Ensam kurare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nina71

Re: Ensam kurare

Inlägg av Nina71 »

Tack Sanna! Jag kommer behöva allt stöd jag kan få :)

Just nu jobbar jag med att försöka få henne att ta flaska då det vore skönt att få i henne välling innan läggdags så att hon blir lite mättare. Det går så där..inte så förtjust i välling eller flaskan. När hon får lite vatten till maten tycker hon det är kul att ta flaska men som sagt välling och ersättning går inte så bra. Så har du några tips där också tas det emot tacksamt :)

Jag är lite osäker på vad PM:a är men såg att det fanns en ruta som heter pm!?

Nina
Mini 110329
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Nina,

hon MÅSTE inte äta välling vettu :wink: Gillar hon gröt så funkar ju det lika bra! Att få en 6-månaders att ta flaskan är ingen lek, det har bara funkat här oss hos oss direkt från scratch...har man väntat tills efter de varit typ 2 mån så har det varit kört sen. Det blev vi varse med vår nr 3 som sålunda fick bli en grötkille istället :D och det går som sagt liiiiika bra. Jag var först lite skeptisk och tänkte att det skulle bli struligt och kladdigt men nejdu, han ÄLSKADE sin gröt mer än ngt annat och SLUKADE den varje morgon och kväll :D

Du kan ju bjussa på egen hemlagad havregrynsgröt med en klick smör i. Det ger många här. Jag har alltid kört med köpesgröt eftersom jag är lat som synden :wink: men det har gått bra det med :D .

Men vatten måste de ju ha såklart! Hur löste vi det då med en flaskvägrande son? Jo, jag provade PIPMUGG för första gången i mitt föräldraliv. Och det satt som en smäck direkt :o . Jag köpte en som hette "Magic Cup" från Avent och den gillade han skarpt (fanns på COOP Forum här där jag bor). Jag tror att hemligheten var att det liksom stack ut en rejält pip från den muggen, så att han fick in den i munnen på ett bra sätt. Och sen var mugg roligt att hålla i oxå :D

Så ja, det är väl vad jag kan säga om det.

PM.Ja, det är som att inboxa, dvs man skickar meddelanden till en el flera, men det är bara dom som kan läsa det. Om du kollar längst upp till vänster på sidan så ser du att det står "Inga nya meddelanden" (om du nu inte har ngt?) och klickar du där kommer du till funktionen för att skicka PM. Du kan oxå klicka på "PM" längst ner i inlägget, precis som du sa, men när jag gör det så får jag upp det som står i tråden i rutan (?) så jag anv det uppe till vänster. Jag kan skicka ett PM till dig så får du se var du hamnar när du går in och öppnar det :) . Känn dig inte tvingad att köpa larmet för det, men det finns ett om du vill ha som sagt :D .

Ha det gott!
/Sanna
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Hej,

Efter att ha läst boken (plus nu också delar av barnaboken) var jag fortfarande tveksam till om detta var något jag skulle klara av. Sen igår var det bara som om något inom mig sa att nu är det dags plus att jag var styrkt av en som berättade om en föreläsning om hur det inte var bra för barn att äta på nätterna. Så pang med 100 % attityd och 100 % lugn körde jag styrkt av kunskapen från boken en egen variant av kuren och ramsade vyssan lull så att jag antagligen fick grannarna och sova också :) Mini vaknade vid först strax efter 22 men somnade tryggt om ca 45 min senare sen vaknade hon vid 02 och då tog det lite längre tid men oj vilken lycklig mamma när hon och jag hade en dialog och hon tillslut somnade om ca en och en halvtimme senare. Sen vaknade hon vd 05:30 och här var jag så slut och tänkte att det är ju ändå morgon.. Så då fick hon amma en halvtimme innan hon somnade om. Mitt enda snedsteg.. Väckte henne sen vid 07 och fick ett stort leende till svar :)

Så nu har jag :) följt schemat och precis som förutspått gick det trögt att få i frukost och det blev det lite fel i och med ammning 05:30 och seb försökte jag med gröt ca 07:30. Gick ut med vagnen och hon somnade tillslut 09:30 och fick sova 45 min. Lunch som precis är avklarad gick lite bättre. Nu börjar hon bli trött så snart blir det vagning.

Så som ni kan se går det inte helt enligt regelboken :) men jag är galet nöjd och vill bara höra om ni har några tips på hur jag tar detta vidare!?

stor kram från lycklig stolt mamma
Mini 110329
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Nina!
Nina71 skrev:Sen igår var det bara som om något inom mig sa att nu är det dags plus att jag var styrkt av en som berättade om en föreläsning om hur det inte var bra för barn att äta på nätterna.
:D

Mitt råd/tips är att du faktiskt kör kuren nu. All or nothing :D Det var ju bara den där amningen som kom emellan :wink: :roll: och nu vet du ju bättre - i takt med att du ser att det funkar... Så, imorgon bitti el i natt när hon vaknar så ramsar du henne endast. Kan du få ngn som passar henne ngr tim på dagen så att du kan få sova, då är ju chansen större att du blir mer motståndskraftig oxå.

Ta känslan med dig, den du beskriver så fint! "Något inom mig som sa att nu är det dags".
Vi finns här! :heart:
Kram, Sanna
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tack bästa ni! :heart: Nu kom mor-far precis och gick ut med en trött tjej som förhoppningsvis ska sova i en och en halv timme.

Skönt att ha er här! Nu ska jag vila inför natt två :)

kram
Mini 110329
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Ville bara peta in att min äldste son inte heller tog flaskan med välling från början, men jag gjorde som du och lät honom dricka vatten ur den till maten. Till slut funkade det bara! :D Vi gjorde ett lite större hål i nappen till vällingen så att det skulle gå lätt att äta.

Jag tycker att det är praktiskt att han tar välling i flaska för när det någon gång har krisat och han har varit sjuk, ont i halsen eller så och inte haft någon vidare aptit har han i alla fall fått i sig vällingen. :D

Lycka till i natt!

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Tack för välling tipset :) Jag har överlevt natten men det är knappt.. Fast jag är så stolt att hon klarade sig till 07 men det var tufft mellan 03-05..hua. Fast samtidigt älskar man den dialogen man skapar! Kom på mig själv att jag ramsade lite väl mycket och då blev det lite bättre. Jag tror att mycket stök beror på att dagen igår inte gick helt hundra när mor-far var så snäll och skulle hjälpa till. Så idag ska jag kämpa på och själv se till att hon sover rätt även på dagen. Sova får man väl göra sen :)

Har bara en fråga om dagarnas lurar eftersom jag har lite svårt på tex sista luren att få henne att somna till 16 det blir mer mot 16:30. Ska man från när hon somnar se till att hon får de 45 min som jag har tänkt?

Nu kämpar vi vidare!

kram
Mini 110329
Nina71

Inlägg av Nina71 »

Glömde bort en fråga :) Jag har nu kurat henne i mitt rum eftersom det är det mörkaste rummet (belv en hastig start på kurandet :) men tänkte ta tag i att fixa riktigt mörka gardiner till hennes rum. När ska jag flytta sängen dit i så fall tycker ni?
Mini 110329
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorgon!

Läste igenom din tråd och om jag förstår allt rätt så började du för några veckor sedan med schema och ändrad mat och alldeles i dagarna med en regelrätt kur. Stämmer det?

Jag skulle rekommendera att du inte ändrar tider eller sovplats förrän kuren och uppföljningsveckan är över. Antar att den lilla sover i ditt rum och du i hennes just nu?!?
Om inte så är det bra om du inte sover i samma rum som barnet.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Nina71 skrev:Jag har överlevt natten men det är knappt.. Fast jag är så stolt att hon klarade sig till 07 men det var tufft mellan 03-05..hua. Fast samtidigt älskar man den dialogen man skapar! Kom på mig själv att jag ramsade lite väl mycket och då blev det lite bättre. Jag tror att mycket stök beror på att dagen igår inte gick helt hundra när mor-far var så snäll och skulle hjälpa till. Så idag ska jag kämpa på och själv se till att hon sover rätt även på dagen. Sova får man väl göra sen
Härligt att höra! :D =D> Fint att du upplever ramsandet som en dialog och ngt prositivt, det är precis det det är nämligen. Bra att du märkte att det blev bättre av att backa, det är inte helt sällan det faktiskt är vi som är lite FÖR på. Och visst är det så att dagarna är viktiga för att även nätterna ska sitta, så arbeta på där med. Du gör ju ett kanonjobb! Själv å allt! Du är värd guld som gör det här för din dotter :D
Nina71 skrev:Har bara en fråga om dagarnas lurar eftersom jag har lite svårt på tex sista luren att få henne att somna till 16 det blir mer mot 16:30. Ska man från när hon somnar se till att hon får de 45 min som jag har tänkt?
Schemat ska man hålla till punkt och pricka såhär under kuren. ge henne en marginalkvart om du tycker att hon behöver, men jag skulle vara restriktiv med dessa oxå och protionera ut dem efter förnuft. Tids nog sätter hon schemat, men ge henne en chans att göra det oxå. Dvs var lite återhålslam med att bjuda på allt för mkt eftersom kroppen måste få en chans att ställa in sig.

Jag hade låtit henne kurats klart i det rum där ni nu har börjat. Kan du sova i det andra rummet så länge, så vore det bra. Så lite störningsmoment som möjligt just nu :wink: Sen efter att uppföljningsveckan är klar, då kan ni flytta och ha er bäst ni vill!

:heart:
Nina71

Inlägg av Nina71 »

God morgon!

Vilken konstig morgon att gå in och väcka ett barn som jag knappt får liv i.. :) Det går emot alla instinkter men nu är det all or nothing :)

Natt tre genomförd och jag får mer räkna det som natt två eftersom första natten var lite speciell. Igår när jag även då fick väcka henne mitt på dagen och var nästan tvungen att skaka igång henne undrade jag vad jag håller på med men samtidigt visar väl det att jag är på rätt väg :)

Hon vaknade tre gånger i natt och det jag har märkt är att hon inte tar till sig ramsan så bra men när jag går in och tyst vänder henne och gör en mjuk solfjäder tar det bara minuter så somnar hon om. Blir osäker inför nästa natt om jag kan fortsätta med det eftersom det fungerar så bra eller om jag ska fortsätta jobba med ramsan!? Så här i efterhand önskar jag att jag tagit Annas ramsa men nu får jag köra vidare med Vyssan lull :?

ps tack för svar igår jag sover numera på soffan och Mini får sova ostört i sovrummet

kram
Mini 110329
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

Låter ju underbart detta, bra jobb!!
Hon vaknade tre gånger i natt och det jag har märkt är att hon inte tar till sig ramsan så bra men när jag går in och tyst vänder henne och gör en mjuk solfjäder tar det bara minuter så somnar hon om. Blir osäker inför nästa natt om jag kan fortsätta med det eftersom det fungerar så bra eller om jag ska fortsätta jobba med ramsan!?
Nä nu är det meningen att du skall jobba vidare med ramsan och låta den ta över mer och mer. Från och med idag bör du inte använda några handgripliga verktyg (buffa, vagna, solfjädra) utan bara använda ramsan. Ramsan *4 ramsan * 12 eller ramsan * 20 om så behövs. Tonfallen varieras beroende på tillfälle och du spelar även med hur snabbt du går in med ramsan. Kom ihåg att ALLTID bekräftelseramsa.
Vilken konstig morgon att gå in och väcka ett barn som jag knappt får liv i.. :) Det går emot alla instinkter
Helt rätt gjort!! alltid väcka om barnet sover när tiden är ute annars förskjuts ditt schema samt att genom att väcka barnet vet att du finns där och vaktar och ser till att rutinerna följs. Barnet kan då själv släppa taget och våga njuta med vetskapen att mamma fixar detta.
ps tack för svar igår jag sover numera på soffan och Mini får sova ostört i sovrummet
Bra, det är ju ändå inte så lång tid kvar innan ni kan switcha rum..

=D>
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Jag sägersom Nat :D

Kör på nu.Låt ramsan bli er bästa vän, ge Mini den presenten. Den säger ju henne att du finns där ute ochatt allt är lugna gatan. Börjar man springa in så förmedlar man , tyvärr, att det inte är riktigt som det ska och vargarna börjar svansa runt .
Så -stay out :D för hennes skull :heart:

Näe, ramsan tar inte just nu - dels för att ni är så tidigt i processen, men faktiskt oxå för att du inte riktigt gett Mini en ärlig chans att ta den till sig ännu :wink: .

Lugnet -Säkerheten-Njutningen. Dom 3 kapitlen beskriver den exakta vägen som ni nu har börjat vandra. Lugnet ska redan vara etablerat men nu gäller det att säkra.

Kram Sanna
Nina71

Inlägg av Nina71 »

God morgon!

Vill bara säga hur glad jag är att ni finns :heart:

I natt vaknade mitt :heart: bara en gång och jag ramsade på utanför men fick inte till det så jag gick in solfjäder några minuter gick ut och sen vaknade hon till igen 10 min senare. När jag stod och ramsade tänkte jag på den hänvisningslänken jag läste igår om hur det handlar om att man tror på detta och sen att alla gör lite olika är en självklarhet och att om man så hoppade på ett ben och sjöng Klas Göran så skulle det också fungera med rätt inställning :) Bara tanken på det gjorde att jag nästan började le samtidigt som jag ramsade och blev antagligen lugnare i mitt ramsande och helt magiskt hörda jag att det tystnade i rummet. Jag kunde själv ha böjat hoppa på ett ben av lycka :D

Det jag nu funderade på är att igår var lilla Mini så trött och jag förstod nästan att hon skulle somna vid den sista slurken av amning. Jag ammade därför så sent som möjligt och hon somnade in vid 19:15 istället för 19:30 så jag hade i alla fall marginal kvarten. Dock missade vi skrattet till gonattet. Hur ska jag undvika att detta händer ikväll?

Sen funderar jag på detta med att jag vill att hon ska kunna sova med husljud då jag nu är så galet trött på kvällarna så jag tvingar mig själv att slamra lite i en halvtimme och ha TV på men sen är jag så trött så jag bara måste sova. Så då släcker jag ner vid 20. Behöver jag oroa mig för detta? Några tips?

Sen så i morse så hörde jag att hon började vakna igång vid 06:30 så jag hoppade upp och gick fram och tillbaka och spolade och sjöng lite för det kändes inte som någon idé att börja ramsa då vid den tiden men sen när jag hörde att hon började vakna till ordentligt gick jag in och väckte upp henne med dunder och brak och glädje :) Han inte tänka så jag blev osäker på att jag skulle ha gjort så. Hur gör jag om hon vaknar till tidigt på morgonen? Hon ska sova till 07 enligt schema.

Stor kram från trött men glad mammma som ser ljuset i tunneln :)
Mini 110329
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorgon!

Men oj vilken bra natt och mycket bra insikt i hur du ska agera..
Bara tanken på det gjorde att jag nästan började le samtidigt som jag ramsade och blev antagligen lugnare i mitt ramsande och helt magiskt hörda jag att det tystnade i rummet. Jag kunde själv ha böjat hoppa på ett ben av lycka
=D> Mycket bra tänkt här!! du ramsar med olika attityder och olika gånger. Ibland kan det behöva att man ramsar får fler frågor, ramsar får fler frågor.... etc ett bra tag. Ge inte upp där utan fortsätt ramsa med lugnt och tryggt tonfall. Ibland kan man dock behöva låta lite bestämd 8)
Det jag nu funderade på är att igår var lilla Mini så trött och jag förstod nästan att hon skulle somna vid den sista slurken av amning. Jag ammade därför så sent som möjligt och hon somnade in vid 19:15 istället för 19:30 så jag hade i alla fall marginal kvarten. Dock missade vi skrattet till gonattet. Hur ska jag undvika att detta händer ikväll?
Nästan alla barn som kuras blir först väldigt trötta (konstigt nog) för att sedan bli väldigt väldigt pigga (någon vecka senare). Under tiden de är så här väldans trötta är det viktigt att man jobbar hårt på att inte låta barnet somna vid fel tillfälle (med mat i munnen eller på fil tid och liknande). Ge vällingen lite tidigare kanske? pausa i vällingätandet för att prata lite, pussas lite?!? Ha koll på dottern och när hon börjar klippa med ögonen får du helt enkelt prata liv i henne igen :D

Skrattet till gonattet är super viktigt, en av grundstenarna i filosofin så försök verkligen ditt yttersta för att få in skrattet inför varje läggning.
Sen funderar jag på detta med att jag vill att hon ska kunna sova med husljud då jag nu är så galet trött på kvällarna så jag tvingar mig själv att slamra lite i en halvtimme och ha TV på men sen är jag så trött så jag bara måste sova. Så då släcker jag ner vid 20. Behöver jag oroa mig för detta? Några tips?
Variera, en trött kväll sätter du istället på radion eller musk, en piggare kväll dammsuger du :mrgreen:
Sen så i morse så hörde jag att hon började vakna igång vid 06:30 så jag hoppade upp och gick fram och tillbaka och spolade och sjöng lite för det kändes inte som någon idé att börja ramsa då vid den tiden men sen när jag hörde att hon började vakna till ordentligt gick jag in och väckte upp henne med dunder och brak och glädje :) Han inte tänka så jag blev osäker på att jag skulle ha gjort så. Hur gör jag om hon vaknar till tidigt på morgonen? Hon ska sova till 07 enligt schema.
Jag tycker du gjorde helt rätt. Det tar ett tag innan de lyckas sova fram till utsatt tid och man får räkna med lite halvtidiga uppvak under en övergångsperiod. Husljud brukar vara bäst under de tidiga mornarna. Ramsa och andra verktyg fungerar inte alls när det bara är någon halvtimme kvar innan barnet ska upp. Barnet blir istället ofta bara irriterad för att mamma inte tar upp när denne är såååå pigg och utvilad..
Stor kram från trött men glad mammma som ser ljuset i tunneln :)
Hääärligt

Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"