Jag är nybörjare här på forumet och det är första gången jag skriver. Jag har en liten tjej på 12 veckor här hemma. Hon heter Livia och är helt underbar.
Tyvärr så läste jag inte Barnaboken innan Livia föddes, jag önskar dock att jag hade gjort det eftersom den är så otroligt bra!! Nu har jag i alla fall boken och jag känner att jag vill införa lite mer struktur i mitt och Livias liv.
Livia har svårt att komma till ro på dagarna och på kvällarna blir hon lätt övertrött. Jag känner därför att både hon och jag skulle må mycket bättre med lite mer rutiner och fasta tider och vill därför komma igång med standardmodellen.
Många inledande frågor har jag lyckats besvara för mig själv genom att läsa i Barnaboken och här på forumet. Jag känner dock att jag har några frågor till som jag vill ha besvarade innan jag är redo att köra igång så jag hoppas att ni kloka människor här har tid att ge mig lite råd!
I början åt Livia väldigt ofta och länge. Minst en och en halv timme varje gång och ofta med bara en timmes mellanrum. Jag tyckte att det var jobbigt att sitta och amma så mycket men jag kämpade på och runt 8 veckor började hon äntligen äta lite mer sällan, ungefär var tredje timme. Men hon ville och vill fortfarande äta väldigt länge. Minst en timme varje gång och gärna en och en halv. Jag har läst runt här på forumet och alla verkar ha det precis tvärtom, att deras bebisar äter för snabbt och de undrar hur matningen skall kunna hålla på en hel timme. För mig är alltså problemet det motsatta, att jag har svårt för att hålla det inom en timme. För som jag förstår det skall Livia som är 12 veckor få så mycket mat hon bara orkar på en timme enligt standarmodellen. Men samtidigt är ju budskapet att barnet skall bryta måltiden själv. Det gör aldrig Livia på en timme. Om hon skall bryta själv så blir det en och en halv timmes måltid varje gång. Och det är inte det att hon ligger och snuttar, nej hon äter verkligen så länge!
Så nu undrar jag om jag skall bryta efter en timme eller skall jag låta henne fortsätta äta tills hon bryter själv? Oavsett hur lång tid det tar? Om hon skall vara vaken totalt två timmar så blir det ju så himla lite vakentid till att göra annat när hon äter en och en halv timme..
Jag undrar även om hon skall ha påfyllning vid slutet av vakentiden? Jag läste att vid två månader skall man slopa "knock out-slurken". Men är det påfyllningsslurken eller är det bara insomningsslurken som menas? Alltså om hon äter en timme och sedan har tex social delaktighet, skall hon ha påfyllning sedan precis innan hon skall sova eller skall all mat rymmas inom den första matningstimmen?
Slutligen så undrar jag även hur lång tid kvällsslurken skall få ta? (Om jag gör ett schema där hon till exempel äter sitt fjärde mål 17.30-18.30 och sedan skall ha kvällsslurk vid 19.30.) Jag har testat att ge henne mat så tätt nu ett par kvällar och om hon skall bryta själv blir kvällsslurken en timme. Det känns dock lite länge för att bara vara en kvällsslurk om ni förstår hur jag menar..
Det blev väldigt långt det här ser jag..
Hoppas att ni orkar läsa och ge mig råd! Jag är så sugen på att sätta igång!!
/Sara