Svårt att tolka hans skrik/gråt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lottanen

Svårt att tolka hans skrik/gråt

Inlägg av Lottanen »

Har precis lagt lillkillen. Hade i förväg bestämt att nu ska jag inte gå in till honom en enda gång i natt. Har redan varit där två gånger... Det är ju 4:e kurnatten.

Min son har världens separationsångest på dagarna, trots att jag sedan födseln försökt vänja honom vid olika människor och känna sig trygg hos andra. Är verkligen inte överbeskyddande (fast kanske mot vargarna på natten?!). Men sedan ca 3 veckor tillbaka har han blivit jätteledsen så fort jag går ur synhåll. Det är sen dess han har haft svårt att somna också (vaknat flera gånger per natt har han alltid gjort). Innan har han varit ganska lätt att få somna om, trots att han vaknat flera gånger/natt.

Jag vet att det just nu under hans 8-månaders ångest är superbra att börja kuren så att han äntligen ska få börja sova :!: , men det känns som att man inte direkt har oddsen med sig, för en nybörjare som jag.

Nu till det jag hade att säga egentligen. Så fort jag la ned honom i sängen efter go´nattskrattet så började han skrika igen. Buffade 1x4, la på täcket och ramsade på väg ut. Han skrek exakt lika mycket som första, andra och tredje kurnatten. Påminde 1x4 vid dörren utan svar. Tänkte fortfarande på att jag minsann inte ska in, så jag gick till köket och började diska i stället. Hörde hans skrik hela tiden, så jag gick till dörren och påminde. Nu vet jag ju att man inte ska slösa med verktygen heller så det fick bli 1x4. Ingen reaktion, skriket fortsatte. Påminde 1x4 igen med ännu-mera-världens-magkänsla, men fick ingen reaktion. Så jag gjorde det, jag gick in... :oops: . Så fort jag kom in blev han lugn (som vanligt). Snabb tillrättaläggning, 1x6 buffning, snabbt tryck över ryggen och ut med ramsan och då börjar skriket igen. Påminner 1x4 vid dörren, ingen reaktion. Påminner 1x4 igen och ingen reaktion. går då in (då han givetvis lugnar sig direkt), är lite småarg, lägger tillrätta, buffar 1x4, sätter på täcket samtidigt som jag påminner 1x4. Han är lugn tills jag tar bort händerna igen. Nu har jag bestämt mig för att ungen ska få skrika om han vill (jag vet, det är ju liksom inte meningen :cry: ). Går ut och bekräftar, eftersom han inte skriker utan gnyr lite grann. När jag satt min fot utanför dörren börjar han småsnyfta/klaga? (mammas hjärta brister), men jag går lugnt in till vardagsrummet och datorn och börjar skriva det här. Hörde honom snyfta/klaga? i ca 5 minuter innan han tystnade. Hela denna process tog 18 livslånga minuter. Pust. Men han somnade! Själv!!!

Varför är jag så himla blödig, det är liksom inte min stil? 8) Eftersom jag aldrig har hört vår lille krabat skrika/gråta speciellt mycket då jag snabbt har funnits på plats med tutte (förut) eller famnen (nu), så har jag lite svårt att avgöra vad han menar med sitt gråt/skrik.

Kan någon hjälpa mig med att förklara när man vet att man ska gå in för att köra beskedet? Det är ju 4:e natten, så det borde ju inte ske...

Tack på förhand. Sitter klistrad vid datorn för att skingra tankarna från sovrummet.

/Lotta
Bild
Kurning p?b?rjades 20 december -05.
K?pte Sova hela natten av Anna Wahlgren senh?sten -05, vilket var min f?rsta kontakt med henne.
juline

Inlägg av juline »

Fråga :?:
Sa du en bekräftelseramsa när han väl somnade?
Det är jätteviktigt att du är där och bekräftar "braaa gubben - du kan ju somna själv medan mamma/pappa är här utanför..."

När (OM) han sen vaknar ska du vara där snabbt (iallafall tills kuren börjar sitta) och ge honom besked om att "vi är här fortfarande - somna om igen du"...
Du ska kanske inte börja ramsa i samma sekund som du hör honom ta ett andetag för att fråga, men hör du att han ställer en fråga ska du ge ett svar!
Glöm sen inte att bekräfta igen!!
om du hör att beskedet tar direkt (det kommer det att göra!) så kan du avrunda med en bekräftelseramsa direkt efter.

Sitt sen kvar vid datorn 8) det hjälper verkligen!!!
Visst får man kraft av att veta att man inte är ensam!?

Lycka till! :D
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
Lottanen

Inlägg av Lottanen »

tack för ditt svar! känns så skönt att veta att man har nån som dunkar en i ryggen, trots att dte känns jobbigt.

det är det jag tycker är så jobbigt att veta, dvs när man ska bekräfta.

när jag hörde att han faktiskt började lugna ner sig själv - TROTS att jag hade gått ut ur rummet, då ville jag lixom inte "störa" honom igen med bekräftelsen. hade ju bekräftat på vägen ut (med endast pyttesmå protester som följd). borde jag ha bekräftat igen? måste det vara absolut jättetyst efter att man har bekräftat?

hur mycket får han låta efter en bekräftelse för att jag inte ska behöva bekräfta igen?

:? Lotta
Bild
K?pte Sova hela natten av Anna Wahlgren senh?sten -05, vilket var min f?rsta kontakt med henne.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter alldeles utmärkt! Se på resultatet - han somnade själv på 18 korta minuter. Som sagt - attityd och förållningssätt är avgörande :wink: :lol: .

:idea: När han protesterar kan du gott mala på med ramsan och hänga med i hans svängar. Ligg en tonart högre och följ hans kurva. Känn det som att du solfjädrar med trycket i ramsan - då blir det rätt!

:idea: Spring inte till dörren och ramsa = överkoncentration. Ramsa i dina händelsers centrum som INTE är barnet.

:idea: Sluta tänk på vilket nummer kurnatten har - det är INTE avgörande (som du märker :wink: ). Det som är avgörande är hur du förhåller dig och hur du använder verktygen! Du får det att hända!

:idea: Du kommer att lära dig nyanserna när du har tillit nog - till dig, honom och situationen - att låta honom reagera ut

8) Jag vet att jag är tjatig om förhållningssätt och attityd men jag vet också att det handlar mer om psykologi än om annat när man vill erbjuda sitt barn att sova skönt om natten!
Lottanen

tack

Inlägg av Lottanen »

tack, tack och åter tack för svaret!

jag vet att jag terrar forumet med alla mina frågor. är egentligen väldigt påläst och kan i teorin, men helt plötsligt när det väl kommer till kritan glömmer man det uppenbara.

tror att jag har snöat in mig för mycket på hur det ska gå till enligt "reglerna". jag vet ju att det handlar om attityd, attityd och återigen attityd! jag ska inte låta min lilla son vara mamma åt mig. jag ska ju vara hans mamma och se till att han har det bäst!

nä, nu ska det bara bli ändring! så bra att veta att nån lyssnar!

:) Lotta
Bild
juline

Inlägg av juline »

Jag tycker att du ska bombardera på!

Annas bok och alla råd är ju grunden för alltihop men sen är vi alla olika människor som reagerar olika och då måste det finnas flexibilitet även om grunden inte får ruckas... hrm? :roll:

Sen behöver vi alla, som du skrev, en dunk i ryggen! :D

Din stora belöning kommer snart! när din son sover "som ett barn" hela nätterna och är en liten solstråle på dagarna :heart:
men NÄR det kommer är även det individuellt!!
Precis som MammutMaria skrev - för dagbok men stirra dig inte blind på vilken kurdag du är inne på...
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du fixar ju detta så himla bra och jag tycker att det är så synd att du inte ser det! Om du istället hade valt att se allt BRA du gör och åstadkommer så hade självförtroendet varit på TOPP nu! Och verktygshanteringen likaså! Så - vilket väljer du :wink: :P ?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"