Behöver akut hjälp - hon vaknar mellan kl. 1-2 på natten

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
aso

Re: Behöver akut hjälp - hon vaknar mellan kl. 1-2 på natten

Inlägg av aso »

Hej Kira :D !

Har inte läst hela din tråd men tar en liten runda med det senaste inlägget :wink: .

När vi minskade från två nattmål till bara ett fick vår lille "välja själv" när han skulle ta det, och då hamnade vi vid 02-tiden (alltså mitt emellan de två vi tidigare hade). Vi provade inte ens att vagna, för han verkade utsvulten vid 02 och åt som en häst från båda brösten. Sen sov han fint vidare och klarade sig fram till morgonen :o . Däremot bestämde vi rask att före kl 01.30 fick han definitivt ingen mat, då blev det vagning om han vaknade. Han valde aldrig att flytta fram det enda målet vid 02 men åt allt mindre, så det var inga problem att vagna bort det när han blivit stor nog. Bara en liten tanke från min sida, så man inte stirrar sig alldeles blind på klockslagen...

Dessutom låg vår Z alltid minst 2 veckor efter "mallen", dvs han var inte riktigt mogen när det var dags att ta bort nattmål utan vi väntade ett par extra veckor tills han själv visade tendenser. Jag tyckte det kändes bättre att jobba "tillsammans med" honom, bara vi avvaktade så visade han liksom vägen, därmed inte sagt att man ska vänta en hel evighet :wink: .

Vi tjuvstartade lite med smakisarna för lillis blev inte mätt på bara bröstmjölk, när han var 3,5 mån började vi så smått och kunde fort öka på mängden mat då det var en hungrig liten herre :lol: . Jag fick dessa råd av de andra rutinerade forummammorna :wink: .

Man ska definitivt inte buffa och vagna en hel massa om man känner att man är på väg att ge upp. Då tycker jag det är bättre att stanna upp och ta sig en funderare på vart man är på väg, varken buffning eller vagning funkar om man inte har rätt attityd. Läs på i BB och SHN-boken eller bland trådarna här på forumet och be om hjälp av dessa fantastiska forummammor som sitter på enormt mycket erfarenhet.

Ta gärna en titt på denna länk som visar förslag på schema för olika åldrar http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416, det står bland annat att "Naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim, 4 tim". Det gör det väckningarna enklare och man slipper många skarvar om man följer dessa tider när man gör sitt schema.

Om du är på väg att ge upp hela metoden tycker jag du ska fråga dig varför du faktiskt sökte dig till den :oops: ? Filosofin och metoden funkar om man vill, om man engagerar sig och om man arbetar målmedvetet :D . Och vad är alternativet??? Det enda jag kan säga är att vi har en helt ljuvlig liten kille på snart 6 månader, som älskar livet och sover gott på nätterna. JA...det kommer inte av sig självt och vi har lagt ner en hel massa jobb på att få till vår härliga strukturerade dagar och fina nätter. Men faktum är att vi kan sova gott på natten och dessutom planera hela dagarna. Eftersom vi vet precis när liten äter och sover går det finfint att hitta på en massa kul :wink: . Hoppas detta kan inspirera :heart: !

Läs på ordentligt och red ut dina egna frågetecken så ska du se att detta kommer gå alldeles strålande.

:heart: aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Kira

Inlägg av Kira »

Å vilket fint och härligt svar! Precis vad jag behövde läsa. :-) Bra idé att låta bäsen styra. Ska försöka mig på det. Vet när jag gjorde det någon gång tidigare, alltså lät henne äta vid 2 så ville hon ha mat igen vid 05:30, men ska försöka sikta in mig på 02:30 kanske hmm.. Många bra idéer fick jag nu.

Vad började du med för smakisar? Hon är ju alldeles strax 3,5 månad - blir nyfiken på att börja prova jag med.
110526
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilket härligt svar du fick av aso :heart: :D
Kira skrev:Vad började du med för smakisar? Hon är ju alldeles strax 3,5 månad - blir nyfiken på att börja prova jag med.
Läs i Barnaboken om introduktion av fast föda (s 271 i nya upplagan, 3-4mânaderskapitlet). Det är verkligen ljuvlig läsning.

Anna tipsar om banan som första smakis, det körde vi här med mellanbrorsan och det gick finemang. Mango och päron var ocksâ uppskattat frân start! =P~ :lol:

:heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag lägger till - majs!
Fryst majs som du kokar enligt anvisningar och sen passerar i en sil så skalen försvinner. Sött och gott med en stor klutt smör eller rapsolja i.
Väldigt bra svar aso!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
aso

Inlägg av aso »

Hej Kira!

Vi började med banan, följt av sötpotatis, majs, morot, palsternacka...
Följ Sarisparis råd och läs i Barnaboken, det är ett jättebra kapitel :D ! Och som Clara skriver så ska man inte glömma osaltat smör eller rapsolja tillsammans med grönsakerna :wink: .

/aso :)
Kira

Inlägg av Kira »

Bra tips, tack!!!!

Natten gick bra. Hoppas denna också går lika bra..hon har ätit lite dåligt idag... Ser fram att introducera lite riktig mat nästa vecka. :-)
110526
aso

Inlägg av aso »

Finfint att natten gåt bra :) , behåll rätt Attityd och fokusera på de positiva framsteg ni gör :wink: . Kommer bli kalas för den lilla med smakisar!

aso
Kira

Inlägg av Kira »

Nätterna går som en dans nu.

:P Träffade en kompis med en 7månaders bebis häromdagen och då insåg jag att det verkligen inte finns någon väg tillbaks. För även när det strular lite så är det ändå 20 gånger bättre än det verkar för de som inte har några ordentliga rutiner - puh!

Nästa vecka blir det smakisar! :P
110526
aso

Inlägg av aso »

:D härligt att se att gräset inte är grönare på andra sidan :wink: ...

Vi stormtrivs med våra rutiner, då vet man alltid att man har något tryggt och gott att falla tillbaks på om det skulle strula lite :D .
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"