Hur kunde jag få bli mamma?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fragglerock

Hur kunde jag få bli mamma?

Inlägg av fragglerock »

Ja, alltså jag vet knappt var jag ska börja...

Min lille Ers Majonäs är snart 10 månader och just nu samsover vi, ammar på natten...awww, JAG VET!!! Han skulle ju sova i sin säng och han skulle ju inte amma på natten - vad hände?!? :twisted: Jag kan inte poängtera nog att jag är väldigt medveten om att jag själv har skapat mitt lilla tutt-monster...så det behöver vi inte prata mer om! :wink:

Nu har vi efter mycket efterforskning och massor av läsning bestämt att han ska kuras efter jul då vi kommer ha en månad utan nått inbokat.

Vår son har alltid varit svår med maten. Han hade svårt att lära sig att matas med sked. Han har ALDIG ätit en hel barnmatsburk nånsin. Han äter gärna, men får inte i sig så stora mängder att han blir mätt - trots längre sittningar än Nobelmiddagen typ :D !
Nu har han äntligen börjat äta mer, men vi får inte mata med sked utan han ska äta mat som han själv kan plocka med och han blir ju inte mätt i slutändan. Vi har försökt ge flaska som komplement till amning men han har aldrig fått kläm på den trots att vi snart provat varenda upptänkligt märke som finns...*suck* Ingen napp heller för den delen.

Vad tror ni jag kan förvänta när han kuras med tanke på vad vi har att jobba med?

Han sover 11-12 timmar per natt med avbrott för tutte...mellan 1-5 ggr per natt. Ibland så vaknar han ju 5 ggr innan vi ens gått och lagt oss, han har ju inte lärt sig att somna om själv utan mamma måste komma och putta två ggr i rumpan så kan man somna om! Men ibland så vaknar han inte alls på kvällen! Han behöver dock inte bröstet för att somna om, vilket ju alltid är nått! :wink:
Han sover två bra tupplurar på dagen varav den på eftermiddagen alltid i vagnen. De brukar ligga på mellan 2-3 timmar sammantaget så det funkar bra!

VI har ju försökt dra ned på amning på olika sätt men han äter inte ens vanlig mat efter att vi nekat tutte i 7 timmar... kommer han äta bättre och kanske trappa ned på bröstet när vi kurat honom? Kommer matfrågan bli ett problem tror ni? Tips kanske? Finns det någon annan som haft liknande problem och kurat sina små tutt-natt-suddare?
Mamma till Agaton f?dd 050216 med ett "plopp" - s? ska det vara att f?da barn! :)
Vi b?rjade kura honom 6.e januari och ?r l?tt f?rvirrade men hoppfulla!
fragglerock

Oj...har jag en så strulig son...ingen som känner

Inlägg av fragglerock »

Inte nån som kurat en samsovandes - nattammandes - matstrulare :?:
Mamma till Agaton f?dd 050216 med ett "plopp" - s? ska det vara att f?da barn! :)
Gossebarnsmamman

Inlägg av Gossebarnsmamman »

Nu har jag en yngre gosse som kurades när han var 4 månader. Men jag känner igen lite av det du skriver. För han åt 2-15ggr per natt och jag var lite (eller mycket :lol: ) nervös faktiskt för hur han skulle "klara" natten utan snutt hos mig och ligga hos mig etc. Men det var inga problem!
Var inställd på att jobba hårt de första nätterna. För han kommer fråga efter bröst och att få komma till din säng. Men håll ut! Det har man igen. Efter de 3-4 kurnätterna hade vi ett himmelrike mot hur det var innan.

Vår solstråle blev tvärilsk under kurnätterna. Men Anna peppade mig här och sa att det var bra :D . Så var berädd på att han kanske får många och långa utbrott så att det inte kommer som en överraskning! Men svara bara och lugna honom när han kan ta emot den hjälpen.

Jag tyckte det var skönt att min man var med och peppade mig under de första nätterna. Vi lämnade alltså bort syskon och det kan jag rekomendera. Jag kunde då bättre koncentrera mig och känna lugn i det vi arbetade med under de där nätterna.

Sedan är det ju så att slutar de nattätandet så ökar ju aptiten på dagarna. Jag tror du kommer bli mycket glatt överraskad över hur kuren kommer förändra eran lille.

Stort lycka till.
Läs på, gör anteckningar och kör kuren när du känner dig laddad till 110%

/Gossebarnsmamman
fragglerock

Tackar!

Inlägg av fragglerock »

Jo, laddad är jag men alla mina vänner är 5mm-freak så jag har inte nån att bolla idér med eller att få lite peppning från, så jag tackar för dina visdomsord. Jag är inne på tredje läsningen av boken så snart sitter den bättre än pluttifikationstabellen! :wink: Så efter jul...då jädrar ska jag ha mina säng och mina boppar tebaks! :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit.
Du har precis hittat rätt för att få stöd och råd i hur du genomför kuren.

Och du har ju bärjat HELT rätt. Genom att läsa på. Då kommer du att veta vad du ska göra, när du ska göra vad och framför allt varför. Det är en god förutsättning för att få till attityden, som är så viktig.

Jag tror också att aptiten kommer att öka. Av två anlendingar. Dels att han slutar äta på natten och dels att han kommer att sova bättre. Han kommer också att vara hungrig när han ska äta eftersom du kommer att ha ett schema för mat, där han ska äta med ca fyra timmars mellanrum, från målet startar till nästa mål startar. Det blev visst tre anledningar.

Det viktigaste tror jag för er är att inse och förstå att det kommer att bli en lättnad även för honom att få sova gott hela nätter, även om han kommer att undra vad i hela :twisted: ni håller på med. Så här har ni ju aldrig gjort förut. Det är nu attityden av självklarhet är så viktig. Allt ni gör ska förmedla till honom att ni är helt säkra på er sak.

Som sagt, kom tillbaka så fort du undrar något, så försöker vi svara så gott vi kan.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Jag tror att bröstet är ungefär som nappen. Har DU väl bestämt dig för att sluta amma så tar barnet emot det.
Vi slutade med nappen för 3 mån (arvid 10 mån) och trodde att det skulle bli herrans liv...men det hände inget speciellt. första dagen /natten var det lite kingigt men han glömde det jättesnabbt! Likadant var det när jag slutade amma på morgonen. Han var ju jätte inkörd på "upp ur sängen och sedan amma" men efter 2 dagar hade han glömt...
juline

Inlägg av juline »

Vi började kura vår dotter för ca en månad sen när hon var 7,5 mån.
Före kuren ammade hon hela kvällarna och flera ggr per natt, hon gick inte upp i vikt som hon skulle och åt jättedåligt på dagen.
Nu äter hon mest av oss alla ;) och sover gott på nätterna efter sin sista nattslurk.
Vi har fortfarande jobb med uppvaknanden men det är så skönt att alla VET att bröstet inte är något alternativ och att de kvällar pappa nattar så är det han som "nattar om".

Jag tycker att ni har alla förutsättningar för att lyckas bra!
1. Han behöver inte bröstet för att somna i dagsläget.
2. Ni har planerat och läst på, laddat och ÖVAT (?)
3. Han är förbi "åttamånadersååångesten" :)

LYCKA TILL och hoppas att era vänner väljer denna metod istället för femminutersplågen (min åsikt) om de får fler barn...
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
Lindalou

Inlägg av Lindalou »

Känner igen det där med suga på natten från mitt första barn. Jag hade nog inte fixat att kura, då är det en bra idé att den ömma fadern gör det, som inte har några bröst... Efter de första jobbiga nätterna kan du ta över med samma beslutsamhet. Tror som ovan att aptiten kommr att bli bättre ju mer sömn och desto mindre mat på natten, samt bstämda mattider på dagen. Vissa barn är små i maten, inte svälter de sig till döds, det tror jag inte! Alla barn jag hört talats om som inte viljat börja med annan mat har avrit alltför mätta på bröstmjölk för att vara motiverade.
Lindalou
fragglerock

Inlägg av fragglerock »

Nu börjar det närma sig :P Efter jul då jädrar i skogen så ska det bli ändring! Jag har försökt att skriva ett schema som grundar sig på det dom han har i dag eftersom dagslurarna funkar väldigt bra. Men morronluren verkar som den krockar med lunchen? Han brukar orka att vara vaken just 3-3 1/2 timma på morgonen, vad ska man göra då? Äta före med risk för att han är jättetrött? Försöka lägga morronluren tidigare :?: :?: :?:

Och ja...vi ska öva buffning hela julhelgen!!! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"