Väl förberedd och laddad som sjutton började vi med första natten som jag tog (mamman). Vi valde att jag tar första och andra natten eftersom jag är faktiskt sakligast av oss två. Jag har försökt länge att "drilla" lilla Elis till att sova med ganska fasta metoder (sova i egen säng, inga nattmål som tröst och inte bli upptagen ur sängen), men det har inte riktigt gått som jag velat och därför tar jag nu till SHN metoden till fullo. Vi har en kille på 2.5 som svarade kanonbra med 5 mm, han daddade till sig den på ett par nätter och sov efter tredje natten ända till morgon (och gör så fortfarande). Annat har det varit med kille två som är betydligt mer bestämd och ger sig inte så lätt. Detta har lett till sömnbrist och dålig nattvana som nu måste brytas.
Natt ett, två och tre är nu avklarade. Rutinerna på dagen funkar bra eftersom han har haft dessa tydliga rutiner sen tidigare. (nattid som gäller är 19.15-7.15) Första natten tog det en halvtimme innan han somnade. Han vaknade vid 21.30. Jag buffade och ramsade på väg ut, påminde igen och sen bekräfta och han somnar om på 5 min. Vaknar igen vid midnatt, buffar och ramsar på väg ut. Han är arg men ger sig själv tillslut. Jag bekräftar. Vaknar igen kl. 3 och är vaken 1.5 timme
Natt två tog det 5 minuter att natta, högst. Kort buff och ramsa när jag går ut och han tystnar somnar med bekräftelse. Tro det eller ej (jag som inte skulle sova däckade ju såklart kl. 22) så vaknar jag med ett ryck kl. 4.58... (trodde inte mina ögon) ... av att han börjar gasta. Då är han vaken 1.5 timme (till 6.20) och vi har en lång konversation. Han sover sedan tills han själv vaknar 7.20. Dagen efter fungerar utan problem med sovandet.
Nu kommer problemet, natt tre när pappa tog över. Han har stojjat massor till och från. Verkligen frustrerande, inte minst för pappan.... Elis vaknar ett par ggr på förnatten och han somnar om tillsammans med en bekräftelse. Vid midnatt vaknar han och är vaken 1.5 timme, pappan påminner och ramsar. Elis bajsar och han byter snabbt i sängen, lägger tillrätta och ramsar på väg ut. Osv. osv. osv tills han somnar tillslut med en bekräftelse. 1.5 timme senare vaknar han igen, han får en påminnelse och bekräftelse, somnar på den. Vaknar igen efter 1.5 timme (nu är kl. 4), han somnar dock själv och får en bekräftelse med sig. Vaknar till efter en stund och får en bekräftelse, somnar på den. Vaknar för femte ggn vid 6.30. Får påminnelse, han fortsätter gnöla/vara arg. Vid 6.50 är han hysterisk och skriker och gråter då får han buff och ramsa ett par ggr och somnar tillslut vid 6.55 med en bekräftelse. Vaknar själv 7.20. Jag känner hopplöshet efter allt kämpande första nätterna, men det är väl bara att rycka upp sig.
Nu är det dagen efter natt 3 och han sover sin middagslur på 1.5 timme. Nu skulle jag vilja ha några råd inför inatt (natt 4):
1. Hur viktigt är det att pappan nattar och tar hela natten, blir Elis förvirrad om jag gör det?
2. Vad kan jag förvänta mig av natten, det känns ofta som att ramsan inte tar men vi kanske ramsar på fel ställen. Kommer han att vakna massa ggr inatt också, eller vänder det? Om det inte vänder, vad gör vi för fel? Enligt boken och många andra ska poletten han fallit ner vid det här laget.
3. Har någon några tips på vägen? Är det fler som haft en bra andra natt och strulig tredje natt? Vad hände då på fjärde natten?
Jag är helt övertygad om att det här kommer att funka på vår lille kis bara vi gör rätt från början och följer reglerna. Behöver bara lite styrka att fortsätta och inte misströsta.
Kramar till alla duktiga mammor och pappor
// anna