nybörjare på alla plan...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Manfred10

nybörjare på alla plan...

Inlägg av Manfred10 »

Hejsan!

Jag har några frågor om fostran...

Egentligen är min pärla "för liten" blir 1 och ett halvt i mitten av oktober, men jag behöver tips på "positivt tänk" kring det här. Kan han redan vara i förtrotsen? Han gör inte tvärtom vad jag säger och kan inte säga nej än men han testar mig känns det som. Och när han själv fixar och donar och något inte går som han vill, traktorn ramlar ner för trappan som han har dragit den uppför eller skopan tippar åt fel håll, blir han jättearg på sig själv och slår ibland huvudet mot golvet.

Lillebror har ju kommit och det är svårt att alltid klappa fint.... Som öm moder känner jag mig jättestressad över det här. :cry: :oops: Storebror är med så mycket jag fixar vid blöjbyte, ligga på mage på golvet osv.

Jag har BB och vi kör med Oj då, handen om.... klappa fint. osv.. Men ibland känns det som om han blir ännu mer sporrad att luggas eller nypas om jag säger till... Storebror är jättegosig oxå och han kan klappa JÄTTEFINT, pussas och gosa.... Men ju längre han håller på desto hårdare blir pussarna och klapparna. Och jag känner mig färdig att bryta ihop fram emot eftermiddagen... När han klappar katten är det oxå jättefint eller hårt, ibland låtsas jag inte se, tänker att katten säger väl ifrån förr eller senare, men så kan jag ju inte göra med lillebror. Han säger visserligen ifrån men kan ju inte direkt försvara sig.

Jag är rädd att jag ska "förstöra" storebror... tjata för mycket, tjata för lite... Jag ska ju leda och guida honom, inte göra honom besviken, inte hindra... Men ibland måste jag helt enkelt lyfta bort honom! Vad ger jag för signaler då? :shock: Det här hårda klapparna tenderar att inträffa när jag ammar. Skulle vilja sitta i ett älgtorn så att det blir lugn och ro, men jag vill ju vara tillgänglig för storebror oxå.

:roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miniz

Re: nybörjare på alla plan...

Inlägg av miniz »

Hej Manfred!

Har du läst de klistrade tràdarna om ettàringar här.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=18665

Social delaktighet och utevistelse!
Avledning och paktande!
Humor!

Kan du muta honom med nàgot medan du ammar, rita, film, bilder pà datorn, russin, bok?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag har inga heltäckande svar på gång men tänkte föreslå tre små verktyg:
:idea: En traktor som välter nedför hela trappan är ju jättedum! FY traktorn, som den bär sig åt. Ni blir arga på den tillsammans, paktar alltså. :wink: På så vis godkänner du hans reaktion och delar besvikelsen.
Manfred10 skrev: Jag ska ju leda och guida honom, inte göra honom besviken, inte hindra... Men ibland måste jag helt enkelt lyfta bort honom! Vad ger jag för signaler då? :shock:
:idea: Lyft bort Saken, inte barnet. I det här fallet är det alltså Lillebror eller kanske katten som är saken. :D Lillebror kan man t ex lägga upp på diskbänken ifall man håller på med nåt, eller knyta fast i sjal på magen....

:idea: Men ammar man så är det förstås svårt att lyfta undan Lillebror. Så då får man jobba på som du gör ( :thumbsup: ) och när man får nog så är det inte förbjudet att tvättstjälpa den lille storebrorsan i säng. :shock: En ätbar muta, nåt trevligt att göra, och så får han vara där tills ni har vilat er en smula båda två och orkar jobba vidare med guidandet. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
helamig

Inlägg av helamig »

Nåt som är bra när man ammar är lite spännande saker/mutor som man snabbt kan räcka dit. Jag var väldigt uppfinningsrik vissa dagar :wink: En mobiltelefon med ficklampa, mobiltelefon med olika ringsingnaler, såpbubblor mm :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"