Kvällsrutin för 3-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myra

Kvällsrutin för 3-månaders

Inlägg av Myra »

Hej. Skulle vilja ha lite tips på hur kvällsrutinen kan se ut för en 3-månaders? Har börjat lägga in en lur 18.30-19.15 och efter det ammar jag ca 15 min, sen blöjbyte och ev bad. Sen sitter jag i princip från 20.45 till kl 21 och ammar...hon suger o suger o när hon tar en paus börjar hon gråta om jag lägger ifrån mig henne. Sitter hon i famnen mer nöjd. Egentligen är det helt ok för mig men är det normalt?

Har prövat ge lite tillägg men hon får kväljningar när hon får lite i munnen...Känns alltså som att hon fastnar lite vid bröstet men det kanske är helt ok så här på kvällskvisten? Ska man ha social delaktighet och ensamlek även i kvällspasset?

Nu lade jag henne 21.03. Hon blev jättearg och pga att hon är förkyld o jätterosslig tog jag upp henne när det lät som att hon tappade andan...lugnade ned henne och lade snabbt ned igen. Hon protesterade ganska högljutt men jag buffade på. Gick sen in 3 ggr o buffade och 21.19 sov hon. Nähä nu fick jag gå in o buffa 10 ggr kanske 21.26. Ja ja helt ok tycker jag läggningen gick, eller :D :?:

Tips/synpunkter :?:
/Myra
ellen05

Inlägg av ellen05 »

hej..

tänkte skriva lite hur vi har det..
Men först kommentera ditt inlägg.. Du skrev att du tog upp henne pga av hon var förkyld.. Detta är ingen bra idé - du "räddar" henne från sängen och det är ju inte bra. Se till att allt är i sin ordning då du lägger henne och ta inte upp henne före det är morgon. Att hon vill ligga och suga och suga på kvällen kan ju ev. betyda att hon får lite för lite. Eller så vill hon bara ha lite närhet. Om du tror att hon får i sig för lite så Vilken ersättning har du provat med?? Kanske du kan byta sort - eller kanske du kan börja ge henne banan el. potatis på dagen ? AW skriver ju att babysar inte skall vara i famnen annat än när man trasporterar eller kelar med babyn.. MEN visst är det mysigt att ha en lite sömnig flicka i famnen på kvällen ;) För oss brukar det vara så att när tjejen är trött börjar hon gråta då jag sätter ner henne. Hur ser ert schema på dagen ut? Får hon tillräckligt med sömn? som du säkert märker bollar jag med en massa tankar..

Nåja

Så här ser våra kvällar ut. Tjejen är snart 4 mån - men så här har det varit sen hon var 2,5 mån. Tjejen sover en 45-min lur mellan 18.15 och 19.00. Jag väcker henne oftast kl 19 och då ger jag henne att äta direkt. Ibland äter hon kort (10min) och ibland äter hon länge typ 45 min. Jag brukar rapa henne då hon själv bryter, sen testar jag om hon vill ha mera och låter henne alltså äta så många gånger hon själv vill ha.

Då hon ätit klart brukar jag ofta ha henne i famnen och jag umgås med henne - men har jag själv något som måste göras tar jag med henne och gör det (typ laga mat, äta, hänga byke osv...) ibland brukar jag också sitta och titta på tv.n och då får hon sitta brevid mej i soffan. En del kvällar badar jag henne och då gör jag det nu.

Då kl är halv 9 brukar jag ge henne mat igen. då hon bryter rapar jag - byter blöja och byter till pyamas och ger henne att äta igen. Nu igen ger jag henne så länge hon vill ha - men då jag märker att hon bara äter några tag och sen börjar titta runt brukar jag bryta. Då antar jag att hon är mätt.

Sen rapar jag henne ordentligt igen och efter det sätter jag henne på rygg i sängen. Nu har jag henne och skratta... hon är ganska svårflörtad så jag gör verkligen mitt bästa för att få henne att skratta. Ibland skrattar jag också med henne i soffan eller någon annanstans - men skratta bör hon :) Då jag anser att hon skrattat tillräckligt sätter jag henne på mage i sängen, släcker lampan, sjunger en kort godnattsång, ramsar och går ut.

Ofta somnar hon på några minuter. Förr grät hon lite innan hon somnade men nu så somnar hon lugt in utan några protester. De e skönt.
Så här har vi det. Hoppas det kan vara till inspiration, ha de gott.
kram

annars - ensamleken bör vara på morgonen;)
Myra

Inlägg av Myra »

OK tack för tipsen. Jag upptäckte att jag skrev att jag ammade 20.45 till 21, jag menade så klart 19.45 till 21 :!: :D Vi har prövat på Semper o NAN men inget är särskilt gott tycker hon :) Nåja äter bara en gång på natten så det verkar ju inte som att hon är superhungrig....
/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

hmm har nu funderat lite till och blir lite förvirrad... har för mig att jag läst någonstans (men hittar det så klart inte nu) att man enl standardmodellen ska ge mat, mat, mat, sen lite skötning och umgänge och därefter en stund för sig själv på en filt tex med ngt kul att titta på men det kanske är helt felaktigt och alltså bara på morgonen?

Johannas schema ser ut så här:
07.30-09 vaken
09-11 sova 2h
11-12.30 vaken
12.30-14.30 sova 2h
14.30-15.45 vaken
15.45-17 sova 1,25
17-18.30 vaken
18.30-19.15 sova 0,75
19.15-21 vaken

21-07 sova med avbrott för ett nattmål ngn gång mellan kl 2 o 4, nattmålet tar numera endast 1/2 timme (tidigare kunde det ta 2 timmar innan hon somnade om).
/Myra
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Visst kan dom ligga på en filt med saker runtomkring - men det är inte samma sak som ensamlek. Ensamlek är en stund där dom verkligen är ensamma. Då skall man också ha samma saker varje morgon. Läs om det i barnaboken.
Myra

Inlägg av Myra »

OK bra, då använde jag bara fel ord :D då är jag med i matchen igen... Jag har inte infört ensamleken på morgonen än, ska försöka hinna läsa på om det först.

Ikväll fick jag faktiskt i henne lite tillägg (40 ml NAN). Tack för dina tips, ska försöka få henne att skratta lite innan sänggåendet för det kan jag inte påstå att hon gör... :( Hon äter o äter och när hon avbryter ätandet men börjar då oftast gråta, tror att det är när det börjar tryta med mjölk...

Men det är inga större problem att få henne att somna. Hon är lite arg och protesterar och jag får gå in o buffa några gånger men hon somnar inom 10-20 min.

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Känner igen det där långammandet på kvällen... :cry:
Det är så att mjölken är tunnare och inte lika näringsrik på kvällen.
Dom små liven blir helt enkelt inte mätta lika fort och bra som på morgonen/dagen.
Många, många har det såhär...
Det finns egentligen bara 3 alternativ.

1. Mjölka ur under dagen, och ge extra i flaska på kvällen
2. ge lite ersättning
3. Maraton-amma, men det sliter på er båda...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej
Att hon inte gillar tillägget får du nog räkna med ibörjan. :? Hon får lov att lära sig. :shock: Har hört att en del blandar i bröstmjölk i ersättningen, så det blir godare för de små liven. :idea:
Min Hanna fick NAN för att det var snällare mot magen, men hon gillar Semper klart mycket bättre. Så nu är det bara Semper som gäller. Och banan gröt och pureer och frukt så klart :P :thumbsup:

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"