Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
aso

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av aso »

videunge skrev:Två glada barn har skvätt och stojat så mamma är aldeldes trött, MEN det här blir det repris på vill jag lova. Grundregeln är väl helt enkelt att det inte behöver vara så krångligt. MEn om man i vanliga fall sköter 18 kor och 14 bebisar så är det veäl ingen sport att gå med två fina barn till simhallen...rena semestern ju
Vilken feel-good läsning =D> =D> =D> =D> !
Minst sagt inspirerande :heart: !

:D aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

tack aso :heart:

Jag kopierar sarisparis svar från annan tråd.
Jag funderar vidare pâ detta med sovställen... :roll: :D Jag tror att de barn som har en sömnskuld tacksamt somnar sâ fort de fâr tillfälle, och att dâ vaggningen som blir när man har dem i sele/sjal eller bilens regelbunda ljud blir en hjälp till ro och sömn. Jag ska inte dra 'alla andra' över en kam, men jag tycker mig ana att mânga av mina bekantas barn inte sover riktigt sâ mycket som de skulle behöva (och dessutom pâ rygg) sâ dâ blir ju bilen/selen/sjalen ett "säkert kort".
Min teori är att ett barn som vanligtvis fâr sova sâ mycket som behövs bara blir irriterad när man 'sitter fast'. Är det dags att sova sâ kanske man somnar i bilen ändâ efter lite protester, men är det vakentid sâ kan det krävas mutor. I sele/sjal fâr man ju vara med, sâ dâ blir det inte lika mycket ren protest, men hos oss tar det längre och längre tid att somna i selen för lille Nils.
det förklarar en sak som jag funderat på nämligen varför lillebror inte lika gärna vill somna i bilen eller selen. Storasster somnade lättast där ( innan hon var kurad) TACK för förklaringen! :lol: Precis så tror jag att det är!

Här har vi haft besök av mormor och morfar. Det blev överaskningsutflykt till skogen. grillspett grillades över elden och det finns precis hur mycket svamp som helst. så när vi kom hem blev det svampmacka. Storasyster har blivit en riktig liten svampleterska och visade stolt upp vad hon hittat för morfar som inte lärt sig hitta dem än. Olof kröp runt och käkade gräs och kollade på pinnar. Speciellt en var god för de hade han länge. sen fick han sitta i sjalen när vi gick. Härligt trötta var dom när vi kom hem. Olof slocknade vid vällingen, men storasyster fick detta speciella tillfälle sitta uppe och ta en kvällsfika med mormor och morfar. Det klarar hon ju som sover i vanliga fall. Mycket stolt tjej vill jag lova.
Olof försöker sig på att gå. Han bara SKA, fast det inte alltid vill sig. Jag är riktigt imponerad över ihärdigheten dock. Han lyckas ibland med storasysters dockvagn och då bara lyser det om ungen.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

videunge skrev:Precis så tror jag att det är!
Dâ är jag inte helt ute och cyklar alltsâ, tack för feedback! :D Jag tror att när sömnen verkligen blivit barnets egen, alltsâ att barnet är helt tryggt och verkligen VILL sova och tycker att det är SKÖNT att sova, dâ är det bara lagomt med plats och riktig rörelsefrihet som behövs. Och det är ju svârt att fâ till när man sitter i bil eller i sele/sjal. :wink:

Mysigt med besök av mormor och morfar. :heart: :D

:heart:
aso

Inlägg av aso »

videunge skrev:...det förklarar en sak som jag funderat på nämligen varför lillebror inte lika gärna vill somna i bilen eller selen.
Ja visst har Sarisparis rätt! Vår lille vill varken åka bil eller sitta i vagn :shock: det går med lite mutor 8) men är ingen favorit...
Varför ska man sitta fastspänd nere i vagnen när man kan krypa i gräset eller sitta framåtvänd i bärselen med hela världen framför sig och man som bonus kan stanna till och känna på träd, en lyktstolpe eller vad man nu råkar passera :D :? .
videunge skrev:Olof försöker sig på att gå. Han bara SKA, fast det inte alltid vill sig. Jag är riktigt imponerad över ihärdigheten dock. Han lyckas ibland med storasysters dockvagn och då bara lyser det om ungen.
:D :lol: =D>

aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Här har dunderförkylningen slagit till. Man vet när liten är sjuk när han hänger sig i famnen och bara tittar på en i stället för att vilja krypa iväg. Matvägrar så jag försöker lirka i vätska ialla fall. 39 graders feber stackars liten. Fast sover gör han ialla fall som tur är. ( eller skicklighet :roll: )

Det har blivit en del sjalåkande idag. Fick gå en promenad med storasyster som bara är normalt förkyld och tittade på bilar som körde på gatan ( mycket spännande) grannens självgående gräsklippare ( ännu mer spännande), diverse träd som alla måste presentera sig för storasyster. PLockat blommor :shock: och kastat pinnar. Totalt kom vi ungefär 300m på en halvtimme, men det var skönt! :lol:

När vi skulle laga mat fick olof sitta på diskbänken och fick en halv mycket mogen tomat. Det bara lyste om ungen. nu har vi krossad tomat på unge och diskbänk och i barnets mage. fast det var den mindre mängden.... :lol:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur mâr lille Olof? Har förkylningen lugnat ner sig? Sâ skönt för alla, och alldeles särskilt för honom, att han fâr sova, det brukar vara det bästa när man är en liten sjukling.

:heart:
videunge

Inlägg av videunge »

tackar som frågar. Faktum är att ungen fortfarande är dunderförkyld, men han har inte feber längre och äter nästan som han skall igen. Fast han fick i sig ngt dumt igår för han spydde ner hela mig och sig själv och idag ser han ut som jag vet inte vad i ansiktet, fast han är rätt go och glad ändå.

vi har roat oss med att åka till "våran" bonde och hämta potatis och annat gott. Absoluta höjdpunkten enl båda barnen är att åka kana ner i jordkällaren. De har som en träkana som leder ett par meter ner i jorden som de kör ner backar med mprrrötter på. Den kan man minsan använda som rutschkana också. :lol: Som tur var är det en trappa brevid så jag kunde gå med Olof och hålla lite i honom. Och sen kravla runt bland en håg morrötter, ja ni kan väl tänka er lyckan. :wink: själv håller jag på och syr en större regnoverall till liten. Han växer som ogräs och overlall är onekligen smidigt när man skall ot och krypa i lera :lol: :roll:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på er!

LIllebror växer så det knakar och går numera runt möbler :shock: Vilket fick bvc att börja titta i papprerna för att se att det verkligen var 8 mån kontroll som vi var på :lol: Han flörtade vilt och lekte tittut med henne. Hon var klart imponerad.

Sen har vi äntligen fått tag på världens bästa allergidr. äntligen är det ngn som verkar ha stenkoll och det är helt underbart skönt. Nu har vi också fått medicin att ha hemma när det krisar vilket känns jättebra.

Lillebror hade ett skov i helgen och då blev det tvärkris vid läggning. Han svor åt hela världen tror jag. Sen när storasyster lagt sig så var det lugnt en stund men sen blev han ledsen. jag var på väg att börja ramsa men maken hyssjade på mig. Då hör ja g en liten röst " god natt god natt och soooov så gott" och lillebror suckar och blir tyst :heart: Så där har vi en med rätt attityd. 8) :heart:

<idag var alla trötta och vi skulle laga middag. Det slutade med att storan fick skala morot sittandes på diskbänken med fötterna i vasken där det var vatten och lillebror fick sitta i vasken och bada och pyssla med morotsskal. Fick en serie underbara bilder och det blev en god middag.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tetz

Inlägg av Tetz »

videunge skrev:Sen har vi äntligen fått tag på världens bästa allergidr. äntligen är det ngn som verkar ha stenkoll och det är helt underbart skönt. Nu har vi också fått medicin att ha hemma när det krisar vilket känns jättebra.
Åh vad skönt! [-o<
videunge skrev:Lillebror hade ett skov i helgen och då blev det tvärkris vid läggning. Han svor åt hela världen tror jag. Sen när storasyster lagt sig så var det lugnt en stund men sen blev han ledsen. jag var på väg att börja ramsa men maken hyssjade på mig. Då hör ja g en liten röst " god natt god natt och soooov så gott" och lillebror suckar och blir tyst :heart: Så där har vi en med rätt attityd. 8) :heart:
Ljuvligt... Vilken sötnos :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
emu

Inlägg av emu »

Har nu sträckläst hela tråden, väldigt inspirerande! Blir lite avis på att ni har en egen bonde också...

Bra teamwork i diskhon! :D
Nelly f. 28 maj 2011
videunge

Inlägg av videunge »

MEn tack Emu :heart: och Tetz :heart:

Faktum är att du inspirerade mig att läsa min egen tråd rätt igenom :roll: Då inser man hur mycket som händer och att det minst sagt kan vara lite gingligt ibland. Men det går ju nu rätt bra. Har tom klarat mig en vecka utan make. Fick höra från omgivningen att jag typ skulle dö. Det gjorde jag inte 8)
Dessutom var jag inte själv. hade ju två underbara ungar hemma. :!:

Vi passade på att åka till tippen med lite av bråten i källaren. Nä liten sov fm så pressade jag och storasyster in så mycket som det bara gick i bilen och sen åkte vi direkt när lillebror vaknade. Vi var då en syn på tippen... :lol: Lillebror i sjalen och storasyster hjälpte glatt till och bar och slängde saker på rätt ställen. Roligast är att slänga kartonger. Då hivar jag upp ungarna på avsatsen ni vet vid hålet. och lägger upp påsen med mjölkkartonerna. sen puttar de ner kartongerna i containern. :D Olof var ansvarig för en pinne som han troget bar en lång stund. :D
MEn vi var nog lite udda bland alla karlar, fast Storan fick beröm för hur duktig hon var minsan! Sen åkte vi hem och åt en välförtjänt lunch.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Idag är en mysig dag. Fast natten var så där. Olof vaknade till när jag skulle kissa storan och blev tvärarg, mest för att han var trött och får tänder och tyckte gå ut så jag får SOVA! :evil: Mamma fick träna magstödet på den ramsan för att höras över mistluren. Men då tänkte jag på SusanD s fina kommenter "är det något jag kan så är det att ramsa omkull en liten unge" och när jag tänker så så blir det liskom självklart :lol: och det funkar....

Vädret har varit helt underbart så idag blev det premiärtur att gå med båda barnen till affären ca 1km bort. Innan har det tagit för läng tid för att hinnas med men nu när liten är mer vaken så bestämde vi oss. Så vi gick i det tempot vi kände för. Tramsade lite och gick på konstiga sätt, plockade blommor...sen att det tog en timme att handla en liter mjölk och en limpa spelar väl ingen roll :lol: Han fundera mycket på vägen. När storan var liten, innan vi träffade på SHN så var hon väldigt missnöjd med att vara hemma. det gick skapligt när vi var iväg. Visst var det så att hon sov för lite men också för att jag inte ville vara hemma. Jag kände mig bara otroligt isolerad med detta lilla knyte som bara skrek hela eftermiddagarna. Men jag inser nu när jag faktiskt trivs med att vara hemma så är det sån enorm skillnad på hur barnen reagerar. och jag kommer ständigt på nya saker jag vill göra- med dem.

På bvc frågade dom om jag gick på ngn öppen verksamhet. jag fick ärligt svara att jag försökte komma iväg på babysång men i övrigt? Varför då? HOn hängde inte med på den kan jag säga. Men vi har ju fullt att göra ändå. :roll:

Idag var det också veckans tur till bonden och åka rutchkana ner till morötterna och välja de skojigaste rödbetorna. Och vi levererade nysydda byxor till bondens dotter. bra när man kan byta :D

Annars fick storan för första gången som jag kan komma på för sig att ifrågasätta sin bror. HOn stängde dörren mitt framför näsan på honom och vrålade att hon inte ville ha honom i sitt rum. Det får han visst vara sa jag. Då började hon slå mig och honom vilket slutade med en bestämd förvisning. Efter den när hon efter ett par frågor skrikit färdigt sa jag att man får krama bror i stället och höll fram honom. Lätnaden gick ine att ta miste på för det var ingen symbolisk kram utan innerligaste syskonkramen :heart: Så jag tror att budskapet gick fram. Sen dess tar hon hand om honom som vanligt. Jag frågade henne hur hon skulle göra om hon ville vara själv och han ville vara på rummet. Då sa hon att hon kanske kunde gå in i mitt rum. Smart tjej.

Olof försöker stå själv nu. Det lyckas i några sekunder, tills verkar det som när han kommer på att han inte håller i något. typ som i tecknad film :lol: Han fixart snart så vi får nog gå in på 10 mån kontrollen

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

videunge skrev:sen att det tog en timme att handla en liter mjölk och en limpa spelar väl ingen roll :lol:
Tvärtom så måste det ju vara det absolut bästa sättet att handla en liter mjölk och en limpa på!! :D :heart:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

vad vackert du skriver, videunge. det är roligt att läsa om era dagar.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
videunge

Inlägg av videunge »

Dunderförkylningarna har kommit till stan #-o Så här är det trötta barn ( och mamma) idag. Storan har en sån där dag då det är på väg att bli bättre och man är för trött för att göra något och för pigg för att inte göra det. :roll: Det har blivit 12.45h nätter för båda ungarna och då har jag väckt :shock:

I kväll var en sån där kväll när det liksom inte blir som det skulle. Liten hade redan somnat och storan drömde något tror jag och skrek rejält och var fly förbannad. Då vaknade liten vilket han inte brukar och stog upp i sängen och grät, storan rymde och satte sig och muttrade på toaletten. Suck var skall man börja. Leda in storan samtidigt som jag fick ta i från tårna för att höras över röran till liten. med ramsa a´la "skit i det här! JAg tar det!" och Olof köpte det, la sig ner i oljudet från syster och somnade :shock: 8) Ta da, en nere... :roll: Storasyster klättrade i sängen fortfarande arg och det fick hon vara. Jag passade på att städa vardagsrummet som verkligen behövde damsugas. Sen hör man en liten röst. "Mamma, om jag drömmer om dig att vi går till lekparken, drömmer du om mig då?
"Ja då. God natt god natt och sooov så gott" Puh. Nu sover dom. :thumbsup:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"