Hej
Idag är en mysig dag. Fast natten var så där. Olof vaknade till när jag skulle kissa storan och blev tvärarg, mest för att han var trött och får tänder och tyckte gå ut så jag får SOVA!

Mamma fick träna magstödet på den ramsan för att höras över mistluren. Men då tänkte jag på SusanD s fina kommenter "är det något jag kan så är det att ramsa omkull en liten unge" och när jag tänker så så blir det liskom självklart

och det funkar....
Vädret har varit helt underbart så idag blev det premiärtur att gå med båda barnen till affären ca 1km bort. Innan har det tagit för läng tid för att hinnas med men nu när liten är mer vaken så bestämde vi oss. Så vi gick i det tempot vi kände för. Tramsade lite och gick på konstiga sätt, plockade blommor...sen att det tog en timme att handla en liter mjölk och en limpa spelar väl ingen roll

Han fundera mycket på vägen. När storan var liten, innan vi träffade på SHN så var hon väldigt missnöjd med att vara hemma. det gick skapligt när vi var iväg. Visst var det så att hon sov för lite men också för att jag inte ville vara hemma. Jag kände mig bara otroligt isolerad med detta lilla knyte som bara skrek hela eftermiddagarna. Men jag inser nu när jag faktiskt trivs med att vara hemma så är det sån enorm skillnad på hur barnen reagerar. och jag kommer ständigt på nya saker jag vill göra- med dem.
På bvc frågade dom om jag gick på ngn öppen verksamhet. jag fick ärligt svara att jag försökte komma iväg på babysång men i övrigt? Varför då? HOn hängde inte med på den kan jag säga. Men vi har ju fullt att göra ändå.
Idag var det också veckans tur till bonden och åka rutchkana ner till morötterna och välja de skojigaste rödbetorna. Och vi levererade nysydda byxor till bondens dotter. bra när man kan byta
Annars fick storan för första gången som jag kan komma på för sig att ifrågasätta sin bror. HOn stängde dörren mitt framför näsan på honom och vrålade att hon inte ville ha honom i sitt rum. Det får han visst vara sa jag. Då började hon slå mig och honom vilket slutade med en bestämd förvisning. Efter den när hon efter ett par frågor skrikit färdigt sa jag att man får krama bror i stället och höll fram honom. Lätnaden gick ine att ta miste på för det var ingen symbolisk kram utan innerligaste syskonkramen

Så jag tror att budskapet gick fram. Sen dess tar hon hand om honom som vanligt. Jag frågade henne hur hon skulle göra om hon ville vara själv och han ville vara på rummet. Då sa hon att hon kanske kunde gå in i mitt rum. Smart tjej.
Olof försöker stå själv nu. Det lyckas i några sekunder, tills verkar det som när han kommer på att han inte håller i något. typ som i tecknad film

Han fixart snart så vi får nog gå in på 10 mån kontrollen
kram