Ok. Jag tror inte att det är några problem för honom att ligga på mage i liggdelen men sittdelen är endast gjort för att ligga på rygg:(kanske man ska byta vagn helt enkelt.
Äldre vagnar kan ha stor, bred botten, men de nya ser nog tyvärr ut som du beskriver ovan!
Men om han sover långa passet inne (efter lunch) hur blir det då om man är borta över dagen? Kan man då lägga honom i vagnen dessa ggr?
Eller så är man hemma då och bokar in saker före eller efter lunchvilan.

Måste du vara borta detta sovpass kanske du får räkna med att vilan inte funkar lika bra (om det nu är trångt i vagnen). Är du borta men på fast plats, rekomenderar jag att köpa en resesäng, mycket praktiskt!! Här används den varje vecka om vi besöker mormor eller farmor, bara att fälla upp och mycket plats så godingen får sova gott ändå.
En annan fråga som jag har för mig har läst i någon annan tråd men inte hittar nu, ska man räkna tiden på luren från att man lägger ner honom eller från att han har somnat?
Alla lurar ska ligga enligt schemat, man tar alltså inte tid från barnet somnar, utom vid 5 och 20 minuterslurarna. Man väcker barnet när tiden "är ute". Det man kan göra är att lägga till lite "insomningstid" lägg barnet 5-10 minuter innan luren så att du ger förutsättningar för barnet att sova hela luren. Om det sova hela tiden eller inte är upp till barnet, du ger förutsättningarna, tids nog sitter mat och sovtiderna i kroppen och då sovs det också den tid det ska.
Jenny