Börja kura min fining på 4,5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Airam

Börja kura min fining på 4,5 mån

Inlägg av Airam »

Hej!

Jag har en underbar liten pojke på 4,5 mån som jag nu tänker köra kuren på.Jag har köpt och läst boken och ska läsa den igen och igen innan jag kör igång. Han sover egentligen ganska bra om dagarna med fasta scheman (även fast han vaknar lite nu och då under luren men inte alltid) men om natten så vaknar han flera ggr och jag måste till honom för att antingen ge honom nappen :( eller lägga honom tillrätta. Han får ett mål om natten vid tre-fyra tiden. Har försökt att inte få honom att äta men han blir oftast ledsen den tiden och då somnar han om som en stock efter.Ett tag iallafall. Min man jobbar mkt övertid så jag har inte hunnit få honom att läsa boken än och jag vet inte om det nånsin kommer att hända så jag funderar på att köra kuren själv...omöjligt?!Vi håller på att renovera här hemma så vi sover alla tre i samma rum, oskar i sin säng och vi i våran...han flyttas dessvärre över till oss efter sitt mål mat under natten. Så jag får göra ett eget rum i rummet åt oskar tills vidare...

Jag har innan använt mig av två olika ramsor (en för natten och en för dagen) när han ska sova, kan man använda sig av dom eller skapar det bara förvirring när man väl kör igång?ja jag återkommer väl med fler funderingar när jag väl har bestämt schema och datum för själva kuren...

/Maria
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
LilloppansMamma

Re: Börja kura min fining på 4,5 mån

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen hit, Airam! :lol:

Ni verkar ha det ganska bra, så en kur skulle nog gå smidigt. :wink: Bara vi arbetar lite först! :lol:
Airam skrev:Min man jobbar mkt övertid så jag har inte hunnit få honom att läsa boken än och jag vet inte om det nånsin kommer att hända så jag funderar på att köra kuren själv...omöjligt?!
Det går fin fint det! Klart att det är jobbigt att inte få sova ordentligt på ett tag, men det är ju bara för en kort period. (kika in denna: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=25439)
Airam skrev:Jag har innan använt mig av två olika ramsor (en för natten och en för dagen) när han ska sova, kan man använda sig av dom eller skapar det bara förvirring när man väl kör igång?
Jag tror ju inte att det skall skapa någon ytterligare förvirring. Det är så mycket som sker i ett bräde. (nappen ryker, ingen mat på natten etc)

Vad käkar gossen på dagarna? Har ni kommit igång med smakisar ordentligt så att det börjar bli lite måltider av det, så att säga? En viktigt framgångsfaktor är en mätt mage. :wink:

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Airam

Inlägg av Airam »

Tack för så snabbt svar!Jamen då ska jag bara läsa på mer och sen bestämma dag plus fixa iordning i sovrummet.

Jo vi har börjat med lite smakisar som han slukar:) idag ser vårt schema ungefär ut såhär:

7.00 Vakna, Äta 200ml ersättning
8.30 Sova
10.00 Äta 235ml (tror jag det brukar bli) ersättning. Får smakportion
12.00 sova
14.00 Äta 235ml ersättning+smakportion
16.00 sova
16.45 Äta 200ml
19.00 Sova får även 200ml innan läggdags...sen 200ml under natten.

Du får gärna komma med tips om hur mkt de ska äta egentligen...med smakportioner (andra måltider) utöver ersättningen.

Sen stämmer det inte alla dagar, som idag vaknade han glad i hågen kl.6.00 och inte kunde somna om så då misstämmer det på en timme men det brukar ordna upp sig under dagen...

men jag ska börja med att läsa boken igen och då dyker det säkert upp mer funderingar som jag gärna kommer med :D
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Om liten greppat tekniken med att äta från sked så tycker jag att du kan pröva att öka mängden rätt snabbt. Om liten slukar dem så är det ett tecken på att det behövs mer. Visserligen får ni i bra med ersättning men det behövs komplement med riktig mat för att kunna sova hela natten.
Öka mängden smakisar under några dagar och pröva sen att ge tills liten säger stopp själv på de målen som ni gör. Sen fyller man på med ersättning som " kaffe och kaka på maten" liksom. Introducera gärna katrinplommon också så har man något att ge så man inte blir så hård i lilla magen. :wink:

Välling som är märkt 6 mån går bra att ge. ( Den var för några år sen märkt 4 mån, men ändrades när WHO rekommenderade amning till 6 mån. Och ni ammar ju dessutom inte) Börja med att blanda vällingen med ersättningen. Tex25%välling i början. går det bra några dagar så öka till 50/50 osv. Välling är mums och brukar uppskattas av småfolk.

Kan också varmt rekomendera barnaboken av Anna Wahlgren.
I Sova hela natten står det hur man åtgärdar sömnproblem och den är ovärderlig. I barnaboken står allt annat man behöver för typ 16 år framåt. Det finns ett jättebra kapitel om hur man introducerar mat tex.
Sen kan jag också rekommendera JOhanna Westmans andra mosboken. Den är fullproppad med enkla recept på egen bebismat. Det blir gott, billigare och man blir måttare i lilla magen. ( slut på reklam :roll: :lol: )

Lycka till! :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Airam

Inlägg av Airam »

Trevligt med så fina svar! :) Jag köpte boken förra veckan så den lär dyka upp i posten redan idag eller till veckan så det ser jag fram emot. Jamen då ska jag prova ge lite mer smakisar till lilleman...för det är det jag inte riktigt hade förstått om man bara skulle ge en tsk ca. åt gången (hade jag hört) men jag fattade inte när man skulle öka på doserna men tack tack!

Här ska ätas och sovas som aldrig förr :D
N 180607.
Nat

Inlägg av Nat »

Du verkar ha fått bra hjälp här!
Kom tillbaka om du stöter på fler frågor när du fått böckerna!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
videunge

Inlägg av videunge »

ang tesked :roll: Jag gjorde så att jag ökade mängden på det han var van vid så att säga först. sen när jag introducerade ngt nytt så gav jag en liten mängd av det. Sen gav jag något bekant som det som han blev mätt på i samma mål och sen fyllde på med ersättning. Hoppas du hänger med. Sen ökar man mängden på det nya så har man en smak till efter några dagar.

lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Airam

Inlägg av Airam »

Nu är jag tillbaka igen efter några dagar. Har ökat mängderna med smakportionerna men han får dem efter ersättningen. Ska man börja med att ge dom och sen över till ersättningen?

Jag har en fråga gällande dagslurarna. Han sover alltid ute på dagarna men på rygg. ska man fortsätta så eller ska jag lägga över honom på mage när kuren väl drar igång?(på nätterna ska han absolut få sova på mage)om han sedan börjar med att sova på mage i vagnen och man efter någon mån lägger över honom i sittdelen, men på rygg, funkar det?

Sen en annan fråga. Nu vaknar ju ofta lilleman av sig själv på dagarna, ska man under kuren väcka honom när det är dags att vakna eller låta honom vakna till själv?om det är inom ramen av tiden...

nu har nätterna bara blivit värre och det tar lång tid att få honom att somna så jag längar efter att få börja kuren.

Tips på scheman för 5mån bebis som ni kan hänvisa till?

Tack för att ni finns här och besvarar alla frågor!
N 180607.
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Har ökat mängderna med smakportionerna men han får dem efter ersättningen. Ska man börja med att ge dom och sen över till ersättningen?
Ersättning > smakis eller smakis > ersättning eller varför inte ersättning > smakis > ersättning > amma? :D Kombinationerna kan göras i det oändliga och det spelar inte så himla stor roll. Märker du att sonen är extremt hungrig och hugger efter skeden och blir ledsen för att inte maten kommer tillräckligt fort, ja då är det en god idé att börja med att fylla magen med något som går lätt och snabbt som en flaska eller att amma och sen avsluta med smakis. Är barnet svårstartat och inte så himla hungrig kan du gott börja med smakis och avsluta med ersättning tills den lille inte längre är hungrig. Attityd av säkerhet och lugn även vid maten. du kan till och med överdriva säkerheten vid bordet genom att själv nästan ignorera barnet och läsa en bok samtidigt som du matar :D
Jag har en fråga gällande dagslurarna. Han sover alltid ute på dagarna men på rygg. ska man fortsätta så eller ska jag lägga över honom på mage när kuren väl drar igång?
Så långt det är möjligt är det en fördel att sova på mage då sömnen blir djupare och barnen somnar fortare på mage. Men... har man inget larm och en vagn som är byggd för att sova på rygg ja då är det bättre kanske att sova på rygg. Du får känna lite själv här om du vill ha barnet inne i spjälsängen alla lurar eller i vagn vissa etc. Att klämma ner ett barn på mage i en liten smal vagn som är byggd för ryggläge är exempelvis inte att rekommendera.
ska man under kuren väcka honom när det är dags att vakna eller låta honom vakna till själv?om det är inom ramen av tiden...
Du väcker när luren är slut. Ställ larm på mobilen på återkommande så att mobilen ringer varje dag morgon och alla lurar så missar du inte att ta upp vid rätt tillfälle.
Tips på scheman för 5mån bebis som ni kan hänvisa till?
I SHN-boken finns ett schema för en 4 1/2 månader har jag för mig (har inte boken framför mig just nu). gå igenom exemplen i boken och sammanfoga det med ett schema som passar er familj och era tider. Skriv sedan schemat här så kan vi kolla på det tillsammans. Lägg gärna till utevistelse, morgonensamlek och liknande till schemat..

Lycka till!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej. schema tips :D

Vill minnas mig att i boken för 4 mån har man 4 lurar på 45 min, det rekommenderar jag INTE för en 4,5 mån. Utan man har 3 lurar tycker jag.

Här kommer några av mina tankar.

Jag pratar i rytmer då kan man själv sen lägga den exakta tiden efter barnet. :wink:

3+4 mån 15,5 tim sömn/dygn
12+45+2+45 (12 tim natt, 45 fm lur, 2 tim middags lur och 45 min em lur) Mycket uppskattad rytm av de flesta.

5+6 mån 15 tim sömn/dyng
12+45+1,5+45 eller
12+45+2+20

Lycka till.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Airam

Inlägg av Airam »

Men tack igen för alla snabba svar!Gällande dagslurarna;kna man ha honom i spjälsängen alla gånger under kuren/uppföljningsveckan och sen lägga honom i vagnen eller vart det nu passar efter det?

tack för schematipsen! :D
N 180607.
Nat

Inlägg av Nat »

Man bestämmer var man vill att barnet skall sova vid varje lur innan kuren och sen sover barnet där kuren igenom och helst även efter. Märker man att man valt fel sovplats så ändrar man när uppföljningsveckan är över. Man kan välja sovplats utifrån det som passar familjen bäst. Långa pass tycker jag personligen är lättare att ha i spjälsäng framför fastspänd på rygg i vagn då barnet gärna vaknar halvtid annars och kan ha svårt att somna om.. men det är en smaksak..
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Gällande dagslurarna;kna man ha honom i spjälsängen alla gånger under kuren/uppföljningsveckan och sen lägga honom i vagnen eller vart det nu passar efter det?
Tänk också på utevistelsen! :D om liten får mycket frisk luft utomhus ändå kan inomhussömn vara ett alternativ, men annars tycker jag att du bör lägga minst en lur utomhus i vagn.

Men jag håller med Nat, långa lurar i sängen är att föredra och hellre ligga på rygg i vagnen än på mage om den inte är helt plan i botten. Kan inte föreställa mig att det skulla vara så skönt att ligga på mage i en vagn med lite sluttande ryggstöd. :shock: :roll:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Airam

Inlägg av Airam »

Ok. Jag tror inte att det är några problem för honom att ligga på mage i liggdelen men sittdelen är endast gjort för att ligga på rygg:(kanske man ska byta vagn helt enkelt.Nu ligger han ute alla sina lurar och det tycker både han och jag om. Men om han sover långa passet inne (efter lunch) hur blir det då om man är borta över dagen? Kan man då lägga honom i vagnen dessa ggr?

En annan fråga som jag har för mig har läst i någon annan tråd men inte hittar nu, ska man räkna tiden på luren från att man lägger ner honom eller från att han har somnat?

Har fått hem barnaboken nu som jag studerar för fullt!Den borde vara obligatorisk för alla nyblivna mammor, önskar att jag hade läst den under de mån jag var hemma innan oskar kom men nu har jag den och det är jag tacksam för!
N 180607.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ok. Jag tror inte att det är några problem för honom att ligga på mage i liggdelen men sittdelen är endast gjort för att ligga på rygg:(kanske man ska byta vagn helt enkelt.
Äldre vagnar kan ha stor, bred botten, men de nya ser nog tyvärr ut som du beskriver ovan!
Men om han sover långa passet inne (efter lunch) hur blir det då om man är borta över dagen? Kan man då lägga honom i vagnen dessa ggr?
Eller så är man hemma då och bokar in saker före eller efter lunchvilan. :wink: Måste du vara borta detta sovpass kanske du får räkna med att vilan inte funkar lika bra (om det nu är trångt i vagnen). Är du borta men på fast plats, rekomenderar jag att köpa en resesäng, mycket praktiskt!! Här används den varje vecka om vi besöker mormor eller farmor, bara att fälla upp och mycket plats så godingen får sova gott ändå.
En annan fråga som jag har för mig har läst i någon annan tråd men inte hittar nu, ska man räkna tiden på luren från att man lägger ner honom eller från att han har somnat?
Alla lurar ska ligga enligt schemat, man tar alltså inte tid från barnet somnar, utom vid 5 och 20 minuterslurarna. Man väcker barnet när tiden "är ute". Det man kan göra är att lägga till lite "insomningstid" lägg barnet 5-10 minuter innan luren så att du ger förutsättningar för barnet att sova hela luren. Om det sova hela tiden eller inte är upp till barnet, du ger förutsättningarna, tids nog sitter mat och sovtiderna i kroppen och då sovs det också den tid det ska. :D

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"