Snart ska lillebror kuras!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
simi

Snart ska lillebror kuras!

Inlägg av simi »

Hej,

Kan inte förstå att det har gått över 1,5 år sedan vi kurade vår tvåårige prins som än idag sover hela natten 20-8 :sleep: och dessutom 2 timmar middagslur 12-14. Kan inte tacka Anna nog för denna underbara kur och forum :heart:

I juli föddes lillebror som blev 4 månader igår :heart: Han helammas och är en hungrig krabat på 7,6 kg! Han äter gärna varannan timme dygnet runt men jag försöker hålla på det i åtminstone 2,5-3 timmar. Han kräks mycket, så det kanske kan vara en orsak till att han blir hungrig fortare!? Jag längtar till att få sova en hel natt igen utan att behöva gå upp och amma! Med storebror var det ett lätt beslut att kura vid 4,5 månader då han endast åt 1 gång/natt och då "tuttade" mest och åt inte mycket, medan lillebror äter varannan/var tredje timme, rapar och kräks lite innan han somnar i sin säng, gärna med nappen i mun (som vid övriga lurar). Storebror tog aldrig napp så detta är något "nytt" för oss då vi har förstått att nappen ska bort i samband med kurstart!?

Vi har följt ett mat- och sovschema i 14 dagar som har fungerat utomordentligt! Den är "skapad" för att passa dagislämning/hämtning samt nattning/morgon.

Natt mellan 20-7 (äter dock fortf runt 22, kl 1 och 4 på natten)
Mat 7
Sova 8.30-10 (1,5 h)
Mat 10
Sova 11.30-12.15 (45 min)
Mat 12.30
Sova 13.45-15.15 (1,5 h)
Mat 15.30
Sova 17-17.45 (45 min)
Mat 18
Bad varannan dag kl 19
"Nattslurk" 19.30 och nattas kort därefter

Han skriker alltid vid läggning! :( Morgonluren fungerar allra bäst och jag vagnar endast kort stund på verandan (max 5 min) så att jag hinner ta alla diskussioner med storebror inomhus gällande vilka ytterkläder som ska på och vilka skor man absolut inte vill sätta på sig när vi ska ut och leka eller de dagar vi går till dagis :wink:

Lillebror sover alltid morgonluren ute och även den långa em-luren tis-tors då vi hämtar storebror på dagis kl 14 och leker ute till 15.15. De övriga två dagslurarna sover han inne i vagnen och endast nattetid i sin spjälsäng som fortfarande står i vårt sovrum då han äter så tätt.

Jag har börjat med smakportioner denna vecka men han är inte särskilt förtjust i mat.. än.. Igår fick han en tesked morotspuré och det (eller något annat) skapade en mycket skrikig afton.

Vad rekommenderar ni!? Ska vi avvakta med kuren tills vi har fått in lite mer fast föda som mättar längre då han äter så ofta och tätt även på nätterna? Han har tyvärr en besvärlig mage och skriker hjärtskärande/panikslagen när gaserna inte kommer ut :( vi hoppas att det ska bli allt bättre nu när han blivit rörligare och kan "sparka" igång magen och lättare få ut pruttarna.

Tar gärna respons på schemat!

Vi är laddade till tusen och VET att detta funkar men vill självklart ge lillebror de bästa förutsättningarna innan vi sätter igång.

Hälsningar/Simona
Storebror född 20091101, kurad i mars 2010.
Lillebror född 20110709, kurstart 24 feb 2012
LilloppansMamma

Re: Snart ska lillebror kuras!

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och varmt välkommen hit! :lol:

Vi får ha lite tålamod, med maten. Det är en ny företeelse- många nya saker på en gång. Fast föda, annan smak och hantera maten i munnen. Fortsätt ni fint och försiktigt så kommer polletten snart att trilla ner. Prova lite sötare smaker. Fortsätt ni med smakisar och öka mängden innan kurningen och så sätter ni igång.

Angående schemat, om du säger att det fungerar bra så litar jag på dig. :wink: Jag reagerar lite på att det är fyra lurar spridda över dagen, samt att vissa måltider kommer lite tätt. 3.5 timma mellan målen tycker jag är eftersträvansvärt. Men blir ju svårt att ge repsons på schemat om du menar på att det fungerar fint. :wink:

Denna är toppen vid schemafunderingar:
Schema-hjälp

Vid fler funderingar, så är det bara att återkomma. :lol:
:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
simi

Inlägg av simi »

Hej,

Tack för snabb respons!

Schemat fungerade "felfritt" första veckan men denna vecka är det mycket skrik vid sista em-luren och många gånger har vi till slut sövt på armen och kortat ner luren till 20 min och haft en nöjd kille fram till läggning.

Om vi tar bort den sista luren helt finns risken att han blir övertrött vid nattning? Vi har dessutom börjat natta halv åtta då han varit supertrött redan vid halv sju. Han vaknar, sedan en vecka tillbaka, vid 5 på morgon och tycker att det är dags att gå upp.. pratar och jollrar.. Vi har lyckats få honom att somna om, oftast på min arm och fortsatt sova i vår säng fram till 6.30 så hans natt är snarare 19.30-6.30 i dagsläget..

Med andra ord bör schemat revideras men har svårt att se hur! Tips mottages varmt! Vi vill gärna ha kvar lång lur på morgon så att det passar i samband med lämning på dagis och likaså på em vid hämtning kl 14 så att storebror får vara ute och leka en stund med mamma innan det är dags att gå in och äta mellis/mata lillebror och börja med middagen.

Vi fortsätter med smakisarna och snart smakportion av gröt så hoppas vi att han ska bli lika förtjust i vanlig mat som storebror är :wink: Vi får snällt avvakta med kurning tills lilla magen kan mättas längre stunder än idag men vill gärna att han ska somna gott om dagarna istället för att sövas skrikandes och vakna efter 10 min ledsen och arg! :shock:
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Tänk:
:arrow: 3,5 timma mellan målen helst
:arrow: 2-2,5 timmar mellan lurarna.
:arrow: 4 måltider + nattslurk
:arrow: 15,5 timma sömn/8,5 timma vaken
Simi skrev: Natt mellan 20-7 (äter dock fortf runt 22, kl 1 och 4 på natten)
Mat 7
Sova 8.30-10 (1,5 h)
Mat 10
Sova 11.30-12.15 (45 min)
Mat 12.30
Sova 13.45-15.15 (1,5 h)
Mat 15.30
Sova 17-17.45 (45 min)
Mat 18
Bad varannan dag kl 19
"Nattslurk" 19.30 och nattas kort därefter
Som jag sagt tidigare, tycker jag fyra lurar är för mycket. Tre räcker gott och väl. Flytta maten så att det blir lite mer mellanrum. Ett klassiskt schema som du kanske kan anpassa efter din skrutt?

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Starta du lite funderingar utifrån detta, och återkom gärna med frågor. :D

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
simi

Inlägg av simi »

Hej igen,

Vi har vridit och vänt på schemat och testat lite olika på stackars liten men allra bäst har faktiskt detta fungerat:

Mat 7 (BM)
Sova 8.30-10 (1,5 h)
Mat 10.00 (BM)
Sova 12.00-12.20 (20 min)
Mat 13.00 (BM+ smakportion av rotfrukter och nu senaste veckan gröt)
Sova 13.45-15.15 (1,5 h)
Mat 15.30 (BM)
Sova 17-17.20 (20 min)
Mat 18.00 (BM)
Nattslurk 19.20
Sova 19.30-6.30

Usch vad svårt det är att få till det denna gång. Tar gärna lite ris och ros gällande detta schema! Han har faktiskt sovit bra på lurarna och vaknar nöjd efter kortislurarna/powernap!

Vi ska börja med mer mat vid lunchtiden och gröt på kvällen och hoppas att det mättar mer så att han kan klara sig längre mellan målen och även börja sova över ett mål på natten innan vi kör igång. Lillebror är en hungrig liten krabat som låter en veta när magen är "tom"! Tiden bara rinner iväg så vi har bestämt oss för att vänta med att ta bort nattmålen till efter jul/nyår då det är en lugnare tillvaro och inte så mycket åkande hit och dit. Tills dess borde lilla älsklingen kunna äta gröt såväl på morgon som kväll och lite smakportioner av mat till lunch. Han somnar ganska fort efter nattslurken. Ligger och pratar en stund i sängen och så får man bara lägga honom tillrätta och buffa liten stund vid ledset skrik så han somnar.. dock med nappen! Denna vill vi såklart få bort. Han somnar lika bra, med nappen, på dagslurarna i vagnen!

Återkommer efter jul! Då kanske även schemat har reviderats om han står sig längre mellan målen. (Håll tummarna!)

Mvh/Simona
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

om schemat fungerar och han är glad och nöjd så tycker jag att det är ett bra schema. Klokt av er att vänta tills efter jul om det är lugnare då.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
simi

Inlägg av simi »

Tiden har gått så otroligt fort! Snart blir liten 7 månader :shock: Efter jul/nyår har hela familjen varit sjuka, men ytterst få friska dagar, ända fram till idag :(

Lillebror är inte alls lika förtjust i fast föda som storebror var vid samma ålder. Detta visar han bestämt genom att knipa igen munnen och ger inte vika ens vid kittlingar, sång och lek.. en svår nöt att knäcka mao! Vi bestämde dock att inte vänta längre med att flytta honom till eget rum så den 27 december sov han sin första natt "ensam". Han vaknade endast 2 ggr varav han åt vid sista uppvaket vid 5-tiden. Tyvärr så vaknar fortfarande 1-2 ggr/natt och somnar inte om utan mat. Tar gärna respons på schemat som ser ut så här i dagsläget:

Natt 19-7
Mat 7 (Amma) Umgänge, passiv social delaktighet
Sova 8.30-10 (vaknar oftast vid 9.15 och somnar sällan om)
Mat 10 ( 1 port gröt + katrinplommon) Social delaktighet, umgänge
Mat 12.30 (Amma) Social delaktighet, umgänge
Sova 13-15 (vaknar ofta efter 14 och har svårt att somna om)
Mat 15.30 (Amma) Social delaktighet, umgänge
Mat 17.30 (1-1,5 port gröt + katrinplommon) Social delaktighet, umgänge.
Badar varannan kväll kl 18.30.
Mat 18.50 (½ port välling, vi övar att ta flaska! och Ammar)
Sova 19.00

Nattslurken i form av amning får han på sitt rum som är mörklagd och läggs, efter rapning, i sängen med snutten i famnen och somnar av sig självt när man ramsat ut med "god natt, sov gott". :sleep: Det är oerhört skönt att han har tagit till sig ramsan på kvällen och vaknar sällan när vi lägger storebror (2 år och 3 månader) kl 20.. Han är inne i sin trotsperiod och det blir mycket skrik när man ska lämna rummet och många rop på "hjälp" och "aj,aj,aj.aj"... men det tystnar av sig självt efter påminnelser.. dock låter vi högt och lillebror sover i rummet bredvid, så gott så :heart: Det som känns trist är att ramsan inte tar på natten och att han, senaste veckan, redan vid 5 börjar prata/jollra i 30 min - underbar musik! men somnar tyvärr inte om ifall han inte får mat. Detta gör i sin tur att aptiten inte är lika god kl 7 om han får mat kl 5. Sedan kan jag tycka att han borde vara trött på dagen och vilka sova ut de två dagslurar som ligger på schemat men han är inte lika tröttis som bror var i samma ålder (sov 4,5-5 h/dag)..

Vi försöker dagligen med några skedar rotfrukter, efterrätter osv men av just mat - potatis, ris, pasta, kött, majs etc så sväljer han en gång och gör kväljande ljud.. sedan kniper han igen munnen :-x

Tacksam för alla goda råd!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hej! :D

Jag behöver lite mer info för att svara på dina frågor! :D

Jag ber dig lägga in sonens födelsedatum och planerad kurstart i din signatur under kontrollpanelen-profil-signatur!

Jag tror jag lyckas lista mig till att liten är 7 månader eller?

:idea: Första sponatana reaktionen är att det är alldeles för lite mat på schemat. Ni behöver nog komma upp i rejälare portioner innan kuren.

Ser att ni kämpar på med smakisar. Också kort om tid mellan målen så liten hinner kanske inte bli hungrig. All mat, amning och fast föda, ska rymmas inom en halvtimme, max 45 minuter nu. 3,5 h mellan målen, fyra rejäla mål, helst 2 mål lagad mat, samt nattslurk. Ni har många mål ganska tätt på schemat nu. Vill ni introducera mer fast föda kan det vara lämpligare att börja med maten och avsluta med amning som efterrätt. Välling kanske, morgon och kväll, fylla på med bröstet? Tips på flaskövning är att ge vatten i nappflaska till maten. :D

:idea: Det finns oxå för mycket sömn på schemat, 7 månader behov 14,5 h. Ni har nu 15,5 h.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
simi

Inlägg av simi »

Hej Jenny!

Vad konstigt att min signatur inte syns i de senaste inläggen. Om man tittar på de tidigare i tråden så står såväl storebror som lillebrors födelsedatum.

Liten som ska kuras är född 20110709. Vi har inte satt någon kurstartdatum ännu då vi precis tillfrisknat hela familjen från förkylningar, feber, ögonfluss, öroninflammation.. ja, på tok för många sjukdomar! :(

Vi tänkte låta storebror sova över en natt hos mor- eller farföräldrarna så lille Lucas kan få riktiga svar på sina frågor istället för att tröstas med bröstet de två uppvak som i regel sker varje natt, första mellan 00-01 och andra mellan 03.30-05.
I och med att han fortfarande äter 1-2 ggr/natt så förstör även det aptiten på dagarna. Jag känner såväl igen de "magiska tiderna" med intervaller mellan sömn/mat men har haft svårt att få det att fungera med storebrors dagar men har funderat på ett schema inför kurstart:

Natt 19-7
Mat 7 (Välling)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Mat 10.30 (Mat + efterrätt)
Sova 12.30-14 (1,5 h)
Mat 14.30 (Gröt + katrinplommon)
Mat 18.00 (Mat + efterrätt)
Nattslurk (Välling)
Sova 19.00

Det är klurigt att försöka få in dagslurar och mat så att det passar med dagislämning/hämtning då storebror går tis-tors kl 9-14.

/Simona
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Ja märkligt med signaturen den finns med på sista inlägget men saknas på några i mitten?? :o

Nåja! :D nu vet jag ju hur gammal liten är i alla fall.

Ert planerade schema ser bra ut, i och med en kur tar vi ju ingen hänsyn till nattmål eftersom de ska försvinna. :wink: Jag hoppas att du inte tolkade mitt inlägg som att du bör sluta amma! :shock: Det menar jag inte, men det kan vara lättare att införa fast föda om liten inte har magen full med BM innan maten. :wink: BM kan ju stå för efterrätt och påfyllning så länge liten vill ha inom en och samma måltid. Eventuellt kanske liten kommer att klaga någonstans mitt i lunchluren om han blir hungrig. En del vill ju ha sin mat nära in på luren, nu ligger den 2h före.

Ja de där dagislämningarna..... :evil: de brukar ställa till det.... ursäkta att jag säger det. :shock: Då har ni lite och klura på då. Åker ni bil eller går med vagn till dagis?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
simi

Inlägg av simi »

Det verkar som jag måste klicka i "infoga min signatur" längst ner varje gång jag gör ett nytt inlägg..

Du behöver inte alls känna att jag tagit illa vid mig på något sätt vad gäller amning/mat. Vi gör vårt yttersta och börjar på morgon med att erbjuda välling, Lucas suger 2-3 ggr och sedan kniper han igen för kung och fosterland.. men erbjuds tutten istället så äter han så gärna.

Jag funderar också på att Lucas säkert kommer bli hungrig under långluren och som det är i dagsläget så ammas han en stund innan han läggs.. kanske kan erbjuda någon mellis där som påfyllning så småningom!? vi får nog pröva oss fram där.

Dagiset ligger väldigt nära så om det inte är storm eller regnar allt för hårt så går vi varje morgon! Då är vi ute ur huset till 8.30 så att lillebror kan somna och storebror och jag stannar till vid parken en stund på väg till dagis, alltid lika uppskattat :wink: Han lämnas oftast 8.50 och hämtas vid 13.50. Personalen vill gärna att man kommer före kl 14 då de äter mellis så att de ska kunna prata med föräldrarna och vinka av barnet. Lucas börjar i dagsläget bli trött redan vid 12 så dagisdagar skulle vi isåfall kunna lägga kl 12-13.30 så får han vila/vakna upp ordentligt under promenaden till och från dagis. Det som har varit toppen hittills är att lillebror har sovit under hämtning och fram till ca 15 vilket har gett mig och storebror egentid efter dagis som vi har spenderat ute i parker, trädgården eller promenerat. Lucas kan självfallet sitta med även vaken men kommer bli på tok för hungrig om han inte ska få mat mellan kl 10 och 15 :shock: Ett evigt pusslande!

Vi väntar på svar om när storebror kan sova borta, blir eventuellt redan nästa helg, och då kör vi igång - laddade till tusen!

Ha en bra dag!
//Simona
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,
Vi gör vårt yttersta och börjar på morgon med att erbjuda välling, Lucas suger 2-3 ggr och sedan kniper han igen för kung och fosterland.. men erbjuds tutten istället så äter han så gärna.
Är målet att utesluta amning och helt gå över till vanlig mat eller tänker ni behålla vissa amningsmål? vilka isåfall?
Han har säkerligen lärt sig att först kommer välling, kniper jag igen så kommer sedan den underbara bröstmjölken :roll:
Vill du sluta amma på morgonen så kan du testa att först erbjuda bröstet och avsluta med välling. Låt honom äta välling tills han är mätt och själv släpper flaskan. Öka upp mängden i flaskan för varje dag och korta successivt ner tiden han ammas. Detta gäller OM ni vill sluta med BM.
Jag funderar också på att Lucas säkert kommer bli hungrig under långluren och som det är i dagsläget så ammas han en stund innan han läggs.. kanske kan erbjuda någon mellis där som påfyllning så småningom!? vi får nog pröva oss fram där.
När man ersätter bröstmjöl med vanlig mat är det inte ett 1 till 1-förhållande. Jag skulle snarare säga att 1 mål mat är som 1 1/2 mål bröstmjölk...

Natt 19-7
Mat 7 (Välling)
Sova 8.30-9.15 (45 min)
Mat 10.30 (Mat + efterrätt)
Sova 12.30-14 (1,5 h)
Mat 14.30 (Gröt + katrinplommon)
Mat 18.00 (Mat + efterrätt)
Nattslurk (Välling)
Sova 19.00

Kikade på ditt schema ovan vilket ser bra ut. Dock tänker jag mig att många ger ett extra mellanmål när barnen är mycket små. Ett extra mål skulle ju kunna vara lämpligt till er även av den orsaken att lillen ännu inte äter någon större mängd välling eller gröt till frukost. Om någon månad när frukosten blivit redigt stor kan ni om ni så önskar ta bort mellanmålet och ta lunchen lite tidigare.

Ett schema skulle såldes kunna innehålla ett extra mellanmål. Jag finslipade även lite med tiderna på eftermiddagen..

7.00: Mat (Välling)
8.30-9.15: Sova (45 min)
9.30: Mellis
12.00: Lunch (Mat + efterrätt)
12.30-14: Sova (1,5 h)
14.30: Mellis (Gröt + katrinplommon)
17.30: Middag (Mat + efterrätt)
18.30: Nattslurk (Välling)
19.00: Sova natt

Vad tror du om detta schema?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
simi

Inlägg av simi »

Jag skulle vilja börja fasa ut bröstmjölk helt men har tänkt behålla det morgon och kväll ett tag till. Vi har testat enligt ditt förslag också, dvs att erbjuda bröstet först och sedan välling men flaskan är ingen favorit. Han dricker dock vatten till gröten ur nappflaska så han har förstått tekniken men är inte alls förtjust i välling.

Vad roligt det var att läsa ditt förslag på nytt schema! Jag och maken pratade igår morse och jag skickade iväg ett förslag till honom och sa att jag skulle testa det under gårdagen:

19:00-07:00 Natt
07:00 Välling/amma
08:30- 09:15 Förmiddagslur
10:30 Gröt+fruktpuré
12:30-14:00 Middagslur
14:30 Gröt+fruktpuré
18:00 Middag+efterrätt (Gröt+fruktpuré som alternativ)
19:00 Välling/amma

Den är väldigt lik den du föreslår och han är oftast redan hungrig 17.30 på em så jag körde mer efter ditt schema igår kan man säga! Hör och häpna :shock: liten åt full portion gröt igår 9.30 och sedan lite mat i form av palsternacka och morot och lite blåbär till efterrätt+amning kl 12. Sov sedan gott 12.30 men vaknade när jag skulle in och hämta storebror 13.50 så jag satte honom upp i vagnen och körde in den på dagis så han fick titta på medan storebror kläddes på, utan att vara ledsen. Var dock inte lika nöjd när vi kom ut i kylan igen.. Istället för parken gick vi direkt hem och då fick först storebror mellis och sedan testade jag att erbjuda en portion gröt vid 14.40. Tallriken var tom kl 15.00! \:D/ Sedan var han nöjd till middag som intogs i form av 1,5 portion gröt utan protester. Därefter var han väldigt trött fram till läggning kl 19. Jag har börjat träna några kvällar i veckan 18-19 så jag är inte hemma förrän 19.20 så igår erbjöd min man välling som vägrades efter 2-3 sug men åt en halv portion gröt till :wink:

Han vaknade trots allt som vanligt vid 00.30 och 05.00.. somnade inte om så jag ammade honom och då sov han vidare till 6.30. Det är dessa nattmål som känns "onödiga" men givit vika för vi vet att han somnar om utan att böka.

Jag ska köra enligt detta schema och så kör vi en kurning så snart vi får barnvakt till storebror så att all fokus kan ligga på lillebror, åtminstone första natten. Idag åt han också hela portionen gröt 9.30 och om en timme erbjuds lunch! Men först ska vi leka och busa!!! :D
Nat

Inlägg av Nat »

halloj,
Jag skulle vilja börja fasa ut bröstmjölk helt men har tänkt behålla det morgon och kväll ett tag till.
Att amma morgon och kväll är absolut inget problem även om ni väljer att kura. Däremot behöver man ha några mål per dag med vanlig mat för att barnet skall bli tillräckligt mätt. Att ha 6 måltider varav frukost och kvällslurk är amning plus en andra frukost fungerar finfint.
Han dricker dock vatten till gröten ur nappflaska så han har förstått tekniken men är inte alls förtjust i välling.
Så kan det vara, om du ändå vill ge vällingen några fler chanser så kan du byta sort och se om det fungerar bättre. Annars är gröt en stabil frukost man kan stå dig på ett bra tag.
Den är väldigt lik den du föreslår och han är oftast redan hungrig 17.30 på em så jag körde mer efter ditt schema igår kan man säga! Hör och häpna :shock: liten åt full portion gröt igår 9.30 och sedan lite mat i form av palsternacka och morot och lite blåbär till efterrätt+amning kl 12.
Men så bra :D
Jag ska köra enligt detta schema och så kör vi en kurning så snart vi får barnvakt till storebror så att all fokus kan ligga på lillebror, åtminstone första natten. Idag åt han också hela portionen gröt 9.30 och om en timme erbjuds lunch! Men först ska vi leka och busa!!!
Låter bra det, vi finns här när ni är redo för en kur
Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
simi

Inlägg av simi »

Hej,

Nu har vi avverkat de första fyra nätterna och lillebror börjar fatta galoppen! :D Min man tog de två första nätterna och det var uppvak vid de "vanliga" tiderna, vid 23, 00.30 och 04.30. Efter kl 5 på morgon vaknade han minst 1 gång i kvarten och sög på kudden, händer, snutte - ja, allt som han kom åt. Jag plockade upp honom inom marginalkvarten och på väg ner för trappan (för att inte ge mat på hans rum och "förvirra" vad som gäller) började han suga på min kind, liten var hungrig! :heart: Daglurarna fungerade utmärkt och aptiten var god!

Andra natten vaknade han första gången kl 03, ramsa och lugnade ner sig men lät väldigt ledsen efter en stund. Det räckte med att lägga tillrätta och stoppa om honom och han somnade om. :) Uppvak flera ggr runt 5, ramsades och lades tillrätta då man hörde att ramsan inte togs emot. Han togs upp vid lugn stund, halv sju. Tredje natten gick ännu bättre! Efter ett kort uppvak som krävde tillrättaläggande och omstoppning (grät ledset) vid kl 23 så sov han vidare till 04.30 och vaknade endast två gånger därefter fram till att han började prata och "sjunga" 07.05 =D> Inatt vaknade han upp 03.30- ramsa/tillrättaläggande, 04.30 - gick in för att han fastnat med benet mellan spjälorna :( Talade/sjöng mellan 05.45-06.20 och sov sedan till 06.50 :D

Hans schema ser i dagsläget ut så här:
7.00: Mat (Ammas)
8.30-9.15: Sova (45 min)
9.30: Mellis (1 port gröt + efterrätt)
11.45: Lunch (Mat + efterrätt)
12.30-14: Sova (1,5 h)
14.30: Mellis (1 port gröt + katrinplommon)
(17.00-17.20: Sover kortis för det mesta)
17.30: Middag (1,5 port gröt + efterrätt)
18.30: Nattslurk (½ port välling och ammas)
19.00: Sova natt

Storebror sov hemma första kurnatten och blev väckt av lillebrors skrik vid 5 på morgon. Jag gick in till honom då han själv ropade "Lucas ledsen, jag är fäääärdig!!!" (han menade att han själv sovit tillräckligt). Efter att förklara att Lucas är ledsen av annan orsak och att han minsann vill sova mer så la sig storebror på kudden och sov vidare till 7.30 :heart:

Det var en obeskrivlig känsla att få sova 8 h i sträck fre/lör :D
Nu ska vi bege oss mot dagis!
Håll tummarna att det fortsätter på denna väg.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"