Dags att dra ner på dagsömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Dags att dra ner på dagsömn

Inlägg av Tessan »

Hej hej :D
Emma har sovit som en klocka nu i ett par månader men nu känner jag att det är dax att dra ner på dagsömnen!

Anledningen är att hon under en veckas tid har vaknat mer än en halvtimme innan utsatt tid på långluren varje dag i princip och 10 minuter innan på båda 45-minutrarna.
Jag har sökt på forumet och det "vanliga" brukar vara att nu lägga sömn
10-12
15-15.45,

Innan första sömnen lägga in ett mellanmål? Är det någon som har lite tips att ge mig angående det här på mattider för det är dom jag klurar lite över nämligen.
Sen undrar jag vad ni tycker om att ändra schemat från i morgon? Vi åker på äventyr på annandagen men bara till min pappa där hon har varit flera gånger så det är inte en helt ny miljö för henne.

Hellre det känner jag ändå än att hon inte sover någon lur som hon ska. Nu när hon vaknar är hon aldrig ledsen utan ligger och pratar, är tyst, pratar lite till. Ibland är hon ledsen när hon vaknar men det hör till ovanligheterna. Nu tar hon också ca 5-10 minuter på sig att somna in på dagarna vilket inte har behövts på länge. Igår när hon skulle sova kväll var hon ledsen och arg i 10 minuter vilket inte heller har hänt sen jag vet inte när så något är i görningen :shock: :lol:

Kramar och god jul :-)
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tessan :D
Vi är i samma sits du och jag, på väg att byta schema och töserna våra är ungefär lika gamla. Jag har tänkt de sovtider du nämnde (hittade dem här på forumet).

Mattider jag tänkt på:
07.30
9.30 (innan sovtiden alltså)
13
16
18.30

Hoppas du får hjälp av någon med erfarenhet av schemabyte från 3 till 2 daglurar :!:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!

Ja tiderna för mat ser ju jättebra ut, förutom att hon äter när hon vaknar kl 7!

Är ändå osäker på om jag ska börja lägga om schema nu när vi ska bort och det är jul och allt. Hur tänker du göra?

/ Kram Tessan

Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag tjuvstartade :oops: redan igår utan att ha riktigt klart för mig hur det blir framöver då vi börjar på babysim i januari. Dumt, jag vet, men vi hade en tid på BVC (halvårskontroll) som gjorde att första sovpasset uteblev. Tvingades alltså hålla Leia vaken längre på morgonen och det funkade ju riktigt bra :!:

Försöker få tips om babysimmet i en annan tråd. Passar på att tigga om lite synpunkter från dig också :wink:

Ang att julen nalkas så tänkte jag att det är bättre att hinna ändra nu innan än att dras över jul med ett schema som har brister. Jag kör på med attityd (om än stundtals vacklande) och hoppas att min lilla tös hinner ställa om sin inre klocka innan julen är här.

Hälsningar från NancyDrew :D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej!
Men då kör jag från imorgon! På med attityd bara så ska det här gå bra :-)

Inatt vaknade Emma 5 och gnällde från och till men var aldrig ledsen. Jag trodde att det också var en effekt av att hon sover för mycket. När jag sen hämtade henne kvart i sju hade hennes pyjamas åkt över handen så hon inte kunde komma åt tummen :oops: :cry:
Då kände jag mig hemsk som bara hade låtit henne vara. Men men, kortärmad pyjamas inatt blir det :P

Då har jag fyra dagar på mig innan vi åker och då borde det ha hunnit sätta sig någorlunda, det brukar det göra när jag har ändrat tiderna!

Ska kolla in din tråd om babysim,

Kram

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"