Stor kris när pappa tog över! Hjälp infö

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elismamma

Stor kris när pappa tog över! Hjälp infö

Inlägg av Elismamma »

Hej. Jag heter Anna och jag kurar min 6.5 månad gamla son Elis som inte direkt sovit bra sedan 2 månaders ålder. Det tog en stund att förstå att han led av sömnbrist men tillslut bestämde vi oss och köpte Annas bok och lusläste den.

Väl förberedd och laddad som sjutton började vi med första natten som jag tog (mamman). Vi valde att jag tar första och andra natten eftersom jag är faktiskt sakligast av oss två. Jag har försökt länge att "drilla" lilla Elis till att sova med ganska fasta metoder (sova i egen säng, inga nattmål som tröst och inte bli upptagen ur sängen), men det har inte riktigt gått som jag velat och därför tar jag nu till SHN metoden till fullo. Vi har en kille på 2.5 som svarade kanonbra med 5 mm, han daddade till sig den på ett par nätter och sov efter tredje natten ända till morgon (och gör så fortfarande). Annat har det varit med kille två som är betydligt mer bestämd och ger sig inte så lätt. Detta har lett till sömnbrist och dålig nattvana som nu måste brytas.

Natt ett, två och tre är nu avklarade. Rutinerna på dagen funkar bra eftersom han har haft dessa tydliga rutiner sen tidigare. (nattid som gäller är 19.15-7.15) Första natten tog det en halvtimme innan han somnade. Han vaknade vid 21.30. Jag buffade och ramsade på väg ut, påminde igen och sen bekräfta och han somnar om på 5 min. Vaknar igen vid midnatt, buffar och ramsar på väg ut. Han är arg men ger sig själv tillslut. Jag bekräftar. Vaknar igen kl. 3 och är vaken 1.5 timme :!: Jag buffar och påminner och håller på. Tillslut somnar han. 4:e gången vaknar han kl. 06.30 och somnar inte riktigt om tills det är godmorgon men han lugnar sig och ligger tyst. Dagen efter förlöpte utan krångel med sovandet.

Natt två tog det 5 minuter att natta, högst. Kort buff och ramsa när jag går ut och han tystnar somnar med bekräftelse. Tro det eller ej (jag som inte skulle sova däckade ju såklart kl. 22) så vaknar jag med ett ryck kl. 4.58... (trodde inte mina ögon) ... av att han börjar gasta. Då är han vaken 1.5 timme (till 6.20) och vi har en lång konversation. Han sover sedan tills han själv vaknar 7.20. Dagen efter fungerar utan problem med sovandet.

Nu kommer problemet, natt tre när pappa tog över. Han har stojjat massor till och från. Verkligen frustrerande, inte minst för pappan.... Elis vaknar ett par ggr på förnatten och han somnar om tillsammans med en bekräftelse. Vid midnatt vaknar han och är vaken 1.5 timme, pappan påminner och ramsar. Elis bajsar och han byter snabbt i sängen, lägger tillrätta och ramsar på väg ut. Osv. osv. osv tills han somnar tillslut med en bekräftelse. 1.5 timme senare vaknar han igen, han får en påminnelse och bekräftelse, somnar på den. Vaknar igen efter 1.5 timme (nu är kl. 4), han somnar dock själv och får en bekräftelse med sig. Vaknar till efter en stund och får en bekräftelse, somnar på den. Vaknar för femte ggn vid 6.30. Får påminnelse, han fortsätter gnöla/vara arg. Vid 6.50 är han hysterisk och skriker och gråter då får han buff och ramsa ett par ggr och somnar tillslut vid 6.55 med en bekräftelse. Vaknar själv 7.20. Jag känner hopplöshet efter allt kämpande första nätterna, men det är väl bara att rycka upp sig.

Nu är det dagen efter natt 3 och han sover sin middagslur på 1.5 timme. Nu skulle jag vilja ha några råd inför inatt (natt 4):
1. Hur viktigt är det att pappan nattar och tar hela natten, blir Elis förvirrad om jag gör det?
2. Vad kan jag förvänta mig av natten, det känns ofta som att ramsan inte tar men vi kanske ramsar på fel ställen. Kommer han att vakna massa ggr inatt också, eller vänder det? Om det inte vänder, vad gör vi för fel? Enligt boken och många andra ska poletten han fallit ner vid det här laget.
3. Har någon några tips på vägen? Är det fler som haft en bra andra natt och strulig tredje natt? Vad hände då på fjärde natten?

Jag är helt övertygad om att det här kommer att funka på vår lille kis bara vi gör rätt från början och följer reglerna. Behöver bara lite styrka att fortsätta och inte misströsta.

Kramar till alla duktiga mammor och pappor

// anna
Anna med Ludvig f?dd -03, Elis f?dd maj -05. Startade kuren med Elis den 14 dec.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är jätteduktig :D Pappa också :D Pris och beröm på er :lol: och nu tillönskas ni tålamod, uthållighet, mer förtroende för barnet och en glasklar Atttityd av total Självklarhet :wink: :lol:

Klart lilla älsklingen ställer en skur av nya frågor när pappa plötsligt börjar härja (har vargen tagit mamma :?: ) och det är viktigt att ni bekräftar varandra, så att du är med och nattar och vinkar hej då och går ut, så han ser det, efter att ha skrattat med honom innan. Och att ni är båda in på morgonen i stor stil med klang och jubel :lol:

Ändra ingenting nu. Fortsätt efter regelboken. Men med tanken i huvudet att SHN är en PROCESS, inte ett statiskt lika-för-alla-och-alltid-detsamma-program. Det kan vara fem steg fram, två tillbaka. Ett återfall får man också räkna med men det är för tidigt än, polletterna har inte trillat ner riktigt än och särskilt inte pappa-polletterna (det borde ske i natt).

Återkom med rapport och vi är många som hejar och jublar :!: Lilla barnet ska få sova :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Elismamma

Inlägg av Elismamma »

Hej och tack för ditt snabba svar. Nu har vi kört igång med fjärde natten med bus och tjo tjim sen läggning. Pappa la Elis och jag sa gonatt... han tittade långt efter mig :wink: . Han fick buff x 2 och ramsa på väg ut. Då var kl. 19.13, kl. 19.16 fick han en bekräftelse x6 på den somnade han kl. 19.19. Jättebra tycker jag. Nu får vi se hur resten av natten beter sig :D

Jag glömde tidigare säga att nästan hela denna veckan har han kräkts på eftermiddagen/kvällen rejält efter gröten (kaskadkräkning, allt kommer upp). Varför vet jag inte men han äter sedan ganska direkt efter en full flaska utan att kräkas. Det känns som att han inte riktigt har tillräckligt med mat i sig när han lägger sig. Kan jag (om han tömmer magen innan han somnar) fylla på med en flaska utan att han märker det medan han sover som bäst? Han är verkligen törstig och hungrig när han vaknar på morgonen och slurpar en hel flaska på ett kick och vill ha mer vid dessa tillfällen.

Jag återkommer med rapport, tack än en gång för hjälpen.

Hälsningar SuperTröttaAnna m. familj.
Anna med Ludvig f?dd -03, Elis f?dd maj -05. Startade kuren med Elis den 14 dec.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, du kan absolut ge honom flaska, men vänta inte för länge, det ska vara ganska direkt på.

Spännande - vi väntar :lol:
Elismamma

Inlägg av Elismamma »

Fjärde natten är avklarad och det har gått framåt inatt vilket känns jätteskönt.

19.15 Pappa nattade, somnade på 6 minuter
20.15 Gråter till, tystnar själv
21.45 Vaknar, skriker och tystnar. Gallskriker till högt. Vi avvaktar, han dämpar sig själv och blir tyst. Pappa bekräftar.
22 Hojtar till, somnar själv.
23.45 Samma som ovan
0.30 Samma som ovan
1.40 Vaknar och hojtar, somnar själv. Pappa bekräftar.
5.07 Vaknar och gnölar. Vi avvaktar. Ligger och stojjar och snyftar lite. Går ner i varv, pappa bekräftar, han går igång igen. Arg, lessen, gnölar om vartannat.
5.37 Fortfarande vaken, påminner vid dörren, blir arg.
5.50 Pappa går in och lägger tillrätta. Sofjäder, ramsa och ut. Han går igång igen.
6.04 påminner med ramsa vid dörren när han gått ner i varv.
6.16 påminner igen vid dörren när han gått ner i varv.
6.33 Är hysteriskt ledsen, pappa går in och buffar honom lugn, solfjädra och ramsar på väg ut. Tystnar efter detta och somnar 6.40.
7.45 vaknar själv :shock: (vi somnade om och glömde väcka... :oops: )

Det känns skönt att "pappapoletten" har trillat ner nu, men det är fortfarande stora problem med vargtimmen som vi känner oss lite osäker hur vi ska tackla eftersom han är så lessen och arg under så lång tid. Om han ligger och daddar eller är tyst/vaken känns det mycket enklare att låta honom ligga där och ha tråkigt. Nu måste vi tillslut agera för att lugna honom när han är hysterisk. Men vi kör på med samma attityd så ska det väl gå in tillslut att man vaknar inte den här tiden för alla andra sover. Hoppas jag :?

En fundering som vi har är om man fortfarande ska bekräfta i dörren när han själv somnar om?

Tack för all peppning och för ditt engagemang på detta forum.

// Anna m. familj
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så skönt :lol:

Nej, han behöver inte bekräftas nu (längre), utan sista påminnelseramsan - under vilken han ska tystna - låter man bara mjukna och gå ner i tonfallet, så blir det som en bekräftelse på kuppen.

Jag tycker inte om de där kräkningarna. Tycker du ska hålla upp lite med gröten. Är det pulvergröt? Präva då med riktig havrregrynsgröt. Låt honom annars hålla sig till välling (och mosad banan och andra fruktpuréer) :idea:

Kolla i "Tips på vägen" om morgnarna (eller Tips och inspiration i boken). Gör inte mer än vad som står där :!:

Och pris och beröm ska ni verkligen ha :lol: :lol:
Elismamma

Inlägg av Elismamma »

Okej, då vet jag.

Första uppföljningsnatten har gått helt okej, han har vaknat ofta (6 ggr) men han har somnat om själv det flesta gånger. Han är inte lika olycklig heller, låter mer uttråkad/ilsken. Var vaken en längre stund mellan 2.20 och 3.10, vaknade igen 4.30 men somnade om själv, vaknade sista gången 5.55 och var "nog" vaken/slummer till morgon. Han var tyst långa stunder men började dadda/gasta efter en stund. Påminde endast ett par gånger och han började aldrig skrika sig hysterisk så det var ju skönt.

Ang. gröten ska jag testa vanlig havregrynsgröt. De sista två dagarna har han inte kräkts alls och det har inte alltid varit gröten som triggat kräkningarna. Jag ska tillägga att han är jätte jätte förkyld (och har varit det mer eller mindre sen han föddes :roll: ) och hostar mycket, varje gång har en hostning utlöst kräkningen så det kan ju även bero på detta. Elis är prematur barn (2 mån tidig, lika som min första son) och därför har jag lite smått anpassat hans kost till lite yngre ålder än fast jag varken på Elis eller på Ludvig har tänkt prematur eller korrigerad ålder i stort. Men just kosten har jag hållit mig till en månad under verklig ålder på båda barnen och det har funkat utmärkt. Prematurer har ju ofta en känsligare/omognare mage och ibland tar det längre tid att vänja sig med olika kost. Tror att lite träning på Elis kommer att göra att han slutar kräkas :wink: , men jag ska testa med riktig gröt istället.

Tusen tack för din omtanke och dina snabba svar. Kände mig inte lika blodigt trött imorse och det har jag dig och SHN kuren att tacka för.

Kramar
Anna m. familj
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"