak 2011-03-05, Kurning påbörjad 20110918
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Åhhh ](*,) Ska nog skälla lite på min man när han kommer hem. Nu när jag behöver barnaboken som mest så hittar jag den inte. Vi renoverar vardagsrummet sen ett par dar tbax och mannen har nog packat ner min älskade bok :evil: Det blir ut i garaget och leta i kartongerna. Funderar på om Izak har kommit in i 8 månadersångesten... Han blir arg så fort jag går förbi honom. Går jag däremot inte förbi utan jag plockar upp honom istället så är livet så härligt så härligt #-o Det stökas med både mat och insomning och dessutom har han 3 nätter i rad vaknat på natten vilket han inte brukar göra annars... behöver min bok :!: Verkar som om han har somnat nu iaf så nu ska jag ut å leta :D
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

#-o Nu behöver jag er hjälp igen!!!

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har det börjat bökas här hemma igen ](*,)

Izak har nu börjat vakna på nätterna sen över 1 vecka tillbaka. Han har sovit 2 hela nätter av 10. De senaste 2 dagarna har han även börjat äta mycket mindre igen. Kan bero på att han inte sover som han ska tänker jag :roll: Rätt, fel?? :roll:

8 månadersångest :?: Något annat :?: Har analyserat och funderat men kan inte se att vi har gjort något annorlunda mot vad vi brukar med mat och sömn eller social delaktighet samt utevistelse.

Så här ser en dag hos oss oftast ut.

7.00-7.15 Godmorgon. Ensamlek i sängen. Detta protesterar han inte emot utan sitter gärna här efter att ha fått en torr blöja.
7.45 Frukost ihop med storasyster och mamma. Gröt. Innan har han ätit 1½-2dl nu får jag i honom max 1dl gröt.
Efter frukost klär vi på oss, hjälps åt att borsta allas hår och tänder och åker till förskolan.
9.15 Sova 45 minuter efter skratt till gonatt.
10-11.30 Går ut på långpromenad med hunden. Tittar på ankorna, känner på löven/barren på träden i skogen ser hur löven ändrar färg och ibland får vi även se en lastbil eller 2. Innan lunchen hinns det även med lite lek på mage samt träning på ålning/krypning.
11.30 Lunch. 1stor burk puré. Nu spottar han å fräser å plockar ut med händerna. Han får egen sked. Jag är fullt upptagen med min egen mat/läsa tidningen. Han får plocka själv med maten... men det hjälper inte. Samma sak 2 dar i rad nu.
12.00-13.30 sova
13.45 Hämta storasyster på förskolan.
14.00-15.00 Leker med storasyster. tex. Testar hur tågbanan fungerar, hjälper till att städa hennes rum, båda hjälper mig att dammsuga, storasyster bjuder på pannkakor i sitt kök på sitt rum...
15.00 hjälper till att ta fram mellanmål som vi äter nu. 1 stor burk med persiko/mago/havre för tillfället. Här är det samma sak som vid lunchen.
Efter mellanmålet går vi ut och leker och vid 16.10 lägger jag Izak i vagnen för att gå en runda med hunden samt att Izak då får chansen att sova eller iaf vila. Brukar inte sova här. Efter detta är det in och forsätta med lek och dagens sysslor. Tömma diskmaskinen, ta hand om tvätten som ska in i torktumlaren, leka på golvet med storasyster eller jaga hunden med gåstolen :mrgreen:
18.00 Kvällsmat. 1½dl gröt.
18.45 Bad, Pyjamas, kvällslurk. Ca 160-220 ml välling
19.15 Skratt och gonatt.

Nu inatt vaknade han vad 10 och då tog det 50 minuter innan han somnade igen. Fick gå in och solfjädra det sista vilket vi inte har behövt på flera flera veckor. Sen vaknade han igen vid 4 och somnade om 30 minuter och 2 omgångar med ramsor senare.

Tips någon :?: :?: :?:
Emma 2008-04-02
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej Hottitotta! :wink: :lol:

Jag skulle våga sätta pengar på att det är 8 mån-ångesten som kan ha börjar spöka.

Vi hade samma symtom- minskad aptit, en gnällighet jag inte kände igen ( och inte Loppan heller för den delen. :mrgreen: ) sömn som började bli orolig-uppvak mitt i nätterna etc.

Var inte som jag, och starta med någon super-anlys över maten. Jag körde också plockmat och så matade jag på med lite mat när jag kom åt. :wink: Då var det skönt med att toppa med välling, för då kunde man vara lite coolare iallfall. Jag fick ju också spela uttråkad. Precis som du gjort tidigare så läser jag en tidning, tuggar på min smörgås, tittar ut genom fönstret. Ibland har jag också rest mig från bordet och pillat med annat i köket, när jag känt att jag koncentrerar mig alldeles för mycket och för över MINA orosvargar. :shock: :roll: Si där, då har hon plockat fint själv. Jag var först så töntig att jag inte ville köra på "säker mat" hela tiden. Dvs mat jag visste Loppan gillade. Men sen tänkte jag why not? Det blev lax med potatismos en gång om dagen flera gånger i veckan. :lol: Plockmat likaså tillslut- ärtorsom är mums mums och långa pastaskruvar. Kan du inte göra detsamma och köra lite säkra kort ett tag?

Spontant ser jag verkligen inget knas med schemat. Mycket utevistelse som jag vet Loppan gillade när det begav sig för henne med 8-mån.ångest. Det här är jättekonstigt, men andra barn fungerade som den bästa kuckelimuckmedicinen, för min Loppa. Jag hälsade på kusiner etc för att få en lugn eftermiddag. :roll:

Jag började kura henne vid 5 månader, precis som med din Izak, och sedan kom 8.mån-ångesten. Det är ju aldrig kul med fnurror, såklart. För det första så upplevde jag att hon inte var riktigt vaken alla gånger, utan drömde. Sedan tänkte jag att som hennes överlevnadsgarant här i livet får jag ju visa att även om världen ter sig annorlunda, så är det fortfarande säkert att sova i sin säng. Ramarna är fortfarande detsamma. Mamma står pall för allt. 8) :mrgreen: (Den ömme fadern sov igenom alla uppvak)

Sedan tillbringade jag mycket tid på golvet. Loppan tankade och kröp vidare till sitt.

Denna fnurra kommer att passera. Ramsan är er bästa vän genom denna tid. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LilloppansMamma

Just det ja. Nu är jag ju övertygad om att du läst om 8mån-ångesten i BB-boken. Men ville bara påminna ifall du glömt bort, det alldeles förträffliga kapitlet. :wink: :lol:

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
8-månadersångest kan det nog vara tal om... Hans frågor ska ju fortfarande ha samma svar... :wink:

Men jag tycker att du har för lite mat på schemat och lite i det längsta mellan målen fram till mellis. Kan du pytsa i lite välling direkt på morgonen innan frukost, det är 13 timmar sedan kvällsslurken...? han kanske behöver lite pangenergi på morgonen för att komma igång. Till gröten kanske värsta hungerskänslorna redan har lagt sig och han får inte i sig så mycket alls.... Vet hur jag själv kan vara när jag är vrålhungrig, väntar jag med maten är jag inte sugen alls sen... :roll:

När ni går på långpromenad, sitter han i vagnen då? i så fall blir det rätt mycket stillasittande och sovande mellan 10 och 13.30, med undantag från lek innan lunch.

Kan du ge honom egna plockisar till maten och du skyfflar in av purén samtidigt. Alla trix är ju tillåtna. :wink: Du måste kanske truga lite mer, han tar sig inte själv den mat han behöver.

Nu ser jag att lillaLoppansmamma redan hunnit svara dig, men du får läsa mitt med.... :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Tack för era bra svar :heart: :heart: :heart:

Vi har haft ännu en natt med jag vet inte hur många uppvak och tillråga på allt så har båda jag och Izak blivit dunderförkylda på kuppen med :evil:

Lilloppansmamma, Han har ätit samma mat i veckor :) Mild fullkornslasagne är det enda jag får i han så då får han äta det. Provar imellanåt med nåt annat i ett par dar men nej nej, grabben är bestämd :lol:

Å japp, BB är läst :mrgreen: och även trådarn om 8 månadersångest här på forumet...

Vi kör på med ramsan som vanligt men även nu inatt så krävdes 1 st solfjäder för att han skulle lugna sig och kunna somna om ordentligt #-o

Manfred10, Ska ge honom välling på morgonen för att se om han behöver en kickstart. När det gäller tiderna mellan målen så är det 3-3.5h och det tycker jag känns rätt lagom så att han får upp aptiten ordentligt?!?

Ja, mestadels sitter han i vagnen men jag plockar ur honom ett par ggr under promenaden som är på ca 45-60 minuter så han får sitta själv och pilla på träden och liknande. Att vi går långpromenaden på förmiddagen är för att det är enklare när storasyster är på dagis. Hon är för liten för att orka gå hela den sträckan själv så då får jag ha henne på brädan och det blir alldelles för tungt för min kropp att köra vagnen så länge då och dessutom med en hund i andra handen :?

Tack ska ni ha :D Vi fortsätter som vanligt här med ramsan, trugar med maten och hoppas på att den där ångesten kan försvinna så fort som möjligt [-o<
Emma 2008-04-02
LilloppansMamma

Ja, fnurran kommer ju att passera. Det vet jag. :wink: Ok, du serverar redan favvisar, den där fullkorns-lasagnen är en hit här med. :lol:

Jag har också alltid haft utevistelsen på förmiddagen, som som du har gjort. Dvs med bas i vagnen och sedan har Loppan kommit ur för att känna, peta smaka osv. Jag vill också gärna ha motion, och min Loppa har sovit gott sedan, som den lilla gris hon är. Men kanske är det klokt att trötta ut Izak mer. :-k Kanske på eftermiddagen, då ni går iväg med syrran till dagis där på förmiddagen?

Jag tycker verkligen inte att du ska se det som något steg tillbaka för att du använt solfjädern. De små måste ha tillfredsställande svar på det frågor som de ställer. Då kanske det också behövs en solfjädern, när livet stormar runt omkring liten. Det kan man ju backa med när stormen dragit förbi, så att säga ( Ja, nu förstår du ju lika bra som jag att man inte bör använda solfjäderna var och varannan minut när de vaknar på natten :roll: :lol: )

hottitotta

Inlägg av hottitotta »

:thumbsup:
Ska fundera ut nåt att trötta ut honom med på eftermiddagen :)
Emma 2008-04-02
videunge

Inlägg av videunge »

hej :D

Gå ut och sätt er i en lövhög och kasta löv på varandra. Det är mycket poppis här hos liten som skrattade så han kiknade. Sen kan man ju kratta dom med förståss :roll: :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Manfred10, Ska ge honom välling på morgonen för att se om han behöver en kickstart. När det gäller tiderna mellan målen så är det 3-3.5h och det tycker jag känns rätt lagom så att han får upp aptiten ordentligt?!?
Såg det nu.... :oops: Jag la till en timme extra när jag kollade ditt schema sist. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Såg det nu.... :oops: Jag la till en timme extra när jag kollade ditt schema sist. :wink:
Ha ha ja så kan de gå ibland :)

Videunge, ja, det skulle nog storasyster tycka va roligt med :mrgreen:
Emma 2008-04-02
hottitotta

Inlägg av hottitotta »

Kom på en sak till... har jag ramsat för ofta??? När han är arg så kan jag ibland skicka till en ramsa som påminnelse. Nu var han vansinnig så han fick va det och jag ramsade ingenting på 20 minuter. Rätt som det var så tystnade han och somnade. När han tystnade fick han en bekräftelse. Kan man låta honom vara arg s länge som 20 minuter utan att lägga sig i?? Själv tycker jag det är lång tid att ligga å skrika så därför vill jag höra vad ni säger :roll:
Emma 2008-04-02
LilloppansMamma

När Loppan har vaknat och varit vrålförbannad så har jag låtit henne vara det. För några veckor sen vaknade hon för tidigt på middagsvilan, jag vart så chockad över det hela att jag drog en ramsa för att liksom påminna henne om vad det var som gällde. Oj, oj, vad förbannad hon blev. :shock: Typ: ja, jag vet väl lika bra som du att jag ska sova. Jag vill sova men nu kan jag ju inte!"

Svårt att säga om du ramsat för mycket, men jag tycker ju att det talar ett tydligt språk att Izak somnar på 20 minuter, utan någon (kanske också oönskad) inblandning från din sida. :wink:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"