Standardmodellen med Vilma
-
KLarasMamma
Re: Standardmodellen med Vilma
En fråga ang vagning. Hur vet man om man gör rätt? Jag har en syskonvagn som är väldigt svår att vagna, jag kommer tex inte åt att sätta handen på henne. Däremot blir hon tyst direkt jag gör det (och så arg då jag slutar). Hur viktig är själva tekniken, kan jag gör på mitt sätt och bara förlita mig på att det fungerar? Hon blir som sagt tyst direkt.
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
-
SaraMilana
Hej!
Har du sett filmklippet där Anna vagnar?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... er-vagning
Blir hon lugn direkt av din vagning är ju det ett bra kvitto på att det fungerar!

Har du sett filmklippet där Anna vagnar?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... er-vagning
Blir hon lugn direkt av din vagning är ju det ett bra kvitto på att det fungerar!
-
KLarasMamma
Tack för tipset SaraMilana! Jag har kollat filmen nu (kan tillägga att jag aldrig vagnade mitt första barn, buffade bara).
En annan fundering nu...
Hur har era barn reagerat då ni ryckt nappen? Jag tog som sagt Vilmas för ca en vecka sedan och hon sover numera som en dröm! Däremot är hon väldigt arg på dagarna, suger frenetiskt på händerna, hela tiden (hon äter som vanligt, så hon är inte hungrig). Hon är så arg och grinig hela tiden att jag inte vet vad jag ska göra. Ett sånt här sugbehov hade hon inte ens med nappen... Kan det vara tänder som spökar, så här tidigt? Jag har inte kännt något iaf. Storasyster går konstant och håller för öronen här hemma...
Kram
En annan fundering nu...
Hur har era barn reagerat då ni ryckt nappen? Jag tog som sagt Vilmas för ca en vecka sedan och hon sover numera som en dröm! Däremot är hon väldigt arg på dagarna, suger frenetiskt på händerna, hela tiden (hon äter som vanligt, så hon är inte hungrig). Hon är så arg och grinig hela tiden att jag inte vet vad jag ska göra. Ett sånt här sugbehov hade hon inte ens med nappen... Kan det vara tänder som spökar, så här tidigt? Jag har inte kännt något iaf. Storasyster går konstant och håller för öronen här hemma...
Kram
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Hej Klarasmamma!
Jag har heller ingen napp till min lilla Alfred och ibland kan det då ta lite tid att komma till ro. Hojta, böka och klaga får man göra vid läggningen, men inte skrika och vara ledsen! Då vagnar jag honom lugn, ibland kan man bjuda på en liten insomning med vagningen om det är väldigt svårt att komma till ro, men annars skall de ju sköta det själv vid det här laget. Lugnar hon sig när du vagnar? Och slutar att skrika? Är du helt hundra på att hon är proppmätt?
Fundera på detta. Är hon helt mätt och du kan lugna henne med vagningen så glöm den där nappen!
Hon hittar säkert ett gott finger att suga på ifall hon behöver!
Anna
Jag har heller ingen napp till min lilla Alfred och ibland kan det då ta lite tid att komma till ro. Hojta, böka och klaga får man göra vid läggningen, men inte skrika och vara ledsen! Då vagnar jag honom lugn, ibland kan man bjuda på en liten insomning med vagningen om det är väldigt svårt att komma till ro, men annars skall de ju sköta det själv vid det här laget. Lugnar hon sig när du vagnar? Och slutar att skrika? Är du helt hundra på att hon är proppmätt?
Fundera på detta. Är hon helt mätt och du kan lugna henne med vagningen så glöm den där nappen!
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
-
KLarasMamma
Hej blivandemamma och tack för ditt svar! Ja, nappen får hon inte tillbaka, där är jag stenhård.
Hon har inga problem att somna och sover redan nu nästan 12 timmar under natten. Det är under vakentiden hon är förbannad! Jag hoppas det vänder vid 4 mån, har för mig att sugbehovet brukar avta rejält då?
Kram
Kram
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
Ja, det brukar det göra.
Att tänka på:
Variera platserna där hon är med på passiv delaktighet, babysitter, på bordet, filt på golvet, olika platser och rum. Variera ofta. Tänk också på att lilla ryggen inte orkar så länge i babysittern. Ren blöja och ORDENTLIGT med mat. Så har du skapat FÖRUTSÄTTNINGARNA för trivsamma stunder tillsammans. Det är ju det vi föräldrar bjuder på, förutsättningarna.
Att tänka på:
Variera platserna där hon är med på passiv delaktighet, babysitter, på bordet, filt på golvet, olika platser och rum. Variera ofta. Tänk också på att lilla ryggen inte orkar så länge i babysittern. Ren blöja och ORDENTLIGT med mat. Så har du skapat FÖRUTSÄTTNINGARNA för trivsamma stunder tillsammans. Det är ju det vi föräldrar bjuder på, förutsättningarna.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
-
KLarasMamma
Tack för fint svar blivandemamma! Ja, vi tar en dag i taget här. Men något är på gång med Vilma. Nu har hon börjat äta väldigt dåligt, varit så ett tag. Jag kämpar och kämpar för att få i henne mat, men hon har ingen vidare lust nu. Först tänkte jag att det nog bara var en dålig dag, att det går över men nu börjar jag fundera över om det kan vara så att hon inte längre behöver äta på natten, att hon kanske får upp aptiten om jag tar bort sista nattmålet? Eller är det för tidigt?
Stor kram och tack igen för alla fina och kloka svar!
Stor kram och tack igen för alla fina och kloka svar!
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej KLarasMamma
Jag kanske letar dâligt
, men jag hittar inte ât vad lilltjejen äter? Har ni börjat med smakisar?
Hur ser era nätter ut, är det du som väcker henne för nattmâl eller tvärtom? Hos oss var det Nils som helt plötsligt sov över nattmâlet alldeles innan tre mânader (han helammades, gissa om jag var förvânad
). Detta hände när han av en slump fick sova i eget rum, dâ störde vi varandra mindre och sov bâde mycket bättre (=hela nätter), kanske värt att testa?
Jag skulle inte aktivt (med verktyg) ta bort nâgot nattmâl om ni inte börjat med nâgot annat än amning/ersättning, är de smâ liven hungriga sâ biter inte verktygen och dâ blir det bara jobbigt för alla inblandade.

Jag kanske letar dâligt
Hur ser era nätter ut, är det du som väcker henne för nattmâl eller tvärtom? Hos oss var det Nils som helt plötsligt sov över nattmâlet alldeles innan tre mânader (han helammades, gissa om jag var förvânad
Jag skulle inte aktivt (med verktyg) ta bort nâgot nattmâl om ni inte börjat med nâgot annat än amning/ersättning, är de smâ liven hungriga sâ biter inte verktygen och dâ blir det bara jobbigt för alla inblandade.
-
KLarasMamma
Tack för ditt svar Sarisparis! Det låter ju vettigt. 
Vilma äter bara ersättning. Hade tänkt börja med smakisar och gröt då hon blir 4 mån (8 dec), men man kanske kan tjuvstarta? Hon verkar ju tämligen less på ersättning...
Som det ser ut nu så sover hon natt mellan 19-07 och äter då en gång på natten vid 4-5 (ibland har det blivit vid 6, jag väcker henne inte utan låter henne själv säga till, just för att se om hon sover över, hon gjorde det med första nattmålet).
Kram
Vilma äter bara ersättning. Hade tänkt börja med smakisar och gröt då hon blir 4 mån (8 dec), men man kanske kan tjuvstarta? Hon verkar ju tämligen less på ersättning...
Som det ser ut nu så sover hon natt mellan 19-07 och äter då en gång på natten vid 4-5 (ibland har det blivit vid 6, jag väcker henne inte utan låter henne själv säga till, just för att se om hon sover över, hon gjorde det med första nattmålet).
Kram
Hej
Någon gång mellan 3 och 4 mån går det bra att börja med smakisar.
kram
Någon gång mellan 3 och 4 mån går det bra att börja med smakisar.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
-
KLarasMamma
Tack för supersnabbt svar videunge! 
Det låter ju jättebra, då ska vi testa och se om det faller lilla fröken bättre i smaken!
Kram
Det låter ju jättebra, då ska vi testa och se om det faller lilla fröken bättre i smaken!
Kram
... och jag vill slå ett slag för majsvälling från typ tre månader. Om hon äter ersättning så är det bara att blanda och mixa lite med pulvren. Skynda långsamt!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
-
KLarasMamma
Tack för tipset titti_lie!
Är det majsvälling från 6 månader man använder? Jag har inte hittat någon från 4 månader.
Kram
Kram
Hej
Välling från 6 mån var för inte så länge sedan märkt just 4 mån. Detta ändrades pga WHOs amningsrekommendationer. Det går dock aldeldes utmärkt att ge 6 mån välling.
kram
Välling från 6 mån var för inte så länge sedan märkt just 4 mån. Detta ändrades pga WHOs amningsrekommendationer. Det går dock aldeldes utmärkt att ge 6 mån välling.
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
-
KLarasMamma
Ok, va bra!
Gäller det alla märken? Vilma har en väldigt känslig mage, den enda ersättningen som fungerar är NAN Pro, så jag misstänker att jag kommer få testa olika sorter för att hitta rätt.