12 veckors som äter länge. Vill börja med SM!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LiviasMamma

12 veckors som äter länge. Vill börja med SM!

Inlägg av LiviasMamma »

Hej ni kloka!

Jag är nybörjare här på forumet och det är första gången jag skriver. Jag har en liten tjej på 12 veckor här hemma. Hon heter Livia och är helt underbar. :)

Tyvärr så läste jag inte Barnaboken innan Livia föddes, jag önskar dock att jag hade gjort det eftersom den är så otroligt bra!! Nu har jag i alla fall boken och jag känner att jag vill införa lite mer struktur i mitt och Livias liv.

Livia har svårt att komma till ro på dagarna och på kvällarna blir hon lätt övertrött. Jag känner därför att både hon och jag skulle må mycket bättre med lite mer rutiner och fasta tider och vill därför komma igång med standardmodellen.

Många inledande frågor har jag lyckats besvara för mig själv genom att läsa i Barnaboken och här på forumet. Jag känner dock att jag har några frågor till som jag vill ha besvarade innan jag är redo att köra igång så jag hoppas att ni kloka människor här har tid att ge mig lite råd!

I början åt Livia väldigt ofta och länge. Minst en och en halv timme varje gång och ofta med bara en timmes mellanrum. Jag tyckte att det var jobbigt att sitta och amma så mycket men jag kämpade på och runt 8 veckor började hon äntligen äta lite mer sällan, ungefär var tredje timme. Men hon ville och vill fortfarande äta väldigt länge. Minst en timme varje gång och gärna en och en halv. Jag har läst runt här på forumet och alla verkar ha det precis tvärtom, att deras bebisar äter för snabbt och de undrar hur matningen skall kunna hålla på en hel timme. För mig är alltså problemet det motsatta, att jag har svårt för att hålla det inom en timme. För som jag förstår det skall Livia som är 12 veckor få så mycket mat hon bara orkar på en timme enligt standarmodellen. Men samtidigt är ju budskapet att barnet skall bryta måltiden själv. Det gör aldrig Livia på en timme. Om hon skall bryta själv så blir det en och en halv timmes måltid varje gång. Och det är inte det att hon ligger och snuttar, nej hon äter verkligen så länge!

Så nu undrar jag om jag skall bryta efter en timme eller skall jag låta henne fortsätta äta tills hon bryter själv? Oavsett hur lång tid det tar? Om hon skall vara vaken totalt två timmar så blir det ju så himla lite vakentid till att göra annat när hon äter en och en halv timme..

Jag undrar även om hon skall ha påfyllning vid slutet av vakentiden? Jag läste att vid två månader skall man slopa "knock out-slurken". Men är det påfyllningsslurken eller är det bara insomningsslurken som menas? Alltså om hon äter en timme och sedan har tex social delaktighet, skall hon ha påfyllning sedan precis innan hon skall sova eller skall all mat rymmas inom den första matningstimmen?

Slutligen så undrar jag även hur lång tid kvällsslurken skall få ta? (Om jag gör ett schema där hon till exempel äter sitt fjärde mål 17.30-18.30 och sedan skall ha kvällsslurk vid 19.30.) Jag har testat att ge henne mat så tätt nu ett par kvällar och om hon skall bryta själv blir kvällsslurken en timme. Det känns dock lite länge för att bara vara en kvällsslurk om ni förstår hur jag menar.. :) Och om jag skall låta henne äta en hel timme så blir ju natten kortare och så vidare.. Ja det är så funderingarna går.. :)

Det blev väldigt långt det här ser jag.. :oops:

Hoppas att ni orkar läsa och ge mig råd! Jag är så sugen på att sätta igång!! :D

/Sara
Livia 110611
LiviasMamma

Tillägg från LiviasMamma

Inlägg av LiviasMamma »

Jag kom på att jag kanske skall tillägga att jag har massor mjölk och att Livia verkligen får i sig mjölk när hon ammar. Hon har gått upp 200-300 gram i veckan sedan hon föddes. :)

/Sara
Livia 110611
videunge

Re: 12 veckors som äter länge. Vill börja med SM!

Inlägg av videunge »

HEj och välkommen! :D

Vad bra att du fått tag på barnaboken. den är guld väd för många år framöver kan jag lova. :D
Att det tar lång tid är du verkligen inte ensam om. Vi hade det precis likadant. (MIn yngsta sög som en liten kratta :roll: .) Till att börja med så har du ju alltid marginalkvarten. den kan du ju utnyttja och sen försöka få det kortare och kortare. Så gjorde vi. Senare gick vi över till ersättning av allergi orsaker så jag är inte ngn fena på amning :oops: . NÅGON ANNAN SOM KAN FYLLA I? :lol:

påfyllningen i slutet av vakentiden är för små nyfödda som behöver knockout slurk innan sov. för er gäller amma bröst 1 två gånger, paus och sen bröst 2 2gånger inom en timme och sen vaken tills sova.

kvällsslurken siktar dom flesta på 20 min -30 min.

om liten har svårt att komma till ro på dagen så testa att vagna. det finns ett bra klipp på när Anna vagnar här http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

det blev ett ganska koncist svar men det är något att börja med :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
LiviasMamma

Inlägg av LiviasMamma »

Tusen tack för svar! :D

Ja men då får jag köra på en timmes mat och utnyttja marginalkvarten och helt enkelt hoppas på att hon skall börja äta lite fortare snart! :)

Så var det det här med att komma till ro på dagen..

Min tjej sover jättebra på natten. Jag har inte styrt henne på något sätt utan hon har av sig själv kommit in i att sova 7-8 timmar, sedan vaknar hon för nattmål för att sedan sova 3-4 timmar till. Det spelar ingen roll vid vilken tid hon har somnat för kvällen, detta är hennes mönster som hon håller sig till. :)

På dagarna däremot så vill hon helst inte sova alls. Om jag inte försöker hjälpa henne att komma till ro så är hon vaken hela dagen! Och när jag försöker att få henne att sova på dagen så kämpar hon emot in i det sista. Detta trots att man ser att hon verkligen är trött. Hon gäspar och klipper med ögonlocken men så fort hon nästan somnar kämpar hon emot och rycker till och vill visa att "jag skall minsann vara vaken".

Följden av detta blir att hon ofta är övertrött vid läggdags och då tar det lång tid att få henne att somna. Jag har försökt att lägga henne både tidigt och sent men med samma resultat. Och hon får ju bra sömn på natten. Problemet är att hon inte får tillräckligt med sömn på dagen!

Jag har provat att vagna henne till ro vid dagslurarna och det fungerar jättebra. Massor av protester först men efter att hon legat och jämrat sig ett tag så somnar hon. Problemet är att hon alltid vaknar efter 45 minuter. Helst vill jag att hon skall sova 45 min fm, 2 tim lunch och 45 min em. Men det blir aldrig någon lång lur vid lunch utan det blir just 45 minuter. Känns helt omöjligt att få henne att sova över den skarven!! Och det spelar ingen roll om hon ligger i vagnen inne eller om jag är ute och går. Efter 45 minuter vaknar hon och gråter.

Jag tror inte att det beror på att hon är hungrig för hon vaknar efter 45 minuter även när jag har ammat henne precis innan hon skall sova.

Jag har försökt att vagna för att få henne att somna igen när hon har vaknat men det slutar bara med att 2 timmar till slut har gått utan att hon har somnat om. :(

När hon vaknar efter sina 45 minuter så gråter hon alltid. Jag behöver dock inte ta upp henne ur vagnen för att hon skall sluta utan det räcker att ta undan sufletten och filten jag har för mörkläggning och att man visar sig så är hon glad igen. Så det känns som att hon vaknar, upptäcker att "hallå, jag ligger ju själv här! det vill jag inte!" och då börjar hon gråta.

Några tips om hur jag skall få den lilla damen att sova mer på dagen??
Livia 110611
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej och välkommen! :D
LiviasMamma skrev:Ja men då får jag köra på en timmes mat och utnyttja marginalkvarten och helt enkelt hoppas på att hon skall börja äta lite fortare snart! :)
Absolut, men kom ihåg att man SIKTAR på en timme. Det får hellre ta tio minuter "för lång" tid än att hon inte är mätt. Du skriver att hon äter hela tiden, men är hon alert och pigg? Min lilla äter väldigt långsamt när hon är trött, därav min fråga :)
LiviasMamma skrev:Problemet är att hon alltid vaknar efter 45 minuter.
Jämra 45-minutersskarv! Den är seeeeeg även här hemma. MEN jag lovar att man kan ta sig förbi den, men det kräver att du är helt säker på att hon både KAN, VILL och BEHÖVER sova över den. Vagnar man fast man "vet att det ändå inte kommer funka" så funkar det inte heller :wink: Jag märker stor skillnad på min lilla bebis möjligheter att sova förbi skarven, beroende på hur säker jag känner mig just den dagen.
LiviasMamma skrev:När hon vaknar efter sina 45 minuter så gråter hon alltid.
Jobba på att verkligen lyssna av henne. Verkar hon arg? Ledsen? Kanske rent av frustrerad över att hon vaknar fast hon inte är färdigsoven? Det är bara ledsna eller rädda bebisar som behöver vagnas, övriga behöver få reagera klart. Det är svårt att lära sig lyssna av, men det är en sååå viktig del av att lära känna varandra :)
LiviasMamma skrev:Min tjej sover jättebra på natten. Jag har inte styrt henne på något sätt utan hon har av sig själv kommit in i att sova 7-8 timmar, sedan vaknar hon för nattmål för att sedan sova 3-4 timmar till. Det spelar ingen roll vid vilken tid hon har somnat för kvällen, detta är hennes mönster som hon håller sig till. :)
Kanonbra jobbat! =D> Det här betyder att hon fått i sig bra med mat på dagen och att hon verkligen fattat när det är natt. Jättebra grund att bygga på! Och det här innebär att hon vaknar i bra skick, och då har ni goda förutsättningar för att jobba fram lite schysta sovpass även på dagen. Varje dag får man en ny chans 8)
LiviasMamma skrev:Jag har provat att vagna henne till ro vid dagslurarna och det fungerar jättebra. Massor av protester först men efter att hon legat och jämrat sig ett tag så somnar hon.
Innebär det här att hon somnar på egen hand? Prova att börja backa från vagningen, för att hon ska lära sig att komma in i "sov-lugnet" själv. Då har hon även bättre förutsättningar för att kunna somna om efter 45:an.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
aso

Inlägg av aso »

Hej LiviasMamma!

Så roligt att du hittat hit till forumet - välkommen :D !

Kastar mig direkt in i ditt senaste inlägg :wink: :
LiviasMamma skrev:Min tjej sover jättebra på natten.
Härligt!!! Då har ni en fantastiskt bra grund att stå på =D> !
LiviasMamma skrev:Det spelar ingen roll vid vilken tid hon har somnat för kvällen, detta är hennes mönster som hon håller sig till.
Har ni något schema? Du skriver vilka lurar ni har på dagen men infaller de vid samma tid? De små är vanedjur och jag upplever att tillvaron blev lättare för vår lille när han fick helt fasta tider. Ganska snart blev han som en klocka :) !
LiviasMamma skrev:Problemet är att hon alltid vaknar efter 45 minuter.
Detta är ett fenomen som väääääldigt många "drabbas av", de små verkar vara inprogramerade till att vakna efter exakt 45 min (inklusive vår lille :wink: ). Prova att stå på vakt med klockan i högsta hugg och börja vagna innan hon vaknar till, så du bryter hennes mönster. Kanske vaknar hon till ändå men då är du redan där :wink: . Med rätt Attityd från din sida och det klara budskapet "VARSÅGOD OCH SOV VIDARE" ska du se att ni kommer övervinna skarvandet.
LiviasMamma skrev:Och det spelar ingen roll om hon ligger i vagnen inne eller om jag är ute och går. Efter 45 minuter vaknar hon och gråter.
Satsa på att hon är stillastående tills ni kommit över skarven och att vagna innan gråten kommer.
LiviasMamma skrev:Jag tror inte att det beror på att hon är hungrig för hon vaknar efter 45 minuter även när jag har ammat henne precis innan hon skall sova.
Om ni satsar på att lägga upp ett fast schema och mata enligt Standardmodellen så kommer du kunna känna dig helt säker på att hon är mätt. Är du helt säker på att hon är mätt när du lägger henne (istället för att du "tror" :oops: ) kommer du ha bättre Attityd och hon kommer garanterat ha förutsättningar för att kunna sova länge. Ska man sova 2 timmar måste man vara mer än proppmätt :D och det är det sammanlagda matintaget över hela dagen som räknas .
LiviasMamma skrev:Så det känns som att hon vaknar, upptäcker att "hallå, jag ligger ju själv här! det vill jag inte!" och då börjar hon gråta.
Ja visst kan hon känna så! Och då börjar förstås liten gråta... Men det kan du råda bot på :wink: , ge dig ut på vargjakt. Du måste vara helt övertygad om att det inte finns några vargar i närheten för att sedan kunna övertyga lilla barnet om detsamma. Det är Attityden av självklarhet som gör att verktygen funkar. Så läs och läs och läs... står massa bra i Barnaboken och massor här på forumet om Attityden och fråga gärna.

Fick precis se att Tetz svarat dig jättebra :heart: :D! Men hoppas det bara är till hjälp med lite mer inspel :wink: .

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
LiviasMamma

Inlägg av LiviasMamma »

Hej Tetz! Tusen tack för svar! :D
Absolut, men kom ihåg att man SIKTAR på en timme. Det får hellre ta tio minuter "för lång" tid än att hon inte är mätt. Du skriver att hon äter hela tiden, men är hon alert och pigg? Min lilla äter väldigt långsamt när hon är trött, därav min fråga :)
Ja, hon är pigg och hon äter alltid långsamt, spelar ingen roll vilken tid på dagen och så vidare. Jag får nog helt enkelt acceptera att det är sådan hon är, hon tar god tid på sig. :) Håller med dig, det viktiga är ju att hon blir ordentligt mätt!
Jämra 45-minutersskarv! Den är seeeeeg även här hemma. MEN jag lovar att man kan ta sig förbi den, men det kräver att du är helt säker på att hon både KAN, VILL och BEHÖVER sova över den. Vagnar man fast man "vet att det ändå inte kommer funka" så funkar det inte heller :wink: Jag märker stor skillnad på min lilla bebis möjligheter att sova förbi skarven, beroende på hur säker jag känner mig just den dagen.

Tänkvärt, jag skall jobba mer på attityden!
Innebär det här att hon somnar på egen hand? Prova att börja backa från vagningen, för att hon ska lära sig att komma in i "sov-lugnet" själv. Då har hon även bättre förutsättningar för att kunna somna om efter 45:an.
Ja, hon somnar på egen hand efter att ha protesterat ett tag varpå jag har vagnat ett par gånger. Jag försöker med bara skak i handtaget men det krävs alltid ett par vagningar innan hon somnar.. En sista protest och sedan somnar hon i alla fall. Hur skall jag göra om jag ska backa helt från vagningen? Fortsätta försöka med skak i handtaget eller bara lägga henne och inte göra något ytterligare?

Livia 110611
LiviasMamma

Inlägg av LiviasMamma »

Hej aso! Tusen tack för svar!! :D

Jättebra att få råd ur flera synvinklar!!
Har ni något schema? Du skriver vilka lurar ni har på dagen men infaller de vid samma tid? De små är vanedjur och jag upplever att tillvaron blev lättare för vår lille när han fick helt fasta tider. Ganska snart blev han som en klocka :) !
Nej, jag följer inget schema med fasta tider. Jag har hittills låtit henne sova sin natt som hon gör jättebra utan någon styrning och så får hon vakna av sig själv på morgonen. Sedan har jag utgått därifrån och följer ett standardmodells-schema i huvudet kan man säga. Det liknar schemat TorsMamma har lagt upp för två månaders respektive tre månaders. Så jag ser till att hon får mat efter visst antal timmar och sömn efter visst antal timmar och så vidare. Så man kan säga att jag följer ett schema enligt standardmodellen men tiderna blir olika beroende på vilken tid hon vaknat på morgonen.. Hoppas du förstår hur jag menar!! :?

Men så har jag som sagt problem med att få henne att sova på dagarna. Tror du att det skulle bli lättare om jag hade fasta tider?
Detta är ett fenomen som väääääldigt många "drabbas av", de små verkar vara inprogramerade till att vakna efter exakt 45 min (inklusive vår lille :wink: ). Prova att stå på vakt med klockan i högsta hugg och börja vagna innan hon vaknar till, så du bryter hennes mönster. Kanske vaknar hon till ändå men då är du redan där :wink: . Med rätt Attityd från din sida och det klara budskapet "VARSÅGOD OCH SOV VIDARE" ska du se att ni kommer övervinna skarvandet.
Jag skall prova det!
Fick precis se att Tetz svarat dig jättebra :heart: :D! Men hoppas det bara är till hjälp med lite mer inspel :wink: .
Det tas tacksamt emot!! :thumbsup:

:heart: aso[/quote]
Livia 110611
aso

Inlägg av aso »

LiviasMamma skrev:Nej, jag följer inget schema med fasta tider. Jag har hittills låtit henne sova sin natt som hon gör jättebra utan någon styrning och så får hon vakna av sig själv på morgonen. Sedan har jag utgått därifrån och följer ett standardmodells-schema i huvudet kan man säga. Det liknar schemat TorsMamma har lagt upp för två månaders respektive tre månaders. Så jag ser till att hon får mat efter visst antal timmar och sömn efter visst antal timmar och så vidare. Så man kan säga att jag följer ett schema enligt standardmodellen men tiderna blir olika beroende på vilken tid hon vaknat på morgonen.. Hoppas du förstår hur jag menar!!

Men så har jag som sagt problem med att få henne att sova på dagarna. Tror du att det skulle bli lättare om jag hade fasta tider?
Jag förstår precis hur du menar :wink: . Min erfarenhet är att allt blir lättare när man väl spikar sina tider:

:arrow: Barnet vet vad som komma skall
:arrow: Små barn är vanedjur och den lilla kommer snart programmera in sig på sitt schema, då blir man trött och får lust att sova alldeles av sig självt för man vet precis hur länge man ska vara vaken
:arrow: DU vet precis när det är dags att lägga och hur länge den lilla ska sova, tydlig ledning från dig gör det lättare för liten att acceptera att "nu är det dags att sova"
:arrow: När barnet väl kommit in i schemat gör det att ni båda kan slappna av
:arrow: När lilla barnet får exakt samma tider slipper man att fundera på om man är trött, övertrött, inte vill sova, borde sovit för längesedan... för mamma talar om när jag ska sova :)
:arrow: Och så ska man busa, skoja och skratta högt innan man blir lagd i sin sköna vagn och äntligen får sova

Det är jättebra och en stor fördel att du nu observerat hennes preferenser när det gäller tider, då blir det lättare att göra ett fast schema. Lurarnas längd har du redan på plats :D och då vet du hur lång er natt ska vara för att liten ska få sina sömntimmar. När du känner dig helt säker och trygg och inte har några frågetecken alls kring det schema du gjort - då spikar du tiderna.

Har man inget fast schema har man inget att sätta emot när det kärvar, då faller korthuset och man blir osäker. Med sina tider i ryggen vet man precis vad man ska förhålla sig till och för mig har det varit ovärderligt. Och framförallt älskar vår lille sina tider :heart: .

:D aso
LiviasMamma

Inlägg av LiviasMamma »

Tack aso! :D

Och jag är helt med dig där. Allt du skriver angående fördelarna med fasta tider känns klockrena. Självklart är det svårt för liten att förstå när hon skall sova när ingen dag är den andra lik! :?

Jag skall försöka sätta ihop ett schema och sedan skall jag köra igång! :)

Avvaktar lite denna veckan bara, snuttan får sin första vaccination idag så det känns dumt att införa en massa nyheter i samband med det. Ifall hon blir lite ur form..

Återkommer säkert med schemafunderingar! :D

Livia 110611
videunge

Inlägg av videunge »

:thumbsup: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Hej LiviasMamma!

Du är varmt välkommen med eventuella schemafunderingar :D .

Hoppas vaccinationen gick bra!

:heart: aso
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"