Somna in

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Knyttet11

Somna in

Inlägg av Knyttet11 »

Hej! För nio veckor sedan fick min tioåring en lillebror. En efterlängtad liten ängel, som redan är mycket social och snabbt säger ifrån med ett speciellt rop när han blir uttråkad :) Min tioåring skötte jag enligt standardmodellen och hade en bebis som sov 12 timmar efter 2,5 månad och vars dagar var exakt likadana, alltså med sömn och vakenhet, fram till ja, fram tills för någon vecka sedan ;)
Nykomlingen har dock haft det lite värre. Kanske beroende på mjölkstockning och att mitt schema idag är mer fullstoppat än vad det var för tio år sedan. Det händer var å varannan dag saker som faktiskt hindrar att jag får till den där trygga stabiliteten/ rutinen. Och kanske beroende på att jag nu även har en pappa med i bilden, vars tankar och ideer jag gärna vill tillmötesgå de oxå ... Inte alltid helt enkelt att vara själv, men inte heller alltid så enkelt att vara två. Men vi försöker! Nu till min första frågor här på forumet: Knyttet vaknar vid sju, är vaken 1,5 timma (med ungefär 15 minuters ensamlek och därefter ett härligt "godmorgnande". På det sover han en knapp timma (med små uppvaknanden emellanåt). Därefter orkar han vara vaken kanske en timma och en kvart. Och sedan sover han en timma i vagnen utomhus. Därefter 2 timmar vaken... Och sedan är det kört - trots ihärdiga vagnanden sover han inte mer än 20 kanske 25 minuter, är vaken igen en timme osv tills klockan blir åtta... Han är ju trött i perioder, men hyfsat med ändå - alert och social. Tappra unge!!! Men han har ju helt klart sömnbrist. Har försökt med mer mat, men han somnar vid bröstet. Har försökt förlänga sovtiderna, men han vaknar... (Hur länge ska han behöva gråta i vagnen?) hur ska jag göra för att få ökad sovtid och därmed en kille som är ännu mer vaken? En fråga till, har jag, innan jag ska ge mig för den här gången: Hur ska jag göra vid insomnandet på kvällen? Pappan tycker att vi ska köra 5 minuters metoden, alltså skrikmetoden. Känns inte bra ... Hmmm... Mycket på en gång. Blir fantastiskt glad för svar och hjälp!!!
Kram
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Somna in

Inlägg av Sarisparis »

:D Hej Knyttet11 och varmt välkommen! :heart:

Grattis till lillebror. :heart:

Det är en klassiker med fina förmiddagar och sen strulig eftermiddag/kväll, ofta är det en kombination av övertrötthet och hunger. Nu när lille grabben är sâ stor som nio veckor sâ är smekmânaden definitivt över sâ jag tycker att ni ska satsa stort pâ standardmodellen, och främst Massor Med Mat inom vakentiden. Sträva sâ mycket som gâr mot tvâ timmars vaken (men pressa inte för hârt). Vâr lillebror höll igâng i en timme och tjugo minuter EXAKT fram till tre mânader, dâ orkade han helt plötsligt vara vaken i tvâ timmar eller mer. :wink:

Har pappan läst nâgot i Barnaboken? Det underlättar ju helt klart om ni bâda är pâlästa och överens. Han kanske kan börja med kompendiet här inne pâ forumet? SM-kompendiet

Sen nâgra praktiska frâgor?

:?: Sover unge herrn pâ mage? Det är det allra bästa (i kombination med mycket mat :wink: ) mot korta sovpass och skarvarande.
:?: Har ni larm? Det rekommenderas oavsett sovställning och har mycket god inverkan även pâ föräldrarnas sömn dâ man verkligen kan koppla av och sova själv när bebis sover. :thumbsup:
:?: Vad har ni för verktyg? Har ni kollat in filmklippet där Anna visar hur man vagnar? Filmklipp
Knyttet11 skrev:Pappan tycker att vi ska köra 5 minuters metoden, alltså skrikmetoden. Känns inte bra
Nej, det förstâr jag att det inte känns bra. Även om man inte är en pyttebebis längre sâ är man inte sâ stor att nâgon metod eller kur är aktuellt vid nio veckor. Bestäm er för ert verktyg (vagnande?) och se till att skapa en dialog med det. Kanske detta kan inspirera?
TorpSara skrev:Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Läs ocksâ pâ om Attityden som är en nog sâ viktig ingrediens som maten i lillens sov. Här är lite blandat:

Krönika Säkerhet är trygghet

Krönika Safarin

När SM-barnet skriker vid sovdags
Knyttet11 skrev:hur ska jag göra för att få ökad sovtid och därmed en kille som är ännu mer vaken?
Mer Mat. Man fâr truga sâ mycket som gâr under vakentiden, men utan mätt mage kan man inte sova nâgra tvâ timmar. Om du tror att det är tröttheten som gör att han inte orkar äta sâ kan du ta genvägen att gâ ut och gâ med vagnen pâ lângpromenad under sovpasset sâ att han verkligen sover sina tvâ timmar. Dâ ökar du chanserna till god aptit vilket i sin tur leder till ökade chanserna till ett bra sovpass sen.

Om det blir riktigt struligt i sista vakenpasset sâ kan du ju ocksâ ta till femminutaren, lât honom sova fem minuter EXAKT nânstans i händelsernas centrum. De gânger jag använt femminutaren har jag helt enkelt lâtit bebisen somna i min famn, fem minuters mys och sen vidare i programmet med en gladare version av barnet. :D

:heart:
Knyttet11

Re: Somna in

Inlägg av Knyttet11 »

Tack för ditt utförliga svar!! Underbart med så fint gensvar - och stöd! :) Jag fick ju svar på alla mina frågor :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"