Tjat tjat...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Tjat tjat...

Inlägg av Bluna »

Nu har jag läst och läst om 4-åringar och jag känner så igen mig! Man tror att trotsen är förbi och så kommer en hel del andra utbrott från ingenstans. Och mest av allt, man tror det är barnet som förändrats så mycket, och så är det en själv! :shock: Så. Jag erkänner. Jag har blivit en tjatmamma, en "prata sönder" och en "köra över"-mamma. Åtminstone känns det så. :( Och där vill jag ju inte hamna alls, så några tips mottages tacksamt. Elsa blir 4 år om några veckor och är en solstråle som kan vara riktigt bra hjälpreda och är underbar i sina funderingar om livet. Innan lillasyster kom var det en känsla jag hade att det var "hon och jag" och att vi tillsammans skulle ta hand om bebisen och livet skulle tuffa på som vanligt. Hon hjälper till, tycker om sin syster och jag försöker att inte vara i "två världar" utan sammansvetsa allt till en värld där vi är tillsammans. Det är dock här jag tror jag själv har förändrats. Jag har ju inte samma tid att vänta in osv. Följande situationer har vi:

Morgonen. När vi ska gå till förskolan så börjar jag tidigt tala om vad hon ska göra. Men allt tar en evighet. Att klä på sig (hon väljer kläder själv), att äta klart osv. Så det blir ändå stressigt på slutet. Och här börjar mitt tjat om att det blir så mycket enklare om man gör saker direkt för då slipper man stressa sen bla bla. Måste hålla tyst här. :evil: Tips på hur man kan få det hela att gå liiite snabbare? Ibland leker vi något eller sjunger något osv medan vi gör oss klara och det funkar ibland.

Prat. Hon pratar i all evighet, och det är ju jättekul. Men just när man tex ska göra något och hon ska förklara vad hon vill och jag tror att hon pratat klart och svarar så blir hon skitarg och skriker "NU PRATADE JAAAAG". Om hon då ska förklara om så pratar hon och pratar och pratar så jag kan liksom inte få in ett svar knappt. :shock: Liknande situation kan ske om jag säger att "Nu ska vi borsta tänderna och sen ska vi klä på oss", under den meningen börjar hon sjunga eller prata eller säger "Mamma! Vet du..." Så jag har ingen aning om hon hör dessa förberedande meningar jag gör för att allt ska gå lite smidigare. Kanske har jag pratat sönder henne och därför så orkar hon inte lyssna riktigt? :(

Kan själv. Jo det kan hon ju. Bara det att det blir ju aldrig gjort. Som att gå in och duscha. Jag säger i god tid att hon kan börja klä av sig så kommer jag och hjälper henne i duschen. Jag som lägger lillasyster eller matar eller vad jag nu gör, får till slut hämta henne. Eller jag går till henne för att hämta henne och då skriker hon "JAAAG KAN SJÄÄÄÄÄLV!!!" Och så står hon ändå still och skriker att jag ska gå därifrån. Om jag går så går hon i sniiiigelfart till badrummet, eller hittar på annat på ditvägen. Det känns så tråkigt, som att jag kör över henne. För ibland måste vi fixa det vi ska innan hela kvällen har gått och då gör jag det bara. Hon blir förstås skitarg och ledsen och jag känner mig irriterad och dum som kör över henne också. :|

Utevistelse. På måndagar är hon ledig och vi myser hemma tillsammans. Jag försöker att få till vaken utevistelse för lillasyster och det är lite knappt om tid innan hon ska sova (som hon gör bäst inne i sängen). Jag säger till i god till att Elsa kan börja klä på sig för att vi snart ska gå ut. Här har vi gjort på lite olika sätt. Ibland har jag hjälpt henne och då kan hon ju bli lite sur för hon kan själv. Ibland säger jag att lillasyster och jag redan är klara så vi väntar på dig utanför på uteplatsen. När vi sen går ut så tar det ändå ibland en evighet innan hon är klar, man få titta in och fråga om hon är färdig. Ibland går det fortare. Det hela leder till att hon inte hinner vara ute så länge och när vi ska gå in så vill hon ju inte det såklart. Jag har sagt flera gånger "Nästa gång kan du klä dig snabbare så kan vi vara ute längre", men har nu förstått att jag troligen bara tjatar här med eftersom hon nog är för liten för att förstå det. :roll:

Läggdags, tandborstning. Segt innan man kommer in till badrummet och ibland går det bra, vi letar tandtroll. Men som ikväll så var hon bara sur och ville ingenting, lägger sig ner och tittar bort, biter i tandborsten. Skriker, så jag bara gör det tillslut med en skrikande tjej som blir ledsen förstås. Känns inte alls bra. :( Någon gång har jag lagt tandborsten där och sagt att hon kan borsta själv först så kan jag gå efter och titta om alla troll är borta och det funkade bra en gång, en annan gång hittade hon något annat intressant att fixa med istället.

I det stora hela känner jag nog att det ligger hos mig det mesta, hur jag bemöter henne. Mitt tålamod är ju inte så jättebra just nu. Jag vill hitta tillbaka till den där känslan att det är hon och jag, tillsammans fixar vi det mesta. :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Susanne*

Re: Tjat tjat...

Inlägg av Susanne* »

Hej du :D
Och ja du....har själv en 4-årinng här.

Har du läst på favoriter om 4-åring, klädbekymmer och tom beteendefostran? Bra tankar att ta med sig.

Jag tror ofta att ett problem är att vi inte släpper lite och faktiskt ser den kompetenta 4-åring. Att vi liksom gärna vill fortsätta fixa och dona och därmed styra. Det är ju ibland enklare... Samtidigt är det en liten människa som fortfarande inte riktigt förstår och vet, men tycker att de förstår och vet det mesta. Och hur frustrerad blir man inte då.

Så tydliga rutiner som möjligt tycker jag hjälper. Sedan kan man rucka på dem ibland men just att utgå ifrån. Här äts frukost samma tider varje vardag. TV stängs av innan frukost och sedan gäller påklädning. Jag tycker inte barnen gör sig helt klara förrän de ser att vi är helt klara. Blir liksom en rundgång. Så jag brukar göra allt klart och sedan stå i hallen. Ibland säger jag att jag väntar utanför och påklädning sker ofta i sista minten i hallen. Hotar aldrig med att åka utan men kan börja bära ut och fixa och dona etc.

Samma för övrigt som ska göras men med så mycket humor som det går, förtroende, minimerande av tjat och att "välja sina krig". Ge uppdrag, förstå frustration och att det för dem känns som misslyckade, paktande etc.

Upplever också att de behöver sättas igång. Typ handgripligen gå med och börja förbereda för duschande, städande rum etc. De förstår vad som ska göras men det är fortfarande ganska abstrakt och därmed händer inget. Lite hjälp på vägen kan behövas och sedan lämnas över till dem själva.

Ojdå, och lite bollande tillbaka av frågan. Låta dem lösa själv. Men stöd.

Lite tankar. Kom gärna tillbaka så funderar vi vidare tillsammans.

Kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:heart: Tack Susanne*! :D

Ja jag har läst de trådar du skrev om. Hittade mycket nyttigt och har börjat ändra mitt eget beteende mer nu. Tror jag har behandlat henne lite som ett trotsbarn och hon är ju lite äldre nu. Hennes skrikande tex måste vi få bukt med. Hon hade ett skrikutbrott där jag sa till henne att "såhär kan vi inte ha det, du skriker inte på mig och jag skriker inte på dig". Hon fortsatte. Jag förvisade och när hon som vanligt var påväg ut på en gång så stod jag som vägg för dörren. Hon blev förvånad och arg! :shock: Jag har inte agerat mur förut utan istället lyft tillbaka om hon inte varit klar med sitt skrik. Nu stod jag där och hon skrek där inne att hon ville komma uuuuut! Jag svarade att hon fick komma när hon slutar skrika. Det var över fort och jag tyckte lättnaden kom efter det.

Jag har också stramat upp lite när hon inte får något utan säger nej och förklarar så enkelt som möjligt utan utsvävningar. Då blir det mer "ok mamma" och så har vi glömt det. 8)

"Ojdå" har jag jobbat med. :D Så enkelt det kan vara! Vi kom hem från förskolan och hon började med gnällrösten "Åh jag blir JÄTTEvarm i mina klääääder!!" Och jag svarade bara "Ojdå, vad ska du göra åt det?" Tyst. "Ta av mig". "Ja det var ju ett bra förslag". =D>

Jag tycker vi har bra rutiner. Vi går upp, vi fixar frukost, vi äter, jag blir klar, hon äter låååångsamt. Jag säger att jag gör mig klar medan hon äter och så gör jag det. Medan jag får säga glatt "Elsa, kom igen, ät lite nu." Då åker några till tuggor in. Hon kan sitta i ca 45 min eller mer. Borde jag sätta klockan och säga att efter en halvtimme dukar jag bort?

En fundering till. Är det ok att "bara göra" tandborstning, duschning osv eller kör jag över för mycket då? Om vi kör fast och varken humor eller mutor eller annat hjälper, då måste det ju bara göras. Jag brukar säga att antingen samarbetar vi eller så bara gör jag. :roll:

Kram Bea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tycker du är så underbart insiktsfull =D> Några små enkla tips föll mig bara i tanken, möjligen till inspiration!
Bluna skrev:När vi ska gå till förskolan så börjar jag tidigt tala om vad hon ska göra. --- Och här börjar mitt tjat om att det blir så mycket enklare om man gör saker direkt för då slipper man stressa sen bla bla. Måste hålla tyst här. :evil: :
Precis :wink: :lol: Tig, min mun :shock: Tänk som små barn: HÄR och NU. Förbered detta här och nu - gå till förskolan - själv, innan, men inte genom munnen. Sedan när det verkligen är dags att gå är allt klart. "NU ska vi gå till förskolan! Var är dina kläder? Var är mina kläder? Vad ska du ha med dig? Vad ska jag ha med mig?" Du tänker högt - å bådas era vägnar - medan allting som av en händelse ligger där färdigt, inom syn- och räckhåll, i beredskap. Du har diskret tagit ledningen, innan, men NU är allting HÄR och NU. Utan både förut och sedan.

Det är en sorts paktande. Kan också kallas samarbete!
Bluna skrev:Prat. Hon pratar i all evighet, och det är ju jättekul. Men just när man t ex ska göra något och hon ska förklara vad hon vill och jag tror att hon pratat klart och svarar så blir hon skitarg och skriker "NU PRATADE JAAAAG". Om hon då ska förklara om så pratar hon och pratar och pratar så jag kan liksom inte få in ett svar knappt. :shock: :
Fyraåringar är vääldigt bra på att prata. Och du vet ju svaret, eller hur? "JAHA-A-A :!:" I övrigt: tig, min mun :shock: Fortsätt med det du höll på med. Allt måste inte och ska inte förklaras, kommenteras, styras och ställas med och påminnas om och återföras till ordningen med :roll: GÖR, bara. Medan du lyssnar kolossaaaalt intresserat. Och tränar dig på att INTE falla för frestelsen att invända, kommentera, lägga tillrätta, dra saker vidare... Det jobbet är hennes, om man säger :P

Klädde på "min" lilla fyraåring häromsistens. Blablabla (hon). Jag: "Jahaa. Var är foten?" Fick foten, så jag kunde sätta på strumpa. Hon höll mig tankspritt på armen för att hålla balansen.Blablablablabla (hon). Jag: "Andra lilla foten?" Fick andra foten. Blablablablabla. "Jahaaaa. Och var är foten?" (Igen, för skon. Det tar vi - barnet - inget extra för. Vi kan överlämna foten trehundra gånger i rad om vi bara får prata och prata och prata... och bli, hm, förstådda :roll: )

Kör jag då över barnet eller omyndigförklarar henne, för visst kan hon sätta på både skor och strumpor själv? Ja, det gör jag kanske... men vi måste ju faktiskt komma ut om inte i går så gärna idag :wink: :lol:
Bluna skrev:"Nu ska vi borsta tänderna och sen ska vi klä på oss", under den meningen börjar hon sjunga eller prata eller säger "Mamma! Vet du..." Så jag har ingen aning om hon hör dessa förberedande meningar jag gör för att allt ska gå lite smidigare. Kanske har jag pratat sönder henne och därför så orkar hon inte lyssna riktigt? :( :
Redan ett "och sedan..." är att utmana ödet. HÄR och NU, alltså :lol: Servera ett NUUUU i taget, och gärna som en underbar världshändelse. Och man kan spela teater någon gång. "NUUUU ska jag borsta tänderna, nu ska jag ha ihjäl alla tandtrollen, ÅÅÅÅ vad det ska bli ROLIGT!" Och så hittar jag inte min tandborste. Eller vet inte hur man får på tandkrämen. Eller har glömt överlag hur man gör och bryter samman, på (nästan) riktigt. "Jag KAAAAAN inte... dumma mig... Det GÅÅÅR inte... Jag VEEET inte... Jag KAN INTE, buhuuuu!"

Den fyraåring finns inte som inte då omedelbart räddar världen. Eller åtminstone mamma.

Läs gärna "Hjälp! Ada vill inte klä på sig" i Barnaboken (efter trotskapitlet) :mrgreen:
Bluna skrev:Jag vill hitta tillbaka till den där känslan att det är hon och jag, tillsammans fixar vi det mesta. :heart:
Där satt den :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Å tack Anna för fint svar! :heart:

Jag har haft en morgon som varit en av de värsta. Det gick riktigt bra ett tag tycker jag, och så kom det här. :cry: Lilla Ellen ska lära sig sova hela natten och vaknade i ottan klockan 06 (morgon 07.15) så det jag hade i tankarna var att hon var så fruktansvärt trött och att vi måste skynda oss så hon skulle kunna få komma hem fort och sova sin första lur i god tid. Just det, skynda oss. :evil: Och där vet ju alla att det tar fullkomligt stopp. :shock: Gjorde ett litet försök att rädda lite av morgonfriden genom att vi spottade ut Elsas gnällröst och min tjatröst i trappuppgången innan vi gick iväg. :roll: 8)

Här och nu ja. Det är här och nu som gäller framöver. Min mun ska jag tygla allt jag kan. Mamma har kanske också en babbelmun? #-o :mrgreen:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och så vände vi den här dagen till något bra! :mrgreen:

När vi skulle duscha så hjälpte jag henne av med kläder och "jaha-ade" medan hon pratade. 8) Sen skulle jag torka henne efter duschen och hon hade som vanligt gnällrösten "Jag fryyyyyyser!!!" Så jag tog kammen som jag "trodde" var handduken och la på henne. Det var väldigt roligt tyckte hon. Och så kunde jag ju inte alls komma ihåg hur handduken såg ut så det hjälpte hon mig med. O:)

När vi skulle borsta tänder så hittade jag inte tandborsten, ja det var hemskt vad glömsk jag var idag. Så vi tog kammen igen och det var ju jättekul tyckte hon och spelade med. Ja vad gör man :roll: . Tar på tandkräm på kammen och borstar. :D Sen provade vi tandborsten också, som ju var en kam för tillfället.

Vi lekte affär som kvällsbus. Elsa skulle handla och jag stod bakom disken med min prao-elev som var Ellen. Bara det att prao-eleven inte riktigt visste hur man rörde sig i affärer och hela tiden hade ner sakerna på golvet. Jag försökte tala förstånd med eleven och Elsa skrattade så hon låg dubbelvikt på golvet. Det tyckte Ellen var riktigt roligt hon också så hon skrattade sitt längsta skratt hittills! Det fullkomligt bubblade barnskratt i rummet och det finns väl inget som är så underbart härligt?! :heart:

Tack Anna för att du vänder tankarna åt rätt håll. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Bluna,

jättebra tråd!
Vi lekte affär som kvällsbus. Elsa skulle handla och jag stod bakom disken med min prao-elev som var Ellen. Bara det att prao-eleven inte riktigt visste hur man rörde sig i affärer och hela tiden hade ner sakerna på golvet. Jag försökte tala förstånd med eleven och Elsa skrattade så hon låg dubbelvikt på golvet. Det tyckte Ellen var riktigt roligt hon också så hon skrattade sitt längsta skratt hittills! Det fullkomligt bubblade barnskratt i rummet och det finns väl inget som är så underbart härligt?!
Det är var bland det gulligaste jag läst - kan riktigt se och känna lyckan hos er alla tre! Kan vi inte lägga denna på någon favorit som tips för skratt-till-gonatt? :wink:

Kram!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det skall finnas en tråd på tips för "skratt till gonatt". Om någon orkar hitta den, klistra in det där så kan jag lägga tråden i "klistrade trådar".

:D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Anna09 skrev:Hej Bluna,

jättebra tråd!
Vi lekte affär som kvällsbus. Elsa skulle handla och jag stod bakom disken med min prao-elev som var Ellen. Bara det att prao-eleven inte riktigt visste hur man rörde sig i affärer och hela tiden hade ner sakerna på golvet. Jag försökte tala förstånd med eleven och Elsa skrattade så hon låg dubbelvikt på golvet. Det tyckte Ellen var riktigt roligt hon också så hon skrattade sitt längsta skratt hittills! Det fullkomligt bubblade barnskratt i rummet och det finns väl inget som är så underbart härligt?!
Det är var bland det gulligaste jag läst - kan riktigt se och känna lyckan hos er alla tre! Kan vi inte lägga denna på någon favorit som tips för skratt-till-gonatt? :wink:

Kram!
:-D :heart: :thumbsup:
aso

Inlägg av aso »

Spännande mysig och varm tråd, tack för härlig läsning :D !
Och grattis till den finfina utvecklingen Bluna :heart: , det där med att ni lekte affär var ju bara SÅ SÖTT...

aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:heart: Tack aso! :D
Alma

Inlägg av Alma »

Bra att läsa detta, TACK alla! Ett som jag gör galet ofta är att ta för många steg i taget, glömma att göra uppdrag roliga och göra mig själv irriterad - på både mig själv och sonen!

Här är kalsonger, långkalsonger och byxor. Ta på dem så går vi ut och har kul!
Sonen hör inte eller kommer ihåg byxor och tar på sig dessa.
OK, av med byxor och sätt på kalsonger först, sedan de andra sakerna.
Jättejobbigt behöva göra om.
Mamma irriterad med stigande stress.

Fy vilken ond cirkel. Imorgon ska jag bli bättre arbetsledare!

Vad ska du ta på först? Kalsonger eller galonisar?
Och sedan? Var är långkalsongerna - här i mösslådan?
Osv.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"