3 månader, matstrul.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
videunge

Re: 3 månader, matstrul.

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det låter ju som om 20 min är på väg att försvinna. Ni strävar ju mot 15.5h sömn så det är bra. 5 min powernap går ju alltid att lägga in precis som ni gör. Mer än 12h natt är inte så bra och är svårt att få till så sikta på 12 tycker jag. :roll:
idag lät jag det gå 3,5 timme, o då slank det ner... :)
precis! om man siktar på att få mellan 3,5h till 4 så blir aptiten bättre. bra jobbat =D> Försök gärna få till det under resten av dagen också så blir det ännu bättre tror jag. :wink: Heja på !

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lovis09

Inlägg av lovis09 »

hej igen,
ja det e klart! 12 timmars natt! fel av mig :shock:
maten känns bättre o bättre, nu e det det här med att sova på natten.
Har tagit bort det tidiga natta målet för två veckor sedan men får fortfarande vagna, vissa nätter MÅNGA gånger, vad gör jag för fel?
Har gjort detta med stora syster o det var inga problem!
Har kollat in Annas video för vagnteknik, o den kör vi, så det kan ju inte vara det....blir förbryllad, då hon faktiskt sov två nätter till 4.
O mätt är hon!
Någon som har något hemligt vapen att ta till?
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lovis09 :D

Hur gâr det med smakportionerna? Mânga upplever att sömnen blir stökigare just där vid tre mânader och det kan bero pâ att rejälare mat behövs.
När lilltjejen vant sig vid skeden sâ är ett tips att börja varje mâltid med skedmat och sen fylla pâ med amning/ersättning. Dâ brukar det gâ ner lite mer än om man börjar med mjölken.

Och mörkläggningen, hur har ni det med den? Kolsvart ska det vara! 8)

:heart:
lovis09

Inlägg av lovis09 »

hej där
mörkläggningsgardinerna är uppsatta sen födsel :lol:
smakisar har vi inte börjat med, har varit lite rädd för det, men det är nog det som saknas, ska dra igång det meddestamma då jag är frisk (har halsfluss själv nu :cry: ) hoppas inte lillan blir smittad

det här med vagning, kan det vara så att vi vagnat henne för mkt? inatt avvaktade jag lite o första gången hon vaknade o pep, så gjorde jag inget utan avvaktade o hon somnade sött om :lol:
sen efter en timme vaknade hon igen, men då behövdes vagnen. även timmen efter o sen var det matdax. sen sov hon till morgonen.
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
lovis09

Inlägg av lovis09 »

KRIS!!
Vad e detta?
Nätterna blir värre o värre o börjar bli sämre även på dagen.
Lillan har bara svårare o svårare o sova.
Nappen har kommit tillbaks, tycks vara det enda som hjälper vi 2 tiden på natten att komma till ro, o lyckas sova något :oops:
Även dagtid har nappen behövs, vilket inte har gjorts de senaste dagarna.
Vi har bestämmt att den får vara kvar tills vi ska sova 12 h nätter.
Men något är fel. Så här kan vi inte ha det.
Om en timme är det jag som åker till affären o köper Nr 2 ersättning, måste ju bero på maten eller vad tror ni.
Jag blir tokig!!!! Är så ledsen o frustrerad men tappar inte tron, även om den sviktar vid 6 tiden o är trött själv som en örn.

Dessutom har hon gått o blivit snuvig, :cry:
Inte konstigt då hela familjen varit kass.

HJÄLP, jag vet inte vad jag ska göra, vagningen verkar ju inte ta, samma visa varje natt, hon somnar kl 1945 får mat kl 22 o sover gott till 2 tiden o sen börjar det, somnar om efter vagning inkl. napp, sen får jag vagna en el. två gånger i timmen fram till maten kl 4. o i bland sover hon till 745, o ibland vaknar hon till o behövs vagnas vid 6 tiden.
Jag är en sliten mamma, men mest orolig över lillan.
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Lugn i stormen.

Jag tror helt klart pâ mer mat. Börja med smakisar!

Jag har tyvärr ingen koll alls pâ ersättning, men enligt experterna här sâ kan NAN2 ges frân födseln om bebisen inte ammas. Kan inte tänka mig att det skulle vara nâgot problem att ge den till en drygt tre mânaders, men som sagt, är ingen expert alls inom det ämnet.

Om du känner att nappen ger ro nu sâ ha kvar det halmstrâet tills ni fâtt ordning pâ matintaget nâgorlunda iallafall. Men glöm inte att sugbehovet avtar frân fyra mânader, sen blir det lätt en dâlig vana. :wink:

Snuva kan vara nog sâ besvärligt. Har ni näsfrida? Och koksaltlösning att tvätta näsan med? Och kanske har du en lök liggandes? Hacka i stora bitar, häll pâ kokande vatten och lât stâ under lillans sovplats under natten. :D

lovis09

Inlägg av lovis09 »

hej igen
var o handlade gröt, päron, katrinplommon, o ersättning nr 2.
körde 50/50 med ersättningen, hon fick första till kvällen o sen kl 22, o snäckan sov gott till 3 då hon behövde en liten napp o sov till 4 =D> o inga problem att sova till vi gjorde morgon =D>
UNDERBART!!
Mer mat till småfolket!!! Men framför allt rätt mat!
Tänkte fasa ut ersättningen med 50/50 så vi inte chocklar den lilla magen, vad tror ni om det?
O ska börja med smakisar imorgon!
Tänk om detta kan vara lösningen. Åk med rapport imorgon igen.
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
videunge

Inlägg av videunge »

Hej!

ja mer mat till småfolket! tror definitivt att ni är det hela på spåret! :wink: visst kan du fasa ut ersättningen. Du märker ju snart hur lilla magen fungerar. funkar den så kör på. :D

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
lovis09

Inlägg av lovis09 »

Två nätter har nu gått sedan vi införde baby semb lemolac nr 2.
Och resultatet har kommit!
Nu sover hon gott till kl 4 då mat väntar. Skönt!
Nu är man något piggare :lol:
Kör några dagar till med 50/50 så magen hinner vänja sig, sen går vi över till enbart nr 2. Gröt ska hon oxå få, ska ge det nu till 11 målet :lol:
Ska bli kul o se hur det emottages!
När tror ni vi kan ta bort 4 målet?
Är så tacksam att detta forum finns, både att man kan läsa hur andra tänker o skriva av sig själv o få hjälp, o att någon vill hjälpa en! Tack.
Hörs snart igen. :lol:
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

åh vilken härlig rapport! =D> :D

vet du jag skulle nog se till att införa gröt eller smakis just för att vara säker på att hon verkligen blir ordentligt mätt. Ibland löser ju sig nattmålen aldeldes själva med mer mat. :D

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
lovis09

Inlägg av lovis09 »

hej där,
nu har lite tid gått, o det går bättre o bättre,
alla nattamål är nu borta :lol:
kör enbart med nr 2 ersättning. o till lunch får hon pure, samt ersättning o till kvällsmat gröt o lite ersättning, övriga mål ersättning, lill tjejen äter som en häst numera!! :D
Pure o gröt verkar vara melodin!
Lillan har tom. sovit hela nätter!! Man tackar o bockar!
Men har de senaste nätter inte kommit till ro vi vargtimmarna :? Hon ligger o ålar sig i spjälsängen där hon numera sover, o man kan hitta henne lite varstans i den.....
Somnar om ca 20 min, o sen börjar det igen o stönas o bökas....hur kan jag hjälpa henne? Någon som har ngn bra ide?
Mörkt har vi, ska jag buffa el. vagna? Napp har hon :roll: Kanske dax o ta väck den?
Har precis börjat o införa ramsa vid samtliga sovpass, så att den kan ta över längre fram, hoppas att det är rätt, men just nu märker jag att mitt i natten stör ramsan mest.
Många funderingar som ni hör, tänkte att mina visa vänner på forumet kan hjälpa... :lol:
Är så tacksam att detta forum finns som kan hjälpa barn som föräldrar!
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

lovis09 skrev:nu har lite tid gått, o det går bättre o bättre,
alla nattamål är nu borta
Underbart! :thumbsup:
lovis09 skrev:Men har de senaste nätter inte kommit till ro vi vargtimmarna Hon ligger o ålar sig i spjälsängen där hon numera sover, o man kan hitta henne lite varstans i den.....
Är hon absolut sâ mätt hon kan bli efter varje mâl hela dagen? Det är bästa grunden för god nattsömn, i kombination med lagomt intensiva dagar med mycket frisk luft. Och har ni verkligen riktigt KOLsvart i hennes sovrum? Mörklägg dagtid och kolla, ni ska inte kunna se handen framför er! 8)

Vargtimmarna är lite vanskliga dâ det mesta man gör faktiskt stör. :roll: En glad och trevlig upplysningsramsa vid första pipet är vad som brukar rekommenderas, helt enkelt för att upplysa lilla damen att det fortfarande är natt.
lovis09 skrev:Mörkt har vi, ska jag buffa el. vagna? Napp har hon Kanske dax o ta väck den?
Nappen stör mer och mer, sâ ta bort den pronto. Det kan ju vara ett ypperligt tillfälle för att verkligen sätta ramsan ordentligt. Blir det protester vid läggning sâ kommer ju ramsan verkligen till användning och blir dâ mera välkänd och kanske dâ "stör" mindre där mitt i natten. :wink:

lovis09

Inlägg av lovis09 »

tack för tipsen!
mätt är jag säker på att hon e, o mörkare kan vi inte ha det!
Men;
tog bort nappen inatt!! :lol: gick bättre än vad jag trodde det skulle gå!!! tänkte att jag kör en minikur på henne!
Så igår natt var första natten, fick vagna två gånger, o körde ramsa inkl bekräftelseramsa, var rädd att hon skulle vakna till utav den, men icke!!! Och några gånger räckte det att jag skakade i handtaget o ramsade (givetvis bekräftelseramsa)!
Så i natt ska jag enbart ramsa (vid behov!)
Håll tummarna!!
:D
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
lovis09

Inlägg av lovis09 »

2:a natten:
Gick jätte bra!! =D>
Ramsade vid två tiden och lillan somnade om snabbt, och likadant vid 7 tiden, då hon legat en liten stund o bökat som eskalerade, en ramsa o tjejen sov till morgon :lol: 745!
Längtar nästan till att gå o lägga mig ikväll!!
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Underbart! Bra jobbat!

(Och så har du i minnet att det är ett steg fram och två steg tillbaka ibland - men ni är på Helt rätt spår! =D> =D> =D> )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"