Tack för en fantastisk sida! I väntan på BB som ska komma snart med posten skulle jag behöva lite guidning... Har en tjej på 10 veckor som jag inte haft några som helsta rutiner med. Hon har hittills ätit när hon velat (dock högst var tredje timme pga gaser) och sovit lite hipp som happ. Hon har sovit själv i en korg bredvid min säng (får inte upp vagnen i hissen!) om natten men har haft svårt att sova själv om dagarna, därav har jag och sambon burit henne i babybjörn otaliga timmar.
Igår bestämde vi oss för att försöka styra upp damen och har börjat följa följande schema som TorsMamma postat i en gammal tråd.
07 Godmorgon, amma, lek (massage)
08:30-10 sova
10 amma, lek (massage)
12-14 sova
14-16 amma, lek (massage)
16-17:30 sova
17:30 amma, lek (massage) plus kvällsslurk 19:30
20 godnatt
Hittills har det gått bra sånär som på eftermiddagsluren, hon har alltid varit gnällig då. Igår vaknade hon efter en timme och efter 30min idag. Försökte förgäves att buffa men icke. Igår tog vi upp henne efter 20min buff eftersom hon ändå skulle vakna tio minuter senare men idag kände vi att babybjörnen gick bli lösningen så att hon fick sina 1,5h sömn.
Till saken hör att hon inte skippat några nattmål utan oftast ammar både en och två gånger mellan 00-06 (ofta har jag då ammat sista gången för kvällen vid 21:30). Därmed är hon säkert vaken ca1-1,5h om nätterna. Hon sover på sidan och sambon vill absolut inte att hon ska sova på magen.
Jag undrar:
1) Är schemat rimligt för en helt färsk SM'are?
2) Är buff i korgen ok i brist på lösning med vagning?
3) Kan man köra enbart efter standardmodellen och få längre sovpass om natten utan att gå "all in" med tredagars-kuren?
4) Jag blir lätt så besviken, känner mig redan knäckt över att jag tog upp henne i babybjörnen idag, har jag etablerat hennes otrygghet? Samma gällde godnattet ikväll, hon grät när jag försökte ge kvällsslurken med ersättning och jag provade med bröstet då istället. Då somnade hon men vaknade när jag lade ner henne i sin korg och jag tog upp henne och ammade lite till (ännu en oro hos mig; hon äter lite ofokuserat och trots att jag trugar brukar hon lägga ner efter ca30min, är hon mätt då? Vet ju att mätt mage är grunden till god sömn) och då somnade hon kvickt vid bröstet och jag lade ner henne i korgen sovandes. Kändes som ett misslyckande.
5) Vad kan det finnas för skäl till att hon gnäller så om eftermiddagarna/kvällskvisten?
6) I morse ställde jag klockan på sju för att "komma in i schemat", bör jag även ställa klockan på någon lämplig tid för natt-amning? Om jag nu inte vill tredagars-kura, kan det ändå hjälpa henne att självmant slopa nattmål nr1?
Inatt vaknade hon kl23 och ammade, sedan 02:40 och ammade och sedan kl05 och 06 men då buffade jag henne till sömns varpå hon då sov vidare och fick väckas kl07.
Herregud vad långt det blev..! Hoppas någon orkar läsa detta och ge mig lite tips och stöd i detta projekt som just nu känns nästan oöverstigligt