I morgon ska vi börja dag-kura

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

I morgon ska vi börja dag-kura

Inlägg av kattis73 »

Jag är så ofantligt trött på att slösa tid på att dra den där barnvagnen! Nu ska det dagkuras! Jag har dragit mej lite för det eftersom jag gissar att det kommer att innebära att Isak sover för lite dagtid en period, och kommer därmed bli trött. När jag vagnar får han ju sin sömn och är sålunda pigg och glad.

Isak sover 90+45+30.
Första luren somnar han oftast lätt till. Ofta vaknar han sen efter 30 minuter och sen får man dra vagnen konstant. Stannar man vagnen vaknar han ofelbart efter några minuter. Andra gånger sover han lite bättre, men sista halvtimmen gäller i stort sett alltid konstant vagning.
Andra luren sover han oftast bara 30 minuter av.
Tredje luren sover han 20-30 min.

Det är ju främst första luren som behöver kuras, som ni ser. Jag tänkte göra så att jag lägger honom i vagnen i uterummet. LÄgger en filt över sufletten för att skärma av. Drar några tag (som besked) och säger ramsan (vilket är nytt, vi har bara natt-ramsa hittills). Sen låter jag honom vara och han kommer säkert somna rätt snart, det brukar han ju. När han sen vaknar efter 30 min (glad) så sticker jag ut huvudet och ramsar igen. Sen låter jag honom vara. Här vet jag ju inte hur han "brukar" reagera. Men vid totalkris så drar jag vagnen och ramsar ut (dvs in :-) )
Ligger han vaken så får han göra det. Så länge han inte är lessen så låter jag honom vara tiden ut. Blir han jättelessen ramsar jag och vid totalkris vagnar jag (kort). Ligger han vaken länge och sen somnar om ger jag honom mariginlakvart.

Synpunkter och reflektioner? Det enda jag känner mej liiite osäker inför är om han skriker och inte slutar. Men jag kör väl på som när jag kurade på natten.

En parentes är att läggningen idag var katastroffal. Jag fattade först ingenting, det brukar inte vara några som helst problem, han brukar ligga och snacka och gnöla och somna på max tio minuter. Ikväll tog det 35 minuter och han skrek så jag fick gå in och lägga tillrätta tillslut, det han jag inte gjort sen första kurnatten... Jag ramsade först, men han svarade inte alls på ramsan (har han glömt den tro, den har ju inte behövts på länge. fast vi ramsar ju fortfarande när vi lägger honom, som besked). Hur som helst så somnade han när jag lagt tillrätta. Han vaccinerades idag, så jag gissar (och hoppas) väl att det hela beror på det.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Attans, natten har varit värdelös. Isak som brukar sova så bra... Fyra gånger har jag varit inne och lagt tillrätta och ramsat. :-( Detta har inte hänt sen de första kurnätterna. :-( :-(
Hoppas det beror på vaccinationen.

Nu vacklar jag, det är kanske dumt att börja dagkura en dag när han sovit så dåligt...!?
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej Kattis
Apropå sömnen.....Så kom ihåg att månen var riktigt full i natt :P :P

Det är bra att du tar tag i daglurarna. :D
Jag har kurat Hanna och jag tycker det var betydligt svårare med dagsömnen än nattsömnen. :shock: Innan hon lärde sig ramsans betydelse så höll jag på att bli tokig. ](*,) Det var så mycket skrik. Hon var riktigt förbannad. Länge! :x
Nu har det gått ett par veckor och det är mycket bättre. Ibland behöver jag inte ens ramsa. :thumbsup: Utan lägger ner henne och säger ramsan menans jag stoppar om henne sen går jag ut och hon somnar själv utan skrik. :sleep: Så om det blir jobbigt, härda ut. :P Det blir bättre....Även om det tar nån vecka. :?
Du kommer ha igen det. :P

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Hej igen,
Fullmåne, tja, det kanske var det!? Hur som helst hoppas jag att det var tillfälligt...
Läggningen inför dagslurarna har inte varit vårt stora problem utan att Isak gärna vaknar efter 30 min och måste vagnas konstant för att sova vidare...

Hur som helst så valde jag att köra igång med min lilla sova-bra-på-dagen-kur idag, trots att Isak sov kass i natt. Det har gått lööööjligt bra! Vet inte om det har att göra med att han var extra trött? Eller om mitt förtroende till honom plus dagramsa gjorde susen på en gång? Kanske en kombination.

Isak somnade fint till sin fm-lur som han brukar. Enda skillnaden mot "normalt" var att jag ramsade vid beskedet. Den sov han oavbrutet tills det var en kvart kvar på luren. Vem vet hur det gick till, för det har bara hänt vid enstaka tillfällen. Hur som helst så ramsade jag bestämt när han vaknade och gick ut (dvs in). Han gnällde och smågrät lite irriterat i några minuter. Somnade sen om och jag väckte när luren var slut!

Mitt på dagen-luren somnade han lika fint till. Han gnällde till vid 20 min, sov sedan tills jag väckte efter 45 min. Jag blev fakstikt mäkta förvånad över att han inte vaknade efter sina sedvanliga 30 minuter!

Nu har han precis somnat till sin sista lur. Somnade lugnt och fint nu också.

Jag är rätt säker på att det inte riktigt är slutkurat ännu. Men det började ju väldigt bra!

Skäms nästan lite... När jag hade nattkurat så var jag så arg på mej själv för att jag tidigare inte gett Isak mer förtroende att somna om själv, utan petade in nappen vid minsta pip. Trots det fortsatte jag göra precis samma sak fast med vagnen! Knasigt. Men nu är det slutvagnat, och Isak har fått mer förtroende. I alla fall hemma, ska erkänna att jag drar mej för att ramsa bland folk...
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

JAg är stum av förvåning! Även idag sov Isak i en timme och en kvart, sen fick han ramsa somnade om bums och jag fick väcka när luren var slut. Drog inte vagnen en enda gång och ändå sov han hela sitt pass (med ett kort uppvak då). Fantastiskt! Ramsan är ju helt otroligt effektiv!
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Måste bara berätta... Isak sover nu hela sina lurar! På fm-luren vaknar han en gång, men somnar om på några minuter på ramsan! Varför började vi inte dagkura tidigare??? Såååååå skönt att slippa dra den förbenade vagnen!!! Det kändes som ett bedrövligt slöseri med tid! *glad*
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat :D Pris och beröm :lol:

Det ska inte vagnas "konstant", som du möjligen har märkt - se Verktygslådan, läs och lär och träna med tyngd i vagnen :idea:

Och vad då - napp :?: :!: Butt, butt som ett barnbarn sa (bort) :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Tack tack! Napp? Vad är det? Den tog vi bort när vi kurade för en och en halv månad sen den har vi inte saknat en sekund. Behöver inte träna vagning för vi har slutat vagna helt! Ramsan räcker helt och hållet även dagtid. Bra för vagnen ändå snart urvuxen.

(Igår sov Isak sina 90 minuter utan att vakna till, utan att vagnas och utan att ramsas!)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"