Ny i Annas värld, 2månaders nybörjare i SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
DrömmarOmSömn

Ny i Annas värld, 2månaders nybörjare i SM

Inlägg av DrömmarOmSömn »

Hej!
Tack för en fantastisk sida! I väntan på BB som ska komma snart med posten skulle jag behöva lite guidning... Har en tjej på 10 veckor som jag inte haft några som helsta rutiner med. Hon har hittills ätit när hon velat (dock högst var tredje timme pga gaser) och sovit lite hipp som happ. Hon har sovit själv i en korg bredvid min säng (får inte upp vagnen i hissen!) om natten men har haft svårt att sova själv om dagarna, därav har jag och sambon burit henne i babybjörn otaliga timmar.
Igår bestämde vi oss för att försöka styra upp damen och har börjat följa följande schema som TorsMamma postat i en gammal tråd.
07 Godmorgon, amma, lek (massage)
08:30-10 sova
10 amma, lek (massage)
12-14 sova
14-16 amma, lek (massage)
16-17:30 sova
17:30 amma, lek (massage) plus kvällsslurk 19:30
20 godnatt

Hittills har det gått bra sånär som på eftermiddagsluren, hon har alltid varit gnällig då. Igår vaknade hon efter en timme och efter 30min idag. Försökte förgäves att buffa men icke. Igår tog vi upp henne efter 20min buff eftersom hon ändå skulle vakna tio minuter senare men idag kände vi att babybjörnen gick bli lösningen så att hon fick sina 1,5h sömn.
Till saken hör att hon inte skippat några nattmål utan oftast ammar både en och två gånger mellan 00-06 (ofta har jag då ammat sista gången för kvällen vid 21:30). Därmed är hon säkert vaken ca1-1,5h om nätterna. Hon sover på sidan och sambon vill absolut inte att hon ska sova på magen.

Jag undrar:
1) Är schemat rimligt för en helt färsk SM'are?
2) Är buff i korgen ok i brist på lösning med vagning?
3) Kan man köra enbart efter standardmodellen och få längre sovpass om natten utan att gå "all in" med tredagars-kuren?
4) Jag blir lätt så besviken, känner mig redan knäckt över att jag tog upp henne i babybjörnen idag, har jag etablerat hennes otrygghet? Samma gällde godnattet ikväll, hon grät när jag försökte ge kvällsslurken med ersättning och jag provade med bröstet då istället. Då somnade hon men vaknade när jag lade ner henne i sin korg och jag tog upp henne och ammade lite till (ännu en oro hos mig; hon äter lite ofokuserat och trots att jag trugar brukar hon lägga ner efter ca30min, är hon mätt då? Vet ju att mätt mage är grunden till god sömn) och då somnade hon kvickt vid bröstet och jag lade ner henne i korgen sovandes. Kändes som ett misslyckande.
5) Vad kan det finnas för skäl till att hon gnäller så om eftermiddagarna/kvällskvisten?
6) I morse ställde jag klockan på sju för att "komma in i schemat", bör jag även ställa klockan på någon lämplig tid för natt-amning? Om jag nu inte vill tredagars-kura, kan det ändå hjälpa henne att självmant slopa nattmål nr1?
Inatt vaknade hon kl23 och ammade, sedan 02:40 och ammade och sedan kl05 och 06 men då buffade jag henne till sömns varpå hon då sov vidare och fick väckas kl07.

Herregud vad långt det blev..! Hoppas någon orkar läsa detta och ge mig lite tips och stöd i detta projekt som just nu känns nästan oöverstigligt :oops:
videunge

Re: Ny i Annas värld, 2månaders nybörjare i SM

Inlägg av videunge »

Hej och varmt välkommen är du! :D

grattis till juvelen. Bra beslut att köpa barnaboken. den är en mycket nära vän att ha i umgänget med små ( och inte så små) folk. :thumbsup:

kan du vara snäll och gå in under kontrollpanelen och under profil skriva in juvelens födelsedatum? då följer det med i alla inlägg du gör och det underlättar massor för oss som svarar. Tack :D

Sen, kära rara någon LUGN! En av de största bovarna i umgänget med småttisar är oro. Så lugn. det är fortfarande en mycket liten människa. Det kan vara lite jingligt och vägen är inte alltid spikrak, men ni fixar det här. ok?

Sen vill jag ialla fall slå ett slag för magläget. PÅ mage med larm är det sätt som de flesta små sover allra skönast. Sidan eller rygg garanterar tyvärr ingenting alls! :(

Om ni inte haft rutiner alls och schemat känns oöverstigligt kan du ju börja med att köra så som sm med lite mindre barn, dvs satsa på 2h vakentid följt av ca 2h sömn. Annars kör ni på schemat Läs gärna snabbguiden här. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 om du inte redan gjort det förståss. :wink:. Gör som det står där med maten också, 4 små rätter inom mattiden så att liten verkligen kan äta sig proppmätt.

om liten har svårt att koncentrera sig när det är mat, testa gärna "ömma järngreppet" video finns här http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

visst kan man buffa i stället för att vagna. Det är bara en fråga om smak. men för oss latmaskar så kan man vagna från sängen... :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
DrömmarOmSömn

Tack för snabbt svar.

Men jag undrar ändå, magläge är alltså förutsättningen? Om inte magläge kan jag likabra lägga ner? Och vad gäller mat, hur länge ska en unge äta? Jag kommer aldrig någonsin upp i 1,5 eller 1h! Max 30min som sagt, efter en del pauser och tragglande. Hon går dock stadigt upp i vikt o BVC säger jag har grädde i mjölken.

Förutsättningarna för oss är alltså ändå ruttna, kan inte vagna o buff är svårt i sidoläge.
Jag börjar känna mig uppgiven redan innan jag börjat.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det är inte meningen att ungen skall amma i 1,5h! :shock: nej nej nej. Utan det är meningen att man skall hinna med 4 små rätter mat plus skötning och lite umgänge inom en timme ungefär. man serverar mat från bröst 1, liten får äta tills verkligen inget går ner mer, sen rapa och så igen från samma bröst. Sen är det umgänge och blöjbyte och så innan påfyllningen när man gör på samma sätt fast på andra sidan. :D och allt inom en timme.

Sen vad gäller vagn. Jag bodde när vi fick våran första i en lägnehet som var jättekrånglig att ta upp vagnen i. Vi löste det så att vi köpte en billig på loppis för typ 100 kr. Den baxade jag upp EN gång. sen bodde den i lägenheten och den andra hade vi utomhus. ( jag fällde ihop eländet och transporterade den ståendes i hissen... :lol: :wink: Sen om man har en lös insats tex så kan den ibland passa så att man kan bära med sig liten sovandes om man tex varit på promenad. Så gjorde vi.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej DrömmarOmSömn :D

Välkommen hit och grattis till underverket! :heart:

Hur gâr det för er?
DrömmarOmSömn skrev:Hon sover på sidan och sambon vill absolut inte att hon ska sova på magen.
En mycket vanlig âsikt, tyvärr. Mycket förstâelig ocksâ dâ man fâr höra frân sâna som "borde veta" att bebisar absolut ska sova pâ rygg. Magläge har dock en mängd fördelar, och just lättare insomningar och bättre sömn är ju onekligen en av de intressantare, för oss föräldrar nattetid iallafall! :wink: Sâ här skriver Anna i Internationella Sova Hela Natten om just magläget:

Faktum är att små barn som får sova på mage från början sällan drar på sig sömnproblem. Ty att ”sova groda” är det naturliga för människobarnet, liksom för alla andra fyrbenta varelser, som inte gärna sover med mjukdelarna blottade och benen i vädret.

Redan ett helt nyfött barn kan lyfta huvudet, vända det från sida till sida och obehindrat ta sig luft. På mage har spädbarnet en rörelsefrihet, som stäcks på rygg. Byta ställning behöver vi alla göra, även under sömnen. Om vi kan.

Fördelarna med magläget är obestridliga. Här är några:

• Lilla matsmältningsapparaten, som är under utveckling, lever ett betydligt lugnare liv på mage.
• Snuva rinner ut.
• Senkomna rapar, uppstötningar, kräkningar kan inte ställa med katastrof.
• Kvävningsrisken elimineras på mage mot slätt underlag, där barnet självt kan lyfta huvudet och undkomma det som möjligen hamnat över huvudet.
• Spädbarn på mage hindras inte från att från första stund praktisera de neurologiskt livsviktiga kryprörelser, som utvecklar inte bara motoriken utan också alla de fem sinnena på rätt sätt.

När jag fick min första lille kille sâ la vi honom pâ rygg, precis som man skulle. Gick INTE. Sâ efter en veckas ickesömn sâ la vi honom pâ sidan. Gick liiite bättre. Pojke nummer tvâ (dâ hade jag lusläst Barnaboken under graviditeten) fick direkt sova pâ mage och sov âtta timmar i sträck när han var drygt en vecka. Han har alltid älskat att sova, och läggningarna har har varit sâ mycket lättare än med storebrorsan. Och lillebror som fyller tre mânader idag och som sovit pâ mage sen start har nu sovit 11-12 timmar per natt i ett svep flera nätter i rad.

Skälet till att ryggläge rekommenderas är att antalet fall av plötslig spädbarnsdöd minskat eftersom bebisarna inte kommer ner till den djupsömn (som de sâ väl behöver) och som ibland tyvärr gör att den icke helt automatiserade andningen "glöms bort". Men skulle andningen saktas ner sâ ringer larmet, i tid. Det finns inget fall i världen där ett friskt barn dött pâ mage med larm. Barn som sover pâ rygg sover oftast lättare, vaknar oftare och har svârare att somna, och somna om, själva. Undantag finns förstâs, men de allra flesta föredrar magläget om de fâr chansen.

Och larm borde vara obligatoriskt för alla smâ bebisar. De smâ som dör i plötslig spädbarnsdöd idag ligger ju inte pâ mage...

Skulle ni ändâ känna att magläge inte är nâgot för er sâ finns det mânga som buffat pâ rygg eller sida. Sâ här beskrivs det:

Men om nu barnet verkligen föredrar att sova på rygg?

Tre mammor från mitt forum beskriver hur de gjort:

• ”Visst går det bra att kura på rygg! Joel, 3,5 månad, sover på rygg och går både att buffa så – utom att jag inte lägger handen på bröstkorgen på honom på var fjärde buff – och att vagnas så också. När jag buffar sätter jag min löst knutna näve i madrassen precis vid lilla rumpan och buffar i fyrtakt. Joel älskar det.”

• ”Jag lyfter upp förslagsvis det högra benet så att knäet kommer i 90 graders vinkel. Sedan buffar jag den lilla skinkan med rytmiska tag. Solfjädern innebär att jag lägger min hand helt utbredd över lilla Sagas bröst och håller den där tills hon blir sömntung. Jag trycker inte utan håller bara ett lätt stöd. Hon tycker att det är jätteskönt och blir lugn på en gång.”

• ”Jacob, snart fem år, hade vi alltid på rygg när han var liten. Det gick hur bra som helst att kura på rygg. Även att buffa. Nu sover han istället oftast på mage. Också vår lilltjej tycker bäst om ryggläget. Jag försöker lite emellanåt att lägga henne på mage, men det är ingen höjdare. Sin vakna tid får hon vara på mage så mycket som det bara går. Jag vill bara säga att man inte ska stirra sig blind på hur barnen sover. Det viktigaste är ju att de sover. Och sover skönt!”

Känn dig inte uppgiven! Läs pâ i Barnaboken och här pâ forumet (glöm inte att favoriterna) och vâga tro pâ att din lille kille ocksâ tycker att det är skönt att sova.

:heart:
DrömmarOmSömn

Tack, men allt går bra. Har bestämt mig för att inte hetsa fram något sömnmönster för min lilla dotters räkning (utöver regelnbundna dagar) utan låta detta komma naturligt från henne. Just nu ammar hon var tredje timma om natten, jag är övetygad om att skälet till det är att hon behöver det. Sen jag bestämde mig för att "gilla läget" är jag en mer harmonisk mamma som mår bättre. AW's foilsofier är säkert bra, men slår slint hos mig då jag känner sådana krav att "lyckas". Jag behöver jobba med att lägga min lösningsfokuserade sida åt sidan, undvika sådana här typer av forum där det är öppet mål för jämförelser och istället njuta av min dotters helt normala utveckling. Spädbarn behöver absolut lära sig att sova men helt ärligt; hur många barn sover inte på nöjda o glada på rygg och sida? Tids nog kommer min dotter säkert att sova hela nätter, men tills dess tänker jag ta tillvara på och njuta av vårt liv ihop utan störande inverkan av scheman och dylikt. Nu är klockan 01:30 o jag sitter o ammar, i vetskapen om att mÅnga medsystrar gör detsamma exakt i detta nu, precis som i urminnes tider. Det är en rätt mäktig känsla!

/Drömmen handlade om mitt eget ego
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej DrömmarOmSömn :D

Jag hâller helt med dig att allt prestationstänkande när man har med bebisar att göra är dömt att misslyckas, sâ har du hittat ett sätt att vara en harmonisk mamma sâ är det ju precis som det ska vara.

Jag blir dock lite ledsen över dina rader undvika sådana här typer av forum där det är öppet mål för jämförelser och istället njuta av min dotters helt normala utveckling Jag tycker att Annas forum är sâ underbart just för att vi alla jobbar mot njutningen, likaväl för oss som föräldrar som för bebisen. Utan att jämföra och hetsa. Njutningen är verkligen kopplad till hur man mâr, och alla mâr vi som bäst när vi fâr sova och äta som vi ska, eller hur? :wink: Jag har inte heller aktivt jobbat bort nâgra nattmâl, utan de har fallit bort av sig själv, när dagarna fyllts med mycket mat och vakentid. Och dit kommer man i takt med att bebisen växer, om bebisen känner sig trygg. Just rutiner är ett mycket gott verktyg för att förmedla trygghet, sen hittar ju alla just sina rutiner som passar allra bäst. Standardmodellen är ju sâ underbar just för att den är sâ flexibel. Fokus pâ mat och kul under vakenpassen sâ att det blir skönt att vila sen under sovpassen. :D Och har man ätit och busat och gosat och rört pâ sig ordentligt under dagen sâ är det sâ skönt att sen sova hela natten, när man blivit stor nog.
DrömmarOmSömn skrev:Nu är klockan 01:30 o jag sitter o ammar, i vetskapen om att mÅnga medsystrar gör detsamma exakt i detta nu, precis som i urminnes tider. Det är en rätt mäktig känsla!
Jag satt faktiskt och tänkte nânting liknande inatt, men klockan fyra dâ vâr lille Nils vaknade och ropade. Han har sovit hela nätter flera dygn i sträck, men inatt ville han ha lite mat. Det fick han förstâs och sen sov vi bâde gott igen.

Jag gillar Annas filosofi sâ starkt eftersom hon visar en väg mot njutningen, och den är ganska bred vilket gör att alla kan hitta sin egen lite lagom snirkliga stig inom själva körbanan sâ att säga. :wink:

Njut vidare av din dotter och välkommen tillbaka om du vill bolla vidare om nâgot.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"