Baby blues och/eller ömma bröst....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Manfred10

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Funderar på att sälja några av dem idag........ :shock:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

ÅÅH det här med skrik... det är jag inte så bra på att hantera....

:?: När ska jag låta honom somna själv??? jag vet ju (tror jag... :oops: ) att han har fått det han behöver innan han läggs för natten.
:?: Men när han skriker ska jag verktyga direkt? och sluta så fort han är tyst? Har ingen vagn uppe än så det är sängen som gäller. Oroar mig för överlevnadsångesten och att den ska ta nya friska tag om honom om han får skrika.
:?: Om jag har ex. buffat några omgångar vid skrik kan jhag väl inte bara sluta och låta honom skrika nästa gång han sätter i gång?
:!: Den där jäkla nappen triggar bara igång hans sugbehov tror jag och NÄR (inte om) han tappar den blir han vansinnig!

Hur gör ni? har läste en del om skrik och toleransnivå här på forumet, men små barn kan ju verkligen skrika hjärtskärande :cry: :cry: :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej! Hoppar in här i tråden... :)

Om jag var du, skulle jag börja låta honom fixa saker och ting vid läggdags själv. Tror han är så pass stor att han, om han är mätt, inte går sönder av att gnöla lite. Lita på att han klarar dig och tänk att det insomning är någonting värt att öva på. Så guldvärt när det fungerar. Ju snabbare de lär sig, desto enklare.

Minns när vi började öva med yngsta dottern att fixa gnölen på egen hand. Det tog ett par kvällar när hon kunde gnöla nån gång före hon somnade, men fort blev det slut med det också och hon förstod att det var sovdags. Om det däremot tar lääänge innan hon kom till ro kunde jag testa mata mera. Ibland var det det som var grejen, men oftast inte. Så våga testa! Och stå inte och vakta som en hök utanför dörren. Lev om; lyssna på musik, dammsug eller gör bäggedera.

Verktyga om det absolut behövs! Inte annars.

Om du buffar ibland, men inte alla gånger är det inte panik. Tänk att du ju MÅSTE börja backa och avvakta för att han ska lära sig somna på egen hand.

Nappen. Alla tycker så olika. Vi hade napp till första barnet, inte till de två andra. Idag är alla tre fingersugare. För- och nackdelar. Tror att de flesta små som sover på mage och har ett stort sugbehov förr eller senare hittar handen/ tummen att suga på.

Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ska testa ikväll.... har lånat en vagn nu så han kan få sova i en inne oxå. Att bara ruska i handtaget på vagnen innan man går för att markera att han ska sova är väl ok? vagna ska man väl bara göra om han skriker upp sig rejält.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

att vagna ett par tag eller skaka handtag vid läggandet som markering är HELT okej. Det är övrig användning som skall vara restriktiv.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det blev 4 drag och ett skak...... Lite eftergnöl men på mindre än 5 minuter sov han! :D Ingen napp, den tappar han bara 17 gånger! magläget har vi oxå börjat med. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

underbart. =D> =D> =D>
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jaha här jobbar vi på! :D

Fick den äran att göra Annas bekantskap i Gastsjön och Hilding fick till och med spendera natten med henne! :wink:

Vi har numera natt från 20.30 till 4.00! =D> Hilding vaknar ofta runt 20 över 3-halv 4 och då vagnar jag till kvart i om han inte somnar om. Ger en rejäl nattslurk i flaska med min förmiddagsmjölk vid 20.00! Det är rena knock-outen så han brukar somna utan problem sen.

Dagarna rullar på, lite svårt med vakenpassen ibland, det är inte lätt när man är trött... Hilding är fortfarande inte så förtjust i att ligga på filt, var den än är placerad.... då blir det mycket pip och gnöl, ligger han på mage somnar han ganska fort, så jag får vara beredd att killa och busa... Men varje kväll före badet gör han gladeligen några armhävningar och andra övningar när jag är med och peppar honom! :P

Sociala delaktigheten med storebror blir lidande känner jag, jag måste bli bättre på att planera in den... Storebror är inne i någon sorts frustration över att han inte kan göra sig förstådd, när vi inte fattar vad han menar, fast han förklarar så bra, på sitt sätt... När Hilding är vaken tar han nästan all tid, storebror är med förstås men inte så mycket som jag och han skulle vilja. Vid amningen som tar runt en timme vill storebror gärna ligga mitt i allt ihop..... Lite krångligt och svårt för liten att få matro då...TIPS??!!

Andra vakentimmen består som sagt oxå av en hel del passning så att inte den lille somnar eller blir alltför olycklig. Jag skulle ju kunna ha Manfred som första "killare" men han killar gärna så hårt och tycker att lillebror fungerar utmärkt som kudde, madrass eller bilbana. Han är jätteduktig på att klappa fint oxå, men inte jämt.... :roll:

Har en rastgård överst på önskelistan! Storebror älskar att vara ute och gå, dona, undersöka, arbeta.... fast vi har stor gård på landet och en bit ner till vägen kan han vara snabb att hitta dit för att titta närmare på alla stoooora lastbilar som dundrar förbi där. :shock:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag läste Annas berättelse. vilken liten karl :D :wink: Ang amningen. Vi tillbringade mycket tid med att läsa bok. det går ju utmärkt att göra när liten äter. Om storan kan bläddra så känner man sig extra betydlesefull att få hjälpa mamma som ju förståss har lite svårt. OM storan var trött satte jag mig i soffan och la en kudde i knät framför bebis som storan kunde ha huvudet på. då ligger man ju nära mamma uten att vara precis i knät.

Sen kan man ju amma på en del konstiga ställen...om det är skapligt väder så kan man ju sitta brevid sandlådan tex. någon gång tappade jag upp lite vatten i badkaret och hade amningsfåtöljen precis utanför så jag såg. och så såpbubblor och båtar. tvätta dockkläderna behövdes absolut. :wink:

passa sen på att planera in sociala delaktigheten när liten sover. jag brukar tänka ut några saker jag vill ha gjort. sköta tvätt är tacksamt här hemma men det finns ju så mycket. men jag tror som du skriver att det är bra att planera in det. sen kan man ta övriga spontana infall som bonus. Tycker att nu verkar ha det bra.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tji fick jag............... :shock:

Nu har vi haft två nätter med tidiga, låååånga uppvak :?: :?: :!: Varför detta? Hilding verkar verkligen superhungrig och kommer inte till ro, han suger och suger på sina små händer.... Jag ger honom flaska på kvällen, med min bröstmjölk, han kan smälla i sig 160 ml till nattslurken.

:?: Ger jag honom för mycket? Det svaret vet jag ju egentligen.... :roll: Så att lilla magen är vrålhungrig när alt innehåll är borta?

:!: Blöjan är oxå överfull förstås, efter allt han sätter i sig på kvällen.

:?: Saknar han mina tuttar för mycket, flaskan är ju inte lika mjuk och go!

:?: 6 veckor är han i helgen, lite tidigt för en ny ökningsperiod va?

Aledningen till att jag började med flaskan var ju att han skulle stå sig längre på natten mede lite kraftigare mjölk från förmiddagen... :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Har inte så mycket vettigt att komma med... :roll: ok Men en sak vet jag :mrgreen: det går inte att ge för mycket mat, men det vet du ju eller hur? :roll: Om han verkar hungrig, hur går det under resten av dagen? Äter han sig proppmätt? Det är ju det sammanlagda under dagen som räknas så att säga. <det går ju att efterjaga med flaska om man är osäker. Eller känns det mer som ett stort sugbehov? så att en liten napp skulle hjälpa?

Hoppas natten blir bättre. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

I natt vaknade H både 00.15 9ch 2.15 men somnade snabbt om med napp :oops: :shock: :oops: och några vagnsdrag....

Fick väcka honom 4.10 för att ge honom nattmålet.

Idag funderar jag på att säga upp mig! :cry: Om jag inte hinner få sparken först. H bara kräks och piper så fort jag lägger honom på mage och jag försöker truga i honom mat under "mattimmen" men M är sjögrön idag och bara klättrar, nyps och bits trots mina försök till pedagogiskt: "Oj då!! så här gör man istället".... så det blir dåligt med matro. :cry: Känner för att stänga in antingen mig eller M under varje amning.......... suck! :( Snart börjar jag bitas tillbaks!! :evil:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Varför i fridens dar ger du honom napp :?: :!: Du bjuder välkommen till bekymmer :roll: Du förvirrar honom kolossalt. Han behöver inte napp på något vis i världen :x

Planering, säger jag bara. Du har ett schema, och "mattimmen" betyder inte ockupation. Men ger möjlighet till just planering. Innan. För båda små barnen. Och för dig :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Oj då Anna, nu skäms jag nästan... :wink: :oops: :oops:

Nappen dök upp i förrgår när H (som jag kände det) inte svarade på vagningen utan bara hackade och sög på sina händer och höll upp huvudet trots min bestämda teknik. H har haft några nätter med tidiga uppvak, vid 1, och jag tycker att det har varit svårt att få honom att somna om igen, med nappen har det gått bra, om han inte tappar den... :oops: :roll: Blöjan för full efter den STOORA nattslurken? Vagnen för trång? För varmt? För kallt? Hungrig i alla fall? :shock: Vargungar som dyker upp men jag brukar mota dem i dörren, men varför vaknar han "för tidigt"?? Men jag ska kanske strunta i VARFÖR och bara fokusera på ATT HAN SKA SOVA.

Storebror får planerad social delaktighet när lillebror sover... idag har han både diskat, dammsugit och plockat ur diskmaskinen men vill ändå kravla över hela mig och nypas och bitas titt som tätt, även lillebror får akta sig (eller mamma får akta lillebror rättare sagt). M skulle kunna ha ensamlek i spjälsängen då H har "mattimme" (det vore enklast) men känns lite väl tufft att ha honom där 4 timmar om dagen. :shock:

Så här ser dagen ut för oss, nån som har tips får gärna leverera dem :D

7.00 GODMORGON! mattimme för H, M får välling och har sen ensamlek i sängen.
8.30-10.00 H sover. M och jag går ut när vi har ätit frukost alternativt "jobbar" inomhus.
10.00 Mattimme för H, M kravlar på oss. M har inte mycket till övers för att "bara" ligga bredvid och läsa en bok, mysa under en filt eller titta på en film samtidigt med oss i soffan.
11.00-12.00 H får klara sig lite mer på egen hand, M ska ha lunch här. Ibland går vi ut alla 3. H i bärsele utåtvänd, men somnar lätt då.
12.00-14.00 Lägger både H och M för middagsvila, och mig själv oftast.... :wink: M får sova i två timmar om han vill, men ibland vaknar han efter 1,5h.
14.00 H har mattimme samtidigt som M vill ha mellis och kanske är lite yrvaken och kramsugen, kravlar och lastar mig full med böcker som vi läser i farten.
15.00-16.00 Förbereder middagen med hjälp av M om han har lust, passar på H så att han inte somnar på filten eller blir alltför pipig.
16.00-18.00 H sover, M och jag kan gå ut och klippa gräs, elda i pannan, ta hand om tvätten etc... eller pyssla inne.
17.00 är det middag och förhoppningsvis är pappan hemma redan halv 5 och kan umgås med M tills han går och lägger sig.
18.00 mattimme för H. M och pappa kanske åker en sväng för att göra något viktigt.
18.30 bad och välling för M oftast fixar pappa detta.
19.00 Godnatt för M
19.30 bad H
20.00 nattslurk för H
20.30 godnatt H

När H har vakentimme brukar vi ha några minuter tillsammans med storebror på golvet, tills mammas nerver inte pallar mer av den hårdare hanteringen av lillebror.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Livet rullar på.... :D

H har varit på BVC i dag. Dagens resultat, vid 7 veckors ålder väger Hilding 6710 g är 62 cm lång och har ett huvudomfång på 41,3 cm. Jag frågade mig för om sonens huvudform som jag tycker är aningen kantig.... Ja vad ska man gör åt det då :wink: sa sköterskan med ett leende på läpparna, alla kan ju inte ha klotrunda huvuden. Han är perfekt som han är, men hon skulle kolla med läkaren i alla fall om jag ville det. jag kan inte påstå att jag oroar mig, det är nog andra runt omkring mig som gör.... :o

Han börjar bli en liten klocka, tiderna funkar fint och nätterna sitter också bra nu. Vaknar han upp före 4.00 brukar han kunna somna om själv. Jag ställer klockan så jag får ofta väcka honom för nattmålet. Eftermiddagsluren är den som fortfarande krånglar, där vill han vakna för tidigt, ibland redan efter en timme. MMen jag envisas på ett tag till får se hur det går.

Jenny 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"