3 månader, matstrul.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lovis09

3 månader, matstrul.

Inlägg av lovis09 »

Hej!
Nu är jag en trött mamma, o min ork tar snart slut...Är så ledsen att jag behöver lite råd o tips.
Har suttit en del på forumet o läst o läst, men känner att jag behöver ert råd o pepp.
Jag har två underbara barn. En som är två år, o en som är tre månader, två åringen äter o sover bra, tack vare AW, men nu har vi lite problem med tre månaders tjejen.
Vi har infört SM från början, (får bara flaska) o kan somna själv i sin vagga alt. spjälsäng. so far so good :lol:
Schemat som vi eftersträvar ser ut som följande:
7:40 vakna o mat
900-9,45 sov
9,45 mat
11,45-1345 sova
1345 mat
1530-1615 sova
1615 mat
1745-1805 sova
1900 kvällsslurk
1930 läggs för natten
2200 natta macka
0200 mat
0500 mat
stävar efter till slut.
12h natt.
45-2-45

Är dessutom en tröttis som inte orkar köra på 3 månaders schemat därav 20 min. till kvällen.

Nu är lilla pinglan en liten mattrasslare :cry:
Försöker att ge henne mat direkt när hon vaknar efter målen, men får inte i henne så mycket som jag önskar, trugar o trugar, men får en ännu mer sur o ledsen tjej, som ålar sig o SKRIKER, och jag vill inte ha någon tjej som skriker, det värsta jag vet.
Morgon målet o fm, målet är de värsta, till frukost får hon i sig 60 ml, o i bästa fall 100 på fm målet, vilket resulterar till att långsovet ibland inte sovs så gott. Sen får hon i sig destå mer vid 1345 tiden, ca 150 ml.
Kvällsmat är oxå ok, ca 120 ml, kvällsslurken ca 40 ml, o nattaslurken, ca 100, Till natten är hon jätte hungrig, klipper 120 ml kl 2 o 5 o somnar sen gott till 740 så vi börjar om igen.
Jag har stenkoll på hennes ml, då hon har varit sjuk o åt inte så mkt, har även förstoppning som vi medicinerar :cry: o vet med mig att jag måste backa, men pinglan behöver ju mat! Kurvan går bra, ligger tom lite över, men sömnen är inte där.
Skulle vilja ta bort ett nattamål (det vid 2) men eftersom hon äter mest på natten känner jag mig villrådig.
Vet att morgon målet o fm ligger tätt, men väntar jag o ger henne mat vid 1030 så skriks det, så jag får inte i henne ngt alls, o så vill vi inte ha det.
Vårt problem är med andra ord en mattrasslare, som inte får i sig tillräckligt med mat o äter för ofta på natten,
vad tycker ni, ska jag ta väck ett nattamål?
Vad tycker ni om schemat, är helt förvirrad nu o behöver min ork till mina tjejer! :D
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
titti_lie

Re: 3 månader, matstrul.

Inlägg av titti_lie »

Hej och välkommen till forumet!

Här finns en länk till sovtimmar/ dygn: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn.

Är inte så bra på det där med schema, men vet att en del har svårt att få mat i barnet för att hon helt enkelt inte är tillräckligt hungrig. Tror du har rätt när du själv menar att vissa måltider kommer lite väl tätt.

Jag vet ju inte hur du gör när du matar henne, men tänkt på att få ner så mycket som möjligt under kanske en knapp timme. Testa mata igen en stund efter att hon ätit, folk i den där åldern tror jag inte minns att fråga efter mat varje gång.

Har med mina flickor börjat ge majsvälling redan vid tre månaders ålder. Det står från 6 mån på paketet, tidigare från 4. Men tre funkar :). Börja långsamt så att magen hänger med bara. Välling kan ju göra susen för nattsömnen.

Hur sover/ somnar hon annars? Somnar hon i stillastående vagn eller i säng? Sover hon på mage? Magläge brukar vara bra för små gryn som har problem med magen; de får ju magmassage natten igenom :). Kom ihåg andningslarmet bara!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
lovis09

Inlägg av lovis09 »

tack för ditt svar... :D
inatt tog vi bort det första målet, gick hur bra som helst!!
Åt vid 0430 tiden o somnade om i vagnen igen, o fick frukost enligt schema 0740. 120 ml!!! :shock: Strålande!!
Tänkte o ge fm målet lite senare idag, så hon e riktigt hungrig, hoppas bara hon inte börjar skrika som hon har gjort dom andra gångerna när vi väntat med mat, men jag ska konsentrera mig på attityden!

Jag ger henne mat med ömma järngreppet o får i henne mat på en gång när hon vaknar, det är därför vissa mål kommer tätt, men ska ge mig på att hålla ut henne. När jag kommer med flaskan för påfyllning under timmen så är det kaos, skrik o stön, inge mat som kommer ner. Hon visar tydligt att hon inte vill ha mer.
Jag måste väl backa o lita på att hon är mätt :oops: Men är så rädd att hon ska vara hungrig.

Jag ska köra vidare på planen idag o återkommer med rapport.
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Härligt med natten!

Spontant tänker jag att om en tremånaders visar så tydligt att hon inte vill ha mat, så kan hon ju inte vara speciellt hungrig. Så lita på det, vågar jag säga.

Ja, hör av dig senare om hur dagen varit!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
lovis09

Inlägg av lovis09 »

Hej
Här kommer en rapport efter 1 1/2 dags nytänkande! :D
Sover efter schemat men har 3 timmar mellan målen! Går jätte bra, stackas lillan var väl mätt förmodar jag innan, därav skrik o strul, även om hon visar att hon inte är jätte glad o vänta på maten så slinker den ner utan protester :lol:
Andra natten med bara ett mål mat gick hyfsat, vaknade o ville ha mat kl 0030, 01,15 o 0315, det vagnade vi bort, sov sen till 0430 då hon fick mat. Höll på o böka o hade sig kring 0600 tiden men kunde somna om till 0740!!
Vilket mål är det man ska ta bort sedan när detta sitter? Det kl 22 el 05?

Är hur nöjd o tacksam för detta forum samt tankesättet vi förhåller oss till. Skönt att det finns fler än jag som tycker att på natten sover man :lol:

En liten notis bara, när jag väntar med maten allstå inte ger direkt efter sömn,går det inte o mata henne i famnen, utan fröken vill ligga ner i vår säng, o då går det bra! Känns lite tråkigt o inte kunna hålla henne o mata då närheten är viktig. Finns det fler som gör så?
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag skulle förmodligen välja att ta bort kl 5-måltiden härnäst, eftersom den ligger lite nära inpå frukosten och förmodligen gör hela dagens matintag lite krångligare för er. :wink: Å andra sidan är det klassiska sättet att behålla ett nattmål (men lägga det lite tidigare så att det inte kommer för nära frukosten, kanske 4?) och inte mata efter kvällsläggningen.

:idea: Med små mattrasslare kan det vara värt att tjuvstarta smakportionerna lite också - vi är många här på forumet som har bjudit på lite mosad banan eller gröt redan innan 4 månader. Vilket i princip tas emot väl och uppskattas för att det blir mindre bråk och mer mättnad. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lovis09

Inlägg av lovis09 »

tack för svar...
känns skönt o kunna bolla lite här!

maten går kanon bra, det bekymmret känns löst!! :D Mat får lillan var 3:e timme! Å då äts det!
Nu är vi mitt i att ta bort ett nattamål, o det går ok efter tre nätter, hon vaknar vid ett, o sen ngn gång vid tre, sedan får hon mat kl. 4, inatt satte vi klockan, tänkte att det är vi som bestämmer tiden o inte när hon ligger o bökar o gruffar, sen sov hon till halv åtta!
Hon somnar om när vi ger henne nappen o vagnar, känner igen mönstret ifrån storasyster, som oxå behövde napp, men den tog vi bort vid 4 månaders ålder för henne, så idag har vi tagit bort nappen för lillasyster med :shock:
Hon har somnat helt ok utan nappen idag, dock behövdes lite vagning vid varje sovpass, men kan det hjälpa henne så känns det ok.
Borde hon inte förstå snart att på natten sover man? :lol:
Missförstå mig rätt :lol:
Ett mål mat är helt ok på natten när man är tre månader.
Vi har bestämmt att kl 4 är det mat på natten, förstår jag er rätt att vi ska ta bort det målet innan vi tar 22 målet?
O när gör man det?
Förlåt för mitt svammliga svar, men har en liten lucka, man o storasyster är i affären o lillan ska strax upp ifrån sitt sista sovpass.
Önska mig lycka till i natt, (min tur)
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
lovis09

Inlägg av lovis09 »

hej igen,
ytterligare två nätter har gått, o samma visa,
vaknar vid ett tiden o blir vagnad o sen vid halv tre-tre, ngr gånger tills maten kl 4, o då är hon hungrig!
känns som om hon skulle behöva mer mat under dagen, men hon totalvägrar när jag kommer med påfyllning, o jag vill inte gå tillbaks till skrikfest! vad göra?
är det dax för annan ersättning o smakisar tro? är lite rädd o börja med det då hon e förstoppad..

nappen är nu borttagen, förutom igår när vi var hos bvc o vaccinerade, o då fick man napp när sputan stacks i benet :(
vi kämpar vidare, några ideer el vad vi kan göra bättre?!
vagningen sitter där tycker både jag o pappan, vet inte vad vi ska göra, bara avvakta kanske....
ja ni hör, jag behöver pepp o feedback.
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
videunge

Inlägg av videunge »

hej! :D

först uppmuntringskram :heart:

En liten önskan. Om du går in under kontrollpanelen och under"profil" skriver in juvelens födelsedatum så blir det mycket lättare för oss som svarar att hålla koll på åldern då den följer med i alla inlägg du skriver. Tack :D

mat behövs och vi är många som startat med smakisar någon gång mellan 3 och 4 månader. jag hade själv en hungrig typ som startade vid 3 mån och nu äter mångder :shock:
om liten är förstoppad, varför inte testa att börja med päron eller katrinplommon som är jättesmaskigt och dessutom lösande för magen. Det kan man ge tillsammans med tex lite gröt. så gjorde jag med min äldsta som hade jättelätt att bli förstoppad. massor med godfrukt :D Vad har ni för tillägg? Har inte testat själv då jag har en allergiker men NAN2 skall gå att ge tidigt om man inte ammar och är snällare mot magen än semper enl många här på formet.

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lovis09

Inlägg av lovis09 »

tack för kramen!! den behövs!!

vi kör semper lemolac, de andra får lillan ont i magen av, samt semper bifidus ännu värre. :(

men hur ska jag få i henne ersättningen? kan ju inte pressa/tvinga i henne, känns som jag redan pressar tillräckligt! :cry: ooooo vad stressande det här e med maten :cry:

jag ska prova med päron o katrinplommon, bra idé!

gjorde jag rätt med profilen?
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Klart jag bjuder på en kram om det behövs. Har själv haft en liten mattrasslare så jag vet hur frustrerande det kan vara.
Du gjorde helt rätt med profilen =D> tack :D

Men jag Kan inte låta bli att fundera, har någon tänkt tanken om hon tål tillägg med mjölk? Gissar att ni haft en kontakt med Dr eftersom ni medicinerar mot förstoppning. Kanske ser spöken eftersom jag själv har två små allergiker hemma :roll: Om man får ont i magen och blir förstoppad liksom...Här åt lillen som en kratta och sov som en tills vi tog bort mjölken. Nu äter han nutramigen som är tillägg där mjölken är sönderdelad så att kroppen accepterar den lättare.

bra att du provar med plommon. Det är jättesmaskigt, mycket godare än medicin :wink: Är man hård i magen kan det ju också bli så att man inte vill äta därför och så blir det en ond cirkel. :(

men ett tips" är ta det lugnt! försök att vis dig koollugn inför maten så det går så få troll som möjligt i det. :D lättare sagt än gjort jag vet... :roll: Testat ömma järngreppet och sedan titta bort! (jag har till och med låtsas somna för att liten skulle få ro att äta :lol: :roll: )

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Vackraste knepet mot överkoncentration jag läst! :heart:
videunge skrev:Testat ömma järngreppet och sedan titta bort! (jag har till och med låtsas somna för att liten skulle få ro att äta :lol: :roll: )
Hur går det för er?

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lovis09

Inlägg av lovis09 »

hej igen,
ytterligare tre nätter har gått!
o hurra, lillan sover!!!
hon får mat kl 22, o vi väcker henne kl4 för snabb påfyllning o ner i vagn igen, o sover till 740! :lol: kan inte bli bättre!
har gjort så i två nätter i rad, o i natt ville hon kolla att vi var där vid 2 tiden, det vagnade vi bort, tog ett tag dock, men sen var det tyst i huset!
vi gamlingar i famljen ligger i feber båda två, men vi kämpar på :cry:
hon äter dåligt fortfarande enligt mig, men får kanske vara nöjd med det hon får i sig då hon faktiskt sover :)
ömma järngreppet funkar ibland, men när hon är på sitt lilla humör så går det bara att ligga ner i sängen som gäller för att få mat, o låt gå för det :? vi trilskas vidare med flaskan.
har inte börjat med smakisar än, måste bli frisk först,
men vi ser ljust på detta!
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
lovis09

Inlägg av lovis09 »

vad hände?
inatt var det vagnarnas natt!
o jag som trodde hon skulle sova som en stock för hon hade ätit jätte bra hela dan, men kl 2, 3, mat kl4, 6, 7 var det vagning som gällde här hemma.
:roll:
men men, vi tar nya tag idag,
- mer mat till småfolket! som vi brukar skandera här hemma :lol:
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
lovis09

Inlägg av lovis09 »

hej igen,
en tanke:vad tror ni om det?
lillan äter bättre o bättre, med tre timmar mellanrum mellan måltiderna, men strular fortfarande vid 17 målet, idag lät jag det gå 3,5 timme, o då slank det ner... :)
kan hon varit för mätt tro?
så mkt som hon har ätit idag o igår har hon aldrig ätit, o då har jag inte behövt truga så värst heller :lol:
så håll tummarna att nätterna sätter sig nu!
vårt schema
upp o mat 0745
sova 915-1000
mat 1045
sova 1145-1345
mat 1345
sova 1530-1615
mat1715
sova 1745-1805
mat 1900
sova 1930-0745
mat 2200
mat 0400

vad tycker ni? ngr synpunkter?
de senaste dagarna har hon inte behövt 20 minutaren till kvällen utan vi har nöjt oss med 5 min.
Nu håller vi alla tassar o tummar för detta.
stolt mamma till:
lovis 090625
vilmis 110327
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"