Gallskrik vid tidigt morgon/nattmål!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lillaEP
ej längre registrerad

Re: Gallskrik vid tidigt morgon/nattmål!

Inlägg av lillaEP »

Hej!
Vi har mörkläggande rullgardin, men kan nog få det ännu mörkare. Ska ordna detta till natten, för att utesluta att det är anledningen.

I natt ville hon ha mat 00.30 och 06.15!! Då drack hon ca 180 ml vid båda tillfällena! Hungrig!

Alltså hon blir ju bara hungrigare och hungrigare! När det är matdags matar jag tills hon kniper ihop läpparna, vänder bort huvudet och gnyr. "För trött för att äta, för hungrig för att sova"?

Så här kan vi inte ha det! Nattklubbandet trodde jag var över när man fick barn :lol: Vi vill ju alla SOVA på nätterna.

Nu ska hon igentligen sova, men fick bara till en 20-minutare! Vill inte ligga mer i vagnen! Sitter och leker nu i väntan på maten som serveras kl 10.

Hon kanske har tråkigt på dagarna? Försöker ändå involvera henne i hus-sysslorna. Gör också någon utflykt utanför huset varje dag, så att hon får se världen.

I natt efter matningen, tog jag bort nappen! Får se hur detta går.

Känner att det jag kan göra just nu är att fokusera på mat!
Lilla E 2011-03-13
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Alltså, vad håller jag på med, tänker jag nu!

Dottern är ju så trött, men sover inte som hon ska. Jag blir orolig. Jag börjar fundera på hennes mat och sovtider och att ta bort napp och att börja vila middag i sängen.

Hon reagerade på allt detta med skrik, skrik, skrik nu på middagsvilan. Inte så konstigt, tänker jag, för jag inser att jag börjar darra på manchetten!!! Jag inser att jag indirekt frågar henne: "kan du vila i sängen?" "går det bra utan napp?"
Vad gör jag!!!!!! Jag har ju blivit orolig och tappat attityden!!!!!

Jag måste bara tro på att allt kommer att bli bra.
Kanske till och med ska kura?? Behövs det? Vill ju in på schemat igen!
Lilla E 2011-03-13
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

börja med att försöka ta det lugnt! OM du börjar oroa dig så går det lätt troll i saker. Sen kan det vara bra att veta att om man är så här stor så närmar man sig en eriod när man i princip kan äta hur mycket som helst :shock: mata på du. jag jagade efter målen precis som du med ersättning. går det ner någon sån?

Att vara ute och se världen är bra. Speciellt om man i lugn och ro får käka gräs, vända på en sten eller krama ett träd om du förstår. Dvs utforska på nära håll och inte träffa massa folk på stan eller så. :wink: men det kanske ni redan gör?

tycker absolut att du skall sikta på att mörklägga. det skall vara så mörkt att ingen av er ser handen framför er. :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Mörklade ordentligt i natt. Hängde upp mörk filt i gardinstången.

Nej inte så förtjust i att dricka något till maten. Gillar vatten, men vill inte ge för mkt vatten. Några sug kall ersättning går ner för att jag har bytt till en roligare flaska som hon ibland fått kallt vatten i.

Nej, det har inte varit mkt trädkramande här!! Det måste införas genast!

Tjejen har varit riktigt trött nu några dagar, vill skylla på att vi var bortresta hela helgen med en annan barnfamilj...

Ingen napp igår eller i natt!

Åt middag igår kl 17...bra aptit.
Ingen nattslurk gick ner 18.30...somnade nästan istället.
Lade henne i sängen, inget skratt, ville bara sova. Somnade direkt 18.40.

Vaknade och småpratade ca 19.20. Efter en stund lite missnöjd, då går jag in och matar i nattslurken (ca 170 ml havrevälling) i mörkt rum och hon somnar sedan.

Vaknar igen 23.00 med att skrika! Mannen går in och försöker lugna. Kanske rap? Tar upp och försöker rapa. (Har ont av rapar på sniskan, vi har alltid behövt rapa ofta) Skriker med lite pauser, men slutar inte. Hunger tänker vi. Matar i ca 170 ml välling. Somnar vid flaskan. Lägger ner sovandes i sängen.

:arrow: Vill tillägga att vi aldrig har väckt för mat. Senast vi gav mat på hennes natt var när hon fortfarande åt nattmål. Sedan hon slutade med nattmål (ca 2 veckor sedan) vet vi inte vad vi ska göra när hon vaknar på natten :?: Det är igentligen det som är hela vårt problem kom jag på nu.

Vaknade igen kl 4 med skrik! Jag avvaktar. Nu vet jag att hon inte kan vara hungrig. Ramsar utanför dörren. Går till slut in. buffar lite. Hon ser trött ut. Går ut. Hon somnar!

Hör henne prata 05.55. Det blir värre och värre. Ramsar 06.10. Reaktionen blir ÄNNU värre. Hon tar sats och så var det igång. In går jag buffar och hjälp. Försöker lugna. Tar upp och hon lugnar sig och somnar nästan. Lägger ner, men så var det igång igen! Försöker lugna och går ut med ramsan.

Det här var det värsta ever! Hjärtskärande. Detta har vi aldrig varit med om. Inget hjälper.
06.30 vi gör morgon! En rödögd tjej fattar nada.

Mamma och pappa låtsas som ingenting, men är igentligen förskräckta!
:arrow: Vad ska vi göra :?:
Jag har ju AWs böcker, men mest haft dom lite vid sidan om. Jag tänker att vi måste verkligen läsa på om verktygen för att vara beredda till natten när hon vaknar.

Hon verkar inte alls varit rädd tidigare, men i morse undrar jag om hon kanske var det. Hon var ju nöjd i min famn, men vägrade läggas ner i sängen. Har vi släppt in en varg i hennes säng nu?

Åt bara halva vällingen i morse, så vaknade antagligen inte av hunger iaf.
Stensover nu ute i vagnen. Skrek dock när jag lade henne i vagnen i morse! (Hade en period av övertrötthet när hon var ca 3 mån. Då var hon för trött när jag lade henne i vagnen och då skrek hon också).

:?: Så känner jag nu.
Lilla E 2011-03-13
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Nu sover hon.
Läggningen har aldrig varit några problem (peppar...), men idag såg hon riktigt förskräckt och orolig ut vid skrattet när hon fattade att vi snart skulle gå. Hon började gråta direkt när vi gick.
Vi har ju inte läst på det här med att kura än.
Mannen gick sedan in och skakade sängen så hon kom till ro.

Kan det bli så här bara över en natt :?:

Hon brukar vara gladare än nånsin på hela dagen, när vi lägger henne i sin säng.

Fy, detta bådar inte gott inför natten!
Lilla E 2011-03-13
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

nej man blir inte livrädd över en natt för att sova i sin säng. Men man kan ju vakna av någon orsak och skrika för att man inte riktigt vet hur saker och ting ska vara just då. Ömma föräldrar störtar till undsättning med lite buff, lite tröst, lite mat, lite oro... Och så vips begriper ju lilla ungen att det måste vara farligt, riktigt läskigt faktiskt att ligga just i sängen.

För att komma upp på rätt spår igen gäller det att ni vet vad ni håller på med. Ni måste kunna ge raka besked till tösabiten som säger att på natten sover man och ingenting annat.

Men allt hänger ju ihop; sömn - hur ser schemat ut, är det rätt antal sovtimmar eller behöver något justeras? mat - vad äter hon på dagarna, är det tillräckligt mycket och mättande? utevistelse - frisk luft och krypa i naturen är bra för god sömn.

Har ni använt er av ramsan sen hon var fyra månader gammal? Smugit in den och använt den när det krisat på natten? Om inte så läs på om ramsan, det är verktyget ni ska använda för att tala om för dottern att det ska sovas och att hon kan vara lugn och trygg för att ni håller vakt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Tack för svar Susan!

Hon vaknade som vanligt i natt först 00.31, sedan 04.17. Mannen tog båda gångerna.

Första gången kl 00.31 vaknade hon med ett skrik. Mannen störtar in. Buffar till ro. Drar ramsa x 4 på väg ut. Tyst!

Andra gången kl 04.17 hör vi "hoo!" Mannen störtar upp! Men inget mer ljud, så han ramsar utanför dörren och bort till vårt sovrum. Vi ligger och väntar på skrik....men TYST!

:?: Hade ju förväntat mig vilda protester!

Vaknar sedan 05.51 = för tidigt. Ligger och sjunger och småpratar. Här var vi inte överens om åtgärd. Jag sa låt henne vara. Mannen sa in och snabbt få henne att somna om. Läste i en annan tråd att pangramsa kunde vara melodin? Alltså snabbt upp och ramsa? Om man pangramsar och hon då blir arg, vad gör man då :?:

När hon skulle vila middag i dag sov hon 20 min istället för 1,5 tim. Jag ramsade först vid vagnen och bort. Det tog inte, hon blir mer upprörd. Jag börjar vagna och shit va hon drog igång! Det skär i hjärtat. Hon lugnar sig, jag skakar och ramsar mig bort. Detta gör jag 3ggr. Sedan sover hon. Skulle väckas 13.30. Vaknar 13.27. Jag springer fram till vagnen och gör glad väckning. Hon ser ut som ett frågetecken. Det var min första "fight" med henne. Tidigare har jag ju tagit upp :oops:
Kan jag förvänta mig fler såna här?

Vill ju verkligen att hon ska fatta ramsan.
Nu inatt är det väl fokus på ramsan, antar jag. Men kan man buffa om att i fall??

Mat och sovtider finns tidigare i tråden. Jag tror de är ok.
Hon vaknar alltid tidigt nu sedan vi tog bort nattmålet. 6.30 är ok att väcka och ge välling. 6 är för tidigt och 7 är väl det ultimata. Men just nu har vi 6.30 som schemat tidigare i tråden visar.
Lilla E 2011-03-13
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hej!

Skriver av mig lite.
Tack Susan, vi jobbar nu på att försöka få in ramsan när hon vaknar på nätterna. 2 nätter har vi gjort detta.

Vaknade 2 ggr i natt som vanligt. Nu kände jag att det tog lite, men jag är nog inte riktigt övertygande, för det tar tid! Höll på i natt från och till ca 2 tim (3.30-5.40), men bara den enda gången. Första gången hon vakna, tjoade hon bara och sedan tyst. Vaknade sedan 6.40 :D

:arrow: Frågor. Jag har nu tagit 2 nätter. Kan jag fortsätta, eller är det viktigt att han tar någon natt och någon dag oxå för att vara med på det hela :?:

Vi ska ha barnvakt hemma hos oss om en vecka, vad jag kan läsa mig till här på forumet, så borde det gå bra.

Vi har tagit bort nappen!

Innan somnade hon på 3 min alla lurar inkl. läggning. Nu tar det ca 20 min alla insomningar efter ramsor och frågor. Kommer det bli bättre. Ska även säga att kvällarna har tidigare inte varit något problem. Vi har skrattat, lagt ner och gått!! Nu är det vilda protester!! Vad händer?

Om någon hinner svara innan kvällen är det kanon!!
Lilla E 2011-03-13
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej! :D
lillaEP skrev:Vaknade sedan 6.40 :D
Toppenbra! :thumbsup:
lillaEP skrev: :arrow: Frågor. Jag har nu tagit 2 nätter. Kan jag fortsätta, eller är det viktigt att han tar någon natt och någon dag oxå för att vara med på det hela :?:
En smaksak skulle jag säga. Det är naturligtvis praktiskt om båda är lika bra, men det viktigaste är att den som har bäst attityd ger beskeden till lillan. Speciellt nu när ramsan ska jobbas in. Då får det inte finnas någon tvekan i rösten. Om det är du eller pappan som känner sig säkrast vet ni själva :)
lillaEP skrev:Vi har tagit bort nappen!
Se hennes nya reaktioner vid läggningarna som frågor om just detta. "Kan jag verkligen somna utan nappen?". Svaret måste vara ja, och ju tydligare ni är desto fortare kommer hon att somna igen. Det blir bättre, jag lovar! :wink:

:arrow: En fundering: Försöker ni lyssna av dottern ordentligt när hon "skriker"? Det är inte lätt, jag vet, men helt nödvändigt för att ta reda på hur ni ska agera. Jag gjorde ofta misstaget i början att tro att min dotter var ledsen när hon i själva verket var arg. Och en arg unge kan man inte ramsa eller vagna, utan det brukar leda till ännu högre protester. Då får man avvakta tills den lilla "ber om hjälp" (börjar låta ledsen istället för arg) och först då verktyga.
lillaEP skrev:Vill ju verkligen att hon ska fatta ramsan.
Nu inatt är det väl fokus på ramsan, antar jag. Men kan man buffa om att i fall??
Absolut, men först om det är verklig kris skulle jag säga. Det är en del jobb med att sätta ramsan, men ni har igen det tusenfalt när den väl sitter. Det är helt fantastiskt att kunna hantera ledsna uppvak utan att gå upp ur sängen sen :D 8)

Fortsätt jobba på fint! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Måste skriva lite igen... mår sådär, men jag ska inte ge upp!

Nu vid läggningen blev hon ledsen bara kort efter vi lagt henne!! Känns inte alls bra, när det fungerade så bra innan! I ett tidigare inlägg skkriver jag att vi en natt (några dagar sedan) tog upp henne när hon var ledsen och vi var jätteoroliga och provade allt. Det var efter det som hon inte vill lägga sig i sängen mer. (Vagnen är helt ok.)
Så ikväll var hon mer ledsen.

:arrow: Har det att göra med att hon inte får tillräckligt bra svar av mig vid läggningen :?:
Var ikväll inne och buffade först en gång, då blir hon mer arg. Andra gången jag gick in och buffade, gjorde jag det lite för länge, tror jag. Bekräftade sedan på väg ut och utanför. Hon rörde sig, men sa inget.

:arrow: De gånger hon har vaknat och frågat (1 gång per natt nu i 2 nätter) har det tagit ca 2 tim innan hon somnat, alltså innan hon varit nöjd med mina rams-svar. Det känns länge, är det det :?:

I det stora hela undrar jag nog igentligen om vi är på rätt väg?
Gör vi som man ska? När kan vi räkna med att det blir bättre?
Försöker verkligen lyssna när jag ramsar. Försöker också att inte ramsa för mycket.

:arrow: Några tips om vår situation :?: Gärna ikväll :?
Lilla E 2011-03-13
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

En fråga till..
Om jag ramsade vid läggningen nu, kan maken ta över inatt eller blir det förrvirrat att byta så? Kanske bättre maken tar i morgon kväll och natt?
Lilla E 2011-03-13
Tetz

Inlägg av Tetz »

lillaEP skrev: Det var efter det som hon inte vill lägga sig i sängen mer. (Vagnen är helt ok.)
Jodå, hon VILL ligga i sängen och sova gott. Men hon undrar om det verkligen är tryggt och där måste du kunna ge henne säkra besked. Så glöm helt och hållet bort att ni tog upp henne den där natten, så gör hon det också.

Läs den reflektion du gjorde för några dagar sedan, du har egentligen löst gåtan själv... :wink:
lillaEP skrev:Hon reagerade på allt detta med skrik, skrik, skrik nu på middagsvilan. Inte så konstigt, tänker jag, för jag inser att jag börjar darra på manchetten!!! Jag inser att jag indirekt frågar henne: "kan du vila i sängen?" "går det bra utan napp?"
Vad gör jag!!!!!! Jag har ju blivit orolig och tappat attityden!!!!!
Ni kommer att fixa det här, om ni bara har bestämt er :!: När jag håller på att tappa attityden läser jag valda kapitel i Barnaboken och Sova Hela Natten-boken, för det är när jag blir påmind om VARFÖR "metoden" funkar som jag kommer upp på banan igen.

Lycka till :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hej igen!

Kurnatt 3 avklarad.
3.03 vaknade och somnade igen.
3.30 vaknade och småpratade (inte missnöjd).
Ramsar och lyssnar om vartannat
Efter ca 1 tim tröttnar hon på att inte kunna sova.. och går igång och blir irriterad.
Ramsar och lyssnar om vartannat.
Går vid ett tillfälle in och lägger tillrätta och solfjädrar.
Blir mer arg!
Fortsätter med ramsa och husljud.
Somnar tillslut 5.40

Natten som var liknade föregående nätter. Skillnaden är att hon vaknade inte med skrik utan med att bara småprata (ganska länge innan det blev skrik).
:arrow: Kan man se det som en framgång :?:
(Jag är i stort behov av positiv bekräftan just nu!!)

Läggningen i går kväll har jag ju redan skrivit om. Hon brukade älska sin säng. Vara jätteglad och somna själv. Men nu i några kvällar går det inte att lägga henne alls. Så fort vi lägger ner henne (med bus) blir det protester.
:arrow: Hur ska vi tackla detta i kväll :?: Behöver tips!
Är det ok att lägga tillrätta, solfjädra, buffa och ramsa ut? även om vi är så pass långt in i kuren?
I går lade vi bara ner, släckte och ramsa ut! (följt av gapskrik när vi går!)Sedan gick jag in igen efter en stund och buffade och ramsade ut.

:arrow: Frågan är alltså om vi fortfarand får buffa/vagna vid läggning :?: (natt som dag)

Vi har gjort det under dagen nu på dagslurarna. Busat, lagt ner, vagnat lugn, ramsat bort från vagnen. Har funkat såå bra. Hon rörde sig bara liten stund efter ramsan, sedan somnat. Totalt har det tagit ca 10 min och ingen ledsen bebis (inget söndrigt mammahjärta), bara nöjd att få somna in. Men jag är rädd att det är "fusk" att vagna nu :?:

:arrow: Om hon vaknar till under lurarna vad göra :?:
Nu vaknar hon under lunchvilan!
Lilla E 2011-03-13
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Uppdatering.
(Märker att jag skriver här mycket för min egen skull, för att få skriva av mig lite. Det har också varit intressant att gå tillbaka och läsa hur livet med lilla E har varit :-)

Läggningen igår gick...kanon!! Fick nappen ( :oops: klarar just nu inte att även läggningarna ska krångla), gosade lite och somnade på 10 min. Back on track där! Helt underbart.

Natt 4 avklarad.
Såg ut som tidigare nätter.
Vaknade 4.01 Småprat, nöjd som senare blir värre och värre (läs illskrik som hördes genom öronproppar!).
Jag bjöd i natt på superglad pangramsa direkt och dammsög och diskade sedan. När klockan närmade sig 6 gick mannen in och buffade, vilket ledde till ännu mer skrik. Nu orkade jag inte mer. Jag tog över och gick in och buffade till söms :oops: .
En minut senare skriker hon till några sekunder (kanske i sömnen).
Vi somnar alla om ca 30 min. Väcker 6.45.

Kollade tillbaka lite i tråden. Det positiva NU är att vi bara har ETT uppvak vid 4 (vargtimmen). Å andra sidan pågår det i 2 timmar!

Idag hade hon mörka ringar under ögonen :(
Igår ville hon knappt äta, MEN mjölkerättning efter maten gick ner. Den ratade hon för en vecka sedan!

:arrow: Vad händer :?: Läste att det kan ta 2-3 veckor (!) att bli av med vargtimmen.

Tacksam för bollplank och uppmuntring!
Lilla E 2011-03-13
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Läste runt lite på forumet..
Tänk om hon vaknar tidigt pga hunger!!! Hon är ju snuttig också!
Denna tanke har ju varit på tapeten innan. Men jag matar och lirkar i 45-60 min!
Lilla E 2011-03-13
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"